Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Du får ikke samme trykket i en Moka-kjele som i en espressomaskin, så du får ikke den samme cremaen uansett. Men du finner en detaljert fremgangsmåte her.

 

And now for something completely different: Avstemingen savner et "ekstraordinær filterkaffe"-alternativ, det er ikke noe ordinært med den filterkaffen jeg bestiller!

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte meg en slik Moka-kjele her en dag samt en boks Illy espressokaffe. Nå skal det brygges espresso!

 

Husker jeg leste en eller annen plass at man må blande sukker i espressoen under brygging for å få det karakteristiske espressoskummet, hvordan gjøres dette?

Noen som har andre tips til brygging av espresso i en moka-kjel?

Ligg unna sukkeret! Har aldri hørt om noe lignende.

Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe litt sånn "Blå Java"-kaffe...noen som har erfaring med det, hører jo stadig at de er "best"? Hva med de som er tilsatte smaker og visstnok "dessertkaffer", inneholder de mye sukker/usunne ting som gjør at de ikke kan drikkes hver dag, eller egentlig bare krydder og aromaer (står jo ikke ingredienser på dem :roll: )? Noen anbefalinger kanskje?

 

Kan de brukes til kaffetrakter?

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en slik Moka-kjele her en dag samt en boks Illy espressokaffe. Nå skal det brygges espresso!

 

Husker jeg leste en eller annen plass at man må blande sukker i espressoen under brygging for å få det karakteristiske espressoskummet, hvordan gjøres dette?

Noen som har andre tips til brygging av espresso i en moka-kjel?

Ligg unna sukkeret! Har aldri hørt om noe lignende.

 

http://www.ineedcoffee.com/06/moka/

 

Det var her jeg så det.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en slik Moka-kjele her en dag samt en boks Illy espressokaffe. Nå skal det brygges espresso!

 

Husker jeg leste en eller annen plass at man må blande sukker i espressoen under brygging for å få det karakteristiske espressoskummet, hvordan gjøres dette?

Noen som har andre tips til brygging av espresso i en moka-kjel?

Ligg unna sukkeret! Har aldri hørt om noe lignende.

 

http://www.ineedcoffee.com/06/moka/

 

Det var her jeg så det.

 

Om du leser teksten nøyere så ser du at det er slik de (i følge forfatteren) gjør det i NAPOLI. Altså en variant. Jeg synes ofte mokkakaffe kan bli en del bitrere enn espresso så jeg kan godt forstå hvorfor de gjør det slik. Fra tiden jeg jobbet på Kaffebrenneriet har jeg aldri hørt om den måten å lage kaffe på. Men det gjør den ikke "feil" av den grunn :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis man syns moka-kaffen en har laget blir for bitter, så burde man prøve en annen kaffe. Mange tenker at man må ha skikkelig mørkbrent kaffe for å brygge "espresso" på Moka-kjele, men at lystbrent kvalitets kaffe vil gi mer sødme er min erfaring.

 

Det aller meste kaffeutstyr er laget for to ingreidenser: Kaffe og vann. ved å tilsette noe annet under bryggeprossessen risikerer man å ødelegge utstyret.

 

Kan for eks. anbefale La Merced fra Kaffebrenneriet

 

Aak1, det var en del andre ting i den artikkelen jeg er veldig kritisk til, bl. a. bryggetiden og dette å varme kannen flere ganger. Jeg skal kikke litt rundt og se om jeg finner en bedre guide, eller kanskje skrive en selv.

 

"Just note that in Italy, the correct term is caffh" What?

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar
Hvis man syns moka-kaffen en har laget blir for bitter, så burde man prøve en annen kaffe. Mange tenker at man må ha skikkelig mørkbrent kaffe for å brygge "espresso" på Moka-kjele, men at lystbrent kvalitets kaffe vil gi mer sødme er min erfaring.

 

Det aller meste kaffeutstyr er laget for to ingreidenser: Kaffe og vann. ved å tilsette noe annet under bryggeprossessen risikerer man å ødelegge utstyret.

 

Kan for eks. anbefale La Merced fra Kaffebrenneriet

Min erfaring er at én type kaffe kan bli god i en liten mokkakanne og "dritsur" i en stor mokkakanne.

Tidligere bodde jeg på et kollektiv der vi var 4 personer og vi hadde én 3-koppers kanne og én 1-koppers-kanne. Derfor satte vi gjerne på både en liten og en stor samtidig, og mens den minste ble god ble den store veldig sur.

Jeg tipper det har noe med bryggetiden å gjøre.

 

Da jeg bodde i Canada sist år, klarte jeg ikke å skaffe noen mindre kanne enn en 6-koppers (!) og denne lagde kjempeekkel sur kaffe hver eneste gang, til tross for at jeg prøvde minst 15-20 ulike kaffetyper og -malingsgrader.

Da jeg kom hjem til Norge i august var espressomaskinen min ødelagt, og som en midlertidig løsning har jeg brukt mokkakanne. Jeg har 2stk, begge fra Bialetti. Den som lager én kopp gir en dugelig espresso, den som lager to kopper gir OK espresso men den er merkbart surere.

 

"Just note that in Italy, the correct term is caffè" What?

Ja, i italia skriver og sier de "caffè". Altså med trykk på "e", nesten slik som vi sier kafé her i Norge, men med litt kraftigere "f" ettersom den er dobbel.

Det jeg tror de ønsket å si i den engelske artikkelen, var at italienerne vanligvis kun sier caffè og ikke "espresso".

De sier f.eks. "caffè normale" for en vanlig espresso og "caffè macchiato" for det vi ofte kaller espresso macchiato her hjemme.

 

 

 

Jeg må forresten nevne en morsom historie:

Kaffemaskinen min (Gaggia Baby Twin) ble "sprengt" sist vinter da foreldrene mine satte den på loftet i sprengkulda uten å tenke mer over det. Selve kokeren har ei flere millimeter bred sprekk.

Ettersom den norske importøren har gått konkurs, ringte jeg den svenske importøren og de sa at en ny koker koster "minst 3000, antakelig 3500-3800, svenske kroner" og de anbefalte meg å kjøpe en ny maskin!

Jeg snakket med en italiensk kompis på jobb, som ikke trodde det kunne være mulig å ta så mye penger for et lite stykke aluminium. Han ringte Gaggia-verkstedet i hans egen lille landsby i Calabria, og de fortalte at en ny koker koster 20-25€. De kunne dessverre ikke sende til adresser utenfor Italia.

Broren til kompisen min har nå bestilt ny koker som han kommer til å kjøpe og sende hit til Norge. Jeg kan lett montére den selv, og dette vil da totalt koste meg rundt 250-300kr inkludert frakt og montering. Altså betraktelig billigere enn å kjøpe den fra Sverige...eller å kjøpe ny maskin ;)

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Fill the boiler (marked A in the diagram) with water almost up to the safety release valve and insert the funnel-shaped metal filter (B). Finely-ground coffee is added to the filter as shown below. The upper part (C, which has a second metal filter at the bottom) is tightly screwed on the base. By placing the pot on a heat source, the water is brought to boiling point creating steam in the boiler. A gasket ensures a tightly closed unit and allows for pressure to safely build up in the lower section, where a safety valve provides a necessary release in case this pressure should get too high (with clean filters, that should not happen). For best results, fill up the entire filter with coffee and place over medium to medium-high heat.

 

The steam eventually reaches a high enough pressure to gradually force the surrounding boiling water up the funnel through the coffee powder and into the upper chamber ©, where the coffee is collected. When the lower chamber is almost empty, steam bubbles mix with the upstreaming water, producing a characteristic gurgling noise.

 

As with percolators, the pot should not be left on the stove so long that the coffee boils. Ideally, with a little practice, it should be removed from the heat before it actually starts gurgling - usually, when only about half of the top chamber has been filled.

 

Dette er relativt likt slik jeg selv gjør det. Med bra resultat. Wiki

 

anderfo: Jeg vet godt hvordan man bestiller kaffe i Italia, men jeg syns ikke det virker som om forfatteren på ineedfoffee.com noen gang har vært i italia når han skriver så konsekvent feil. 10 min. i en italiensk bar så vet man at det både skrives og uttales Caffè.

 

God butikk å selge espressomaskiner skjønner jeg. Din maskin er sikkert ikke den første som har streika nord for Alpene.

Endret av Barista Bob
Lenke til kommentar

På italiensk gir "caffè", "caffè normale", "caffè regular" samme betydning, altså en vanlig kopp kaffe på italiensk vis, altså espresso.

 

Caffè Macchiato = Markert (espresso+melkeskvett)

 

må ikke forveksles med

 

Caffè Macinato = Kværnet kaffe

 

Ellers har man jo Latte Macchiato, og Caffè Latte som alle aspiranter kjenner til :p

Endret av JLord
Lenke til kommentar

Da jeg bodde i Canada sist år, klarte jeg ikke å skaffe noen mindre kanne enn en 6-koppers (!) og denne lagde kjempeekkel sur kaffe hver eneste gang, til tross for at jeg prøvde minst 15-20 ulike kaffetyper og -malingsgrader.

Da jeg kom hjem til Norge i august var espressomaskinen min ødelagt, og som en midlertidig løsning har jeg brukt mokkakanne. Jeg har 2stk, begge fra Bialetti. Den som lager én kopp gir en dugelig espresso, den som lager to kopper gir OK espresso men den er merkbart surere.

 

Interessant. Jeg kjøpte meg en 6-koppers for praktiske årsaker, hadde ingen anelse dette hadde såpass stor virkning på kaffen.

Sitter å drikker en kopp nå, og du har rett, den er ganske sur. Men jeg fyller den ikke helt opp, så bryggetiden blir vel ikke spesielt mye lengere?

 

Noe jeg har sett litt forskjellige meninger om rundt om kring er temperaturen den skal varmes på. Jeg har prøvd flere varianter, og det virker faktisk som om lavere varmere gjør kaffen svakere. Mulig det bare virker slik pga at den blir brendt på full varme?

Endret av Aak1
Lenke til kommentar
Da jeg bodde i Canada sist år, klarte jeg ikke å skaffe noen mindre kanne enn en 6-koppers (!) og denne lagde kjempeekkel sur kaffe hver eneste gang, til tross for at jeg prøvde minst 15-20 ulike kaffetyper og -malingsgrader.

Da jeg kom hjem til Norge i august var espressomaskinen min ødelagt, og som en midlertidig løsning har jeg brukt mokkakanne. Jeg har 2stk, begge fra Bialetti. Den som lager én kopp gir en dugelig espresso, den som lager to kopper gir OK espresso men den er merkbart surere.

Interessant. Jeg kjøpte meg en 6-koppers for praktiske årsaker, hadde ingen anelse dette hadde såpass stor virkning på kaffen.

Sitter å drikker en kopp nå, og du har rett, den er ganske sur. Men jeg fyller den ikke helt opp, så bryggetiden blir vel ikke spesielt mye lengere?

jeg kan ikke garantere at dette hjelper (har ikke prøvd noen vitenskapelig framgangsmåte), men ettersom en 1-koppers Bialettikanne er såpass "billig", prøv å kjøpe en slik og se om du merker noen forskjell :)

Lenke til kommentar
Mulig jeg gjør det, om jeg ikke finner noen annen årsak. Er det stor forskjell på "billigkanner" og Bialettikanne?

Aner ikke, faktisk.

Selv har jeg opplevd at ei dame i en butikk i Torino så rart på meg og lurte på hvorfor jeg ville kjøpe Bialetti-kanna ettersom en billigkanne i samme butikk kostet 5€ i stedet for 25€. Men jeg innbiller meg at Bialetti-kanna mi har vart minst 5-10 ganger lenger enn den forrige billigkanna som bl.a. mistet håndtaket etter noen måneder...so...you do the math.

Fortsatt har jeg ingen vitenskapelige bevis, jeg har ikke gjort undersøkelsen med >50 samples, eller whatever, men jeg støtter meg til min egen erfaring på samme måte som jeg gjør etter å ha mistet mobiltelefonen i do e.l. (altså, prøv å unngå å gjøre samme feil to ganger). Dette er billigere enn å kjøpe 50 kanner om gangen - eventuelt kan du ta turen innom Google).

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...