Gå til innhold

Kraftig vifteløs grafikk


Anbefalte innlegg

"Kraftig" er vel ikke helt rette ordet, men low/midlevel passer vel bedre.

Men for å være vifteløst er det vel bra :)

6512248[/snapback]

Det der er da et kraftig skjermkort i toppklasse. Ytelseforskjellen på dette og de beste på markedet er ikke så enorm. Skjermkort som 7600GT og X1600 er mer middelklasse-skjermkort.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7600gt har høyere klokkefrekvens enn 7900 på kjernen, dette produserer uforholdsmessig mye varme. jeg kjører en passiv 7600gs på 560mhz, og kjøleløsningen er en svær utbrett-variant.

6512193[/snapback]

 

men 7600gt har bare halvparten så mange pixel shadere og bruker mye mindre strøm, og

produserer ergo mye mindre varme..

Lenke til kommentar
"Kraftig" er vel ikke helt rette ordet, men low/midlevel passer vel bedre.

Men for å være vifteløst er det vel bra :)

6512248[/snapback]

Det der er da et kraftig skjermkort i toppklasse. Ytelseforskjellen på dette og de beste på markedet er ikke så enorm. Skjermkort som 7600GT og X1600 er mer middelklasse-skjermkort.

6513292[/snapback]

 

 

Skal du ha toppklasse så hare du 1900xtx og 7950g2, skal du ha highmid så går du 7900GTX, alt under faller i lavere katagorier.

 

Er jo ikke noe galt i det, men man får hva man betaler for.

Lenke til kommentar
"Kraftig" er vel ikke helt rette ordet, men low/midlevel passer vel bedre.

Men for å være vifteløst er det vel bra :)

6512248[/snapback]

Det der er da et kraftig skjermkort i toppklasse. Ytelseforskjellen på dette og de beste på markedet er ikke så enorm. Skjermkort som 7600GT og X1600 er mer middelklasse-skjermkort.

6513292[/snapback]

 

 

Skal du ha toppklasse så hare du 1900xtx og 7950g2, skal du ha highmid så går du 7900GTX, alt under faller i lavere katagorier.

 

Er jo ikke noe galt i det, men man får hva man betaler for.

6513409[/snapback]

x1900xtx er jo ikke i nærheten av samme klasse som 7950, og 7950 er nå uansett hvordan du snur å vender på det bare 2 mildt klokka 7900gt i sli på et kort med 2 pcber. 7900gtx er nesten fullt på høyde med x1900xtx. x1900xt og xtx er det ikke mange % ytelsesforskjell på. :innocent:

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
Ingen kjøling på minne?

6513056[/snapback]

Joda, passiv luftkjøling som på alle de andre 7900GT jeg har sett hittil. Minne utvikler lite varme (rundt 1W per brikke) så det er ikke behov for mer.

 

Blir interessant å se hvordan det fungerer. Hjelper lite med passiv kjøling hvis man må ha samtlige vifter gående for full maskin for å holde kortet kjølig nok.

6512419[/snapback]

Vil tro dette kortet er avhengig av at du har god utlufting av PCen for ikke å overopphete resten av komponentene.

6513224[/snapback]

Det er rimelig meningsløst å kalle kortet for vifteløst om første bud for å bruke det nettopp er vifte. Håper dette testes snart og at den passive kjølingen ikke er uakseptabelt dårlig. (les: uakseptable temperaturer i kabinetter med kun utlufting via PSU)

Lenke til kommentar
(les: uakseptable temperaturer i kabinetter med kun utlufting via PSU)

6513654[/snapback]

 

kun psu... :dontgetit:

 

teller du ikke med vifter som blåser inn i kabinettet da? harddiskene mine stiger hvertfall fort over 50 grader hvis jeg ikke har en vifte som blåser på de. og hk blir straks over 50 det også hvis jeg ikke har en vifte til å suge ut luft.. og jeg har bare et radeon 9250 med passiv kjøling.. og en mist 500 som psu.

 

Men nå skal det sies at det er null problem og ha en "lydløs" maskin med 3-4 kabinettvifter, sett at de er stillegående i utgangspunktet og kjørers på lavere volt.

 

veldig OT, men må si jeg ble overrasket over hvor stille Mist sine 19db vifter var, papst sin 12db bråker klart mere. så tydelig at produsenter har tendenser til og skryte på seg.

Endret av phax
Lenke til kommentar

- High-end: X1900XT/XTX, X1800XT/PE og 7900GT/GTX, 7800GTX/512

(det er disse kortene som Nvidia og ATI har laget for å yte mest mulig)

PS: Husk at de forskjellige klassene ikke bare består av et eller to forksjellige kort, men flere som yter og koster forskjellig

 

- Mid-end: X1900GT, X1800GT, X850XT/PE, X800XT, X1600XT, X800GTO og 7800GT/GS, 7600GT/GS, 6800/U/GT,

 

- Low-end/budjsettklassen: X1300serien, 9X00serien, X800GT, X700(og lavere) og 6600/GT, 6500, 6300, 6200, 5X00serien.

 

PS: Jeg valgte å legge X800GTO i mid-end mens X800GT i low-end. (dette fordi de er i en "mellomkalsse mellom begge, og ettersom X800GTO er litt bedre ble de splittet i hver sin klasse, selv om forksjellen er liten)

6600GT er også i en mellomklasse, men gikk akkurat ned i low-end klassen.

 

mens 7950 kommer i en klasse for seg selv, da den egentlig består av 2 skjermkort, og da på en måte ikke sammenlignes. (og ville nok heller ligget i SLI/CF klassen, da de kommer i en helt annen klasse)

 

Skulle du fått et skikkelig system måtte man hatt mange flere kategorier for å skille dem godt ifra hverandre, men ettersom det bare er tre stk vil alltid forskjellene ifra den dårligste og beste i klassen være stor.

 

Jeg kan ivhertfall si at 7900GT IKKE er low-end eller mid-end.

Dette er vell egentlig ikke en liste jeg har diktet opp, men ei heller noe skjermkortene var ment som. Noen kort som var ment som high-end før har selvfølgelig rykket ned til f.eks mid-end pga tidenes løp.

 

Jeg har helt sikkert glemt noen skjermkort, men dette var bare en liste jeg skrev fort, så beklager det. ;)

Lenke til kommentar
(les: uakseptable temperaturer i kabinetter

veldig OT, men må si jeg ble overrasket over hvor stille Mist sine 19db vifter var, papst sin 12db bråker klart mere. så tydelig at produsenter har tendenser til og skryte på seg.

6514478[/snapback]

 

Da vil jeg benytte muligheten til å skryte av min egen viftetest :)

 

http://www.hardware.no/tester/kjoling/aatt...mm-vifter/22935

 

For å komme med en kjapp oppsummering: fra kvalitetsprodusentene så bråker i praksis alle viftene like mye på et gitt turtall.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Skjønner ikke grunnen med passiv kjøling når man kan ha en VF700/900/AC Silencer @ 5v på kortet jeg.

6515258[/snapback]

 

Så du skjønner ikke vitsen med å kjøpe et kort med orginal kjøler som ikke bråker, når man kan bruke ekstra penger på ny kjøler som i tillegg vil avgi mere støy?

Lenke til kommentar

Kort med passiv kjøling koster gjerne hundrevis av kroner mer enn de med orginalkjøler, men har ikke sjekka prisen på dette kortet.

 

Da skjønner jeg det ikke. Å si at kjølerene jeg nevnte avgir mer støy blir vel som å si at en meitemark er raskere enn en snegle på 100 meteren.

 

Med det kortet vs stille kjøler her ser jeg ikke annet enn høyere pris, mer varme, ustabilitet hvis dårlig luftflyt, nedklokket kjerne og/eller begrensede klokkemuligheter og lyden som eneste fordelen. :)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke grunnen med passiv kjøling når man kan ha en VF700/900/AC Silencer @ 5v på kortet jeg.

6515258[/snapback]

Kjøper du en VF700 og en 7900GT så blir det billigere enn å kjøpe en med passiv orginalkjøler. (eneste du tjener på det er hvis du er ute av stand til å klare å sette på en ny vifte)

Lenke til kommentar
Skjønner ikke grunnen med passiv kjøling når man kan ha en VF700/900/AC Silencer @ 5v på kortet jeg.

6515258[/snapback]

Kjøper du en VF700 og en 7900GT så blir det billigere enn å kjøpe en med passiv orginalkjøler. (eneste du tjener på det er hvis du er ute av stand til å klare å sette på en ny vifte)

Lenke til kommentar
(les: uakseptable temperaturer i kabinetter med kun utlufting via PSU)

6513654[/snapback]

kun psu... :dontgetit:

 

teller du ikke med vifter som blåser inn i kabinettet da? harddiskene mine stiger hvertfall fort over 50 grader hvis jeg ikke har en vifte som blåser på de. og hk blir straks over 50 det også hvis jeg ikke har en vifte til å suge ut luft.. og jeg har bare et radeon 9250 med passiv kjøling.. og en mist 500 som psu.

6514478[/snapback]

50'C er godt innenfor spesifikasjonen til harddiskene så det skal ikke være noe problem. Hos meg ligger diskene for øyeblikket på henholdsvis 55, 48, 50, 49 og 47 'C i et kabinett som kun er kjølt av en PSU med en 8cm vifte. Nå har jeg riktignok ikke overklokket min Athlon64 X2 3800+ og bruker bare integrert grafikk, men temperaturene ser ikke alt for gale ut: 55'C på CPU og 45'C på brikkesettet. CPU-kjøleren er en Acetech micro super silent på aller laveste innstilling. Har ellers ingen vifter i kabinettet. Lurer på hva temperaturen på dette kortet ville blitt i min PC :p

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å ta folk som synes 7900GT er for "slappt" seriøst....

6513212[/snapback]

 

Hehe. Satt nettopp og tenkte det samme mens jeg leste denne tråden. Har selv 7900GT, og den eneste motbøren jeg har møtt på var da jeg med alle effekter på max måtte sette ned oppløsningen til 1152x854 i F.E.A.R. for å få 100% flyt i alle situasjoner. :roll:

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å ta folk som synes 7900GT er for "slappt" seriøst....

6513212[/snapback]

 

Hehe. Satt nettopp og tenkte det samme mens jeg leste denne tråden. Har selv 7900GT, og den eneste motbøren jeg har møtt på var da jeg med alle effekter på max måtte sette ned oppløsningen til 1152x854 i F.E.A.R. for å få 100% flyt i alle situasjoner. :roll:

6515591[/snapback]

Hehe, men jeg ville nok tro at Condemned og Gost recon WF og spesielt Oblivion ville satt en del mer støkk i kortet en fear.

Men allikevell, det er et high-end kort uten tvil. (det er ca midt på treet i "high-end skalaen)

 

Hvis 7900GT er low-end, hva er da 7300GS. :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...