Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan ser nettverket ditt ut?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bor ett stykke unna sentralen (6km) så det var bare ett hus som kunne få

bredbånd forløpig.

Så da la vi hodene i bløt å satte opp ett trådløst nett i bygda i fjor.

Det trådløse utendørs nettet virker helt 100 etter div testing av forskjellige accespunkt og anntenner.

Denne kom vi til var ett stabilt accespunkt og god rekkevidde. 3Com OfficeConnect Wireless

Alle 4 disse står med fast ip så uansett strømbrudd osv så er nettet oppe igjen med engang.

Alle er låst fast mot punkt nr1.

Er ca 500 m mellom hvert hus og vi er 4 hustander som deler en linje på 0,5 sdsl sier seg selv att det kreves litt nøktern bruk.

Men vi skal få opgradert den til 1-1,5 mb snart.

Kart

post-24249-1149679339_thumb.gif

 

Nettverket

post-24249-1149679461_thumb.jpg

På mitt eget nettverk i hus nr2 er det 100 mb som går på egen ip range fra ipcop

som er router inne i huset/firewall(mot det trådløse).

 

Nr3 og 4 har 2 pc hver+div , programmet tillot ikke mer symboler siden det er shareware.

 

Dette nettet funker bra alle er fornøyd :yes:

Lenke til kommentar

ADSL 2200/512 ------ Modem ---- tlf.adapter ------- stasjonær -* wlan *- bærbar

,--------------------------------------------'

IPtelefon

 

 

Trenger ikke noe kart jeg, har sikkert det minste nettverket på hele forumet... :p

 

Hva i ** skal dere som har 4-12 filservere hjemme med det egentlig.?? :ermm:

Ikke hørt om dvd-brenner.? :p

Lenke til kommentar
Hva i ** skal dere som har 4-12 filservere hjemme med det egentlig.??  :ermm:

Ikke hørt om dvd-brenner.?  :p

6259371[/snapback]

 

Jeg hater å ha data liggende på masse dvd og cd plater, er mye lettere tilgjengelig og blir mye mindre rot av å ha det liggende på disken.

Lenke til kommentar

Ser for meg 20+ hardisker som kaputterer en etter en, kanskje et par stk i året.... :p

 

Det er jo utrolig sendig med en eller to servertårn med noen terrabyte...

 

Ser for meg 10 hightowers på rekke og rad i kjelleren... :S som produserer mere varmer en sentralvarmeanlegget og høy strømregning.... :p

Lenke til kommentar
Ser for meg 20+ hardisker som kaputterer en etter en, kanskje et par stk i året.... :p

 

Det er jo utrolig sendig med en eller to servertårn med noen terrabyte...

 

Ser for meg 10 hightowers på rekke og rad i kjelleren... :S som produserer mere varmer en sentralvarmeanlegget og høy strømregning.... :p

6259429[/snapback]

 

Har selv 18 harddisker, har tilgode å oppleve at en eneste en har røket, harddisker tar også mindre plass en tilsvarende med dvd, kan overskirves, og er mye mye lettere tilgjengelig, både som backup (over nett), og som primærlager.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser for meg 20+ hardisker som kaputterer en etter en, kanskje et par stk i året.... :p

 

Det er jo utrolig sendig med en eller to servertårn med noen terrabyte...

 

Ser for meg 10 hightowers på rekke og rad i kjelleren... :S som produserer mere varmer en sentralvarmeanlegget og høy strømregning.... :p

6259429[/snapback]

 

Tja, du kan si det slik ja :) Er serverrommet som serverer meg med varmen her i kjellern om vintern :love: Om sommern har jeg forøvrig kjøleanlegg som holder serverrommet på 20-22 grader.

Lenke til kommentar
Ser for meg 20+ hardisker som kaputterer en etter en, kanskje et par stk i året.... :p

 

Det er jo utrolig sendig med en eller to servertårn med noen terrabyte...

 

Ser for meg 10 hightowers på rekke og rad i kjelleren... :S som produserer mere varmer en sentralvarmeanlegget og høy strømregning.... :p

6259429[/snapback]

 

Tja, du kan si det slik ja :) Er serverrommet som serverer meg med varmen her i kjellern om vintern :love: Om sommern har jeg forøvrig kjøleanlegg som holder serverrommet på 20-22 grader.

6260070[/snapback]

Haha, hva er strømregninga for serverne?

 

Det koster kanskje 1000kr for meg, med 2 servere. i året, altså. :p

Lenke til kommentar
Melsom:

Ekte bilder ftw.

 

Her er et bilde tatt med mobilen (ugh..). Det står også to servere i en tom hylle "bak meg". Får se om jeg orker å ta bilde av det rotete racket mitt senere :p Switchen til venstre er bare en midlertidig 1Gbit link til en server.

post-43510-1149704281_thumb.jpg

Lenke til kommentar
[unnskyld at jeg spør dumt kanskje, men hva brukes den ruteren til i nettverket ditt. Hva gjørden for/i nettverket som de andre maskinene ikke kan? Hvorfor Router?

6257162[/snapback]

 

Den tar seg av NAT'ing og DHCP, brannmur, Intrution detection, AD-blocker osv...

Kaller den router, fordi den tar seg av alle oppgavene til en vanlig router og mere til.

Lenke til kommentar

Jeg har da et lite nettverk her, jeg da. Fra routeren har vi strukket en kabel ned hit på rommet mitt her jeg har to pc'r. Søstra mi bruker trådløst fra sitt rom. På kontoret er det en stasjonær arbeidsstasjon med printer som er delt. Stefaren min flyr også rundt med en bærbar på dette systemet.

 

nettverk.jpg

 

Ikke verdens største, men det holder for oss. :)

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...