Gå til innhold

Microsoft overvåker PC-en din


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
enhver tosk sjønner jo at dem bare vil hindre piratkopiering med å skremme svake sjeler..

de stjeler ikke informasjon som de bruker mot deg? har ms noen gang gjort det?

aksepterte du ikke lisensen? jo hva sutrer du over da? skaff deg linux om du har noe imot dette... :p

6273932[/snapback]

 

 

MSN og Yahoo ga uten noe mukk informasjon fra sine søketjenester over til Amerikanske Myndigheter, kun Google som sto i mot.

 

Word lagret/er informasjon som kan benyttes til å spore tilbake til systemet hvor dokumentet er skrevet på, ble vistnok brukt til å spore ned Melissa forfatteren (macro virus.. eller muligens det var Kournikova.. eller en av de andre).

 

Windows Activation ber deg registrere deg.

WPA over telefon spør om navnet ditt (forekom i USA).

 

WGA Autentisering inneholder din produktnøkkel + informasjon og din ip adresse.

Du fikk ikke vite om callback funksjonen når du kjørte WGA (som skulle vært en engangs operasjon) for å få tak i downloads / patcher fra MS...

 

Spørsmålet er : Stoler du blindt på at Microsoft vil ditt beste og vil beskytte dine personlige opplysninger, ikke selge eller gi de bort til andre osv. samt at teknologien de bruker vil fungere uten krøll. ER ille nok at du må re-autentisere med WPA, hva om WGA feiler og din installasjon blir crippled.

Lenke til kommentar

Ja, det er ganske tåpelig siden aktiveringshjelpen via telefon til MS er gratis...

6273120[/snapback]

 

gratis hvis du har hjemmetelefon ja... prøv å vær student uten fasttelefon og aktiver. da flyr penga fort, spesielt hvis man fikler litt med pcen og må aktivere flere ganger i løpet av året ! DET koster skjorta, fordi da må man først taste inn disse tallkodene osv. selv om man VET at det ikke funker, for så å bli satt over til aktiveringssupport. tro det eller ei, det er umulig å komme rett til support for å aktivere windows uten å "prøve" på egenhånd først.

konfronterte selv en person på supporten med det. først sa han "jooo, det er fint mulig å komme rett til aktiveringssupport uten å prøve å aktivere på egenhånd først". så spurte jeg åssen man gjorde det, siden dette ikke er et valg man får fra telefonsvareren på begynnelsen. så han sjekka litt rundt, og spurte noen som satt rundt han, før jeg fikk "øøøøh... du hadde visst rett..." til svar.

 

uheldigvis så fikk jeg først nok når norton internet security begynte å mase om at jeg hadde aktivert for mange ganger, og supporten deres hadde stengt for dagen. jeg klikka i vikler, før jeg sendte tidenes hatmail, som egentlig MS burde fått... jeg fikk faktisk mail tilbake 1\2 time seinere med en kode som funka

Lenke til kommentar
det er jo bare og innstalere et lite prog på 300kB og vips er WGA borte. :)

6273744[/snapback]

 

Noe som da er ulovlig i henhold til den lisensavtalen du har godtatt, og som gjør din kopi av WIndows til en ulovlig versjon..

6273785[/snapback]

 

 

så lenge man har KJØPT windows, så kan den ikke gjøres ulovlig fordi man innstallerer et spesielt program. jeg står fritt til å cracke min egen windows så mye jeg vil, siden jeg har kjøpt den. en lovlig kopi er en lovlig kopi, uansett hva slags programvare man innstallerer.

Lenke til kommentar
Ja. Det er faktisk flere som har måttet ringt dyr support fra Microsoft for å få ordnet det også. Ganske tåpelig egentlig.

6272999[/snapback]

Ja du har virkelig greie på dette ser jeg. Eller så bare nyter du å pisse på Microsoft ved å spre løgner. Det koster absolutt ingenting å ringe MS i slike tilfeller.

Endret av Doogle
Lenke til kommentar

Ja du har virkelig greie på dette ser jeg. Eller så bare nyter du å pisse på Microsoft ved å spre løgner. Det koster absolutt ingenting å ringe MS i slike tilfeller.

6274220[/snapback]

 

Tid er forsåvidt ikke gratis :-)

6274349[/snapback]

 

Ellers så har det jo vært poengtert at det bare er gratis fra fasttelefon(?), det blir jo mindre og mindre vanlig å ha det.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ellers så har det jo vært poengtert at det bare er gratis fra fasttelefon(?), det blir jo mindre og mindre vanlig å ha det.

6274367[/snapback]

Joda, men dette er da virkelig ikke MS sin skyld; at mobiloperatørene ikke har løsninger som tillater at man ringer gratis. Dette gjelder alt av 'grønne nummer' fra mobil i Norge.

Lenke til kommentar
Joda, men dette er da virkelig ikke MS sin skyld; at mobiloperatørene ikke har løsninger som tillater at man ringer gratis. Dette gjelder alt av 'grønne nummer' fra mobil i Norge.

6274628[/snapback]

 

Klart det er Microsoft sin skyld at WPA fungerer så dårlig at normal bytte av hardware trigger den idiotiske løsningen deres.

 

Og om du alikevel skal prate med en semi-automatisk telefon tjeneste, hvorfor kan man da ikke gjøre dette via internet, slipper man å lese opp en 40-56 tegns nøkkel og få en tilsvarende tilbake...

 

Har brukt 5 nøkler fordi jeg ikke gidder hassle med telefon løsningen til MS, neste gang er det nok enklere å bare kjøre en WPA Patch.

 

Men fint at du hopper fra å skrive : "spre løgner om microsoft" til "det er ikke microsofts skyld".

Lenke til kommentar

Det er flere tvilsomme saker med Windows spør du meg:

-Hvis åpner "Windows Media Player" for første gang og godtar standardvalgene i wizarden som kommer opp (noe som 90% av "folk flest" gjør), vil den hindre deg i å kopiere musikksamlingen din hvis du ikke har gyldige lisenser på dem. (- jeg mener, hva i svarte har WMP med om du bruker den til å spille ulovlig musikk??, ikke noen grunn til å bruke den uansett da men)

-Den nye versjonen av IE (7.0) skal sjekke om sidene du går inn på er "phishing sider". Det som skjer er at adressen til siden du skal gå inn på blir sendt til Microsoft og sjekket mot en blacklist. Altså kan Microsoft se ALLE sidene alle brukere av IE er inne på om de vil.

-Nå har du denne saken med WGA som ligger og rapporterer til Microsoft.

 

Poenget mitt er at Windows gjør så mye mer i "bakgrunnen" enn det folk vet om, og det blir ikke informert bedre om enn at det er antydet en plass i en 20siders lisensavtale du må godta før du installerer. Det er kanskje ikke ulovlig (siden det står en plass i EULA), men det er meget tvilsomt mener jeg. Har selv gått 100% over til Ubuntu Linux for noen måneder siden (mest av denne grunn) og er strålende fornøyd. Like lett og bruke, så slipper du å tenke på at det er mye "skult" som ligger over alt. Go Linux !

Lenke til kommentar

Dette er vel ikke noe nytt? Når de først innførte WGA, la jeg merke til at OS sendte informasjon til en MS server nærmest hver gang jeg logget på, ved bruk av bl.a. PeerGuardian. Re-flashet systemdisken med alle oppdateringene frem til WGA installasjonen, bare på prinsipp.

Så trengte jeg en OS oppdatering for noen lyd-redigerings applikasjoner, så det varte ikke så lenge uten WGA... :p

 

EDIT: Skriveleif.

Endret av CosmoK
Lenke til kommentar
Det er flere tvilsomme saker med Windows spør du meg:

-Hvis åpner "Windows Media Player" for første gang og godtar standardvalgene i wizarden som kommer opp (noe som 90% av "folk flest" gjør), vil den hindre deg i å kopiere musikksamlingen din hvis du ikke har gyldige lisenser på dem. (- jeg mener, hva i svarte har WMP med om du bruker den til å spille ulovlig musikk??, ikke noen grunn til å bruke den uansett da men)

-Den nye versjonen av IE (7.0) skal sjekke om sidene du går inn på er "phishing sider". Det som skjer er at adressen til siden du skal gå inn på blir sendt til Microsoft og sjekket mot en blacklist. Altså kan Microsoft se ALLE sidene alle brukere av IE er inne på om de vil.

-Nå har du denne saken med WGA som ligger og rapporterer til Microsoft.

 

Poenget mitt er at Windows gjør så mye mer i "bakgrunnen" enn det folk vet om, og det blir ikke informert bedre om enn at det er antydet en plass i en 20siders lisensavtale du må godta før du installerer. Det er kanskje ikke ulovlig (siden det står en plass i EULA), men det er meget tvilsomt mener jeg. Har selv gått 100% over til Ubuntu Linux for noen måneder siden (mest av denne grunn) og er strålende fornøyd. Like lett og bruke, så slipper du å tenke på at det er mye "skult" som ligger over alt. Go Linux !

6275354[/snapback]

Lenke til kommentar
Det er flere tvilsomme saker med Windows spør du meg:

-

Poenget mitt er at Windows gjør så mye mer i "bakgrunnen" enn det folk vet om, og det blir ikke informert bedre om enn at det er antydet en plass i en 20siders lisensavtale du må godta før du installerer. Det er kanskje ikke ulovlig (siden det står en plass i EULA), men det er meget tvilsomt mener jeg. Har selv gått 100% over til Ubuntu Linux for noen måneder siden (mest av denne grunn) og er strålende fornøyd. Like lett og bruke, så slipper du å tenke på at det er mye "skult" som ligger over alt. Go Linux !

6275354[/snapback]

 

Prøvde også å gå over til Ubuntu Linux. Helt greit, men får ikke innstallert nye programmer som Skype osv.

Litt enkleremed Windows og setupfiler!

Lenke til kommentar
Prøvde også å gå over til Ubuntu Linux. Helt greit, men får ikke innstallert nye programmer som Skype osv.

Litt enkleremed Windows og setupfiler!

6276913[/snapback]

 

Prøv EasyUbuntu

http://easyubuntu.freecontrib.org/get.html

 

Å installere programmer i Linux er et stort problem for tiden men ubuntu er ganske ålreit for "normale" PC brukere? Bruk "Add/Remove" fra start menyen og hak de programmene du vil ha og den laster ned, installerer og sorterer snarveiene for deg. Utrolig mye bedre enn det rotet til Windows.

 

ubuntu_add_remove.png

 

ubuntu_add_remove_done.png

 

Xgl might also appear in the Dapper Drake. Yes this is pretty amazing as all graphics will be floating around in hardware accellerated heaven on your 3D card.

 

http://jooh.no/prog_ubuntu.html

Endret av Gambler FEX online
Lenke til kommentar
Å installere programmer i Linux er et stort problem for tiden men ubuntu er ganske ålreit for "normale" PC brukere? Bruk "Add/Remove" fra start menyen og hak de programmene du vil ha og den laster ned, installerer og sorterer snarveiene for deg. Utrolig mye bedre enn det rotet til Windows.

Men har du nok programmer tilgjengelig der da? Hva med Skype, som en spurte om, eller mer spesielle programmer?

 

Kunne selv tenkt meg å bruke Linux, og mangelen på lett tilgjengelige programmer er det som hindrer meg. Greit nok med OpenOffice og sånn til vanlig arbeid, men hva med alt annet? Noen programmer jeg bruker mye i XP er:

 

Adobe Photoshop

Adobe GoLive

Cryptainer

DVD Decrypter

DVD Shrink

Google Earth

Nero

Noise Ninja

Norton

Panorama Factory

Sage TV

 

Finnes det alternativer til alt dette i Linux (som er lett å innstallere)? Jeg tviler egentlig, men tar gjerne imot forslag.

Lenke til kommentar
Betyr dette at Firewall-programm som man har installert på sin pc ikke registrerer denne trafikken ut fra pc'en?

6273450[/snapback]

Min firewall oppdaget iallefall programmet som prøver å sende info fram og tilbake. Bruker ZoneAlarm, har full kontroll på inn/ut-trafikk på maskina min (tror jeg i alle fall :p)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...