Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ungdomsbil til rundt 20.000


Anbefalte innlegg

Og en annen ting.. er så lei av at alle sier det er så mye ekstra å betale i tillegg til bil osv.. hva er det man egentlig betaler ekstra utenom forsikring, årsavgift og bensin/olje?

6277750[/snapback]

 

Service, reparasjoner, nye dekk, f.eks...... Regn med noen tusenlapper årlig. Så må du ikke glemme avskriving (verditap). Om du kjøper en bil til 100.000 kan du regne med at den faller i verdi 10.000 pr år. Om du kjøper en bil til 15.000, kan du regne med at bortimot alt er tapt i løpet av et pr år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og en annen ting.. er så lei av at alle sier det er så mye ekstra å betale i tillegg til bil osv.. hva er det man egentlig betaler ekstra utenom forsikring, årsavgift og bensin/olje?

6277750[/snapback]

 

Service, reparasjoner, nye dekk, f.eks...... Regn med noen tusenlapper årlig. Så må du ikke glemme avskriving (verditap). Om du kjøper en bil til 100.000 kan du regne med at den faller i verdi 10.000 pr år. Om du kjøper en bil til 15.000, kan du regne med at bortimot alt er tapt i løpet av et pr år.

6277941[/snapback]

 

Hmm... jeg har ikke tenkt til å ha den mer enn 2-3 år, så får håpe jeg slipper å skifte dekk og andre store ting da. Mener du at en Toyota Carina til 15.000 er verdt rundt 5000 kr om et par år? Kan da ikke skjønne det :ermm: Men uansett.. det driter jeg langt i! :p

Lenke til kommentar
Og en annen ting.. er så lei av at alle sier det er så mye ekstra å betale i tillegg til bil osv.. hva er det man egentlig betaler ekstra utenom forsikring, årsavgift og bensin/olje?

6277750[/snapback]

 

Service, reparasjoner, nye dekk, f.eks...... Regn med noen tusenlapper årlig. Så må du ikke glemme avskriving (verditap). Om du kjøper en bil til 100.000 kan du regne med at den faller i verdi 10.000 pr år. Om du kjøper en bil til 15.000, kan du regne med at bortimot alt er tapt i løpet av et pr år.

6277941[/snapback]

 

Hmm... jeg har ikke tenkt til å ha den mer enn 2-3 år, så får håpe jeg slipper å skifte dekk og andre store ting da. Mener du at en Toyota Carina til 15.000 er verdt rundt 5000 kr om et par år? Kan da ikke skjønne det :ermm: Men uansett.. det driter jeg langt i! :p

6278116[/snapback]

 

Da får du passe på å kjøpe en bil med nye dekk. I løpet av 3-4 år må alle biler, også helt nye, skifte dekk, bremseklosser, + + + . Hvis du ikke skifter slitedeler underveis, vil den Carinaen du nevner til 15' garantert ikke være verdt mye etter to år. Men om du holder den i god stand, kan du godt få tilbake nesten det samme som du kjøpte den for. Det fins ikke listepris for så gamle biler. Du kan også velge å kjøre den helt ned (hvis ikke EU-kontrollen tar deg...). Den kan være billigere enn å vedlikeholde. Men da må du ikke regne med å få mer enn vrakpanten tilbake. En vanlig bruksbil til 15' er tross alt på slutten av livet sitt. I hvert fall dersom den ikke vedlikeholdes. Da kan den leve evig....

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Og en annen ting.. er så lei av at alle sier det er så mye ekstra å betale i tillegg til bil osv.. hva er det man egentlig betaler ekstra utenom forsikring, årsavgift og bensin/olje?

6277750[/snapback]

 

Service, reparasjoner, nye dekk, f.eks...... Regn med noen tusenlapper årlig. Så må du ikke glemme avskriving (verditap). Om du kjøper en bil til 100.000 kan du regne med at den faller i verdi 10.000 pr år. Om du kjøper en bil til 15.000, kan du regne med at bortimot alt er tapt i løpet av et pr år.

6277941[/snapback]

 

Hmm... jeg har ikke tenkt til å ha den mer enn 2-3 år, så får håpe jeg slipper å skifte dekk og andre store ting da. Mener du at en Toyota Carina til 15.000 er verdt rundt 5000 kr om et par år? Kan da ikke skjønne det :ermm: Men uansett.. det driter jeg langt i! :p

6278116[/snapback]

 

Da får du passe på å kjøpe en bil med nye dekk. I løpet av 3-4 år må alle biler, også helt nye, skifte dekk, bremseklosser, + + + . Hvis du ikke skifter slitedeler underveis, vil den Carinaen du nevner til 15' garantert ikke være verdt mye etter to år. Men om du holder den i god stand, kan du godt få tilbake nesten det samme som du kjøpte den for. Det fins ikke listepris for så gamle biler. Du kan også velge å kjøre den helt ned (hvis ikke EU-kontrollen tar deg...). Den kan være billigere enn å vedlikeholde. Men da må du ikke regne med å få mer enn vrakpanten tilbake. En vanlig bruksbil til 15' er tross alt på slutten av livet sitt. I hvert fall dersom den ikke vedlikeholdes. Da kan den leve evig....

6279409[/snapback]

 

Ja jeg har jo ikke tenkt til å slite den helt ned. Tror det er mer lønnsomt å vedlikeholde den bra i de årene jeg har den, for å så få igjen omtrent det samme jeg ga for den.

 

Hva tror dere forresten om Toyota Corolla, som feks denne?

Den robber ikke lommeboken fullstendig, slik at jeg med god samvittighet kan oppgradere stereo, og skifte dekk med et smil. :yes:

Endret av moestue
Lenke til kommentar

Sånn som jeg har forstått det så er Toyoya, Nissan, Mazda og Mitsubishi alle gode japsebiler til en billig penge. Har funnet en Mitsubishi Galant til 10k, men skjønner ikke hvorfor den er så billig. Den er jo en 90 mod som er godt utstyrt, Eu ok til desember, betalt årsavgift, og ser ganske fin ut. Er jo en fordel å kjøpe fra bruktbilforhandler også..

Lenke til kommentar
Var jo en del skader på den Galanten da, som det står i annonsen, ikke noe smykke akkurat.

Høres det for godt ut til å være sant, så er det som regel det ;)

6280872[/snapback]

 

Hadde det vært noen store skader på den hadde det vel stått det. At en bil til 10k ikke er noe smykke kom vel ikke som en overaskelse :p Sikkert bare litt småriper/bulker og sånn.

Lenke til kommentar
Seriøst når du først skal kjøpe deg bil til denne prisklasen sjekk grundig om clutchen og girkassen er i orden og ikke slitte som juling. Kan fort komme til å koste mere å reparere disse enn selevste bilen kostet. ;)

6282799[/snapback]

 

Nå har ikke jeg så veldig peiling teknisk om bil da. Er det bare å sjekke at den girer skikkelig uten rare motorlyder eller?

 

Hvis jeg går for en 90 mod Toyota Carina/Corolla, sånn ca hvor mye vil forsikringen koster pr år hvis den blir registrert på fattern? Snakker vi 6-7000? :hmm:

Lenke til kommentar
[Hvis jeg går for en 90 mod Toyota Carina/Corolla, sånn ca hvor mye vil forsikringen koster pr år hvis den blir registrert på fattern? Snakker vi 6-7000?  :hmm:

6284201[/snapback]

 

Neppe mer enn 2-3000, for du skal vel ikke ha kasko? Men prøv selv. De fleste forsikringsselskapene har kalkulator på nettet.

Lenke til kommentar
[Hvis jeg går for en 90 mod Toyota Carina/Corolla, sånn ca hvor mye vil forsikringen koster pr år hvis den blir registrert på fattern? Snakker vi 6-7000?  :hmm:

6284201[/snapback]

 

Neppe mer enn 2-3000, for du skal vel ikke ha kasko? Men prøv selv. De fleste forsikringsselskapene har kalkulator på nettet.

6284232[/snapback]

 

Da blir pappa glad! :) Han trodde det kostet 7-8000 kr. Tulling.. :mad:

 

Edit: Og en annen ting... er glad det er noen flere enn meg som er innom forumet om natten... :innocent: så kjedelig å vente til i morgen for å få svar på ting.. ;)

Endret av moestue
Lenke til kommentar
Jeg sier veldig veldig lavt Volvo..  :love:  :whistle: Driftsikre biler.. 440/460 er biler som bruker lite bensin, billige å forsikre, har god motor.

6280837[/snapback]

 

Har ikke mange biler i 4 serien fransk motor? De motorene der er vel ikke kjent for å være driftsikre.

 

Volvo sine motorer derimot, skuddsikre :love:

Lenke til kommentar

Har ikke mange biler i 4 serien fransk motor? De motorene der er vel ikke kjent for å være driftsikre.

 

Volvo sine motorer derimot, skuddsikre  :love:

6284716[/snapback]

 

Tror nok Renault kan lage motorer så det er neppe problemet, 4-serien slet vel mer med den generelle kvaliteten på monteringen. 480 som var den første var vel en rullende katastrofe kvalitetsmessig de første årene. 440 og 460 er vel ikke så ille men tror nok det er greit og ikke kjøpe den første årgangen der som med mange andre biler.

Tror 3 og 4-serien har ett noe ufortjent rykte, Volvo folk i den tiden tenkte 240 og 7-serien og ingen kan påstå at disse bilene var like solide, de var billigere og man får det man betaler for.

Lenke til kommentar
Seriøst når du først skal kjøpe deg bil til denne prisklasen sjekk grundig om clutchen og girkassen er i orden og ikke slitte som juling. Kan fort komme til å koste mere å reparere disse enn selevste bilen kostet. ;)

6282799[/snapback]

 

Nå har ikke jeg så veldig peiling teknisk om bil da. Er det bare å sjekke at den girer skikkelig uten rare motorlyder eller?

 

Hvis jeg går for en 90 mod Toyota Carina/Corolla, sånn ca hvor mye vil forsikringen koster pr år hvis den blir registrert på fattern? Snakker vi 6-7000? :hmm:

6284201[/snapback]

 

Sjekk at clutchen tar i midt i slik at den ikke drar igang akkurat helt mot slutten. Gjør den det er det på tide å justere den men garantert på tide å bytte den ut. Når det gjelder girkassen sjekk at alle girene går lett inn untaket kan være revers giret men det er normalt på alle bilene at man sliter av og til å få i reverset etter en del år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...