Gå til innhold

10 øre for fremkalling av bilder hos Elkjøp!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden fotobutikkene ikke klarer å konkurrere på pris, så bør de kanskje bare heller fokusere på service, kvalitet, hurtighet osv. Der kan de ivertfall konkurrere.

6330040[/snapback]

Et minimum fagkunnskap var vanlig i fotobutikker før i tiden. Nå opplever vi som bruker mellomformat ofte at betjeningen i butikker hardnakket påstår at 120-film ikke er i produksjon lenger. Derfor vil jeg gjerne skrive under på den påstanden.

Lenke til kommentar

Nå skal man ikke skjære alle under en kam, det synes jeg blir urettferdig. Der jeg jobber har vi både 120-film, og kunnskap på de fleste områder. Selvsagt kan vi ikke vite alt om alt, men stort sett kan vi svare kunder som kommer inn med enten lette eller mer vriene spørsmål. Der batterier til eldre kamera har gått ut av produksjon, finner vi ofte alternativer med å lage nye løsninger, nye sammensetninger av batterier. Vi kan veilede kunder som ikke er fornøyd med sine bilder, vi kan rette opp små feil på kamera der og da, og slik tar vi ikke heller ikke betalt for. Synes det er en selvfølge at kunder skal forvente slik service når de kommer inn i en fotobutikk, men folk er ikke akkurat bortskjemte. Har opplevd å få iskaffe, sjokolade, konfekt, blomster og lignende som takk for god hjelp når det vi gjør er en selvfølge for oss. Tips (i form av penger) har jeg også blitt tilbudt, men det nekter jeg å ta imot. Så det blir farlig om enkelte her på forumet har dårlig erfaring med spesialbutikker og får andre til å tro at det er slik det er i alle spesialbutikker.

 

Når det gjelder å fokusere på service, kvalitet, hurtighet og så videre... fremkallingen vår er nok en del bedre enn fremkalling hos billige forhandlere. Det er fordi vi setter vår stolthet i gode bilder, riktige rutiner og at kunden skal være fornøyd. Hvert enkelt bilde blir manuelt justert under fremkalling, papir og kjemi er av meget høy kvalitet, kjemien byttes ut når den skal og vi kontrollerer at bildene er så bra som utgangspunktet tillater før de pakkes og legges klart til avhenting. De kundene som ønsker det, kan få bilder på en time.

 

Billig fremkalling foregår helt automatisk, mange jukser med fornyermengde av kjemikalier, papiret kan være av dårlig kvalitet og maskinen og papir synkroniseres ikke ofte nok. I tillegg blir ikke maskinen rutinemessig vasket på daglig basis og justert hvis man merker små avvik. Alt dette kan føre til fargestikk (de fleste merker ikke dette, men noen reagerer på det hvis de har fremkalt et mer profesjonelt sted før), dårlig holdbarhet og at man kan få flekker på bildene som en følge av dårlig renhold.

 

Veldig mange som er fornøyd med bildene fra billige steder, har ofte ikke sett hvor bra bilder kameraet deres tar. Bilder på papir skal normalt bli veldig mye bedre enn på PC-skjermen, men mange forventer bare en ørliten forbedring. Og da er det klart de blir fornøyd med sine bilder... helt til de prøver å legge litt ekstra i fremkallingen og fremkaller et sted der kvalitet går fremfor pris.

 

Måtte bare få sagt det, ettersom noen her tydeligvis tror at fotobutikker kun er dyre for grådighetens skyld.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
noen her tydeligvis tror at fotobutikker kun er dyre for grådighetens skyld.

6330680[/snapback]

Jeg tror absolutt ikke at fotobutikker er dyre for grådighetens skyld. Jeg skjønner jo at også fotobutikker må tjene penger, og det er forståelig at de ikke kan imøtekomme prisen som f.eks. Elkjøp og Japan Photo har prøvd seg med. Bilder som jeg bare skal ha i et fotoalbum og ikke har så store krav til, fremkaller jeg gjerne hos Elkjøp eller andre som gjør det veldig rimelig. Men bilder som betyr mer for meg, (bilder som kanskje skal inn i glass og ramme) vil jeg nok foretrekke å få fremkalt hos en spesialist - og da betaler jeg gladelig ekstra for å få best mulig kvalitet.
Lenke til kommentar

Virker som det er hakk i plata, og folk tenker fortsatt kortsiktig, samt kroner og øre.

Når det gjelder lovgivning, så heter det at ingen har lov til å bruke sin dominerende stilling i markedet med å presse pris for å skvise konkurrenter. Desverre så er det blitt sånn at foto`n på hjørnet ikke lenger regnes med, bare de store blir telt med i praksis. Dette betyr til slutt at Elkjøp ikke blir sett på som dominerende, i og med at du har kjeder som japan photo etc. Det hjelper lite fotobutikken på Vinstra, Alta, Brumundal, Geilo, osv osv hvor eneste konkurrent er en stor elkjøp, som kan tape penger i evigheter på å fremkalle bilder men tar det igjen på andre varer.

Det er helt riktig som Prycon og Afesth sier, Elkjøp taper penger på å lage bilder.

Lenke til kommentar
Jeg skar vel ikke alle over samme kam, men skrev at vi ofte opplever at betjeningen i butikker hevder at slik ikke produseres lenger, eller at de aldri har hørt om det før.

6335060[/snapback]

Mitt innlegg var heller ikke ment direkte til ditt innlegg, men mer et slags innlegg for de som tror du mente "alle" når du skriver "ofte".

Lenke til kommentar
Men bilder som betyr mer for meg, (bilder som kanskje skal inn i glass og ramme) vil jeg nok foretrekke å få fremkalt hos en spesialist - og da betaler jeg gladelig ekstra for å få best mulig kvalitet.

6330941[/snapback]

Fullstendig enig der. Nå vil jeg heller ikke fremkalle andre bilder enn de som er de aller beste, og som fortjener det. Resten ligger fint på CD og DVD. Bedre å gå til folk med fagkompetanse der man vet at man får et bra produkt, selv om det koster litt ekstra. De av oss som kun vil ha de beste bildene fremkalt vil ikke merke dette som en stor utgift uansett.

Lenke til kommentar

Hentet nettopp over 800 bilder på min lokale Elkjøp butikk, og jeg har ikke noe som helst å utsette på kvaliteten. Det er benyttet kodak royal papir, og bildene er aldeles utmerket.

 

Programmet som ble benyttet til overføringen fungerte også bra og det var bra bildene ble behandlet før sending, slik at ikke unødvendig mengde med informasjon blir sendt over ADSL linjen.

 

Denne kampanjen kan dere godt si har fungert, da jeg ikke kommer til å ha noen betenkeligheter med å fremkalle til 50 øre/bilde på Elkjøp i fremtiden.

 

Det er kun 2 ting jeg kunne ønsket var bedre:

- Filnavnet printet på baksiden av bildene. (Nå er det bare slutten av filnavnet på indexbildene, noe som gjør det vansjeligere å finne frem).

- Raskere leveranse (Typisk 1 ukes leveringstid, siden de produseres i utlandet)

 

Men til 10 øre, også 50 øre pr bilde, er det nesten ikke mulig å klage på overstående :roll:

Endret av byggeren
Lenke til kommentar
Hentet nettopp over 800 bilder på min lokale Elkjøp butikk, og jeg har ikke noe som helst å utsette på kvaliteten. Det er benyttet kodak royal papir, og bildene er aldeles utmerket.

 

Programmet som ble benyttet til overføringen fungerte også bra og det var bra bildene ble behandlet før sending, slik at ikke unødvendig mengde med informasjon blir sendt over ADSL linjen.

 

Denne kampanjen kan dere godt si har fungert, da jeg ikke kommer til å ha noen betenkeligheter med å fremkalle til 50 øre/bilde på Elkjøp i fremtiden.

 

Det er kun 2 ting jeg kunne ønsket var bedre:

- Filnavnet printet på baksiden av bildene. (Nå er det bare slutten av filnavnet på indexbildene, noe som gjør det vansjeligere å finne frem).

- Raskere leveranse (Typisk 1 ukes leveringstid, siden de produseres i utlandet)

 

Men til 10 øre, også 50 øre pr bilde, er det nesten ikke mulig å klage på overstående :roll:

6338108[/snapback]

 

hvor lang tid tok det før bildene dine kom?? har nå ventet i12 dager..burde jeg gå og skjekke??

Endret av mayoo89
Lenke til kommentar
mayoo89:

Du kan logge deg inn på elkjøp sine sider, og se hva som står der. Jeg leverte mine for lenge siden, og først idag var det registrert på siden deres. Best for dem at prisen er 10 øre:)

6338865[/snapback]

 

 

hva mener du med logge inn? leverte bildene for hånd..fortsatt mulig å logge inn?

Lenke til kommentar
Men til 10 øre, også 50 øre pr bilde, er det nesten ikke mulig å klage på overstående :roll:

6338108[/snapback]

Selvsagt, prismessig/mest for pengene kan ingen slå Elkjøp på fremkalling når det er til 10 øre pr. stk. Men som sagt er det mange som ikke ser forskjell på bilder før man har prøvd andre steder også. Jeg sier ikke at Elkjøp lager dårlige bilder, men har sett eksempler på billig fremkalling som helt klart har skjemmende fargestikk eller overdreven fargemetning i forhold til litt dyrere steder. Mange har ikke store nok krav til å ønske å bruke dyrere fremkalling, men det er en grunn til at det er en prisforskjell på dette feltet. For eksempel ser jeg det som en selvfølge at filnavn printes bak på bildet.

Lenke til kommentar

Etter å ha tittet på et par hundre av de litt over 4000 bildene som Elkjøp fikk online, så må jeg si at jeg er fornøyd. Dog er det enkelte eksempler på at komprimeringen som har funnet sted har gått utover fargeinformasjonen i mørke partier i bildet - men jeg kan leve med det, spesielt siden bildene kun har kostet meg 10 øre stykket. Regner med at det går endel bilder i søpla uansett ;) Går det an å reklamere på altfor hard komprimering?

 

Testet også endel s/hv bilder - ser ganske bra ut.

 

Papiret som er brukt ser ut til å være av god kvalitet - selv om jeg personlig foretrekker litt mattere papir - synes bildene ser langt bedre ut da. Canon fotoskriveren får nok leve en god stund enda, jeg ser ingen grunn til å pensjonere den :p

Endret av nomorebs
Lenke til kommentar
hvor lang tid tok det før bildene dine kom?? har nå ventet i12 dager..burde jeg gå og skjekke??

6338776[/snapback]

 

- Jeg sendte inn bildene via nettet natt til fredag 9. Juni.

 

- Fikk epost mandag 12. Juni at bildene var ferdig behandlet, og de kunne hentes etter følgende tabell:

 

Postnummer Virkedager

0015-3999 4-5

4000-7999 5-6

8000-9999 6-7

 

- Bildene registrert i butikk mandag 19. Juni, som stemmer overens med 5 virkedager i tabellen.

Endret av byggeren
Lenke til kommentar

Hentet 250 bilder i dag, egentlig 120*2 for å gi bort halvparten. MEN...

 

Kraftig komprimering visker ut detaljer, rette og buede linjer blir kantete, glorier, tidvis blasse farger og alle mennesker ser ut som plastdukker!

 

Hvis jeg skal gidde å fremkalle bilder bør det være bedre enn dette!

 

Har framkalt en del bilder fra samme og dårligere kamera før opp til 30x40cm med meget godt resultat, så det er ikke fotografen eller utstyret det er noe galt med :p

 

Til 25 kroner var dette en billig erfaring, det kjipeste var å vente en uke og så få noe sånt tilbake.

 

Neste gang blir IKKE Elkjop benyttet for å si det sånn.

 

mvh

Lenke til kommentar

Dette er IKKE bare min erfaring, men en sjokkert kundes erfaring. Og jeg så bildene hun viste meg. Disse var fremkalt hos en av de som tilbyr slik billig fremkalling. Veggen bak på bildet var egentlig hvit. På 10x13 kopien var den blitt brun, på 15x20 kopien var den rød (!). Er det dette som tilbys kunder som betaler for billig fremkalling, så er det ihvertfall ikke verdt full pris (50 øre/1 krone).

 

På andre bilder var en hvit kjole blitt blåaktig, ansikter var brent ut, automatikken som brukes for å justere eksponering tok ofte feil slik at ansikter ble for mørke, mens f.eks bakgrunnen ble riktig eksponert og så videre. I følge kunden så bildene helt fine ut på dataskjermen før de ble levert til fremkalling.

 

Noen bilder var fremkalt på Kodak Royal Papir, andre på Fuji Chrystal Archive. Gode papir begge to, men det så ikke ut som maskin var justert/synkronisert opp mot papir, og hvorfor bruke forskjellige papirtyper? Da blir det jo fullstendig feil om de ikke synkroniserer papir. Ellers kan det jo også være at det jukses med fornyermengde på kjemien, og da blir jo både kostnader og kvalitet lavere.

 

Vi fikk altså nok en ny kunde i dag, på tross av at vi er noe dyrere enn de billigste... Dette er også min egen erfaring med bildene, men det var i utgangspunktet kunden som kom til oss og spurte om det virkelig skulle være slik. Om andre er fornøyde, så er det bra for de. Men kanskje forsøke andre, dyrere steder om det gjelder viktigere bilder enn forrige fyllefest? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...