Gå til innhold

10 øre for fremkalling av bilder hos Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Ups! :blush:

 

 

Har du noen erfaringer med utstyr som Konica Minolta R1/R2? Hadde forøvrig et lite rød/gulstikk problem for noen dager siden, men jeg må si at maskinen vår holder seg utrolig stabil - med kalibrering av fargene hver morgen. Kan ikke si jeg kjenner meg igjen i uttalelsene om FotoKnudsen, men dette varierer nok fra butikk til butikk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi bruker Noritsu maskiner der jeg jobber. De kalibreres også hver morgen, både scanner, kjemi og papir, og det er sjelden avviket er på mer enn 0,2 på fargekanalene (umulig å se med det blotte øyet). Det justeres jo der og da, så klart. En gang var avviket helt vilt, og jeg måtte kjøre kalibreringen 3 ganger før den var i null. Men bortsett fra det holder den seg veldig stabil.

 

Det er klart at kvaliteten på bilder vil variere fra butikk til butikk, og ikke bare fra kjede til kjede. Det har mye å si hvor nøye man er med renhold, kalibrering, nøyaktighet i forbindelse med blanding av kjemikalier, papirkalibrering, manuell justering av hvert bilde, vedlikehold og mange andre ting. I en butikk kan man være litt slappe med dette, mens man i en annen er litt mer interessert i å gi bra resultater. Dette kan gi store avvik, og altså selv om det er innenfor samme kjede. At én Fotoknudsen butikk gir dårlige bilder, behøver ikke bety at Fotoknudsen butikken en kilometer unna også gir dårlige bilder... eller omvendt. Kan også variere fra dag til dag. Blant annet hadde vi en kunde innom som hadde fremkalt bilder på Fotoknudsen på Karl Johan, og spurte om vi kunne bedre. Bildene fra Fotoknudsen hadde brunstikk, mens da vi fremkalte de ble fargene mye friskere. Det er imidlertid eneste gangen vi har blitt bedt om å omgjøre noe Fotoknudsen har gjort, så de kan jo ha vært uheldige akkurat den dagen. Vi hadde også noe problemer med en maskin vi hadde for en stund siden. Den hadde fått seg en smell da den ble bært opp på labb'en og justerte grunnoppsettet i hytt og pine. Noen bilder ble nok ikke akkurat optimale, men vi krevde ny maskin og fikk det. Den virker upåklagelig stabil.

 

Opplevde imidlertid noe sært en dag for en stund siden. En kunde hadde opplevd at bildene var "limt sammen" når hun fikk de. Det er første og siste gangen det har skjedd, og lurer fælt på hva som har skjedd da. Bildene har tydeligvis ikke tørket godt nok i dryeren i maskinen, og etter de er kontrollert av oss og lagt ned i posen, har de tørket og limt seg sammen. Men det er eneste gangen vi har opplevd noe slikt, så det er litt merkelig at det har skjedd den ene gangen... kan ikke ha vært direkte våte heller, da vi ville merket det under kontrollen av bildene. Kunden fikk nå nye bilder, og ble fornøyd.

Lenke til kommentar

Har nå fått nesten 1500 10-øres-bilder fra Elkjøp. (Bestilte for meg og andre) Generelt fornøgd. Gikk lang tid, men det må en vel regne med. Det jeg har funnet av svakheter er at 4-5 av bildene har et hakk nesten helt oppe i venstre hjørne. Fysisk hakk, som en avlang firkant. Lurer på hva som har lagd dem.. (Ikke store hakk, vil anslå 2-3mm.

Ett bilde av noen sauer i snøstorm fikk overdreven hvitbalanse korrigert. Det var veldig grått da bildet var tatt, og andre steder jeg har fremkalt det bildet ble fargene grå og riktige. Men dette er det eneste av alle bildene jeg fikk som ikke ble bra i mine øyne.

 

I forrige Elkjøp-avis stod det at 50-øre-prisen gjelder til 1. juli eller noe slikt.. Spennende å se om de skrur opp prisen eller holder den på 50 videre.

 

Angående varierende kvalitet i fotokjeder: Kan også variere alt etter hvem som er på labben der og da. Noen pirker og vil ha bildene fine, andre gidder ikke å sjekke bildene etterpå engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...