Gå til innhold

Skateboardkaféen - Løst og fast om skating


Anbefalte innlegg

Har hat sykt lyst til å begynne å skate i noen år nå, så i år tenkte jeg at jeg virkelig skal prøve å lære meg noen triks.

 

Er jente, så hvis det er noen andre jenter her som skater hadde det vært fett å høre hva dere kan og hvor lenge dere har skatet. Evt. hvor dere kommer fra, så kanskje vi kan møtes å skate sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

haha :p

Da bor du nok litt langt unna gitt, men hvis du noen gang er i oslo området kan du jo si ifra :)

 

Keep in touch, så får jeg høre hvordan det går etter flere ambisiøse forsøk :) hehe

 

Forresten, hvor gammel er du? :p

Endret av 0usty
Lenke til kommentar

Alt passer med hverandre.. Alle kulelagre for skateboard passer med hjul for skateboard og passer på hvilke som helst trucks..

 

Hva du bør tenke på når det gjelder å finne et skateboard som passer din stil så er det bredde på plata og størrelse på hjula.

Hvis du har strl. 45 i sko bør du ha en plate rundt 8.0". Kids bruker stort sett 7.5", som passer de fordi de har rundt 40 i sko strl.

Hvis du ikke skal ha noe større enn 8.0" så holder det med 129mm trucks (ca 5")

Hjul bør vel være rundt 50-53 hvis du kun skater street.

Bones Reds kulelagre eller Speed Metal er solide og ruller bra ;)

Lenke til kommentar

[quote name='iBrick' date=' 4. mai 2010 - 17:22'

Hva du bør tenke på når det gjelder å finne et skateboard som passer din stil så er det bredde på plata og størrelse på hjula.

Hvis du har strl. 45 i sko bør du ha en plate rundt 8.0". Kids bruker stort sett 7.5", som passer de fordi de har rundt 40 i sko strl.

 

Bredde på plate har mer å gjøre med hva du skater og preferanser, enn skostørrelse. Har selv størrelse 40/41 og bruker stort sett brett over 8". Liker man å skate vert- og miniramp er større brett en fordel uansett skostørrelse. Det samme er tilfellet ved big streetskating. Hvis du liker tech skting med masse flips etc er kanskje et skinny brett greia. Det samme er tilfellet med hjul og truks. I beste fall kan du bare få tommelfinger-regler her på forumet.

 

Prøv heller å finne ut selv hva du liker. Bruk forskjellig utstyr i starten. For eksempel kan du byttelåne brett med en kamerat som har forskjellig setup enn deg for å se hvordan du liker det. Kanksje kjøpe en større/mindre plate enn det du hadde forrige gang og så videre.

 

edit: Skjer noe rart når jeg qouter. Mente å qoute iBrick på dette:

 

Hva du bør tenke på når det gjelder å finne et skateboard som passer din stil så er det bredde på plata og størrelse på hjula.

Hvis du har strl. 45 i sko bør du ha en plate rundt 8.0". Kids bruker stort sett 7.5", som passer de fordi de har rundt 40 i sko strl.

Endret av Monkeyboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bredde på plate har mer å gjøre med hva du skater og preferanser, enn skostørrelse. Har selv størrelse 40/41 og bruker stort sett brett over 8". Liker man å skate vert- og miniramp er større brett en fordel uansett skostørrelse. Det samme er tilfellet ved big streetskating. Hvis du liker tech skting med masse flips etc er kanskje et skinny brett greia. Det samme er tilfellet med hjul og truks. I beste fall kan du bare få tommelfinger-regler her på forumet.

 

Prøv heller å finne ut selv hva du liker. Bruk forskjellig utstyr i starten. For eksempel kan du byttelåne brett med en kamerat som har forskjellig setup enn deg for å se hvordan du liker det. Kanksje kjøpe en større/mindre plate enn det du hadde forrige gang og så videre.

 

Jeg er enig og mente egentlig at man må finne et brett til sin kjørestil og smak.

Men jeg hadde i flere år, fra 2003-2006 når jeg hadde en skate periode på ungdomsskolen, kun 7.5 plater fordi jeg syns det var lettere å få flippa brettet i dobbel kickflip, 360 flip, osv..

Men når jeg begynte å skate igjen i fjor, og hadde en gammel 7.5 plate fra 2006 og prøvde plata til en kamerat som hadde 7.75, så var det nesten så det gikk opp et lys for meg. Siden jeg hadde 44 i sko, og poppen var bedre enn på ungdomsskolen, så var det mye diggere/lettere å få riktig pop, smoothere flips og bedre catch. Det beste var catchen! Det var mye lettere å få brettet rett under beina uten at det forsvant bak eller forran meg, og beina fikk bedre flate å lande på, og jeg fikk ikke lenger så stygge bein posisjoner på brettet i landingene.

 

Jeg har nå 7.75 til street/tricks og 8.0 til cruising, men jeg syns egentlig 7.75 er litt lite, så skal prøve meg på 7.9, så 8.0, og kanskje 8.2 til og med!

Hvis man har pop, gå for større brett. Hvis man fortsatt lærer er det sikkert greit med 7.5 :)

Lenke til kommentar

Var oppi fysak i dag, var stappfult av folk der, var noe amnesty greier der, så fant nå ut at jeg kunne støtte de og kjøpte meg en ny plate til 300kr :p Men fant ut at det å ikke ha skatet siden sist sommer har gjort at jeg må lære omtrent alt på nytt :p greide ikke pop shuvit engang.

Endret av Svampebob
Lenke til kommentar

Hvor kjører dere mest egentlig? Går mest i street her. Lærte meg akkurat kickflip før det ble pause i skatingen grunnet vinteren. Overraskende nok så klarer jeg fortsatt kickflippen. Er ikke så utrolig god på den enda, så er ikke ofte jeg klarer det, og klarer det veldig sjeldent i fart.

 

Har funnet ut at jeg trenger ny plate og nye kulelagre og har sett på dette fantastisk hotte brettet Enjoi Whitey Panda:

post-139521-1273338798,8413_thumb.jpg

 

Vurderer å kjøpe det fra skatewarehouse.com men vet ikke om det lønner seg når jeg bare skal kjøpe platen (eller kanskje pakken) mtp frakt og styr. Det er ikke toll på brett, sant? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...