Gå til innhold

Folk over 20 hører ikke denne lyden...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HD-audio lydkort (på nypc'n, ikke den jeg hørte det på) har jeg et "intel HD audio" med masse souround og spdif og stæsj jeg aldri kommer til å bruke, men går dette egentlig på oppløsning (bits/sample) eller på samples/sek?

6393614[/snapback]

Bit-dybden på et lydsignal er hvor stor dynamikk man kan ha. 16-bit gir 65 536 (2^16) "posisjoner" en lydbølge kan ha på et gitt tidspunkt, mens 24-bit gir hele 16 777 216 "posisjoner".

Samplingsfrekvensen er hvor ofte lydbølgens posisjon er oppgitt. Når man tar opp lyd, digital, kan man si samplingsfrekvensen er hvor ofte ADC'en på lydkortet gjør målinger av spenningen på lydsignalet, mens bitene (bitdybden) blir satt når ADC'en gjør selve målingen av spenningen.

Samplingsfrekvens og bitdybde er veldig fint illustrerst i denne posten.

 

Wikipedia (Intel HD-Audio) forteller meg at Intel HD-Audio opperer med 192 kHz/32 bit i stereo, og 96 kHz/32 bit for opp til 8.1 surround. Disse spesifikasjonene er jo særdeles bra!

Men hvor god lyden er, kommer også ann på andre faktorer slik som DAC'er og annen hardware på lydkortet.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
HD-audio lydkort (på nypc'n, ikke den jeg hørte det på) har jeg et "intel HD audio" med masse souround og spdif og stæsj jeg aldri kommer til å bruke, men går dette egentlig på oppløsning (bits/sample) eller på samples/sek?

6393614[/snapback]

Bit-dybden på et lydsignal er hvor stor dynamikk man kan ha. 16-bit gir 65 536 (2^16) "posisjoner" en lydbølge kan ha på et gitt tidspunkt, mens 24-bit gir hele 16 777 216 "posisjoner".

Samplingsfrekvensen er hvor ofte lydbølgens posisjon er oppgitt. Når man tar opp lyd, digital, kan man si samplingsfrekvensen er hvor ofte ADC'en på lydkortet gjør målinger av spenningen på lydsignalet, mens bitene (bitdybden) blir satt når ADC'en gjør selve målingen av spenningen.

Samplingsfrekvens og bitdybde er veldig fint illustrerst i denne posten.

 

Wikipedia (Intel HD-Audio) forteller meg at Intel HD-Audio opperer med 192 kHz/32 bit i stereo, og 96 kHz/32 bit for opp til 8.1 surround. Disse spesifikasjonene er jo særdeles bra!

Men hvor god lyden er, kommer også ann på andre faktorer slik som DAC'er og annen hardware på lydkortet.

6393795[/snapback]

 

Er faktisk en integrert sak, men det funker jo bra :) Spørs jo om høytalerene mine hadde greid de frekvensen da ...

 

Vet at f.eks. OGG opererer med flyttall på samplingene for å få bedre dynamikk, noe som gjør at ogg høres utrolig mye bedre ut enn f.eks. mp3. Men hvordan går det med disse eksta-dataene når de møter lydkortet? Blir de bare "mappet" inn i lydkortets 32 bits, eller klarer faktisk lydkortet å takle flyttall?

Lenke til kommentar
Den java-apletten vil jeg like.

*Mas mas*

Om det ikke er for mye strev...

6388683[/snapback]

 

Beklager, må nesten trekke det tilbudet tilbake, stikker på ferie og har ikke tid :D

 

*snip*

6393127[/snapback]

Du høres ut som elektrolærern vår :S

Hvordan klarer du det?

6404118[/snapback]

 

Tja, mye av det er relativt standard mat-inf pensum om ikke annet - tatt noe realfag ved uio har du? :p

Lenke til kommentar

er 31 og hadde ikke problmer med å høre den lyden. Måtte bare skru opp volumet littegrann høyere enn vanlig (har det lavt til vanlig). jeg må si at den var svært ubehagelig. Når jeg skrudde på volumet kom jeg i skade for å kjøre den helt i topp med en gang og da skjedde det noe rart i hode på meg. Ble litt småkvalm liksom. Men selv med volumet så lavt at jeg så vidt hører den så er det litt ekkelt.

Lenke til kommentar
*snip*

6393127[/snapback]

Du høres ut som elektrolærern vår :S

Hvordan klarer du det?

6404118[/snapback]

 

Tja, mye av det er relativt standard mat-inf pensum om ikke annet - tatt noe realfag ved uio har du? :p

6404439[/snapback]

Jeg snakker av selv-lært erfaring. Har jobbet mye med mysikk, lyd og lydteknsiske problemer, siden jeg driver litt med musikk på fritiden :)

Lenke til kommentar

Lyden på linken er egentlig for dårlig til å sjekke om man hører 18kHz. Den er proppfull av overharmoniske(?) frekvenser. Det er dette man hører. Dette pga. den lave sample-raten (44kHz). På bildet ser dere forskjellen på 44kHz og 96kHz. Begge er generert med tonegenerator, og ikke fra MP3-fila.

 

Bildet!

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Jeg er 19år, hører ikke lyden.. dog er jeg døv :tease:

 

Neida, skla ikke tulle med slikt, men hører den klart jeg.. Hørte den på skolen i kantinen med masse folk også.... Tror nok denne forskern ikke har gjort jobben sin :p hehe...

 

Tilogmed min far på 48 år hører denne lyden ^^

Men hunden min som er 17 år (menneskeår) hører den ikke, men det skal sies at han hører ikke ringeklokke eller noe da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...