Gå til innhold

Vista krevende for bærbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At batteriprodusentene må lage større og mer effektive batterier er vel og bra, hvilket de gjør uansett. Å bruke denne ekstra kapasiteten til tull og fjas er lite givende. Hvis jeg vil bruke størm i store mengder kan jeg jo heller laste ned virus som kjører 100% load isteden..

Lenke til kommentar

Selv er jeg mest overrasket over reasksjonene her, må si at jeg regnet med at grensesnittet i Vista ville kreve mer av PCene(høyere specs) og det kan da ikke komme som noen stor bombe at bærbare systemer med Vista vil få kortere batterilevetid, da MS neppe spøker når de anbefaler bedre skjermkort, raskere CPUer, mer minne etc.

 

Selv har jeg ingen planer om å legge Vista på den bærbare, rett og slett fordi jeg ikke ser poenget.

 

Det er mange faktorer som kan føre til at folk flest ikke vil merke at Vista trekker mer når de kjøper nye PCer, bedre batterier er nevnt. Ett annet moment er at både AMD og Intel arbeider med å lage CPUer(og totalsystem) for bærbare maskiner som avgir mindre varme og dermed gir bedre batterilevetid?

Lenke til kommentar

"Windows Aero er navnet på temaet til Windows Vista som gir gjennomsiktig 3D-effekt. Nå viser det seg at den imponerende grafikken er ikke gunstig for batterilevetiden i bærbare PC-er."

Det heter "nå viser det seg at den imponerende grafikken ikke er ...

 

Er forøvrig enig med de fleste; Det er bare å skru av 3d-grensesnitt

Lenke til kommentar

Det er litt typisk at Microsoft at de skyver problemet over på produsentene av bærbare. Men selvsagt kan Aero slås av.

 

Personlig ser jeg ikke poenget med 3D-desktop. Det ser kanskje kult og fancy ut (og mange fjortiser vil like det), men jeg ser ikke noen praktisk nytte i det. Og for å få klar tekst i vinduene, så må nok Vista bruke mye antialiasing, noe som er veldig krevende. Det er ikke rart at batteritiden går ned, noe annet ville være rart.

Lenke til kommentar
"Windows Aero er navnet på temaet til Windows Vista som gir gjennomsiktig 3D-effekt. Nå viser det seg at den imponerende grafikken er ikke gunstig for batterilevetiden i bærbare PC-er."

Det heter "nå viser det seg at den imponerende grafikken ikke er ...

 

Er forøvrig enig med de fleste; Det er bare å skru av 3d-grensesnitt

6248119[/snapback]

Men stod det ikke også at Vista selv uten 3D grensesnittet trakk mer enn XP?

Lenke til kommentar

Jo, det stod det.

 

Men dette er jo målinger på betaversjonen så det er litt urettferdig mot M$ å angripe de for det.

 

Vi kan heller klage når den endelige utgaven er å få tak i.

 

En løsning for å få aero til å bruke mindre strøm er GPUer som bruker mindre strøm. Men igjen ville jo dette blitt enda bedre om OSet krevde mindre av GPU samtidig som GPUen var mindre resurskrevende.

 

En funksjon jeg kan se for meg er at Aero kan automatisk aktiveres når strømpluggen er i og automatisk deaktiveres når den plugges ut.

Lenke til kommentar
Dette er jo positivt for oss som ikKje bruker Microsoft siden fremtidlige bærbare trenger bedre Batteri :w00t: .

6246763[/snapback]

Finnes jo også andre operativsystemer enn fra Microsoft som har 3D grensesnitt tilgjengelig. Vil man ha 3D grensesnitt så velger man ett av de, om man fortsatt vil ha god batteritid så skrur man det av, er ikke vanskeligere enn det.

6246866[/snapback]

 

Exactly!

 

Bærbare kan kjøre på vanlig 2D interface som krever lite, mens vi som sitter på svære top-end gaming desktoper kan dra nytte av den enorme datakraften mens vi jobber i windows og multitasker mm.

 

Synes det forøvrig var på tide med 3D grensesnitt. Det eneste jeg savner er muligheten for tredjeparter å lage sine enge 3D-moduler for grensesnittet, slik at spesieltl interesserte kunne kode sine helt egne grensesnitt fra scratch, og laget mange mye muligheter (eller evt. syyyyke effekter om det var målet... det er tross alt utrolig mye tøft et moderne skjermkort faktisk kan gjøre).

 

Det er likesom så mye mye mer potensiale i et 3D grensesnitt enn det lille vi får se i Aero. Desveere så er jo Microsoft ikke akkurat kjennt for å tilrettelegge for modding ut utviding av sine programmer...

 

-Stigma

6247505[/snapback]

 

Hehe, dette er vel strengt tatt litt feil det du sier her. Utviklere for vista har meget stor frihet til å lage egne grensesnitt som bruker den nye GUI tegnemåten i VISTA med vektorgrafikk. Det er laget egne verktøy for utviklere av grensesnitt, og generelt gjort mye for at OS'et skal funke bra mht. GUI.

 

Jeg tror Vista vil imponere bedriftsbrukere. MS ser at penger i stor grad ligger i bedriftsmarkedet. Bra for dem, dårlig for vanlige forbrukere.

 

Alle som synes at vista blir piss fordi det bare er fancy 3d vet ikke hva de snakker om. Vista er vesentlig mye mer enn bare windowsblinds og litt fet grafikk.

Lenke til kommentar
vil man merke at maskinen går tregere eller raskere hvis man oppgradere fra XP til Vista?

6249647[/snapback]

 

Nei, jeg synes det virker omvendt. Selv på min "gamle" Dell 8600 går Vista så det suser. Radeon 9600 kort går greit, selvom Vista ikke akkurat rapporterer at jeg verdens beste maskin lenger. Batteritiden har jeg ikke fått sjekket.

Lenke til kommentar

Tror nok det er mange brukere som kommer til å bli litt irritert over det nye 3d interfacet I det de merker at PCen deres høres ut som en støvsuger plutselig. De fleste 3d-akselleratorer har et enkelt system for viftestyring.

 

if (3dmode) then runFanAtFullSpeed()

 

Jada, ikke noe problem for de som kjører passive kjøleløsninger eller har moddet kortet sitt med f.eks. en stille Zalman sak. Men for majoriteten av brukere som har kjøpt seg en ny PC med 3d-kort for spilling så må de nok nå også slite med at PCen bråker som et uvær selv når de kjører en vanlig tekstbehandler. Spørsmålet er om de samme brukere finner ut hvordan de skrur av hele 3d modusen. Lurer på om MS har tenkt på dette?

Lenke til kommentar
Tror nok det er mange brukere som kommer til å bli litt irritert over det nye 3d interfacet I det de merker at PCen deres høres ut som en støvsuger plutselig. De fleste 3d-akselleratorer har et enkelt system for viftestyring.

 

if (3dmode) then runFanAtFullSpeed()

 

Jada, ikke noe problem for de som kjører passive kjøleløsninger eller har moddet kortet sitt med f.eks. en stille Zalman sak. Men for majoriteten av brukere som har kjøpt seg en ny PC med 3d-kort for spilling så må de nok nå også slite med at PCen bråker som et uvær selv når de kjører en vanlig tekstbehandler. Spørsmålet er om de samme brukere finner ut hvordan de skrur av hele 3d modusen. Lurer på om MS har tenkt på dette?

6251379[/snapback]

 

Virker som om MS gir blanke i viftestøy, bare se på XBox 360...

Endret av hvrd
Lenke til kommentar
Tror nok det er mange brukere som kommer til å bli litt irritert over det nye 3d interfacet I det de merker at PCen deres høres ut som en støvsuger plutselig. De fleste 3d-akselleratorer har et enkelt system for viftestyring.

 

if (3dmode) then runFanAtFullSpeed()

 

Jada, ikke noe problem for de som kjører passive kjøleløsninger eller har moddet kortet sitt med f.eks. en stille Zalman sak. Men for majoriteten av brukere som har kjøpt seg en ny PC med 3d-kort for spilling så må de nok nå også slite med at PCen bråker som et uvær selv når de kjører en vanlig tekstbehandler. Spørsmålet er om de samme brukere finner ut hvordan de skrur av hele 3d modusen. Lurer på om MS har tenkt på dette?

6251379[/snapback]

Regner med dette kan styres av skjermkortdriveren, så det burde jo ikke være noe problem så lenge Aero ikke blir like krevende som de nyeste spillene.

 

Når det kommer til batterilevetiden så er det jo (som andre allerede har sagt) opplagt at Aero vil føre til lavere batterilevetid. Man slår selvsagt de fine effektene av når man jobber på batteri. Videre er vel hele Vista enda i beta, så det er nok ikke spesielt optimalisert. Det er vel heller rettet mot debugging enn lavt minne og CPU-bruk på dette stadiet, så å bedømme det før det slippes blir jo veldig urettferdig.

Lenke til kommentar

Brensel-teknologi kommer snart.

 

Grafikkortet trekker strøm når det arbeider. Heldigvis blir ikke det like varmt som CPU-rendret desktop, noe som vil heve sædkvaliteten hos meg ihvertfall. Jeg er imidlertid litt i tvil på om dette stemmer. Jeg har hørt om folk som har fått motsatt effekt ved å bruke Vista og jeg kan ikke merke noen forskjell i batterlevetiden på min laptop.

 

Jeg sier ja takk til bedre sædkvalitet, mindre varme og stiligere desktop. Ja, noen ganger er jeg fjortiss. Jeg liker ikke å kun ha grå/hvite dager.

Lenke til kommentar
Brensel-teknologi kommer snart.

 

Grafikkortet trekker strøm når det arbeider. Heldigvis blir ikke det like varmt som CPU-rendret desktop, noe som vil heve sædkvaliteten hos meg ihvertfall. Jeg er imidlertid litt i tvil på om dette stemmer. Jeg har hørt om folk som har fått motsatt effekt ved å bruke Vista og jeg kan ikke merke noen forskjell i batterlevetiden på min laptop.

 

Jeg sier ja takk til bedre sædkvalitet, mindre varme og stiligere desktop. Ja, noen ganger er jeg fjortiss. Jeg liker ikke å kun ha grå/hvite dager.

6253305[/snapback]

 

Brenselcelleteknologi kan ikke erstatte batterier i den nærmeste framtid, det er digert og tungvint.

 

Om maskina bruker mer effekt så genereres det mer varme, om sæden din er spesielt utsatt så er det et designvalg fra proodusenten av den bærbare PCen, det er bedre å snakke med de.

 

AtW

Lenke til kommentar
Er vel ingen ting å grine over. De kommer garantert til å komme med nye batterier. Se det positive i det, da må produsenter lage bedre batterier.

6247460[/snapback]

"Bedre" batterier er omtrent ensbetydende med større og tyngre batterier. Det er ikke det jeg vil kalle en forbedring i bærbarhet.

 

Forbedringen i Wh/kg er som regel så liten at det drukner i det økte effektbehovet. Eksempel: En bærbar på 2kg, derav 0,5 kg batteri, med 3 timers batteritid får 10% økt effektforbruk. Dvs. at batteritiden går ned fra 3 timer til 2 timer og 44 minutter. Hvis produsentene klarer å øke batterikapasiteten per kg med 5% så kan de velge omde vil beholde vekta og la battertidia gå opp til 2 timer og 52 minutter, eller om de vil redusere vekta på den bærbare til 1,975 kg og beholde batteritida på 2 timer og 44 minutter.

 

Hvis vista ikke hadde økt strømforbruket hadde valget stått mellom å beholde vekta på 2kg og øke batterikapasiteten fra 3 timer til 3 timer og 18 minutter, eller beholde batteritida og senke vekta fra 2 til 1,975 kg.

 

Høyere effektbruk vil også gjøre PC-en varmere og gjøre at viftene på støye oftere.

 

Det jeg prøver å si er at økt effektforbruk er en negativ ting.

6247575[/snapback]

 

Det har da absolutt skjedd en utvikling på batteriene de siste 10 årene. Dette masse på grunn av mobiltelefoner. Husker du NMT-telefonene? Fem kilo batterier som ligna en liten koffert...

Lenke til kommentar
Er vel ingen ting å grine over. De kommer garantert til å komme med nye batterier. Se det positive i det, da må produsenter lage bedre batterier.

6247460[/snapback]

"Bedre" batterier er omtrent ensbetydende med større og tyngre batterier. Det er ikke det jeg vil kalle en forbedring i bærbarhet.

 

Forbedringen i Wh/kg er som regel så liten at det drukner i det økte effektbehovet. Eksempel: En bærbar på 2kg, derav 0,5 kg batteri, med 3 timers batteritid får 10% økt effektforbruk. Dvs. at batteritiden går ned fra 3 timer til 2 timer og 44 minutter. Hvis produsentene klarer å øke batterikapasiteten per kg med 5% så kan de velge omde vil beholde vekta og la battertidia gå opp til 2 timer og 52 minutter, eller om de vil redusere vekta på den bærbare til 1,975 kg og beholde batteritida på 2 timer og 44 minutter.

 

Hvis vista ikke hadde økt strømforbruket hadde valget stått mellom å beholde vekta på 2kg og øke batterikapasiteten fra 3 timer til 3 timer og 18 minutter, eller beholde batteritida og senke vekta fra 2 til 1,975 kg.

 

Høyere effektbruk vil også gjøre PC-en varmere og gjøre at viftene på støye oftere.

 

Det jeg prøver å si er at økt effektforbruk er en negativ ting.

6247575[/snapback]

 

Det har da absolutt skjedd en utvikling på batteriene de siste 10 årene. Dette masse på grunn av mobiltelefoner. Husker du NMT-telefonene? Fem kilo batterier som ligna en liten koffert...

6259645[/snapback]

 

Det var jo batterier med litt mer juice også da... Ellers så er vel ikke Li-ion-batterier i dag så veldig mye bedre enn de var for feks 7-8 år siden? Og teknologien går vel ikke framover i voldsom hastighet heller?

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har da absolutt skjedd en utvikling på batteriene de siste 10 årene. Dette masse på grunn av mobiltelefoner. Husker du NMT-telefonene? Fem kilo batterier som ligna en liten koffert...

6259645[/snapback]

Jeg husker de telefonene ja. Batteriene veide rundt 40 ganger så mye som dagens batterier, og hadde rundt 20 ganger så høy batterikapasitet fordi telefonene brukte rundt 40 ganger så mye strøm som dagens telefoner.

 

Hvis dagens telefoner hadde brukt like mye strøm hadde vi fortsatt gått rundt med telefoner som veier over en kilo (og må lades hver natt). Utviklingen har i all hovedsak gått på lavere strømforbruk og ikke på at batteriene får mer kapasitet per vekt.

 

Utviklingen på ladekapasitet per vekt har gått ganske lite fremover. Omtrent en dobling de siste 10 årene, hovedsaklig på grunn av overgang fra NiCd til NiMH og videre til Li-Ion og Li-polymer. Brencelceller kan potensielt bedre kapasiteten per vektenhet til det dobbelte, men det er ennå langt frem til det blir vanlig. Både på grunn av pris, plassbehov for cella og enkel tilgang på drivstoff. Går en vanlig telefon tom så plugger man den bare i nærmeste stikkontakt, men går en med brencelcelle tom så må man finne en kanne med påfylling eller drasse rundt på tomme minibeholdere som man skifter ut. Utvilkingen på elektriske batterier kommer nok til å gå ennå tregere fremover. Maks 5% bedre lading per vektenhet per år er mitt estimat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...