Gå til innhold

Hvor store er Expert?


Anbefalte innlegg

I reklameavisa Expert sendte ut forrige uke stod det at de var Scandinavias største elektrokjede... Denne uken har de plutselig vokst til "Verdens største"... Hvordan går dette an? Og hvor store er de egentlig? Jeg mener dessuten at både Elkjøp og Euronics har annonsert omtrent med samme tekst tidligere... Alle er vel ikke størst i verden...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter oppkjøpet av Expert i Sverige er norske Expert størst i Skandinavia, de eier alle Expertbutikkene i Norge, Sverige og Danmark. I tillegg har en del butikker i Sverige som gikk under andre navn (blant annet Power), blitt omprofilert til Expert.

 

Expert International er størst i verden med ca 8300 butikker i 22 land.

Endret av GarbiZ
Lenke til kommentar

OK da konkluderer jeg med at Expert er størst på antall butikker, men ikke på omsetning. Snakket med en kamerat som har jobbet i Elkjøp, og han mente at de var omtrent dobbelt så store som Expert (han snakket da om omsetning), men han trodde kanskje at Expert hadde flere butikker... Så da har kanskje begge litt rett likevel?

Lenke til kommentar
Rimer ikke at elkjøp har dobbelt så stor omsetning hvis expert har flere butikker vel ?

6327563[/snapback]

 

Hva hvis elkjøp har på hver av sine butikker gjsn dobbelt så stor omsetning som expert har på sine? Expert har mange småbutikker rundt om kring, mens Elkjøp har vel satsa mere på storsentre. Expert har begynt med dette kun nå i nyere tid.

Lenke til kommentar
Rimer ikke at elkjøp har dobbelt så stor omsetning hvis expert har flere butikker vel ?

6327563[/snapback]

Nei det vet ikke jeg. Det er ikke sikkert at det stemmer heller. Jeg bare gjentok noe en kamerat fortalte meg, men han var heller ikke 100 % sikker, og det er jo en stund siden han var i Elkjøp nå. Dessuten har kanskje Expert nærmet seg, og det er ikke sikkert Elkjøp ligger så langt bak med antall butikker heller. Jeg har egentlig ikke peiling, men det hadde vært interessant å se noen offisielle tall på dette om det finnes...
Lenke til kommentar

Expert i Norge, Sverige, Danmark og Estland har en årlig omsetning på omtrent 12 milliarder, men Elkjøp i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Ungarn, Tsjekkia og Polen har en omsetning på 12,23 milliarder.

 

Internasjonalt har Expert en omsetning på 130 milliarder, mens DSG International plc (som eier Elkjøp) har en årlig omsetning på 80 milliarder.

 

Så da er vel Expert størst på både antall butikker og omsetning

Endret av GarbiZ
Lenke til kommentar
Expert i Norge, Sverige, Danmark og Estland har en årlig omsetning på omtrent 12 milliarder, men Elkjøp i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Færøyene, Ungarn, Tsjekkia og Polen har en omsetning på 12,23 milliarder.

 

Internasjonalt har Expert en omsetning på 130 milliarder, mens DSG International plc (som eier Elkjøp) har en årlig omsetning på 80 milliarder.

 

Så da er vel Expert størst på både antall butikker og omsetning

6333542[/snapback]

Det var overraskende, men interessant! Hvor har du fått disse tallene fra? Kan vi stole på at dette er riktig? Jeg var nesten overbevist om at Elkjøp var størst på omsetning...
Lenke til kommentar

Synest det høyrest rimelig ut at Elkjøp har større omsetning enn Expert. Er ikkje sjeldan eg er på Elkjøp, og så vidt eg har sett er det betydelig fleire kundar der enn på Expert. Har kanskje med størrelsen på utvalget å gjere.

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Elkjøp er ca dobbelt så store som expert i norge, selv om expert har en god del flere butikker. Dette fordi elkjøpbutikkene er som regel en god del større enn expert sine - og drar dermed inn langt flere kunder pr butikk.

 

Når det gjelder faktiske tall så har jeg ikke dette i hodet.

 

Det er fint om garbiz klarer å legge ut noen sider på sine nøyaktige (?) tall :).

Lenke til kommentar

Så jeg skreiv feil så forandret på det :).

 

Uansett, dette fant jeg på oslo børs.

 

"Expert ASA er en klar nr. 2 innen forbrukerelektronikk i Norden. Experts virksomheter i Norge, Sverige, Danmark og Estland omfatter mer enn 1.000 butikker med en samlet omsetning på NOK 12 mrd."

 

Jeg visste forøvrig ikke at Expert var en stor internasjonal organisasjon :).

 

Ser ut som jeg fant det og.

 

"Expert ASA has strong international links through its membership in the world’s largest sales organisation for consumer electronics, Expert International and Expert Global. On a worldwide basis, Expert represents more than 8 300 stores with a turnover of approximately NOK 130 billion."

 

(Fra expert.no).

 

Altså - Expert ASA er ikke eid av noen stor internasjonal gruppe, men en slags samarbeidsgruppe med flere forskjellige kjeder som alle er eid av ulike personer og som for det meste er på ulike børser (expert er på oslo børs).

 

Litt som Euronics - bare i en svært mye større skala.

Lenke til kommentar
Elkjøp er ca dobbelt så store som expert i norge, selv om expert har en god del flere butikker. Dette fordi elkjøpbutikkene er som regel en god del større enn expert sine - og drar dermed inn langt flere kunder pr butikk.

 

Når det gjelder faktiske tall så har jeg ikke dette i hodet.

 

Det er fint om garbiz klarer å legge ut noen sider på sine nøyaktige (?) tall :).

6334642[/snapback]

 

Litt fakta fra Expert.no :::

 

Antall butikker i Norden: 688 butikker

Omsetning i 2005: 5,3 mrd. (primært butikker i Norge, før oppkjøp i Sverige/Danmark)

Antatt omsetning i 2006: ca. 12 mrd. (etter kjøp av butikker i Sverige og Danmark.)

 

Dette finner du på www.expert.no

 

 

 

 

 

Litt fakta om Expert International og Expert Global (som Expert Norge er medlem i) :::

 

Antall butikker i verden: 7400 butikker.

Omsetning i 2004/2005: 150 mrd.

 

Dette finner du på: http://www.dn.no/finans/hugin/article754729.ece

(nederst på siden)

 

 

 

 

 

Fakta om Elkjop :::

 

Antall butikker i Norden: 197 butikker

Omsetning i 2004/2005 for hele norden: 12,2 mrd.

 

Dixon (som eier Elkjøp og Lefdal) :::

 

Antall butikker totalt: 1000 butikker.

Omsetning i 2004/2005: 80 mrd.

 

Dette finner du på www.elkjop.no

 

 

 

Dermed er Expert størst på omsetning og antall butikker.

Morro dette ... Sikkert noen Expert og Elkjøp tilhengere her :-)) Fyrer litt under Alastor nå ... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...