Gå til innhold

10 øre for fremkalling av bilder hos Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var litt overdrevet...og 700kr hørtes liksom ikke billig lenger...

Men så er det snakk om veldig mange bilder og da! Jeg har dessverre ikke så mange bilder, så jeg har nøyd meg med å få fremkalt ca 40 stk hittil. Hele 4kr koster det meg.. :)

Men hvordan er det med kjendisbilder, lurer jeg på!

Lenke til kommentar

Lurer på hva en må betale om en bestiller 2 stk 10-øres-bilder. Kanskje en får de gratis, kanskje ne må betale 50 øre? -De skryter av at de vil gjøre det enkelt for folk å bestille bare ETT bilde.. :D

 

Leverte inn DVD med ca 1500 bilder på nå, men min lokale Elkjøp-butikk viste ikke noe om noe 10-øres-tilbud. Men de fant jo det ut etterhvert...

Lenke til kommentar
Kan man bare fremkalle bilder fra eget digitalkamera, eller andre bilder man har liggende på dataen også (være seg Brad Pitt og Johnny Depp :dribble: )? Og hva slags størrelsen (minst og max) bør de være?

6266434[/snapback]

Har du bilder av Brad Pittbul og Johnny Depper er det vel bare å fremkalle i vei... Men husk at dersom bildene er lastet ned fra nettet, er sjansen stor for at bildene er lagret i dårlig kvalitet som kun funker for web. Er ikke sikkert de ser like fine ut når de er ferdig fremkalt. Men om noen bilder blir mislykkede, hvorfor bry seg om det når det er snakk om 10 øre pr bilde? Jeg hadde klint til...

 

Hvor store de bør være? Det er jo 10 x 15 (alt. 10 x 13) som er tilbudet nå. Andre formater koster nok mer. Men dersom du legger ved et bilde som er 10 x 14 eller 10 x 17, tror jeg du likevel får det i det formatet - så lenge du ikke overskriver 10 cm som er standard høydeformat på papiret som blir brukt. Jeg skal ikke påstå at det er sånn, men jeg mener det ble slik på de bildene jeg har fremkalt tidligere hos Elkjøp. Tar jeg feil får noen korrigere meg...

Lenke til kommentar
Da var 7000  bilder underveis. Blir jo bare 700kr

Høres ut som Elkjøp kan få trøbbel med å levere bilder en stund fremover, antar at de har en god del kunder utenom forumet også, og de har tross alt reklamert ganske stort for det :) Lurer på hva gjennomsnittlig leveringstid blir...

Lenke til kommentar
Høres ut som Elkjøp kan få trøbbel med å levere bilder en stund fremover, antar at de har en god del kunder utenom forumet også, og de har tross alt reklamert ganske stort for det :) Lurer på hva gjennomsnittlig leveringstid blir...

6272767[/snapback]

Tipper det er ganske stor produksjonskapasitet siden de kan ha tilbud som dette.

Jeg sendte inn 500 bilder tirsdag kveld, første tilbudsdag, og onsdag kveld fikk jeg mail om at ordren var ferdig produsert og kunne hentes på min Elkjøp etter 5-6 dager.

Lenke til kommentar
Hvor store de bør være? Det er jo 10 x 15 (alt. 10 x 13) som er tilbudet nå. Andre formater koster nok mer.

Takk for svar! :)

Skal ha i 10 X 15-format. Men det jeg lurer på er om det går bra å sende et ganske lite eller et ganske stort bilde til fremkalling. Eller bør det være omtrent i det formatet jeg vil ha de fremkalt, for å få best mulig kvalitet?

Lenke til kommentar
Takk for svar! :)

Skal ha i 10 X 15-format. Men det jeg lurer på er om det går bra å sende et ganske lite eller et ganske stort bilde til fremkalling. Eller bør det være omtrent i det formatet jeg vil ha de fremkalt, for å få best mulig kvalitet?

6278399[/snapback]

Vet ikke helt om jeg forstår spørsmålet. Hva mener du med "omtrent i det formatet jeg vil ha de fremkalt"? Hvis du mener sideforhold, så vil jo bildet lages slik du beskjærer det. Er bildet ditt kvadratisk, får du det i 10cmx10cm. Har du laget et panoramabilde, blir det i f.eks 10x18 eller noe sånt. Har du tatt bildet direkte fra kamera, kommer det i enten 10x13 eller 10x15, avhengig av kamera. Kortsiden er altså alltid 10cm. Langsiden varierer etter hvilket sideforhold bildet er i.

 

Du bør ha bilder på MINST en megapixel for akseptabel kvalitet. 2-3 megapixler gir vel optimal bildekvalitet i 10x13/15 størrelse.

Lenke til kommentar

De blir nok fremkalt i det sideforholdet de er i nå, så hvis du vil ha de i 10x15, må du nok croppe de selv i Photoshop eller noe. Men er det der oppløsningen du tenker på å sende av gårde? Bildene vil ikke se ut på papir og er knapt verdt 10 øre.

 

Ellers vet jeg ikke hvordan Elkjøp sin policy er angående bilder med copyright. Der jeg jobber har vi ikke lov til å lage f.eks bilde-til-bilde av bilder laget hos profesjonell fotograf fordi fotografen eier rettighetene til bildet. Vi har heller ikke lov til å lage videokopi av noe tatt opp fra TV. Så vidt jeg vet har vi ikke mottatt digitale bilder fra nettet, men vil tro også det havner under kopilovgivningen.

 

Men Elkjøp (eller firmaet som fremkaller for de) ser vel ikke et eneste av de bildene de fremkaller da det er 100% automatisk, så de kommer vel ikke til å merke det. I verste fall blir bare bildene utelatt.

 

Husk også på at dere ALDRI leverer en CD brent av et albumprogram som f.eks iPhoto til en lab som ikke har manuell kontroll. Disse albumprogrammene lagrer gjerne opp til 3 eksemplarer av hvert bilde på samme CD (thumbnail, albumoppløsning og originaloppløsning). Du kan da fort risikere å levere inn 300 bilder og få 900, hvorav 300 er i ubrukelig oppløsning. Disse CD'ene MÅ leveres til et sted der de har manuell kontroll og du må nevne at det er laget i et albumprogram slik at de passer på at du kun får et eksemplar av hvert bilde, og da det med best oppløsning. Evt. kan du brenne selv fra et brenneprogram som ikke er tilknyttet noe albumprogram.

Lenke til kommentar

Jeg vet at jeg fremkalte litt forskjellige på Japan Photos tilbud, både bilder fra internett og bilder andre har tatt. På noen var internettadresse og logoer godt synlig. Fikk fremkalt alle, ingen som ikke kom, eller noen bemerkning.

 

Som nevnes så kontrolleres nok ikke disse bildene manuelt, og sjansen for å bli "tatt" er nok derfor minimal. Tror nok heller ikke de ville gjort noe hvis de hadde sett "uekte" bilder...

Lenke til kommentar

Da er 10-øres-tilbudet over. Har sendt inn en DVD + noen ordrer sendt over nett. Angrer på at jeg ikke tok kopi av ordrene da jeg bestilte, for nå etter midnatt har jeg fått ordrebekreftelsene til ordrene som ble bestilt rett før midnatt. De siste av dem ser ut til å ha fått 50-øres-pris, selv om det stod 10 øre da jeg bestilte.

 

Får se hva som skjer når de skal hentes...

Lenke til kommentar

Det er en stor mulighet at Elkjøp får bot får å selge bilder under kostpris. Det er allerede klaget inn for konkuransetilsynet. Det er ikke lov å ha urimlige priser på varer andre lever av (fotobutikker). De taper penger også når de selger dem for 50 øre, ca 40% ifølge en fotobutikk som bruker samme leverandør. Det er litt synd at de kan rasere fotobutikkene på denne måten, det virker jo ganske useriøst. Seriøse butikker med fagkompetanse må legge ned, tror dette vil gå utover kunder tilslutt, selv om det ikke virker sånn på kort sikt (pga. prisen).

 

-Stian

Lenke til kommentar
Det er en stor mulighet at Elkjøp får bot får å selge bilder under kostpris. Det er allerede klaget inn for konkuransetilsynet. Det er ikke lov å ha urimlige priser på varer andre lever av (fotobutikker). De taper penger også når de selger dem for 50 øre, ca 40% ifølge en fotobutikk som bruker samme leverandør. Det er litt synd at de kan rasere fotobutikkene på denne måten, det virker jo ganske useriøst. Seriøse butikker med fagkompetanse må legge ned, tror dette vil gå utover kunder tilslutt, selv om det ikke virker sånn på kort sikt (pga. prisen).

 

-Stian

6301788[/snapback]

 

men hvis elkjøp leverer 5 millioner bilder, og fotobutikken 1 million, hvorfor skal ikke elkjøp kunne få en bedre avtale?

Og hvorfor i alle dager er det sikkert at fotobutikken snakker sant?

Lenke til kommentar
Det er en stor mulighet at Elkjøp får bot får å selge bilder under kostpris. Det er allerede klaget inn for konkuransetilsynet. Det er ikke lov å ha urimlige priser på varer andre lever av (fotobutikker). De taper penger også når de selger dem for 50 øre, ca 40% ifølge en fotobutikk som bruker samme leverandør. Det er litt synd at de kan rasere fotobutikkene på denne måten, det virker jo ganske useriøst. Seriøse butikker med fagkompetanse må legge ned, tror dette vil gå utover kunder tilslutt, selv om det ikke virker sånn på kort sikt (pga. prisen).

 

-Stian

6301788[/snapback]

 

Problematikken har vært oppe i forbindelse med f.eks varer på VGs prisbørs. (mat).

Stort sett alle matbutikker selger enkelte produkter for en lavere pris enn kostpris uten at noen har blitt bøtlagt såvidt meg bekjent.

Lenke til kommentar

:dribble:

Det er bare et pare ca et par måneder siden japanphoto hadde tilbud på fremkalling av en cd til 199 + 29 i gebyr ved henting i butikk..

 

Anbefalt minimum oppløsning sto til 1500*1000

 

Jeg endret størrelsen på alle bildene mine og leverte en cd med 2836 bilder!!

Bra kvalitet og service!

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
men hvis elkjøp leverer 5 millioner bilder, og fotobutikken 1 million, hvorfor skal ikke elkjøp kunne få en bedre avtale?

Og hvorfor i alle dager er det sikkert at fotobutikken snakker sant?

6323560[/snapback]

Fordi selve kostprisen på papir pluss kjemi pr. bilde er ca. 50 øre. Hvis man tar med kostnad på maskin, strøm, arbeidskraft, lokaler, at Elkjøp skal tjene litt på det og lignende, er man fort oppe i godt over en krone pr. bilde. Hvordan de klarer 50 øre pr. bilde er for meg et mysterium hvis de skal unngå å tape penger på det. Disse kostnadene er grunnen til at mindre fotobutikker ikke kan selge bilder like billig som Elkjøp... ikke klarer man stort nok volum til at det vil lønne seg å sende til utlandet fremfor å fremkalle på egne maskiner også.

 

Ja, fotobutikken snakker sant, da jeg selv jobber i en fotobutikk og vet hva prisen er på papir og kjemi. Men nå er dette firmaet som fremkaller stasjonert i utlandet, så kanskje det blir litt billigere? Uansett vil jeg påstå at Elkjøp ikke akkurat tjener på dette... de taper nok noen øre for hvert bilde som leveres inn. Og grunnen til at de vil det, er å tiltrekke seg kunder som også kjøper annet utstyr.

 

Det er ikke ulovlig å gjøre dette, men jeg synes det er litt moralsk feil å være villig til å tape penger på noe for å knekke noen andre. Det fører jo bare til at de blir mer og mer enerådende og da kan man sette opp prisen pga. mindre konkurranse. De forbrukerne som bruker Elkjøp til fremkalling skyter seg selv litt i foten med tanke på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Hører hva du sier Afseth, men slik er det alltid. Jeg kjøper varen der den er rimeligst. Føler ikke jeg skyter meg selv i foten selv om jeg velger en butikk som er rimeligere enn en annen. At konsekvensene muligens vil føre til færre butikker, så får det så være. Saken er det i forbrukersamfunnet, så vil kjøperen betale minst mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...