Gå til innhold

"Satanrock" - Hva mener du om denne typen musikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mine meninger, når jeg ikke kan høre vokalen så ser jeg ingen grunn til at det er noe vits i å synge. Alt sangeren synger blir borte i et hav av smell og whin fra gitarer og trommer uten noen form for toner.

Uten form for toner?

 

Du må være tonedøv. :)

 

Men joda, black metal ER bråkete, bråkete og støyete som fanden selv. På en måte primitiv, men man må høre "forbi" dette, må vite hva en skal lytte til. Forstå sjangerens språk. Mange black metal sanger har faktisk nydelige melodier og stemmninger. :)

 

Veldig mange sier at black metal ol. er en tøff måte å få frem meninger om samfunnet, kritikk mot kristendom osv. men hvis noen prøver å få frem en mening hjelper det ikke å gurlge ut noen rørete ord som alikevel stoppes av instrumentene. Ingen klarer å ta ut ord fra sånt uten å høre sangen enormt mange ganger. Personlig så aner jeg ikke hva bm sanger ol.  handler om fordi det er for mye støy.

 

Hvis du ser på samfunnskritiske sanger så har goldie looking chain, med guns dont kill people gjort det på riktig måte. alle som hører den skjønner ideen etter første gang de hører den. den er lettfattelig og ironisk. du kan også høre hva som blir sagt uten masse instrument støy.

Tekst i seg selv er ikke det eneste som kan bære et budskap. Hvis du er forbanna så sier du ikke med lav stemme:"Faen.".... Nei hvis man er skikkelig sint så skriker man for full hals "FAEN I HELVETE!!"" så halsen nesten sprekker.

 

Muligens litt dårlig eksempel, men poenget er HVORDAN man sier noe er MINST like viktig som hva man sier. Black metal prøver nok å distansere seg fra den "snille" og ubråkete kristne lovsangen.

 

Forøvrig så kan man bli vant til musikken og høre instrumenter, toner og ikke minst vokal(vel, en god del av de) godt.

 

Black Metal er i utgangspunktet ikke satanistisk, men antikristent.

6482266[/snapback]

Quoted for truth.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

først av alt, folk jeg kjenner som driver med death/black finnes ikke i nærheten av sataniske så det blir feil å kalle det for "satanistmusikk"

 

Men ja, jeg sitter ikke å hører så veldig mye på det. Liker bedre heavy metal/hard rock.

Men ingen kan si at frost eller hellhammer på trommer er dårlig? de er mye bedre enn alle andre trommisser jeg vet om(nå tenker jeg ikke kun på hastighet, men teknikk osv ).

Veldig mange flinke musikere faktisk. Og slik musikk er ikke noe man liker ved første høring antageligvis. Det tar litt tid å bli kjent med BM. Etterhvert begynner man å høre at vokalisten faktisk synger, ikke bare brøler som mange mener...hehe

Lenke til kommentar

Få slår så godt som Zak Starkey, sønn til Ringo Star. Så det kan diskuteres i det vide og det brede hvem som er best på trommer her i verden. At artister fra en bestemt sjanger skal være så mye bedre enn andre, synes jeg er tullpreik. Det er snakk om mer enn å sprenge grenser. Hvis ikke, ville jo det gjort black/death metal-artister til de beste i verden uten unntak.

Lenke til kommentar
Mine meninger, når jeg ikke kan høre vokalen så ser jeg ingen grunn til at det er noe vits i å synge. Alt sangeren synger blir borte i et hav av smell og whin fra gitarer og trommer uten noen form for toner.

 

Veldig mange sier at black metal ol. er en tøff måte å få frem meninger om samfunnet, kritikk mot kristendom osv. men hvis noen prøver å få frem en mening hjelper det ikke å gurlge ut noen rørete ord som alikevel stoppes av instrumentene. Ingen klarer å ta ut ord fra sånt uten å høre sangen enormt mange ganger. Personlig så aner jeg ikke hva bm sanger ol.  handler om fordi det er for mye støy.

 

Annen intereang greie er at en bra sang skal kunne nytes uansett volum, du skal høre lyden ikke kjenne den. De bm fanca som jeg kjenner har blåst ut hørselen sin for lenge siden fordi de kjører max volum hele tiden, kanskje det må til for å høre gurglinga fra vokalisten, jeg veit ikke.

 

Personlig så hører jeg ikke på mørkere(?) musikk enn metallica, der kan du fint høre vokalen og intrumentene kan skilles frahverandre. gary moore med over the hills and far away er blitt covra nok ganger av div bm band for å si det sånn, men fortsatt så er gary moore sin verson best. Antagelig fordi vokalen er klar og trommisen kjører et perfekt løp i forhold til lyden på gitaren. Her får du også muligheten til å høre historien (ja det er en historie).

 

Nå skal ikke jeg si at bm og "verre" er dårlig musikk, for det har nok av tilhengere.Men det sømmer seg ikke å si at bm er en god måte å være samfunnskritisk på. Det er en dårlig måte å få fram et budskap på, eller så hadde de fleste gått rundt å gurgla på gata for å gjøre seg forstått. Skjønner?

 

Dem som syns ekstrem metal bare er bråk har ikke hørt nok på det. Så enkelt er det. Som flere nevner, trenger de fleste å øve seg litt for å like det. Det er svært komplisert musikk. En sang består av mange lyder. Hvis du ikke klarer å legge merke til, eller huske en lyd, da har du ingenting å sammenligne den neste lyden med. Og du klarer derfor ikke å høre sammenhengen, som skaper melodien.

 

Når det gjelder vokalen så klarer jeg fremdeles ikke å høre hva de sier. Men heldigvis så bryr jeg meg ikke heller. For meg blir vokalen et eget instrument. Vokalen er bare en svært spennende lyd som blandes sammen med gitarene, trommene og ofte synthen. Et tips til dere som ikke er vant til musikken, og ikke forstår hvordan folk kan forstå noe som helst av vokalen: Få tak i teksten til en BM/DM sang, og les den samtidig som du hører på sangen. Forskjellen er enorm. Plutselig vil du høre alt vokalisten sier.

 

Når det gjelder kritiseringen av BM artistenes valg av lydbilde for å fremheve deres politiske sak... Musikken handler om intenst hat. Det handler om ondskap, vold og et brennende ønske om forrandring i samfunnet. BM har faktisk klart å få fram et musikkbilde som i seg selv klarer å fortelle lytteren om hensikten bak sangene. Og du klager på blir vanskeligere å forstå av den grunn? :dontgetit:

 

litt ot, uten kristendommen i norge (og relgion i resten av verden) hadde vi sitti på en stubbe og kikka inn i et tre akkurat nå. Kristendommen bygde norge som et samfunn... Og hvis du er veldig imot kristendom eller har andre meninger, ikke gurgle, folk hører deg bedre om du snakker ordentlig...

Kristendom og religion generelt har alltid prøvd å stoppe opp utvikling. Og er absolutt ikke grunnen til at vi ikke sitter på en stubbe og kikker inni et tre. Dust... :)

Endret av Scarface^
Lenke til kommentar
Når det gjelder vokalen så klarer jeg fremdeles ikke å høre hva de sier. Men heldigvis så bryr jeg meg ikke heller. For meg blir vokalen et eget instrument. Vokalen er bare en svært spennende lyd som blandes sammen med gitarene, trommene og ofte synthen.

6483699[/snapback]

Jeg klarer heller ikke å tyde hva de synger, men jeg synes det er fantastisk å høre skrikinga til Valfar i Windir uansett.

Lenke til kommentar

Dette med teksten er et av de latterligste argumentene noensinne, er en grunn til at ikke kem som helst synger i band, det er at ikke alle har en feit stemme. Hvorfor må man ha en feit stemme? For at vokalen er et instrument også, ikke for at den får frem teksten bedre. Tekstene har som oftest ikke en skit å si, musikken forandre seg ikke, men selvfølgelig kan det hjelpe på med gode tekster iforhold til dårlige... men igjen, det har ingenting å si med tanke på selve lytteopplevelsen. Og de fleste som kommer med det argumentet har som oftest gjort opp sin mening om black metal etter en sang eller to, å da tviler jeg på at de er de mest seriøse musikklytterene som bryr seg nevneverdig om hvordan tekstene er.

 

Og utfordring til deg Tøffe-Tetra, nevn en god tekst, og deretter vis hvorfor den er god, og påpek hvorfor sangen hadde blitt dårligere med en dårligere tekst :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder vokalen så klarer jeg fremdeles ikke å høre hva de sier. Men heldigvis så bryr jeg meg ikke heller. For meg blir vokalen et eget instrument. Vokalen er bare en svært spennende lyd som blandes sammen med gitarene, trommene og ofte synthen.

6483699[/snapback]

Jeg klarer heller ikke å tyde hva de synger, men jeg synes det er fantastisk å høre skrikinga til Valfar i Windir uansett.

6484355[/snapback]

R.I.P :(

 

Valfar var også en jævel til å skrive tekster. Les teksten til Dance Of Mortal lust og hør.

Eller Kampen, Dauden eller SAKNET :love: . Alle helt utrolig flotte tekster, til noen gode stykker med musikk..:) Lett og høre hva Terje synger også;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder vokalen så klarer jeg fremdeles ikke å høre hva de sier. Men heldigvis så bryr jeg meg ikke heller. For meg blir vokalen et eget instrument. Vokalen er bare en svært spennende lyd som blandes sammen med gitarene, trommene og ofte synthen.

6483699[/snapback]

Jeg klarer heller ikke å tyde hva de synger, men jeg synes det er fantastisk å høre skrikinga til Valfar i Windir uansett.

6484355[/snapback]

R.I.P :(

 

Valfar var også en jævel til å skrive tekster. Les teksten til Dance Of Mortal lust og hør.

Eller Kampen, Dauden eller SAKNET :love: . Alle helt utrolig flotte tekster, til noen gode stykker med musikk..:) Lett og høre hva Terje synger også;)

6488005[/snapback]

 

Det er sannt det! Men mye av materialet finner han faktisk i historiebøkene om Sogndal :!:

Lenke til kommentar
Viktig å skille Norwegian Black Metal og Black Metal...tror jeg, eller no...det er to litt forskjellige ting uten at jeg kan klassifisere.

6488152[/snapback]

 

 

Eksempel:

 

 

True Norwegian Black Metal

 

Darkthrone

Carpathian Forest

Gorgoroth

Taake

 

Osv

 

Black Metal

 

Den er værre å klasifisere for det er en slags hovedgren for Symfonisk Black Metal osv osv osv

 

(True) Norwegian Black Metal er en gren innen black metal, eller har hvertfall blitt det i de siste årene. Og også et kvalitetsstempel ;)

 

True Norwegian Black Metal er de banda som fortsatt holder på den type sound man hadde for 10+ år siden (vel å merke med bedre produksjon) og som fortsatt prøver å holde seg litt "skjult" i undergrunnen. Men i dagens samfunn er ikke dette like enkelt som det var på begynnelsen av 90 tallet *Desverre*.

Lenke til kommentar
Når det gjelder vokalen så klarer jeg fremdeles ikke å høre hva de sier. Men heldigvis så bryr jeg meg ikke heller. For meg blir vokalen et eget instrument. Vokalen er bare en svært spennende lyd som blandes sammen med gitarene, trommene og ofte synthen.

6483699[/snapback]

Jeg klarer heller ikke å tyde hva de synger, men jeg synes det er fantastisk å høre skrikinga til Valfar i Windir uansett.

6484355[/snapback]

R.I.P :(

 

Valfar var også en jævel til å skrive tekster. Les teksten til Dance Of Mortal lust og hør.

Eller Kampen, Dauden eller SAKNET :love: . Alle helt utrolig flotte tekster, til noen gode stykker med musikk..:) Lett og høre hva Terje synger også;)

6488005[/snapback]

 

Det er sannt det! Men mye av materialet finner han faktisk i historiebøkene om Sogndal :!:

6488282[/snapback]

 

Det finnes i historiebøkene om Sogndal ja, men prøv å skriv om til tekst ifra en historiebok, det kreves sin mann/kvinne det også ;)

Lenke til kommentar
Viktig å skille Norwegian Black Metal og Black Metal...tror jeg, eller no...det er to litt forskjellige ting uten at jeg kan klassifisere.

6488152[/snapback]

 

 

Eksempel:

 

 

True Norwegian Black Metal

 

Darkthrone

Carpathian Forest

Gorgoroth

Taake

 

Osv

 

Black Metal

 

Den er værre å klasifisere for det er en slags hovedgren for Symfonisk Black Metal osv osv osv

 

(True) Norwegian Black Metal er en gren innen black metal, eller har hvertfall blitt det i de siste årene. Og også et kvalitetsstempel ;)

 

True Norwegian Black Metal er de banda som fortsatt holder på den type sound man hadde for 10+ år siden (vel å merke med bedre produksjon) og som fortsatt prøver å holde seg litt "skjult" i undergrunnen. Men i dagens samfunn er ikke dette like enkelt som det var på begynnelsen av 90 tallet *Desverre*.

6489124[/snapback]

 

Tror det kvalitetsstempelet har mistet litt effekt. Er folk i utlandet som mener at mange norske band får platekontrakt bare fordi de er norske, og kvaliteten holder da ikke mål.

Endret av stakan
Lenke til kommentar
Viktig å skille Norwegian Black Metal og Black Metal...tror jeg, eller no...det er to litt forskjellige ting uten at jeg kan klassifisere.

6488152[/snapback]

 

 

Eksempel:

 

 

True Norwegian Black Metal

 

Darkthrone

Carpathian Forest

Gorgoroth

Taake

 

Osv

 

Black Metal

 

Den er værre å klasifisere for det er en slags hovedgren for Symfonisk Black Metal osv osv osv

 

(True) Norwegian Black Metal er en gren innen black metal, eller har hvertfall blitt det i de siste årene. Og også et kvalitetsstempel ;)

 

True Norwegian Black Metal er de banda som fortsatt holder på den type sound man hadde for 10+ år siden (vel å merke med bedre produksjon) og som fortsatt prøver å holde seg litt "skjult" i undergrunnen. Men i dagens samfunn er ikke dette like enkelt som det var på begynnelsen av 90 tallet *Desverre*.

6489124[/snapback]

 

Tror det kvalitetsstempelet har mistet litt effekt. Er folk i utlandet som mener at mange norske band får platekontrakt bare fordi de er norske, og kvaliteten holder da ikke mål.

6489844[/snapback]

 

True Norwegian Black Metal er ikke noe som blir plastret på platecover bare fordi dem er Norske, men fordi det er faktisk dem som har holdt seg "True" siden begrepet kom. Band som Darkthrone lever ikke på at de er Norske men fordi dem faktisk spiller True Norwegian Black Metal ;) Har ikke sett noen "nye" band som har blitt kalt det enda men ikke quote meg på det, kan være jeg har gått glipp av mye :)

 

Det dukker opp band ifra utlandet nå og da som faktisk kan puttes i den sjangeren også fint eksempel er "Graven" fra Tyskland, et band jeg mener er mer "True Norwegian Black Metal" enn mange Norske band, jeg har heller ikke sett den labelen putta på noen band som faktisk ikke er "True N......." enda. Foruten i "reklame" bannere fra plateselskap og da mener jeg det er misvisende reklame.

 

Det er vel Darkthrone som begynte hele opplegget med "True Norwegian Black Metal" såvidt jeg vet, da dem printa det på coveret på de første black metal platene sine.

 

Jeg vil tør å påstå om at "True.... " er printa på coveret så er det akkurat det det er.

 

Men ja, man oppnår ikke automatisk "status" lenger bare man er Norsk innen ekstrem metal miljøet og bra er det, men en god del av de Norske banda kan faktisk betegnes som noe av det bedre du får innen sjangeren, jeg har enda ikke funnet et utenlandsk band som kan måle seg med noen av våre pionerer innen sjangeren, og "nykommere" som Windir, Keep of Kalessin viser at Norge fortsatt er i førersetet. Band som Emperor, Arcturus, Enslaved, Darkthrone, Ancient, Taake, Gorgoroth, Mayhem, Dimmu Borgir, Satyricon, Zyklon, Burzum, Trelldom, Tulus, Khold, Keep of Kalessin osv er fortsatt ubestridende for min del. Og i tillegg er de vidt spredt over sjangere innen "ekstrem metal" dekker alt fra TNBL til Avantgarde.

 

Men tro meg er nok av band fra utlandet som får platekontrakt like lett som Norske og som faktisk suger noe sykt jævlig, har til gode å høre et utenlandsk Black Metal band som jeg faktisk liker bedre enn noen av de gode Norske. Jeg liker en god del band ifra Europa/Amerika ikke misforstå men det blir ikke samme stemningen å høre for eksempel Amerikanske "Krieg" da disse høres ut som om dem er i konkurranse om å spille kjappest og jævligst istedenfor å skape stemninger i musikken. At de i det hele tatt har blitt anerkjent som et Black Metal band er meg totalt uforståelig.

 

Death metal derimot er Norge ikke like bra på, vi har noen band som duger men der er utlandet mye bedre enn oss.

 

Edit: Problemet er at metal sjangerene begynner å bli oversvømt av band igjen sånn som det ble på 80 tallet, og band oppnår komersiell suksess. Dette vil tilslutt føre til at folk flest blir mettet og lei av sjangerene og masse band vil falle ifra. Nå er det nok at du kan growle og slå på skinn pluss at du kan 3 grep på en gitar for å få platekontrakt (uansett nasjonalitet) men de banda kommer automatisk til å falle ifra når markedet blir trangere igjen. Internet har gjort undergrunnen mer åpen enn før noe som igjen tar vekk mye av mystikken rundt band, en skal ikke lenger enn 10+ år tilbake før det var meget vanskelig å få tak i Demoer og til tider CDer fra band, man måtte lese undergrunns Fanziner for å få vite litt om de forskjellige banda. Nå for tiden er alt å finne med noen tasteklikk på nettet. Så har du også mye søppelmetall som blir sluppet kun med komersialistiske baktanker, heldigvis er de fleste av disse innen en sjanger jeg totalt avskyr :p

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
Men tro meg er nok av band fra utlandet som får platekontrakt like lett som Norske og som faktisk suger noe sykt jævlig, har til gode å høre et utenlandsk Black Metal band som jeg faktisk liker bedre enn noen av de gode Norske. Jeg liker en god del band ifra Europa/Amerika ikke misforstå men det blir ikke samme stemningen å høre for eksempel Amerikanske "Krieg" da disse høres ut som om dem er i konkurranse om å spille kjappest og jævligst istedenfor å skape stemninger i musikken. At de i det hele  tatt har blitt anerkjent som et Black Metal band er meg totalt uforståelig.

Har du hørt Patrick Bateman av Krieg? Den er syk! Det er rett og slett skummel musikk. Musikken i seg selv er ikke særlig bra, men stemningen er så jævlig uggen at jeg setter den på en gang iblandt. Kanskje ekstra uggen hvis man har sett American Psycho.

 

Selv er jeg stor fan av mange norske band (se f.eks signatur) men et band som utpeker seg fra utlandet er Drudkh. Helt fantastisk musikk. Absoulutt på høyde med norsk black metal, faktisk bedre enn det meste.

Lenke til kommentar
Men tro meg er nok av band fra utlandet som får platekontrakt like lett som Norske og som faktisk suger noe sykt jævlig, har til gode å høre et utenlandsk Black Metal band som jeg faktisk liker bedre enn noen av de gode Norske. Jeg liker en god del band ifra Europa/Amerika ikke misforstå men det blir ikke samme stemningen å høre for eksempel Amerikanske "Krieg" da disse høres ut som om dem er i konkurranse om å spille kjappest og jævligst istedenfor å skape stemninger i musikken. At de i det hele  tatt har blitt anerkjent som et Black Metal band er meg totalt uforståelig.

Har du hørt Patrick Bateman av Krieg? Den er syk! Det er rett og slett skummel musikk. Musikken i seg selv er ikke særlig bra, men stemningen er så jævlig uggen at jeg setter den på en gang iblandt. Kanskje ekstra uggen hvis man har sett American Psycho.

 

Selv er jeg stor fan av mange norske band (se f.eks signatur) men et band som utpeker seg fra utlandet er Drudkh. Helt fantastisk musikk. Absoulutt på høyde med norsk black metal, faktisk bedre enn det meste.

6490017[/snapback]

 

Har sett filmen, Har lest boka, har hørt plata... Den plata ga meg like lite stemning som en dårlig produsert amerikansk teenhorror ala "I know what you did last summer" og det vil si zip zero stemning :p

 

Boka derimot er genial, filmen suger like mye som bandet Krieg ;)

 

Men dette er mine meninger selvfølgelig. Det må jo være noen som liker Krieg ettersom de er det mest "annerkjente" amerikanske BM bandet. Jeg mener derimot at de blir patetiske rett å slett fordi dem høres ut som om dem må være mer ekstreme enn de Norske banda for å oppnå status som BM band, for mye speed og tull istedenfor stemninger som jeg mener er et viktig element innen Black Metal.

 

Sitter å hører på Nargaroth for øyeblikket og det bandet kan Black Metal selv om de ikke er Norske ;) Der er alt, stemninger og råtten faenskap hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...