Gå til innhold

Tråden for aktive kaffedrikkere!


Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en  

1 100 stemmer

  1. 1. Når jeg er på kafé, bestiller jeg oftest en

    • "Espresso"
      123
    • Cappuccino
      137
    • Café au lait
      18
    • Café Latte
      121
    • Café creme
      4
    • Americano
      110
    • Caffé Macchiato
      17
    • Caffé mocha
      105
    • Caffé Ristoretto
      2
    • Caffé Corretto
      3
    • Ordinær filterkaffe
      346
    • Presskanne
      71
    • Annet (gjerne spesifiser type i tråden)
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Andre3028: Skal du lage deg flere kopper eller for deg selv? Da minker du vannmengden i forhold til kaffen, eller omvendt. Eventuelt gå for en mørkere brent kaffebønne. Eksempelvis Evergood Dark Roast.

 

Ellers har jeg oppdaget Brew Methods og mye tid har gått til å se på masse god materiale der inne. Veldig informativt. Må si at Intelligentsia har fine kaffelokaler, og minst Wendelboe.

 

http://www.vimeo.com/11249580

 

Innretningen fra La Marzocco. Meget fin.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

lol, "høykvalitetsmelk" - er det en forskjell på melka altså?

 

Skulle kjøpe den nye julekaffen på kaffebrenneriet i dag, så hadde dama pakket den ned for meg og alt mulig, så serverte hun meg den mødfølgende prøvesmaken av kaffen jeg var på vei til å betale for, så fant jeg ut at det faen meg er traktekaffe!!

 

Hvem faen bryr seg om det? Jeg måtte jo kansellere alt og kjøpe husets espresso isteden. Jeg gikk selvfølgelig ut ifra at julekaffen deres i bønneformat var espresso. Dumme meg. Så viste det seg da, at de ikke hadde noen jule-espresso i det hele tatt. Og det skuffet meg.

 

Er det noen i Oslo som har en jule-espresso?

Lenke til kommentar

Kapselmonopol er det Nespresso prøver å skape. Ingen andre enn Nespresso får lov til å lage kaffekapsler til deres maskiner. Nykvernet kaffe er umulig å bruke. Fritt valg av kaffesort finnes ikke. Man MÅ velge en av Nespressos varianter. På verdensmarkedet finnes det titusner av forskjellige kaffevarianter. Nespresso har vel 16 i Norge og 19 Internasjonalt så vidt jeg finner ut. En sann kjenner ønsker å kunne smake på ulike kaffevarianter uavhengig av om Nespresso har den i sitt sortiment eller ikke.

 

Har man kapsler så er man begrenset til kun Nespresso sine maskiner. Valgfrihet med tanke på bryggemetode finnes ikke. (Nespressomaskinene har gjennomgående lik bryggemetode)

 

Har man bare smakt en kombinasjon av bryggemetode og kaffe og man liker den og aldri ønsker variasjon eller å prøve noe nytt eller nykvernet kaffe så kan jo Nespresso være noe for vedkommende. Men ikke regn med å imponere andre enn de som kjøper kaffetrakter til 199 kr og de som er mer opptatt av utseendet på maskina enn av kaffen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det gleder meg at kapseldjevelen blir avslørt her på dette forumet! Også på det sorte svenske forumet riktigkaffe.se går det hett for seg for tiden. Med bakgrun i Norsk kaffeinformasjons store slakt av kapselmaskiner argumenterer jeg for det er en fysisk umulighet at slike maskiner kan lage god kaffe!

 

Les innleggene mine her:

http://www.riktigtkaffe.se/showthread.php?33473-Kapselmaskin-testet&p=441515&viewfull=1#post441515

Lenke til kommentar

Jeg har smakt Nespresso, ja, og synes den er litt slapp, men "ok". Terningkast tre-fire. For all del, du får mye dårligere espresso rundt omkring, men du får veldig mye bedre også.

 

Svigermor har forøvrig ønsket seg Nespresso-maskin en stund. Til jul har kona og jeg tatt ansvar og kjøpt en Aeropress til henne i stedet.. :cool:

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Fikk selv en sånn maskin til jul i fjor, og den gav jeg bort igjen. 3 kr per kopp sånn ca, og dårlig smak. Og er det tomt så er det tomt, da nytter det ikke å dra i butikken for å kjøpe mer, med mindre du bor i Oslo da. Er vel egentlig mulig de har fått opp noen flere utsalgssteder nå.

 

Nei, holder meg til perkulatoren min, jeg.

Endret av Demonfudge
Lenke til kommentar

Er det noen av dere som har smakt denne kaffen?

 

Hadde vært spennende med en dobbelblind-test på dette...

Tror mange hadde fått seg en overraskelse. Et veldig bra alternativ for de som ikke gidder å bruke mye tid på rengjøring og tilberedningen av kaffen. Det er ganske digg å bare slenge oppi en kapsel og få espresso som faktisk smaker bra ved et trykk på en knapp. At man ikke får anerkjennende nikk fra Barista-bob og co. kan jeg leve fint med.

 

 

Men kapselmonopolet er selvsagt en uting. De har nok helt greie marginer på de kapslene sine...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...