Gå til innhold

Beste boka du har lest?


Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av sci-fi bøker må jeg si at Dune kommer høyt opp. I fantasy sjangeren har jeg Wheel of Time serien av Robert Jordan, LOTR og Harry Potter :9

Ellers så er Alkymisten av Paulo Coehlo sinnsykt bra, kanskje litt kort. Den er gjort på en dag på stranda, men uansett en fantastisk bok...

Lenke til kommentar
2001: A Space Odyssey

6529468[/snapback]

 

Har du lest resten av serien?

Nydelig serie. Selv likte jeg 2001 og 3001, altså den første og den siste boka.

6529471[/snapback]

2ern synes jeg var veldig svak, så det ble aldri mer enn en og en halv bok. Jeg har resten liggende et sted, får vel lese litt i syden.

Lenke til kommentar

Beste boken er litt vanskelig, men de tre beste er:

 

1)Ringenes Herre triologien, både norsk og engelsk.

 

2) Karin Fossum - Jonas Eckel

 

3) Rowling - Harry Potter

 

Også kommer det et par bøker under, som The Castle of Otranto av Horace Walpole. Bok fra 1700tallet.. eller skal jeg si hefte? : p

Lenke til kommentar
Av sci-fi bøker må jeg si at Dune kommer høyt opp. I fantasy sjangeren har jeg Wheel of Time serien av Robert Jordan, LOTR og Harry Potter :9

Ellers så er Alkymisten av Paulo Coehlo sinnsykt bra, kanskje litt kort. Den er gjort på en dag på stranda, men uansett en fantastisk bok...

6529481[/snapback]

 

Personlig synes jeg de beste Sci-fibøkene er de som oppfyller Sci-fis fremste rolle (i mine øyne), nemlig å ta i bruk en fremtidig verden, for å få en refleksjon over vår nåværende verden, og spesielt dens etiske problemstilling. I så måte synes jeg Asimovs bøker er meget bra, de er kanskje ikke så teknisk bra skrevet, men de tar for seg utrolig mange interessante etiske og filosofiske problemstillinger. Anbefalt lesning for enhver ung person, så kan du akke deg over at du har tenkt på alt før når man har ex. phil :)

 

Og flere av problemstillingene blir vi etterhvert tvunget til å ta stilling til, om man ikke har gjort det før. Er feks en datamaskin med samme intelligens og tilsynelatende samme følelser som et menneske mindre verd enn et menneske feks?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Av sci-fi bøker må jeg si at Dune kommer høyt opp. I fantasy sjangeren har jeg Wheel of Time serien av Robert Jordan, LOTR og Harry Potter :9

Ellers så er Alkymisten av Paulo Coehlo sinnsykt bra, kanskje litt kort. Den er gjort på en dag på stranda, men uansett en fantastisk bok...

6529481[/snapback]

 

Personlig synes jeg de beste Sci-fibøkene er de som oppfyller Sci-fis fremste rolle (i mine øyne), nemlig å ta i bruk en fremtidig verden, for å få en refleksjon over vår nåværende verden, og spesielt dens etiske problemstilling. I så måte synes jeg Asimovs bøker er meget bra, de er kanskje ikke så teknisk bra skrevet, men de tar for seg utrolig mange interessante etiske og filosofiske problemstillinger. Anbefalt lesning for enhver ung person, så kan du akke deg over at du har tenkt på alt før når man har ex. phil :)

 

Og flere av problemstillingene blir vi etterhvert tvunget til å ta stilling til, om man ikke har gjort det før. Er feks en datamaskin med samme intelligens og tilsynelatende samme følelser som et menneske mindre verd enn et menneske feks?

 

AtW

6562172[/snapback]

 

For å gå litt Off topic.

 

Mennesket er bare en maskin med følelser, så så fort en maskin av metall kan føle og tenke som mennesker, vil det bli endel bråk. Tanken på "evig" liv frister i allefall meg.

 

On topic: Jeg skrev at den beste boka jeg har lest var en serie før i tråden, men sitter og ser på bokhylla mi med 100+ bøker, og venter 5 til i posten, og det er vanskelig å si at den serien er den beste. Har ganske mye av hva folk like rher, lotr, wheel of time, sword of truth, bøker av steven erikson, katharine kerr, tad williams, j.v. jones, george rr martin, william gibson (sci fi på sitt beste, <3 Neuromancer) og mange mange flere. Vanskelig å plukke ut bare noen få bøker som best, da de ofte er skrevet på helt forskjellige måter og om forskjellige emner og sjangre.

 

Har endel Jeffery Deaver også, sikkert mange som har sett Bonecollector filmen med Angelina Jolie, boka er mye bedre, og en del av en større serie med bra bøker, Wilbur smith har jo også mange veldig bra bøker.

 

Jeg tar litt av her nå, men poenget mitt, og budskapet jeg er ute etter å gi, er at det finnes så utrolig mye å velge i av bøker, og så utrolig mye bra innen så mange sjangre. Og du trenger ikke like lord of the rings for å like fantasy, om du vil lese, let litt rundt, det finnes nesten helt sikkert masse bøker du vil like godt å trives med.

 

Så en liten slutt note, jeg føler jeg har igjen utrolig mye mer av å lese bøkene på engelsk, (de som er skrevet på engelsk logisk nok), det faktum at jeg har lest engelske bøker siden ungdomsskolen hjelper endel, og vet det kan være tungt å komme seg igjennom f.eks "a tale of the malazan book of the fallen" av steven erikson på engelsk, men i det lange løp er det verdt det. Tror endel folk har gått lei av å lese mye fordi de norske oversettelse ikke holder mål, som er synd.

Endret av conspiracy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...