Gå til innhold

Mens vi venter på "The Dark Knight"


Kebab GUD

Hvilken karakter ga du filmen?  

291 stemmer

  1. 1. Hvilken karakter ga du filmen?

    • 1
      6
    • 2
      2
    • 3
      2
    • 4
      1
    • 5
      2
    • 6
      4
    • 7
      17
    • 8
      30
    • 9
      73
    • 10
      142
    • Ikke sett den og kommer trolig ikke til å se den.
      12


Anbefalte innlegg

Jøss. Dette var mildt sagt overraskende. Jeg var sikker på at dette bare var sommerens obligatoriske blockbuster, men nå spørs det vel om ikke jeg også må se den etter hvert. Samtidig er det vanskelig å ikke tenke at den ekstremt hengivne Batman-tilhengerskaren og Heath Ledgers død har noe med saken å gjøre, for ikke å snakke om at karakterstatistikken på IMDb i seg selv er rimelig suspekt. Gudfaren har 57,3 % tiere, mens The Dark Knight har 80,0 %. Legg også merke til hvor jevn karaktersettingen er mellom kjønnene for TDK. Er ikke dette en nokså typisk guttefilm? Selv (det relativt begrensede antallet) kvinner over 45 har i gjennomsnitt gitt filmen 8,4.

 

Vel, før eller senere regner jeg med at den ramler under Gudfaren igjen. Jeg ser ikke for meg at The Dark Knight om 40 år vil huskes på samme måte som folk nå husker Coppolas epos. Jeg minner om at den første Ringenes Herre-filmen også tok topplasseringen en periode. Nå ligger den på 20. plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tror jeg vi bør vente en stund til å sammenligne stemmer her. Godfather har nesten 300.000 stemmer, mens TDK har underkant av 50.000 stemmer, hvorav de fleste er fra fanboys etter premieren.

 

Jeg skjønner hvorfor noen kan se at det blir feil at en film som TDK topper en slik liste, men det beviser bare hva slags liste det er; en dynamisk liste av vanlige filmseere som ikke skal tas fullt så seriøst. Hvis TDK skulle toppe lister som AFI, They Shoot Pictures, Don't They? og lignende, hadde det vært andre boller :)

Lenke til kommentar
Istedenfor å flame tar jeg heller å påstår at TDK har bedre historie, action, dialoger og ikke minst musikk enn Godfather. Sånn, kan heller de som er uenig i det flame i vei.

 

Her er jeg fryktelig uenig uten å ha sett TDK.

Det er flott, på den måten kan vi to møtes til en spennende debatt etter at vi begge har sett TDK. :thumbup:

Lenke til kommentar
Istedenfor å flame tar jeg heller å påstår at TDK har bedre historie, action, dialoger og ikke minst musikk enn Godfather. Sånn, kan heller de som er uenig i det flame i vei.

 

Her er jeg fryktelig uenig uten å ha sett TDK.

Det er flott, på den måten kan vi to møtes til en spennende debatt etter at vi begge har sett TDK. :thumbup:

 

Jepp! jeg gleder meg. Jeg tror TDK er en dritbra actionfilm. Men at den slår Godfather's musikk, dialog og historie, tror jeg neppe. Den har kanskje mer ekte action med sprengende kjøretøy osv, men så elsker jeg episke knivdrap på Sicillia.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar
Syntes bare det blir litt feil at en helt ny film skal ligge på topp som "tidenes beste film". Tittelen tidenes beste film burde da gå til en film som blitt laget for en stund siden, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Blir da ikke feil. Tidenes beste film, utifra listens premisser, kan komme i morgen for alt vi vet. Da bør listen kunne være dynamisk nok til å fange den opp. En liste som er så statisk at det tar år og dager før den oppdateres blir fort useriøs, da den ikke henger med i tiden og fordi den blir utdatert.

 

Og man kan ikke bare skylde på fanboys. Det er for mange stemmer nå til å avfeie det med den faktoren. I tillegg kan man ikke si at de godt over 90% av anmeldere, veldig mange med toppkarakterer, er fanboys. Og de sier veldig mye det samme, de som prøver å stigmatisere dette som en eller annen form for "typisk superheltfilm" snubler i egne fordommer. Nå får vi alle vente og se filmen og gjøre oss opp en mening om det de som faktisk har sett den sier den er stemmer.

 

 

Den dagen The Dark Knight har like mye dybde som The Godfather, eller enda bedre; The Godfather Part II, går jorda under. Dette kan jeg si uten å ha sett filmen en gang.

 

Og folk som har sett den, til og med seriøse anmeldere, har nettopp brukt nevnte filmer til sammenligning. Det hagler med superlativer. Dine og mine fordommer om hvor god eller dårlig denne filmen er blir verdiløse målt opp mot dem som faktisk har sett filmen. Endel av dem sett mer filmer enn meg og deg til sammen. Så da er det vel like greit å åpne sinnet og ikke gjøre seg opp en mening basert på ren og skjær luft? :)

 

Se filmen og så gjør deg opp en mening om Gudfaren bør forsvares eller ikke. Mafiosoen er nede for telling nå, det passer seg bra at det er Batman som stod for akkurat det. Så får man se om han reiser seg eller ikke. Det er jo bare en liste. Det er bare av en annen verden at en film presterer noe slikt i starten, det er uhørt. På alle områder, kritikerere, publikum osv. Så vi får vel, som filmentusiaster, nyte det. For jeg håper ikke Gudfaren er å finne på topp om 50 år. Ikke TDK heller, for den saks skyld. Håper på mange nye enere i fremtiden.

Lenke til kommentar

Da ble det tidenes mest innbringende åpingshelg for The Dark Knight. :)

 

'Dark Knight' sets weekend record with $155.34M d

 

LOS ANGELES (AP) — Batman has sent Spidey packing as king of Hollywood's box-office superheroes.

 

"The Dark Knight" took in a record $155.34 million in its first weekend, topping the previous best of $151.1 million for "Spider-Man 3" in May 2007 and pacing Hollywood to its biggest weekend ever, according to studio estimates Sunday.

 

"We knew it would be big, but we never expected to dominate the marketplace like we did," said Dan Fellman, head of distribution for Warner Bros., which released "The Dark Knight." The movie should shoot past the $200 million mark by the end of the week, he said.

 

Hollywood set an overall revenue record of $253 million for a three-day weekend, beating the $218.4 million haul over the weekend of July 7, 2006, according to box-office tracker Media By Numbers.

 

"The Dark Knight," which cost $185 million to make, also broke the "Spider-Man 3" record for best debut in IMAX large-screen theaters with $6.2 million. "Spider-Man 3" opened with $4.7 million in IMAX cinemas.

 

On opening day Friday, "The Dark Knight" also took in more money than previously counted, Fellman said. The film pulled in a record $67.85 million, up nearly $1.5 million from the studio's estimates a day earlier.

 

The previous opening-day record also had been held by "Spider-Man 3" with $59.8 million.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle svare på de som kritiserer TDK's plassering uten å ha sett den, men så snublet jeg over Dotten sitt innlegg. Så istedetfor at jeg skriver noen halvbra linjer klokken 3 på natta, pålegger jeg alle tvilere å lese O' Store Dottens innlegg 2 poster ovenfor.

 

Har forresten skaffet meg billetter til nattpremieren på Colosseum, gleder meg som en liten unge :D

Lenke til kommentar

Kom nettopp hjem fra USA tur og så filmen der på åpnings dagen.

 

Gud for en herlig film! Joker stjal hele filmen i min meining! Husker alle scene med joker, mens Batman scene var ikke noe minneverdige....han holdt seg i bakgrunnen og ble nesten plagsom å se da han dukket opp...ville se mer joker! :!:

Lenke til kommentar

Det er natt til fredag. 2 minutter over midnatt natt til fredag er 25. juli. :) Og det er 25. juli den har premiere i Norge. Filmer på kino har som regel premiere på fredager her i landet, med enkelte unntak, og siden det er så stor hype rundt The Dark Knight så velger de å kjøre en nattvisning med en gang de kan (altså rett over midnatt) for fansen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Er er jeg et fjols hvis jeg spør om hvorfor denne filmen egentlig er så hypet? Synes den ser ut som en helt alminnelig superheltfilm i samme bane som Batman Begins. BB var helt ålreit, men ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...