Gå til innhold

10 øre for fremkalling av bilder hos Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg betalte 21kr for mine xx antall bilder og jeg kunne se at d var noen bilder som ikke var fullt så skarpe, men jeg klager alldeles ikke. Dette er fordi de KUN kostet meg 0.10øre per bilde og for en allminnelig kunde så syns jeg dette er greit nok. Jeg kunne nesten ha sakt at bildene til den prisen er helt upåklagelig, men ettersom noen av bildene var litt "dårllige" vil jeg ikke si helt 100% fornøyd, men nærmere 97%....

 

Men for å være helt ærlig om Elkjøp i fremtiden igjen vil dukke opp med 0.10øre per bilde tilbudet, vil jeg som allminnelig kunde ikke nøle etter å bruke det. :yes:

Endret av Treize
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke benyttet meg av 10-øre tilbudet til Elkjøp i denne omgang, men jeg har fått fremkalt ganske så mange bilder der til 50 øre pr stk. Kvaliteten har vært upåklagelige hver gang, men kanskje de ikke klarer å holde samme bildekvalitet når pågangen øker? Det er selvsagt ikke holdbart hvis det er tilfellet, men å hate noen så kraftig at man oppfordrer til boikott i signaturen synes jeg er å gå vel langt...

Lenke til kommentar

Problemet er at bildene er såpass dårlige at de ikke er verdt noen ting som helst.

 

Dette opplegget er et bevis på at kombinasjonen prispress og teknologisk utvikling sender oss baklengs inn i fremtiden der vi har meget gode kamera og kjempebillige papirkopier av lav kvalitet.

 

En annen ting med Elkjop er at de har bildene liggende i en pappeske bak kassen. De har ingen lysbenk du kan kontrollere bildene dine og i ordrebekreftelse bes du om å henvende deg til en epost-adresse i Danmark hvis du vil klage på bildene. Da blir det ganske tungvint hvis man ikke er fornøyd.

 

Har tidligere fremkalt hos Eurofoto og Elite Foto til ca 2 kr per kopi, og kvaliteten har hver gang vært utmerket - ergo jeg fortsetter med det. Så får jeg heller sende en CD med bilder til venner og familie slik at de selv kan velge å fremkalle.

 

Er det noen som har tips om nettsteder som gir papirkopier av GOD kvalitet til en fornuftig pris (<2,- per 10X15cm)?

 

Edit: Krokodillegapet kom feil vei gitt...

 

mvh

Endret av mr. E
Lenke til kommentar

Jeg har vandret litt rundt etter en god fremkallingsplass. En stund var jeg utrolig fornøyd med Foto-Olsen, men så fikk jeg et par dårlige leveranser derifra...

 

Nå bruker jeg Pixum De er jeg godt fornøyd med. Bildene kommer fra Tyskland, så det gjelder å holde ordren under 200 kroner. Men fremkallingen er billig og bra. Dessuten har de mange morsomme produkter og ofte sinnsvake tilbud på forstørrelser.

 

Tor

Lenke til kommentar
Kraftig komprimering.. Skjer det når en sender inn over nettet, eller også når en leverer på cd? Noen som vet?

6363364[/snapback]

 

 

Det kan jeg skrive under på.

det var KRAFTIG komprimering på bildene mine ja.

Dessuten utrolig uskarpe.

 

Sendte inn 1164 bilder.

 

Må si jeg ble litt irritert over resultatet, men så tenkte jeg: 10 øre kopien.

 

Men bruker de ikke fler ganger tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg var og er godt fornøyd med resultatet på mine 800 fremkalte bilder. Klart det er noen brister i kvaliteten her og der, men ingen som er så plagsomme at jeg er direkte misfornøyd med noen av bildene.

 

Nå stiller jo sikkert de fleste forskjellige krav til kvaliteten på fremkallingen, så det er ikke rart det er flere meninger ute å går. Men jeg vil ikke nøle med å bruke Elkjøp igjen så lenge de ligger såpass mye lavere i pris enn de fleste andre.

Lenke til kommentar
Det kan jeg skrive under på.

det var KRAFTIG komprimering på bildene mine ja.

Dessuten utrolig uskarpe.

 

6365912[/snapback]

 

Ett av bildene mine er av et dokument med tabeller, og det er tydelig at det ikke blir gjort noen god jobb under resizing av bildene - en tydelig kantete/hakkete strek, den formelig skriker etter noe anti-alias ved resizing.

 

Et nyttig tips jeg plukket opp i tråden her var at bildene ble resizet hvis de ikke var i "riktig" størrelse. Jeg valgte da å resize den ene batchen selv, men lite komprimering og god kontroll over prosessen - ble mye bedre, og det gikk raskere å legge de til bestilling etterpå. (De ble ikke resizet/komprimert på noe vis)

Lenke til kommentar

Mulig dette er et dumt spørsmål, men når i prosessen er det bildene blir "kraftig komprimert"?

Jeg prøvde først å bruke programvaren for Windows for å sende inn bildene, men oppdaget jo fort at bildene ville bli komprimert før innsending, så da sendte jeg heller inn bilder direkte via onlinebestillingen, og noen på CD.

Om bildene blir komprimert etter at de har mottatt "fullversjoner" via nett eller på CD er det jo idiotisk.

Lenke til kommentar
Er det noen som har tips om nettsteder som gir papirkopier av GOD kvalitet til en fornuftig pris (<2,- per 10X15cm)?

6365703[/snapback]

 

Kan anbefale Shutterfly. Har bestillt bilder derfra ett par ganger, og er meget godt fornøyd med resultatet. Kan ikke si at jeg har sett bedre kavalitet fra noen andre steder. Prisen for øyeblikket er ca. kr. 1,25 pr. bilde (10x15). Bildene blir lastet opp ukomprimert, og blir også lagret ukomprimert.

Sist jeg leverte kom bildene i posten etter 7 dager, noe jeg synes er bra med tanke på at de holder til i USA.

Ulempen er at man må betale for frakt, som fordyrer noe. Man må også holde seg innenfor 200 kroners grensen for å slippe mva og gebyrer. Dette medfører igjen at man går glipp av rabattene man kan få ved å bestill mange bilder.

 

Frakt:

1-49 prints: $4.99

50-75 prints: $5.99

76-100 prints: $7.99

+ $4.00 for every 50 additional prints

Lenke til kommentar
...

De har ingen lysbenk du kan kontrollere bildene dine og i ordrebekreftelse bes du om å henvende deg til en epost-adresse i Danmark hvis du vil klage på bildene. Da blir det ganske tungvint hvis man ikke er fornøyd.

...

6365703[/snapback]

 

Kundeservicen på den epost-adressen er ivertfall rimelig kjappe. Har ikke tatt mer enn en arbeidsdag før jeg har fått svar fra dem.

 

Ja, de svarer på dansk eller norsk-dansk, men tviler på at noen vil slite med å forstå :)

 

Sendte inn 4-5 ordrer med 10-øres bilder. Noen på nett og 1 dvd med mange bilder. Har fått de fleste som jeg bestilte over nett, og er godt fornøgd. Er mer spendt på dvd-bildene.

 

Noen som vet om de sender dvd-/cd-platen til Tyskland, eller om de komprimerer og sender over nettet?

Lenke til kommentar

Jeg sendte inn en dvd+rw plate. Noe de sa i butikken skulle funke fint. Finner likevel dette på nettet idag: "Av tekniske årsaker har det dessverre ikke vært mulig å produsere din ordre, og vi har sendt den tilbake til forretningen. Du finner nærmere opplysninger om dette i den vedlagte meddelelsen i ordreposen."

 

Makan!

Lenke til kommentar

Man bruker ikke en lysbenk (det heter lysbord) til å sjekke papirkopier. Den bruker man til å se på negativer og dias, og slike originaler tar ikke Elkjøp i mot. Ser derfor ingen grunn til at de skal installere lysbord i sine butikker, for de har ikke noe bruk for dem.

Det virker forøvrig som om de som mener at bildene fra Elkjøp ikke holder godkjent kvalitet er de som ikke har prøvd tjenesten. Alle som har brukt tjenesten rapporterer at de er fornøyd, til og med han som var 97% fornøyd. Jeg tror rett og slett jeg må sjekke kvaliteten selv, for jeg begynner å stole på de som er fornøyd etter hvert. De som klager, og ikke har testet det selv, låner jeg ikke et øre til.

Jeg synes forresten også det er utrolig trist at det går ut over de skikkelige butikkenes levevilkår. Det samme synes jeg om at Rema 1000 og dess like har bidratt til en ensretting i tilbudet av dagligvarer i Norge. Ingen land har så lite utvalg i dagligvarebutikkene som Norge, og det er det forbrukerene selv som har skyld i.

Jeg er ingen stor kunder for fotobutikkene uansett, så jeg tror det har null betydning for dem om jeg tester Elkjøps tjeneste. Jeg toer herved mine hender.

Lenke til kommentar

Det er rett at jeg ikke har noen egen erfaring med kvaliteten på billige fremkallinger, men jeg har sett kunders bilder etter de har vært sendt til slike fremkallingstjenester (kjeder som benytter samme fremkallingssted som f.eks Elkjøp) og det har ikke vært bare oppløftende resultater i mine øyne. Se min post lenger opp i tråden for mer info :) Nå er jeg kanskje ikke så troverdig heller, ettersom jeg jobber for en konkurrent og ser helst de dårlige resultatene fra andre fremkallingssteder, og i tillegg er jeg nok litt kresen ettersom jeg jobber med bilder 8 timer hver dag, 5,25 dager i uken... men jeg mener fortsatt at billig fremkalling er genialt for de som bare vil ha bilder fra f.eks siste "fyllefest", mens dyrere fremkalling er for de som vektlegger kvalitet, og at minnene skal ha klarest mulig farger og det lille ekstra som gjør at bildene skiller seg ut. Mange ser ikke forskjell før de har prøvd begge deler, og blir derfor fornøyd med billig fremkalling. Men de fleste som har fremkalt der jeg jobber før, og har prøvd billig fremkalling, kommer tilbake til oss fordi de ikke blir fornøyd etter å ha vært vant til høyere kvalitet.

 

Men begge alternativer er bra til sitt bruk...

 

Merk at jeg IKKE sier at Elkjøp har dårlig kvalitet... dette er basert på uttalelser fra kunder og min egen mening etter å ha sett eksempler.

 

Det virker forøvrig som om de som mener at bildene fra Elkjøp ikke holder godkjent kvalitet er de som ikke har prøvd tjenesten
Hvis du leser noen av innleggene på denne siden, så ser du at flere av de som har prøvd tjenesten er misfornøyd. Mange av de som er fornøyd, vektlegger at det kun kostet 10 øre pr. bilde... da er det vanskelig å være misfornøyd :)
Lenke til kommentar

Må bare nevne det, selv om det ikke direkte er 10-øres-tilbudet det gjelder:

 

Samtidig som jeg sendte inn mange bilder til 10 øre, sendte jeg inn ett av dem som 20x25. Bildet er av en rockejente i sol-lys, scenelys og skygge. Hudfargen forsvinner i stor grad på det store bildet. Den varme hudtonen er grå-hvit-aktig. Bildet er også generelt mørkere.

 

Not good....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...