Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan ser nettverket ditt ut?


Anbefalte innlegg

Ok, men den ser litt tynn ut, er det noen andre alternativer?

 

AtW

6254433[/snapback]

 

Finnes hundrevis av gratis linux varianter og jeg ser ingen grunn til å ikke gå for dem. Jeg selv er en tillhenger av Slackware. Kan du litt linux så kommer du meget langt med det. Mitt råd er å styre unna alle distribusjoner som har selv bare et snev av komersielle interesser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv kjørt både mandrake, debian og gentoo som routere. Bare å installere programvare til det så funker det fint på de fleste. Som ellers er vel distro mye opp til deg selv og hva du liker av den spesielle funksjonaliteten de forskjellige tilbyr.

 

Shorewall er et kjekt program til firewall/routing synes jeg selv, om det er det beste har jeg ikke peiling på, men det funker vaffal :)

Lenke til kommentar
Hvor mange lan porter har boksen. En eller flere? En inn og en ut? eller går all trafikk inn og ut på samme port?

6253915[/snapback]

 

2 nettverkskort. 1 for wan og en for lan. Selv om begge er koblet til samme switch, men med forskjellige subnett.

6257071[/snapback]

 

Unnskyld at jeg spør dumt kanskje, men hva brukes den ruteren til i nettverket ditt. Hva gjørden for/i nettverket som de andre maskinene ikke kan? Hvorfor Router?

Lenke til kommentar
Her kommer mitt lille nettverk laget med "organisasjonskart" i powerpoint fra MS Office 2007 beta.

(telefoner og blåtann gidder jeg ikke å ta med)

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

post-3851-1149670860.png

6258214[/snapback]

 

Hvorfor er en maskin koblet til naboens router og ikke til din egen kabelmodem? To separate nettverk?

Lenke til kommentar
Hvorfor er en maskin koblet til naboens router og ikke til din egen kabelmodem? To separate nettverk?

6258262[/snapback]

Jeg har ikke trådløs router selv også er det upraktisk å legge kabel fra kjøkkenet til stua. Jeg får lov av naboen å bruke nettet hans til lette oppgaver på dagen og kvelden, noe som passer fint til surfing på kjøkkenet på dagen og tunge nedlastinger om natta siden han har langt raskere linje enn meg.

Lenke til kommentar

post-51619-1149673559_thumb.png

 

I utganspunktet kjører jeg debian testing, unntak: Router: m0n0wall, en bsd-basert sak, barnepcen kjører snofrix og den bærbare fra jobben går på XP.

 

Å ha en egen maskin til dhcp og dns er klart overkill, men det er 'historiske årsaker' til det.

 

Jeg har pt ikke noe trådløst nettverk, alt går gjennom et patchfelt i kjelleren og en 24 porters switch som står der. I tillegg har jeg en rekke tilkoblinger som ikke er fast satt opp, men som brukes ved behov, også noen maskiner som står lagret med mer eller mindre smarte planer for dem..... :)

 

M.

 

Edit: Tegning laget i dia.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...