Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Fulgte noen beskrivelser jeg fant et par sider tilbake om å forvarme vannet, b.la - tror dere ikke at det tøyt ut skum til den store gullmedalje?? Nesten tårevått øyeblikk å se mørkerød kaffe med rødlig skum i bialettien min. Tok den av platen like før den begynte å girgle og avkjølte kanna straks. Helt perfekt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hos Hegdehaugen er det nå tilbud på Bodums travel press (0.35 l). Røsket like gjerne med meg en.

 

*bilde*

 

Fremragende produkt. Anbefales. :)

Mamma fikk lik på juleaften, og søs har en. Helt genial!

Fikk en slik pluss den "The Original FRENCH PRESS" av Bodum. Har i dag kvernet og presset min første blå java, og jeg skal aldri mer drikke kaffe fra automat eller trakter. Sinnsykt praktisk å ha med seg rundt, er jo bare å ha kaffe liggende i den i en liten pose el. De fleste kaffeautomater har jo varmtvannsfunksjon, så da kan man presse overalt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dagens kopp, tilberedt med Aeropress:

 

elcampo.jpg

 

Nyter denne utrolig gode kaffen sammen med en nydelig utsikt over en islagt mjøs. Balansert er nøkkelordet her. Det er tydelig fruktighet og en veldig mild syrlighet, perfekt balansert mot den mer dominerende nøtteaktige kakaosmaken. I aromaen plukker jeg opp litt karamell. 95 kr for 250g er ikke noe jeg har råd til å legge ut hver gang jeg kjøper kaffe, så dette skal nytes.

Lenke til kommentar
Dagens kopp, tilberedt med Aeropress:

 

 

elcampo.jpg

 

 

Nyter denne utrolig gode kaffen sammen med en nydelig utsikt over en islagt mjøs. Balansert er nøkkelordet her. Det er tydelig fruktighet og en veldig mild syrlighet, perfekt balansert mot den mer dominerende nøtteaktige kakaosmaken. I aromaen plukker jeg opp litt karamell. 95 kr for 250g er ikke noe jeg har råd til å legge ut hver gang jeg kjøper kaffe, så dette skal nytes.

Krutt har god kaffe. Flinke bariaster er det også. Det er ei der inne som virkelig lever opp til service og hurtighet.

Lenke til kommentar
95 kr for 250g er ikke noe jeg har råd til å legge ut hver gang jeg kjøper kaffe, så dette skal nytes.

380 kr/kg er ganske normalt for overprisede Illy i Norske butikker.

 

Friele og Kjeldsberg sine vanligste hele bønner er de billigste (rundt 100 kr/kg nå) men de synes jeg er litt pregløse. Kaffemestern har flere varianter med hele bønner (sølvfargede 1kg-poser), som selges for rundt 170 kr/kg i noen dagligvarebutikker. Coop har selger vist de samme posene med samme innhold og Coop-etiketter for 139 kr/kg. (Før jul hadde de tilbud til 99 kr/kg). Det synes jeg er knakende mye for pengene. Jeg synes i hvert fall de er på høyde med Illy hele bønner til nærmere 400 kr/kg.

Lenke til kommentar

Krutt har god kaffe. Flinke bariaster er det også. Det er ei der inne som virkelig lever opp til service og hurtighet.

 

Jepp. Alle som skal innom Gjøvik på et eller annet tidspunkt i livet bør merke seg navnet. Ikke den koseligste kafeen i byen, men definitivt stedet å gå for den beste koppen med kaffe.

Lenke til kommentar

Friele og Kjeldsberg sine vanligste hele bønner er de billigste (rundt 100 kr/kg nå) men de synes jeg er litt pregløse. Kaffemestern har flere varianter med hele bønner (sølvfargede 1kg-poser), som selges for rundt 170 kr/kg i noen dagligvarebutikker. Coop har selger vist de samme posene med samme innhold og Coop-etiketter for 139 kr/kg. (Før jul hadde de tilbud til 99 kr/kg). Det synes jeg er knakende mye for pengene. Jeg synes i hvert fall de er på høyde med Illy hele bønner til nærmere 400 kr/kg.

På grunn av en fryktelig innkjøpsavtale trues restauranten vår med å brgrenses på kaffevalget. I den anledning cuppet jeg de seks variantene fra "Kaffemesteren" i går. Beklager Simen1, men etter min mening er denne kaffen utrolig skuffende. Jeg er nok bortskjemt med velsmakende kaffe og hadde glemt at det fantes så dårlig og intetsigende kaffe. Kaffen var 4 mnd. gammel (Joh. Johnsen/Kaffemesteren oppererer med 6 mnd. best før dato). Luktene som møter deg er nesten ikke ekssterende, og det mest utpergede lukten hadde columbianeren som lukktet striesekk. Jeg klarer ikke engang å beskrive hvordan Malabar luktet. Etter kverning kom luktene bittelitt tydligere frem, men de var totalt døde om du sammenligner med kvalitetskaffe som har hatt god lagring som råkaffe og er nybrent (max 2-3 uker). Å beskrive smakene er også fort gjort; de smakte omtrent ingen ting! Om jeg legger godviljen til og fordi det var skrevet på embalasjen at det var en kenyaner kunne jeg vagt, oppdage en mikroskopisk antydning til solbær, men ingen syrlighet. Ellers smakte det striesekk og minimalt annet. Muligens smaker denne kaffen bedre når den er fersk, men det er desverre ingen systemer for å distrubiere denne kaffen som ferskvare .... :-(

 

Kaffemestern = gammel død kaffe! Om jeg ikke har råd til å drikke skikkeliig kaffe, vil jeg heller være uten kaffe. Livet er for kort til å drikke dårlig kaffe!

Lenke til kommentar

Jeg er en student, og dermed "fattig" må vite, men kunne tenkt meg å lage et par-tre kopper god (eller i det minste brukbar) espresso om dagen hjemme. Vil det være en dødssynd å kjøpe en Nespresso eller lignende maskin? Jeg har ikke økonomi til å legge nærmere 10 store på bordet for en skikkelig maskin, og har heller ikke plass til en slik. Bør jeg glemme det og kjøpe en presskanne i stedet, eller er f.eks. en moccakanne et godt alternativ? Jeg liker ikke helt tanken på å låse meg til Nespresso sine kapsler, men økonomi og til dels latskap gjør at det frister litt likevel.

Lenke til kommentar
Jeg liker ikke helt tanken på å låse meg til Nespresso sine kapsler, men økonomi og til dels latskap gjør at det frister litt likevel.

Tror du betaler rundt 3 kr per kapsel (kopp), varierer litt hva slags kaffe du skal ha, for Nespresso sine, så det kan jo bli dyrt etterhvert det også om du tenker sånn.

 

Åssen prisene er hos andre leverandører aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

Nå har jeg blitt lei Wendelboe sin kaffe.

For det første så er den altfor dyr. Det er vanvittig lite man får for penga der. Og for det andre er jeg lei smaksprofilen hans.

 

Jeg syns rett og slett det smaker lite av kaffen. I Cappucino spesielt, blir det nesten som tomatsuppe. Hvor smaken av melk er like fremtredende som kaffen.

 

Jeg kjøpte en espresso fra Etiopia hos han som luktet vanvittig godt. Men den smaker ikke like godt som den lukter. Så fikk jeg med meg at det virker som de som jobber der, alle foretrekker traktekaffe fremfor espresso. Noe som i mine øyne er en dårlig tegn.

 

Tror ikke jeg gidder å kjøpe kaffe der lenger. Den har blitt for anonym. Da kjøper jeg heller billigere kaffe, som kanskje har litt bittherhet i seg, men til gjengjeld en større identitet i smaken, som Malabar fra Meny.

 

Noen andre steder jeg burde stikke innom i Oslo for å kjøpe espressobønner? Har prøvd Kaffebrenneriet, Stockfleths, Meny og Wendelboe. Er det noen andre som har nye spennende smaker?

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...