Gå til innhold

Folk over 20 hører ikke denne lyden...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er faktisk ikke riktig at den absolutte øvere grense for menneskeøret er 20kHz. 20Hz ril 20kHz blir brukt som en standart norm for det området som er normal hørsel, men en del kan høre rundt 22kHz og noe få kan faktisk høre over dette også.

6715715[/snapback]

Kan du komme med informasjon? I Naturfagstimene testet vi frekvensområdet til alle i klassen. Det var to som hørte den høyeste lyden, nemlig 20kHz. Vi tok ikke testen videre da det visstnok var umulig, pga trommehinnens oppbygging, å høre noe over dette.

6717988[/snapback]

 

 

fra wikipedia:

A common rule of thumb used to describe human sensitivity to pitch is frequency of 20 Hz to 20 kHz. The normal human range of hearing varies significantly with age, occupational hearing damage, and gender; some individuals are able to hear pitches up to 22 kHz and perhaps beyond, while others are limited to about 16 kHz.

 

Et utsnitt på 20-30 er neppe stort nok til å plukke opp disse statistiske avvikene. På den andre siden, siden dere stoppet på 20kHz kan det jo hende at en eller begge av de som hørte denne frekvensen også kan høre litt høyere frekvens.

 

Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger.

Lenke til kommentar

Etter å ha skrudd volumet til 30(av 50) på boomblasteren så hørte jeg lyden svakt. Har hørselskade så det holder, fikk 3 på sesjon og ble henvist til sykehuset for en skikkelig test. Grafen som jeg fikk se etter testen så ikke helt pen ut.

 

Kan ørebetennelse skade hørselen? Da jeg var yngre(0-2år) hadde jeg ørebetennelse og legen ville ikke gi meg medisin pga at jeg var så liten. Gikk lenge med betennelse før legen valgte å gi meg medisin, tror det har en finger med i spillet når det gjelder hørselen min :hmm:

Lenke til kommentar
Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger.

6721692[/snapback]

 

At det sikkert er litt avvik er jo greit nok, men hvorfor er det så utenkelig å tro at det er en grense? Kjenner du mange folk som kan se infrarødt eller ultrafiolett? Også med synet er det jo biologisk begrenset hvilke bølgelengder vi oppfatter. Ellers er det vel i hovedsak basilarmembranet, og nervene som er koblet til det som begrender hvilke bølgelengder vi kan oppfatte, ikke trommehinnen(?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk nesten samme lyden konstant på rommet, bare at denne oscillerer. Lyden kommer fra to harddisker og den intefererer siden de spinner på nesten helt likt turtall. (Lyden veksler gradvis mellom helt stille (lydene i motfase) og ekstra høy (lydene i fase)).

 

Og diskene står satt opp i RAID0 så det er ikke bare å fjerne en. :p

Lenke til kommentar
Jeg er 17 år og må skru opp mye for å høre den. Har jeg dårlig hørsel da? Eller spiller programvare, maskinvare og høyttaler en rolle? Har hifi-utstyr, men spiller fra PC'en via innebygd lydkort.

6832705[/snapback]

 

Vanskelig å si, hørte på lyden nå, og den virker ganske lav, forøvrig er neppe mp3 ideelt til slike lyttetester, ihvertfall ikke når frekvens er høy, opptaket virker også dårlig, det er en annen pipelyd der som definitivt ikke er 18 khz.

 

Høyttaleren kan muligens spille en rolle, men jeg tror selv dårlige høyttalere greit reproduserer høye frekvenser i de aller fleste tilfeller.

 

Er du bekymret for hørselen så bør du få til en ordentlig test av hørselen din, en slik "hjemmetest" forstyrres av ørten ting, og er neppe noe å basere seg på (ihvertfall om du hører lyden, og er usikker på hvor høyt du bør høre den)

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Å si at trommehinnens oppbygging, genetisk, fra fødselen er begrenset til 20kHz synes jeg også var en litt drøy påstand. Vi snakker tross alt om biologi her og det vil være en statistisk normalfordeling og tillhørende avvik selv fra fødselen av når øret ikke har noen begrensende skader fra yttere påvirkninger.

6721692[/snapback]

 

At det sikkert er litt avvik er jo greit nok, men hvorfor er det så utenkelig å tro at det er en grense? Kjenner du mange folk som kan se infrarødt eller ultrafiolett? Også med synet er det jo biologisk begrenset hvilke bølgelengder vi oppfatter. Ellers er det vel i hovedsak basilarmembranet, og nervene som er koblet til det som begrender hvilke bølgelengder vi kan oppfatte, ikke trommehinnen(?)

 

AtW

6812898[/snapback]

 

Går ikke fargesynet på ionisering/spalting av stoffer som synspurpur - hvor frekvensen (energien rettere sagt) er låst ut i fra molekylets oppbyggning - mot øret, hvor grensen er bestemt av mekaniske ting og derfor mer flytende/påvirkelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...