Gå til innhold

Kraftig vifteløs grafikk


Anbefalte innlegg

Jeg klarer ikke å ta folk som synes 7900GT er for "slappt" seriøst....

6513212[/snapback]

 

Hehe. Satt nettopp og tenkte det samme mens jeg leste denne tråden. Har selv 7900GT, og den eneste motbøren jeg har møtt på var da jeg med alle effekter på max måtte sette ned oppløsningen til 1152x854 i F.E.A.R. for å få 100% flyt i alle situasjoner. :roll:

6515591[/snapback]

 

Høres jo nesten ut som om du har for dårlig maskinvare generelt, for 7900GT med en god pc ganerelt utenom det skal klare det lett, skjermkortet kan ikke være flaskehalsen for deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har erfaring med passive løsninger til chipset hk fra msi. De er til å få brannskader av med mindre man monterer ei vifte på dem selv :lol:

 

Ser for øvrig at dette er akkurat det samme MSI NX7900GT kortet som jeg har nå. De har bare skrudd på en ny ribbe som sikkert ligger på grensa til å smelte slik jeg har forstått det... Varmen må du fikse selv. Ville nok banne på at klokking kan du se langt etter her!

 

(Temp på mitt kort m stock vifte var 50C m lufting i kabinett. Broren min med kliss samma oppsett hadde 53C. En Zalman vifte som er det eneste som passer til 7900GT-kort(og alle annet som finnes... :p ) måtte til for at jeg kom meg under 40C. Stock vifta bråker! :nei: )

 

Anbefaler å kjøpe NX-modellen til 2295,-om prisen ennå ligger der, eller noe billigere 7900GT og en lydløs vifte i tillegg. Passiv løsning virker tvilsomt.

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Har erfaring med passive løsninger til chipset hk fra msi. De er til å få brannskader av med mindre man monterer ei vifte på dem selv :lol:

 

Ser for øvrig at dette er akkurat det samme MSI NX7900GT kortet som jeg har nå. De har bare skrudd på en ny ribbe som sikkert ligger på grensa til å smelte slik jeg har forstått det... Varmen må du fikse selv. Ville nok banne på at klokking kan du se langt etter her!

 

(Temp på mitt kort m stock vifte var 50C m lufting i kabinett. Broren min med kliss samma oppsett hadde 53C. En Zalman vifte som er det eneste som passer til 7900GT-kort(og alle annet som finnes...  :p ) måtte til for at jeg kom meg under 40C. Stock vifta bråker! :nei: )

 

Anbefaler å kjøpe NX-modellen til 2295,-om prisen ennå ligger der, eller noe billigere 7900GT og en lydløs vifte i tillegg. Passiv løsning virker tvilsomt.

6520954[/snapback]

 

Hvorfor skal den være under 40? Min 6600GT har ifølge kontrollpanelet en kritisk tempratur på 145 grader. Og at kortet ikke er ideelt for klokking er vel greit nok, men hva så? Skal du klokke må du betale med mer effekt og bråk, slik er det bare.

 

AtW

Lenke til kommentar
Håper alt blir vifteløst til slutt, det hadde vert genialt

 

Eller om ikke vifteløst , men da lydløst, så  stille som mulig

6520978[/snapback]

 

Da må vi over på ting som ikke har med elektronikk å gjøre.. ;)

6520991[/snapback]

 

Lys. All data må overføres i form av LYS!

 

Var dette et helt på jordet forslag eller er dette teoretisk mulig?

Lenke til kommentar
Håper alt blir vifteløst til slutt, det hadde vert genialt

 

Eller om ikke vifteløst , men da lydløst, så  stille som mulig

6520978[/snapback]

Da må vi over på ting som ikke har med elektronikk å gjøre.. ;)

6520991[/snapback]

Lys. All data må overføres i form av LYS!

 

Var dette et helt på jordet forslag eller er dette teoretisk mulig?

6521030[/snapback]

Det har vært mange science fiction og/eller illustrert vitenskap-inspirerte tanker om optiske prosessorer. Jeg må nok skuffe og henvise dere bort fra science-avdelinga og inn i fiction-avdelinga. :) Optiske prosessorer kan nok aldri bygges til å klare ting som vanlige CPUer eller GPUer klarer. Begrensningene ligger i størrelsen på de interne delene. Optiske komponenter kan aldri bygges mindre enn bølgelengden på lyset. Dvs at dagens CPU'er og GPU'er på 65 og 80nm allerede leder med en tierpotens. Brikkene vil altså måttet ha 10*10 ganger så stort areal for å ha like mange komponenter "transistorer". I tillegg er lysets hastighet kombinert med avstandene inni brikken direkte begrensende på klokkefrekvensen den kan jobbe med. Altså rundt en tiendel av dagens prosessorer. Ytelsen på optiske prosessorer vil altså allerede ligge med en faktor på ca 1000 bak moderne elektroniske brikker.

Elektroniske brikker kan nok krympes ennå en del, mens bølgelengden på lyset i optiske prosessorer ikke kan minkes noe særlig siden mer høyfrekvent lys, UV-lys har samme funksjon på brikker som på hud: Det tærer på og ødelegger sakte men sikkert de små strukturene.

 

Redigert: Ideellt burde ett klokkeslag kunne føre et signal hvor som helst på en brikke. Men det går fint å presse dette opp til noen få klokkesykluser. Men presses det mer vil man få lengre aksesstid på cacher, lengre pipeliner og generellt dårligere responser og mer ytelsetap på grunn av "bobler". Hvis feks signaler bruker 10 klokkeslag langs en langside av brikken så snakker vi om seriøse ytelsetap. Hvis man så tenker seg at man øker sidene på brikken med 10 ganger så vil det på samme klokkefrekvens nesten ikke bli gjort noe arbeid fordi alle deler av brikken venter nesten bestandig på at det skal gå ørten klokkeslag så den får kritiske data og kan jobbe i en klokkesyklus eller to igjen før den må vente nye f.eks 100 klokkesykluser på nye kritiske data. Brikken vil bare på grunn av størrelsen altså bare gjøre fornuftig en liten brøkdel av tida. Hadde man samtidig redusert klokkefrekvensen til 1/10 så hadde effektiviteten (% klokkesykluser utnyttet til reellt arbeid) for blitt den samme, men på 1/10 klokkefrekvens vil den selvsagt bare yte 1/10.

 

Utfordringen med aksesstider og strategisk plassering av komponenter på brikkene er stor på CPUer og GPUer i dag, og en overgang til optiske komponenter av teoretisk minst mulig størrelse vil dermed senke ytelsen voldsomt.

Lenke til kommentar

<--- Redigert: Nå tror jeg det er på tide å ta en pause og kikke litt på TV :p

 

Har erfaring med passive løsninger til chipset hk fra msi. De er til å få brannskader av med mindre man monterer ei vifte på dem selv :lol:

 

Ser for øvrig at dette er akkurat det samme MSI NX7900GT kortet som jeg har nå. De har bare skrudd på en ny ribbe som sikkert ligger på grensa til å smelte slik jeg har forstått det... Varmen må du fikse selv. Ville nok banne på at klokking kan du se langt etter her!

 

(Temp på mitt kort m stock vifte var 50C m lufting i kabinett. Broren min med kliss samma oppsett hadde 53C. En Zalman vifte som er det eneste som passer til 7900GT-kort(og alle annet som finnes...  :p ) måtte til for at jeg kom meg under 40C. Stock vifta bråker! :nei: )

 

Anbefaler å kjøpe NX-modellen til 2295,-om prisen ennå ligger der, eller noe billigere 7900GT og en lydløs vifte i tillegg. Passiv løsning virker tvilsomt.

6520954[/snapback]

Så lenge temperaturen gir noen brannfare eller skader andre ting i PCen og at produsenten kan ta seg av garantisaker på kort som ikke fungerer som det skal med orginal kjøling på orginal hastighet så ser jeg ikke noen problemer med at temperaturen er høy. Hvis det fungerer som det skal ved konstant 90'C så er jo det greit. :)

Lenke til kommentar
I tillegg er lysets hastighet kombinert med avstandene inni brikken direkte begrensende på klokkefrekvensen den kan jobbe med. Altså rundt en tiendel av dagens prosessorer. Ytelsen på optiske prosessorer vil altså allerede ligge med en faktor på ca 1000 bak moderne elektroniske brikker.

6521259[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her? Lys i luft går da fortere enn elektrisitet? Så om avstandene er de samme, så burde jo ikke lys ha noen ulemep der.

 

Og et litt mer grunnleggende spørsmål: har hastigheten til lyset noe med frekvensen som kan oppnåes? Er ikke de to fatorene mer eller mindre uavhengig av hverandre? Selv om det blir en viss forsinkelse, så vil det vel være mengden frekvens-jitter som avgjør hva slgas frekvens det kan jobbe på? (altså mengden frekvensmodulasjon, eller "feil i frekvensen" om du vil) Eller blander jeg for mye sammen med med trdisjonel signaloverføring her?

 

Ellers blir jo optikk brukt i en del av dataverdenen til dataoverføring(et av de frontene der det går aller fortest fram tilogmed), nemlig nettverk.

 

EDIT: grattis med 20k poster ja :)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Har erfaring med passive løsninger til chipset hk fra msi. De er til å få brannskader av med mindre man monterer ei vifte på dem selv :lol:

 

Ser for øvrig at dette er akkurat det samme MSI NX7900GT kortet som jeg har nå. De har bare skrudd på en ny ribbe som sikkert ligger på grensa til å smelte slik jeg har forstått det... Varmen må du fikse selv. Ville nok banne på at klokking kan du se langt etter her!

 

(Temp på mitt kort m stock vifte var 50C m lufting i kabinett. Broren min med kliss samma oppsett hadde 53C. En Zalman vifte som er det eneste som passer til 7900GT-kort(og alle annet som finnes...  :p ) måtte til for at jeg kom meg under 40C. Stock vifta bråker! :nei: )

 

Anbefaler å kjøpe NX-modellen til 2295,-om prisen ennå ligger der, eller noe billigere 7900GT og en lydløs vifte i tillegg. Passiv løsning virker tvilsomt.

6520954[/snapback]

 

Hvorfor skal den være under 40? Min 6600GT har ifølge kontrollpanelet en kritisk tempratur på 145 grader. Og at kortet ikke er ideelt for klokking er vel greit nok, men hva så? Skal du klokke må du betale med mer effekt og bråk, slik er det bare.

 

AtW

6521014[/snapback]

 

Som jeg poengterer så er det lurt å kjøpe et av de billigste kortene og kunne klokke en del for ytelsens skyld. Om du driter penger, er opptatt av alt skal være vindstille, og ytelse er ikke et must, så værsågod!

Vær også klar over at 7900GT skal være meget klokkevennlig.. ;)

Endret av nollie
Lenke til kommentar
Håper alt blir vifteløst til slutt, det hadde vert genialt

 

Eller om ikke vifteløst , men da lydløst, så  stille som mulig

6520978[/snapback]

 

Vil påstå at ting er ganske så "lydløst" den dag i dag, altså så stille at jeg har problemer med å høre om maskinen er på eller ikke når jeg skrur på maskinen. :)

 

Er bare å bruke litt tid og penger, så er det fullt mulig å få en stille og velkjølt maskin med god ytelse.

Lenke til kommentar
Har erfaring med passive løsninger til chipset hk fra msi. De er til å få brannskader av med mindre man monterer ei vifte på dem selv :lol:

 

Ser for øvrig at dette er akkurat det samme MSI NX7900GT kortet som jeg har nå. De har bare skrudd på en ny ribbe som sikkert ligger på grensa til å smelte slik jeg har forstått det... Varmen må du fikse selv. Ville nok banne på at klokking kan du se langt etter her!

 

(Temp på mitt kort m stock vifte var 50C m lufting i kabinett. Broren min med kliss samma oppsett hadde 53C. En Zalman vifte som er det eneste som passer til 7900GT-kort(og alle annet som finnes...  :p ) måtte til for at jeg kom meg under 40C. Stock vifta bråker! :nei: )

 

Anbefaler å kjøpe NX-modellen til 2295,-om prisen ennå ligger der, eller noe billigere 7900GT og en lydløs vifte i tillegg. Passiv løsning virker tvilsomt.

6520954[/snapback]

 

Hvorfor skal den være under 40? Min 6600GT har ifølge kontrollpanelet en kritisk tempratur på 145 grader. Og at kortet ikke er ideelt for klokking er vel greit nok, men hva så? Skal du klokke må du betale med mer effekt og bråk, slik er det bare.

 

AtW

6521014[/snapback]

 

Som jeg poengterer så er det lurt å kjøpe et av de billigste kortene og kunne klokke en del for ytelsens skyld. Om du driter penger, er opptatt av alt skal være vindstille, og ytelse er ikke et must, så værsågod!

Vær også klar over at 7900GT skal være meget klokkevennlig.. ;)

6521693[/snapback]

 

Hva er poenget ditt?At det er billigere å drite i om ting ikke bråker? Ja, det er det jo, men det er jo en sak "alle" er inneforstått med og det gjelder dette kortet som alle andre.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gidder ikke å quote her. Men dere som nevner klokking og temperatur hele tiden.

 

Dere må da forstå at dette kortet absolutt ikke er ment for dere eller deres målgruppe. Dette kortet er enkelt og greit ment for de som vil ha det lydløst uten å f.eks. bryte garantier, og samtidig ha en ganske bra\nyteknologisk pc.

 

Det er enkelt og greit slik, og da er det ikke lenger noen vits å diskutere om det er dårlig til overklokking. Kjøpere av dette kortet kommer ikke til å prøve på det. Da har de evnentuelt misforstått noe grunnleggende.

 

Dette kortet vs 7900GT med lydsvak kjøler _kan_ være interessant hvis man er villig til å leke med garanti. Men hvis ikke har man et flott kort her som forhåpentligvis går istykker avsegselv etter 1 år og 10mnd slik at man kan få et nytt på garantien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...