Gå til innhold

TEST: Harddisker - sommer 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jepp, vanlige SATA-kontakter og det er bakover- og fremover-kompatibelt.

Den høyst teoretiske transfer-"ytelsen" er doblet.

6462126[/snapback]

Ahh, da var det som jeg tenkte da.

 

Husker at mange webshops surra med S-ATA1 og S-ATA2 mye, det er ei stund sia, men de mente det var noe mer enn bare transfer-"ytelsen" og div. : )

Lenke til kommentar

Vurerer å gå til innkjøp av Samsung SpinPoint T133S 400 GB, men ser at den har fått jumboplassen på enkelte av testene. Det jeg lurer på er om testene har mye å si for den "opplevde" hastigheten på disken. Bryr meg lite om å betale ekstra for ting jeg ikke kommer til å merke forskjell av.

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Hvis det er andre som er opptatt av støy, så er det kanskje interessant å sammeligne HW.no sin test med tester fra http://www.silentpcreview.com/

 

På SPCR så kommer WD WD Caviar SE16 500GB veldig bra ut, og der finner dere også gode lydopptak av mange av diskene de har testet. De anbefaler faktisk denne disken, også fremfor Spinpoint disker.

 

Kunne vært interessant og hørt med andre her på forumet om dere har erfaring med SE16 500GB disken.

 

Legger også merke til at SPCR sine målinger av Seagate 7200.10 750GB viser at den bråker en god del mer enn de fleste andre disker.

 

Jeg er ingen ekspert på bruk av Desibel for lydmåling, men for effekt så er det slik at 3dB tilsvarer omtrent en dobbling/halvering av effekt. jeg tror det er det samme for lyd, mao det er større forskjell enn mange tror fra 21dB til 24dB :roll:

 

-kristian

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert på bruk av Desibel for lydmåling, men for effekt så er det slik at 3dB tilsvarer omtrent en dobbling/halvering av effekt. jeg tror det er det samme for lyd, mao det er større forskjell enn mange tror fra 21dB til 24dB  :roll: 

6489095[/snapback]

dB-skalaen er laget logaritmisk fordi øret har et veldig stort dynamisk område og at en dobling i lydtrykk slett ikke føles som en dobling av lydstyrke.

 

Måleinstrumenter kan rapportere om at 24db er dobbelt så mye lydtrykk som 21db, men øret oppfatter det ikke slik. Øret klarer å høre at det er forskjell men forskjellen oppleves ikke som i nærheten av en dobling.

Lenke til kommentar
Jeg er ingen ekspert på bruk av Desibel for lydmåling, men for effekt så er det slik at 3dB tilsvarer omtrent en dobbling/halvering av effekt. jeg tror det er det samme for lyd, mao det er større forskjell enn mange tror fra 21dB til 24dB  :roll: 

6489095[/snapback]

dB-skalaen er laget logaritmisk fordi øret har et veldig stort dynamisk område og at en dobling i lydtrykk slett ikke føles som en dobling av lydstyrke.

 

Måleinstrumenter kan rapportere om at 24db er dobbelt så mye lydtrykk som 21db, men øret oppfatter det ikke slik. Øret klarer å høre at det er forskjell men forskjellen oppleves ikke som i nærheten av en dobling.

6489687[/snapback]

 

Stemmer, en litt unøytaktig tommelfingerregel sier

 

3 db: en såvidt merkbar økning i oppfatt lyd (ikke såvidt i betydningen at man må konse maks for å høre det i det hele tatt, men at det høres en liten økning).

 

5 db: en godt merkbar økning i oppfattet lydnivå

 

10 db: en dobling i oppfattet lydnivå.

 

AtW

Lenke til kommentar
Stemmer, en litt unøytaktig tommelfingerregel sier

 

3 db: en såvidt merkbar økning i oppfatt lyd (ikke såvidt i betydningen at man må konse maks for å høre det i det hele tatt, men at det høres en liten økning).

 

5 db: en godt merkbar økning i oppfattet lydnivå

 

10 db: en dobling i oppfattet lydnivå.

 

AtW

6489703[/snapback]

Interessant. Har tidligere sett at folk hevder at en 3 dB økning oppfattes som en dobling. Har ikke greie på sånt noe selv. Ønsker meg bare den roligste og mest pålitelige harddisken. Hastighet blir neste prioritet.

Lenke til kommentar
Vurerer å gå til innkjøp av Samsung SpinPoint T133S 400 GB, men ser at den har fått jumboplassen på enkelte av testene. Det jeg lurer på er om testene har mye å si for den "opplevde" hastigheten på disken. Bryr meg lite om å betale ekstra for ting jeg ikke kommer til å merke forskjell av.

 

På forhånd takk.

6477898[/snapback]

 

Samsung diksene kan man i hvertfall aktivere AAM med (via HUTIL) - går litt ut over ytelsen, men....

 

Uansett er er kabinett og hvordan diskene er festet ofte mer avgjørende for støynivå en diskene selv.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Stemmer, en litt unøytaktig tommelfingerregel sier

 

3 db: en såvidt merkbar økning i oppfatt lyd (ikke såvidt i betydningen at man må konse maks for å høre det i det hele tatt, men at det høres en liten økning).

 

5 db: en godt merkbar økning i oppfattet lydnivå

 

10 db: en dobling i oppfattet lydnivå.

 

AtW

6489703[/snapback]

Interessant. Har tidligere sett at folk hevder at en 3 dB økning oppfattes som en dobling. Har ikke greie på sånt noe selv. Ønsker meg bare den roligste og mest pålitelige harddisken. Hastighet blir neste prioritet.

6490499[/snapback]

 

dette gjelder stort sett i forbindelse med hifi, og da gjelder det for 'effekten' i høyttalerene. disse decibeltallene er vanligvis benyttet når man ser på hvilke høytalere og forsterkere som passer sammen. som det blir sagt over, 3db tilsvarer en dobling av lydtrykket, men ikke av lydnivået.

som et eksempel, 10 db er i nedkant av hva man hører av lyd, smertegrensen ligger på ca 110db. hvis lyden dobles pr 3db er det ekstremt stor forskjell på disse to.. (2^33, 8 milliarder ganger høyere). pr 10 db er forskjellen 2^10, eller omtrent 1000 ganger, noe som gir litt mer mening..

 

ellers en bra test, vurderer å sette opp en dedikert filserver, så jeg er egentlig kun ute etter GB pr krone. har ikke helt bestemt om jeg går for 320 eller 500 disker, men blir antagelig maxtor for prisens skyld. serveren skal stå i boden, så støy er nokså uvesentlig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...