Gå til innhold

TEST: Harddisker - sommer 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Seagate Barracuda 7200.10 750 GB SATA koster jo nesten 3500,- Tenk å ha 2 slike i raid. Men hva skal man med 1,5TB?

6454476[/snapback]

Spørs jo hvilken RAID du bruker. Enkelte personer trenger mye plass. Jeg jobber med videoredigering på fritiden og har seriøse problemer med lagringskapasiteten. Har dog "kun" 400GB, men har ikke plass i kabinettet til flere enn en disk ( :wallbash: ) og vil helst ikke ha en ekstern disk. Må vente på et senere kab. oppgradering.

6454631[/snapback]

 

Velkommen i klubben 1,5TB Raid5 til lagring av media og prosjekt filer her og 73,4gb raptor som render disk. Og det er ikke onboard jalla kontroller som styrer Raid5 :cool:

 

Folk som i det hele tatt er veldig bekymret for å mista data bør gå for Raid 1/5/10 samt sikkelig backup løsning. "ingenting" er 100% sikkert, uansett hvor mye penger du putter i utstyret og hvor i verden du plasserer speiling+taper :p

 

 

Uansett tester så bør vel alle slike tas med en stor klype salt, det er ganske varierende resultater rundtom på nettet feks. i forhold til Hitachi disken.

Lenke til kommentar

Bra test, men jeg skal komme med konstruktiv kritikk.

 

Jeg syntes det er veldig svakt at Hw.no ikke invisterer i en device til å måle lyden med. slik at man kan få med både objektiv og subjektiv fremstillingen av lyd. Hw/overklokking (eller hva det heter for no) har jo tidligere invistert i en svindyrt testbenk for å teste prosessorer, så hvorfor ikke invistere i en device som måler lyd?

 

Hvis det er snakk om pris, selger de ikke noen "billige" på nettet da?

 

Frankie

Lenke til kommentar
Bra test, men jeg skal komme med konstruktiv kritikk.

 

Jeg syntes det er veldig svakt at Hw.no ikke invisterer i en device til å måle lyden med. slik at man kan få med både objektiv og subjektiv fremstillingen av lyd.  Hw/overklokking (eller hva det heter for no) har jo tidligere invistert i en svindyrt testbenk for å teste prosessorer, så hvorfor ikke invistere i en device som måler lyd?

 

Hvis det er snakk om pris, selger de ikke noen "billige" på nettet da?

 

Frankie

6455316[/snapback]

 

En slik f.eks.?

ca 1000-lappen fra Eltek/dynaBel

 

www.dynabel.no

 

Eneste problemet med den er at den ikke måler under 50dB. En virkelig god dB-måler koster noen lapper, men burde klare å måle lavere lydnivåer.

Lenke til kommentar

Hepp!

 

Jo, angående støy. Det hadde kanskje vært en tanke å kommentere nivået ut fra f.eks skjermkortet eller andre komponenter.

 

Men jeg har også veldig lyst på en skikkelig kasse for måling av støynivå. En slik kasse kan jo brukes på flere områder, så det burde ikke være umulig at jeg får mast meg til en slik. F.eks kan man jo teste prosessorkjølere og strømforsyninger i en slik.

 

Men en ting er klart, vi blir nødt til å fokusere mye mer på støy fremover, siden det er såpass viktig for folk.

 

En siste ting i farten, jeg er selv relativt hårsår når det støy. Så har dere det å gå ut fra. Når det er skrevet så forsøker jeg å ikke være for streng heller. Strengt tatt hadde jeg vel ikke vært fornøyd før jeg satt der med en flashdisk av et eller annet slag.

Lenke til kommentar

En bra gjennomført test. :) Likte faktisk den subjektive lyttetesten av harddiskene fordi beskrivelsen var såpass nøye. Et øre kan ofte si oss mer enn et dB tall, det er ofte mer følsomt og kan fange opp irriterende lyder som kanskje har lav styrke men gjør seg desto mer gjeldende når man hører dem. Dessuten så krever vel dB måleren litt mer av både maskinvare(null vifter og andre lydkilder) og miljø for å kunne utføre en korrekt måling.

 

Men savner fortsatt 320 GB versjonen av Barracuda 7200.10 disken. Den er rimligere (Under 1000 Kr) og har samme teknikken som 750 GB versjonen. Har to av dem gående 24/7 selv, og de er merkbart raskere enn 7200.9 250GB som jeg brukte før. :)

Endret av Bugs_Bergen
Lenke til kommentar

Jepp, støy er eneste kriteriet for meg når jeg skal kjøpe lagringsdisk.

 

Derfor hadde jeg håpet på litt mer detaljer om støyen - og da ikke bare "db-målinger":'

I de siste årene har diskene begynt å få "selv-diagnoseringsfunksjon" - dvs, når de er idle begynner de å lage lyder. Dette oppfatter jeg som ekstremt irriterende, siden disken er eneste støykilden i kabinettet mitt.

 

En annen ting er Raptor diskene som lager en relativt høy knatrelyd hver gang det blir lest/skrevet fra den (system), dvs omtrent hele tiden (jeg tenker ikke på vanlige knatrelyder som kommer når den jobber skikkelig). Helt uutholdelig i mitt tilfelle.

 

Slike ting burde vært testet litt mer nøye - ikke bare kommentarer på den konstante lyden, og "full load/knatring".

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Hepp!

 

Jo, angående støy. Det hadde kanskje vært en tanke å kommentere nivået ut fra f.eks skjermkortet eller andre komponenter.

 

Men jeg har også veldig lyst på en skikkelig kasse for måling av støynivå. En slik kasse kan jo brukes på flere områder, så det burde ikke være umulig at jeg får mast meg til en slik. F.eks kan man jo teste prosessorkjølere og strømforsyninger i en slik.

 

Men en ting er klart, vi blir nødt til å fokusere mye mer på støy fremover, siden det er såpass viktig for folk.

 

En siste ting i farten, jeg er selv relativt hårsår når det støy. Så har dere det å gå ut fra. Når det er skrevet så forsøker jeg å ikke være for streng heller. Strengt tatt hadde jeg vel ikke vært fornøyd før jeg satt der med en flashdisk av et eller annet slag.

6455772[/snapback]

 

Man kan jo lage en server og sette unna alle diskene for utenom OS disken ;)

Lenke til kommentar

Ok test, bra poeng det med Samsung og vibrasjoner. Har selv vært i besittelse av 2 stk. disker fra Samsung og jeg synes at de absolutt ikke er så veldig stillegående nettopp p.g.a. vibrasjon.

 

Men, jeg lurer litt på følgende:

 

Når det gjelder prosessorforbruk er variasjonene for en gangs skyld absolutt tilstede. HD Tach oppgir prosessorforbruket med -/+ 2 prosent. Dermed er ikke målingene over nødvendigvis helt representative for prosessorforbruket. Likevel noterer vi oss et stort spenn fra DiamondMax 11 og ned til modellene fra Samsung, Hitachi og Western Digital.

 

Jeg vil ikke kalle det et stort spenn når grafen viser en variasjon på 1 - 3%. Hvis avviket kan på det meste være +/-2%, da kan det mest ekstreme tilfellet være 5% cpu-forbruk? Mulig jeg går glipp av noe her, men for meg virker det som det nesten ikke er noen forskjell mellom diskene.

Lenke til kommentar

Samsung diskene -var- "kongen på haugen" angående stillhet med sine 160GB IDE disker (NIDEC motorer), men dette endret seg ganske godt når 250GB diskene kom. De både knatrer mer, og "viiiner" mer. Har 2x160GB IDE (ikke hørbare), 2x160GB SATA (motorer som høres med knatring som ikke høres), og 2x250GB SATA (motor+knatring som høres). Noen har lurt litt på om ikke det er Samsung sin nye støystyring som overstyrer tradisjonell "acoustic management" innstillinger - jeg kunne ikke høre forskjell om jeg satte AAM på maks- eller minimum.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Det var overraskende å lese at Raptor diskene hadde såpass lav temperatur i forhold til RPM (revelations per minute). Harddisk tester er nyttig, håper dere kan teste igjen om ikke for lenge med flere nye modeller.

 

Det hadde vært spennende om dere hadde fått til å måle hvilke frekvenser (fortrinnsvis de hørbare) som harddisken støyer med. Gjerne også de frekvensene som ligger i grenseland av hva øret kan høre, fordi disse kan være ganske kvasse.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg har lett høyt og lavt etter en test av Samsung T133 400 GB på nettet uten hell helt siden den ble lansert.

 

Flott og grundig test.

 

Ang Lydnivå: Hvis dere hadde montert hardiskene i et eget kabinett med en god mikrofon, og tatt lydopptak mens disken var "idle" og under belastning, kunne dere plottet de forskjellige opptakene i et lydbehandlingsprogram.

Lenke til kommentar
Jeg har lett høyt og lavt etter en test av Samsung T133 400 GB på nettet uten hell helt siden den ble lansert.

 

Flott og grundig test.

 

Ang Lydnivå: Hvis dere hadde montert hardiskene i et eget kabinett med en god mikrofon, og tatt lydopptak mens disken var "idle" og under belastning, kunne dere plottet de forskjellige opptakene i et lydbehandlingsprogram.

6459196[/snapback]

 

Det er en mulighet ja, men da bør man helst ha et rom med et lavt og relativt konstant støynivå. Og det tar endel tid, og man bør helst måle fra litt forksjellige steder, over litt tid, og uten andre komponenter som bråker i kassa. Når jeg gjorde viftetesten min, så var det ganske mange timers målinger, selv om det bare var rundt 10 vifter.

 

AtW

Lenke til kommentar
Seagate følger EUs "Restriction of Hazardous Substances" (RoHS)-direktiv, som trådde i kraft 1. juli i år. Dette betyr at harddisken er produsert uten bruk av miljøfarlige stoffer, som bly, kvikksølv, kadmium og bromerte flammehemmere.

Dette er ikke helt korrekt. RoHS går ikke ut på å kutte ut de 6 miljøbelastende stoffene fullstendig, men å redusere bruken av disse innen elektronikk. Kravene går hovedsaklig på maksimale grenser for prosentvis innhold. "Alle" tilgjengelige produkter følger direktivet nå. Hvis de ikke hadde gjort det hadde det vært importforbud for produktene i EU. Noe ingen normale produsenter ønsker.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/RoHS_Directive

http://www.rohs.gov.uk/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...