Gå til innhold

10 øre for fremkalling av bilder hos Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har jeg sendt in en bestillimg på ca 200 bilder til 20kr hos elkjøp... bwhahaha sååå sabla billig :D 

 

om bildene ikke holder seg så lenge i lengden (som jeg har lest i forumet) så er d vel ikke krise til den prisen!  :yes:

6253615[/snapback]

 

leverte du dem for hånd..eller på internett?

Lenke til kommentar
må leveres for hån.d Web utgaven er ikke justert enda

6253636[/snapback]

 

Skal være justert nå jo. Sendte e-post og fikk svar i dagtidlig, de beklagde at de hadde glemt å oppdatere prisen.

 

Har lett frem ca 700 bilder, og flere skal det bli. Men er det slik at en kan levere bildene på en dvd i butikken? Noen som har prøvd det?

Lenke til kommentar
Har lett frem ca 700 bilder, og flere skal det bli. Men er det slik at en kan levere bildene på en dvd i butikken? Noen som har prøvd det?

6253720[/snapback]

Om jeg ikke har levert på DVD, så har jeg flere ganger levert på CD til 50 øre pr bilde. Spiller vel ingen rolle om du leverer på CD eller DVD vil jeg tro?

 

Ang. bildekvaliteten, så synes jeg den har vært upåklagelig. Om den blir forringet med årene vet jeg jo ikke enda, men hvordan er det mulig å påvise det allerede nå? Er det virkelig mulig?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke uten videre si at El-kjøp sin bildekvalitet forringer mye raskere enn andres bilder, når jeg ikke vet hvilket papir de bruker og deres policy på utskifting av kjemikalier. Men alle bilder vil over tid miste kvalitet. Se bare på bilder fra f.eks 70-tallet og tidlig 80-tall? De bildene som er laget på billig papir da, er nær ødelagte nå. Det som går igjen er at bildene er blitt røde. Teknologien har så klart gått fremover, men jeg vil allikevel anbefale at alle som fremkaller digitale bilder, samme hvor det gjøres, lagrer en kopi på CD/DVD slik at man har et slags "negativ" (disse CD/DVD'ene bør kopieres opp jevnlig, ca. hvert 2-10. år avhengig av kvaliteten på CD/DVD'en).

 

Ellers ser man sjelden forskjell i kvalitet på f.eks skarphet. Det er fargemetning og fargestikk man skal se etter om man er interessert i best mulig kvalitet. Men hvis man ikke er spesielt kresen, ser man sjelden forskjell om man ikke legger et bilde med og et bilde uten fargestikk ved siden av hverandre (samme bilde, fremkalt to forskjellige steder f.eks). Ellers er det ikke alle kamera (evt. fotografer :) ) som tar gode nok bilder til at man ser så stor forskjell uansett.

Lenke til kommentar

Vil nesten tippe det... de bør jo ha avlesningsutstyr for det. Men spør hos Elkjøp (evt. ring de) for å få et garantert svar.

 

Vil forundre meg kraftig om de ikke gjør det, for å si det sånn. Lab'en vi bruker der jobber, kom merkelig nok kun med CD-leser/brenner, men man kan jo bare sette inn en helt vanlig IDE DVD-leser/brenner i stedet om man vil.

Lenke til kommentar

For de som fortsatt lurer, så går det fint å bestille over nettet med tilbudsprisen på 10 øre. Klienten aksepterer maks 390 bilder pr bestilling. Så ønsker du å fremkalle flere bilder enn dette må du sende flere bestillinger....

Lenke til kommentar

Vil automatisk korreksjon gjøre noe med bilder som dekker hele histogrammet?

Er det evt. noe fargekorreksjon med i bildet?

Og er det noen som vet hvor god kvalitet det er på elkjøp sine bilder i forhold til Europhoto, som jeg har vært veldig fornøyd med før og som og har gjort det veldig bra i tester.

Lenke til kommentar
For de som fortsatt lurer, så går det fint å bestille over nettet med tilbudsprisen på 10 øre. Klienten aksepterer maks 390 bilder pr bestilling. Så ønsker du å fremkalle flere bilder enn dette må du sende flere bestillinger....

6255168[/snapback]

 

Jeg bestilte 509 bilder (med doble kopier, så det ble 1018), og det funket fint på nettet i én bestilling.

Lenke til kommentar

Merker meg at programmet Home Photo Service som benyttes for overføring har en fase først hvor den "Optimerer bildene". Den lager da forminskede kopier på katalogen image med navn <orignalt navn>.opti.jpg. Disse kopiene er 1500x1000 pixler, og har størrelse på ca 130-230 KB, noe som tyder på ganske agressiv jpeg-komprimering. 1500x1000 er jo også litt under 300 dpi for 10x15cm kopier. Vil dette ha noe å si for kvaliteten i praksis?

Merket meg at noen bilder som jeg hadde croppet til ca 1500x1000 ble ikke "optimert" til tross for at filstørrelsen var over 1MB. Kanskje det lønner seg å skalere ned bildene i høyere jpeg-kvalitet på forhånd?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...