Gå til innhold

Folk over 20 hører ikke denne lyden...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alder er ikke en parameter hvorvidt du hører den eller ikke.

Grunnen de sier at folk over 20 ikke hører den er fordi man skader hørselen etterhvert som man blir eldre. Så det er ingenting i veien for at en 40-åring med god, relativt skade-fri hørsel vil høre den uten problemer.

Så til dere over 30 som hører den: Gratulerer med god hørsel! :)

 

Forøvrig er den høyeste frekvensen et vanlig forbruker-lydkort kan spille:

 

44 100 Hz / 2 = 22 050 Hz

 

Grunnen til at man må dele på to er at binært lagret lyd trenger 2 målinger (oppgit i frekvensen, Hz) for å simulere èn analog oscilliasjon.

Lydkort som støtter frekvenser på 96- og 192 KHz (digitalt) kan avspille 48- og 96 KHz (analogt) deretter. Men er vel få høytalere som kan avspille 48 reelle KHz, og bort imot ingen som takler 96 KHz :)

Proffe lydkort opperer med disse høye (samplings) frekvensens for å dempe effekten av alising/nyquist speiling.

 

Dersom det er snakk om rene sinus-bølger, ser jeg ikke noe grunn til at høytalere skal ta skade av å spille frekvenser over 18 KHz. Men dersom lyden clipper, og skaper "square form"-lignende bølge skal man visstnok klare å "brenne" diskantelementet på en høyttaler. Dette har jeg aldri vært bori, men eksperter argumenterer med at square form-bølger = vekselstrøm, som igjen er lite godt for diskantelementer.

 

PS. Ser lyden er lagret som mp3, som er et lydformat med tap. Mp3 på bitrates under 320 kbit/s vil tape frekvenser over 18 KHz slik at disse forsvinner og blir erstatet med støy.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

HD-audio lydkort (på nypc'n, ikke den jeg hørte det på) har jeg et "intel HD audio" med masse souround og spdif og stæsj jeg aldri kommer til å bruke, men går dette egentlig på oppløsning (bits/sample) eller på samples/sek?

 

På den pc'n jeg hørte det på, har jeg et SB AWE64 ISA (godkort... Desverre har ikke nye pc'n ISA-buss (i allefall ikke med spor til å putte kort i), så jeg får ikke tatt det med meg over... Desverre. For det er et VELDIG godt kort, støtter også HW mixing til tusand etc.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...