Gå til innhold

Folk over 20 hører ikke denne lyden...?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er blitt sagt før, men...

 

...det er ALFA OMEGA å bruke høyttalere\hodetelefoner som klarer å gjengi frekvenser helt opp til 18 khz. Ellers så vil du jo ikke høre noe uansett :)

 

Med mine sennheiser studiohodetelefoner hører jeg lyden sinnsykt godt. Skjærer i skolten. Jeg er 16 og nesten døv på ene øret :D

Lenke til kommentar

Hvis noen vil, så kan jeg mekke et lydklipp med sinusbølge på 10, 12, 14, 16, 18 og 20 khz, i wav :)

 

Så kan man lettere se hvor høyt opp man kan høre! :)

 

EDIT: Dette gikk ikke, pga. at det helsikes programmet mitt ikke vil fungere. Typisk! Mannskit PC! *hyle, slå, og sparke i pc'en* :!:

Endret av Erlend_G
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Hvis noen vil, så kan jeg mekke et lydklipp med sinusbølge på 10, 12, 14, 16, 18 og 20 khz, i wav :)

 

Så kan man lettere se hvor høyt opp man kan høre! :)

 

EDIT: Dette gikk ikke, pga. at det helsikes programmet mitt ikke vil fungere. Typisk! Mannskit PC! *hyle, slå, og sparke i pc'en*  :!:

6428615[/snapback]

Prøvd å se etter alternativt program i Freeware-tråden? :p

Lenke til kommentar

Sikker på at det der er 18 000 hz?

Hadde noen frekvensgeneratorer på skolen som vi kobla til høyttaler, og de hørte vi som regel opp til 16.5khz så vart lyden borte.

Mulig det er noe gæli med det utstyret på skolen, er ikke akkurat så veldig moderne :p

Lenke til kommentar
Sikker på at det der er 18 000 hz?

Hadde noen frekvensgeneratorer på skolen som vi kobla til høyttaler, og de hørte vi som regel opp til 16.5khz så vart lyden borte.

Mulig det er noe gæli med det utstyret på skolen, er ikke akkurat så veldig moderne :p

6473681[/snapback]

Hvis det er MP3-fila i første post du tenker på så er den ikke 18000Hz nei.

 

Edit: Ikke bare 18000Hz da. Er noen frekvenser til der som en hører lettere.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Tok selv en test for en stund siden, og jeg nådde noe rundt 22kHz, samt at jeg klarte noe rundt 20Hz på noen elendige hodetelefoner. Er da 18 år, og har hørt flere timer (tipper 4 i snitt) daglig på musikk i flere år.

6389006[/snapback]

Det har jeg vanskelig for å tro. Menneskeøret skal ikke kunne høre en frekvens høyere enn 20kHz.

 

Slik tester er også avhengig at man ikke setter testenheten på et bord. Da vil bordet lage en underlyd og testen vil derfor ikke være pålitelig. Få testet dette skikkelig, da testingen av ørets frekvensoppfattelse ikke er utførbart hvis man ikke følger testforholdene som skal følges. Det finnes maskiner egnet for dette formålet.

Lenke til kommentar
Det er faktisk ikke riktig at den absolutte øvere grense for menneskeøret er 20kHz. 20Hz ril 20kHz blir brukt som en standart norm for det området som er normal hørsel, men en del kan høre rundt 22kHz og noe få kan faktisk høre over dette også.

6715715[/snapback]

Kan du komme med informasjon? I Naturfagstimene testet vi frekvensområdet til alle i klassen. Det var to som hørte den høyeste lyden, nemlig 20kHz. Vi tok ikke testen videre da det visstnok var umulig, pga trommehinnens oppbygging, å høre noe over dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...