Gå til innhold

Her er grunnene til 9GB DVD er for lite


Anbefalte innlegg

Siden det ikke er mulig å lage nextgenspill til 360, foreslår jeg at avanore forteller dette til Microsoft, siden de tydeligvis har oversett det

6236753[/snapback]

 

MS vet nok hva de driver på med.

Det at PS3 har balletak på 360 når det gjelder HD er det ingen tvil om.

6237028[/snapback]

Disse "balletakene" slenger du fritt fram må jeg si. Ingen som har noen som helst balletak ennå. Vent et års tid, så kan vi si det med sikkerhet. Alle de neste konsollene har fordeler over hverandre.

 

Den som har en størst fordel med tanke på DVD er Wii, som ikke er standard støttet for HD. De vil trenge mindre plass enn 360/PS3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den som har en størst fordel med tanke på DVD er Wii, som ikke er standard støttet for HD. De vil trenge mindre plass enn 360/PS3.

6237788[/snapback]

 

PS3har like stor fordell da de bruker Blu-Ray. Spilleprodusentene har 50GB å boltre seg i.

6238197[/snapback]

Lenke til kommentar
Den som har en størst fordel med tanke på DVD er Wii, som ikke er standard støttet for HD. De vil trenge mindre plass enn 360/PS3.

6237788[/snapback]

 

PS3har like stor fordell da de bruker Blu-Ray. Spilleprodusentene har 50GB å boltre seg i.

6238197[/snapback]

 

Ja Wii ligger godt ann. Ingen tvil om det.

 

Når det gjelder blue-ray, er det selvsagt positivt med mer plass. Spørsmålet er om det er såpass nødvendig med mer plass at man skal påføre forbrukerne en vesentlig ekstrakostnad som følge av Blue-Ray. Ikke bare blir konsollen en del dyrere, men produksjonskostnadene for spillene blir også en god del høyere. Sony vil sikkert subsidiere en stor del av disse kostnadene til de eventuelt begynner å synke. Dette avhenger imidlertid i stor grad av om blue-ray vil komme til å vinne formatkrigen, noe som er høyst usikkert.

 

For hvis blue-ray taper formatkrigen (noe som ikke er usannsynlig med tanke på støtte og utviklingskostnader) vil filmtitting som bruksområde så godt som forsvinne for blue-ray, og man sitter igjen med å ha betalt relativt store summer for å unngå å bytte/snu dvd-plate en eller to ganger på et fåtall av spillene.

 

Hvem som får "rett" i denne diskusjonen vil vise seg først om et par år. Blir spenndende å se hvem som blir quotet for å stå for sine tidligere påståelige utsagn i denne tråden da. :)

 

I mellomtiden blir det spennende å følge med på utviklingen på størrelsen på spillene og selve formatkrigen (http://www.hddvd.org/hddvd/).

 

Edit: I mellomtiden gleder jeg meg til lanseringen av PS3 og Wii da disse garantert vil være med på å skjerpe konkurransen på konsollmarkedet :thumbup:

Endret av _Astron_
Lenke til kommentar
Jeg skjønner fortsatt ikke problemet med dette... det er tydelig at DVD9 er stor nok til VELDIG store spill... jeg nevner blant annet Oblivion.

Og i værste fall må vi lette på rompa etter 10-15t++, og jeg syntest ikke dette er så farlig at jeg heller vil gi er par tusen ekstra for maskinen.

 

Og somTci sier, så er dette en nokså liten økning i forhold til andre format som er planlagt å slippes om et par år, som regelrett knuser både BlueRay og HD DVD i lagringskapasitet osv... Så hvorfor støtte disse formatene dersom det faktisk kommer noe adskillig bedre?

6231689[/snapback]

Hadde Oblivion hatt dobelt så mye unik tale hadde det ikke vært plass på en dvd.

Selv ser jeg på det som realistisk. Det er heller ikke et spill det er enkelt å bytte dvd på siden du kan gjøre ting i hvilken som helst rekkefølge, når du heller ikke har krav om harddisk så kan du ikke bare instalere første dvd på hardisken.

 

Når det gjelder video i spill tror jeg dette vil bli mindre relevant siden gpu blir så kraftig, er da fint mulig rendre mesteparten av disse i spillet direkte, syntes selv de da virker mer naturlige i spillet. Selvsagt kan ikke dette brukes overalt.

 

Når man om noen år får problemer med størelsen og ikke kan bruke to plater er det bare å lage en ekstern hd-dvd spiller når de blir vanlige og behovet blir stort. Når hd-dvd er vanlig vil den neppe koste særlig mye. Ser helt klart problemet med å legge inn ny teknologi på beta stadiet i en konsol på grunn av fremtidig behov, er det problemet med kostnader, litt av poenget med en billig konsol blir borte hvis du kan kjøpe en grei spill pc for samme beløpet :)

Endret av magnemoe
Lenke til kommentar

Man ser gjerne at lyd tar mye plass, men det skal nå også være sagt at hvis man deler opp en 9 GB DVD i 2 og sier f.eks at man bruker 4.5GB til data/spill motor/grafikk. Så vil plassen som blir igjen på DVD være nok til i alle fall 81 timer med unik lyd (komprimert ala mp3).

 

Hvis dette allikevel ikke skulle være nok så blir nok utviklere nødt til å

dele opp spill over flere DVDer.

 

Problemet blir gjerne slik som nevt tidligere i såkalte "freeroaming" spill, eller spill med stor frihet i. I disse tilfellene må de vel enkelt og greit lage "grenser" ("zones") i spill slik som det er i en del (de fleste) mmorpg i dag.

Slik som i f.eks Oblivion så kan det være at alt øst for Imperial city er på en DVD og alt vest er på en annen.

 

Litt plagsomt, men tror nok jeg kunne levd med det.

Lenke til kommentar
dessuten så har MS sagt at de har 2:1 komprimering, så de kan jo da få plass til ca 18GB på en 9GB DL DVD. det bør være nok for store spill.

6239538[/snapback]

 

Du må bort å bytte uansett. Det blir 7.4GB*2 som blir 14.8GB tilsammen på begge sider.

Hvis UT2007 blir på 20GB+ så holder det ikke.

Lenke til kommentar
Hadde Oblivion hatt dobelt så mye unik tale hadde det ikke vært plass på en dvd.

Selv ser jeg på det som realistisk. Det er heller ikke et spill det er enkelt å bytte dvd på siden du kan gjøre ting i hvilken som helst rekkefølge, når du heller ikke har krav om harddisk så kan du ikke bare instalere første dvd på hardisken.

 

Når det gjelder video i spill tror jeg dette vil bli mindre relevant siden gpu blir så kraftig, er da fint mulig rendre mesteparten av disse i spillet direkte, syntes selv de da virker mer naturlige i spillet. Selvsagt kan ikke dette brukes overalt.

 

Når man om noen år får problemer med størelsen og ikke kan bruke to plater er det bare å lage en ekstern hd-dvd spiller når de blir vanlige og behovet blir stort. Når hd-dvd er vanlig vil den neppe koste særlig mye. Ser helt klart problemet med å legge inn ny teknologi på beta stadiet i en konsol på grunn av fremtidig behov, er det problemet med kostnader, litt av poenget med en billig konsol blir borte hvis du kan kjøpe en grei spill pc for samme beløpet :)

6238588[/snapback]

 

Mange spill som vil bruke Video og de vil ikke passe inn på en DVD9 plate i HD format.

Spill som Unreal bruker nå 6GB og det er ikke mye video der akkurat.

 

MS kan ikke forlange at alle må kjøpe HD-DVD spillere til 360 så enten må de da sende den gratis ellers så må de tilbake kalle 360. Ellers blir det maks 7.4GB som allerede i dag har vi spill som tar opp all plassen til 360.

Lenke til kommentar
dessuten så har MS sagt at de har 2:1 komprimering, så de kan jo da få plass til ca 18GB på en 9GB DL DVD. det bør være nok for store spill.

6239538[/snapback]

 

Kunne veldig godt tenke meg å se kilden til en slik uttalelse..

Har mest tro på at MS egentlig har snakket om 2 lags's DVD-9, istedenfor 1 lag's DVD-5 som tar bare 4 GB, og resten er feiltolking fra enten av deg, andre eller journalister som har gjengitt det MS-utsagnet.

Lenke til kommentar
Mange spill som vil bruke Video og de vil ikke passe inn på en DVD9 plate i HD format.

Det kommer da ann på hvor mye FMV spill utvikleren vil ha og hvor mye data ellers. Med nyere video komprimerings tekniker som WMV9 HD kan man få 1 time med video på rundt 2GB i 720p.

Jeg tviler dog på det er mange spill utviklere som vil være interessert i å bruke mye FMV, hvis noe, denne generasjonen, bortsett da nok fra japanske RPG'er.

 

Ellers blir det maks 7.4GB som allerede i dag har vi spill som tar opp all plassen til 360.

6239868[/snapback]

Som nevnt, første generasjons spill er dårlige indikator for hva som er mulig og ikke mulig. Spill utviklere er flinke til å komme seg rundt hindringer og ser du på spill som GRAW, Mass Effect, Gears of War og Huxley (der de to siste bruker Unreal Engine 3 motoren) er det faktisk mulig å få next gen materiale på Xbox360.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Problemet blir gjerne slik som nevt tidligere i såkalte "freeroaming" spill, eller spill med stor frihet i. I disse tilfellene må de vel enkelt og greit lage "grenser" ("zones") i spill slik som det er i en del (de fleste) mmorpg i dag.

Slik som i f.eks Oblivion så kan det være at alt øst for Imperial city er på en DVD og alt vest er på en annen.

 

Litt plagsomt, men tror nok jeg kunne levd med det.

6239389[/snapback]

 

For min del er det uaktuelt å bytte dvd hver gang jeg kommer til en ny by i GTA feks. Der flytter man seg over bygrensene til stadighet, og da vil det å måtte skifte dvd være et stort problem.

Jeg vil tro de klarer å presse ned de fleste spill på en DVD9, men da vil en ikke få utnyttet HD i like stor grad. For noen gjør dette lite. Grafikken en kan få til med DVD9 vil holde i massevis. For meg og andre som vektlegger best mulig bilde, er det synd 360 begrenser seg til DVD9. Hadde konsollen blitt gitt ut med HD-DVD hadde jeg kjøpt den på utgivelsesdagen.

 

Hvis Xbox 360 hadde latt brukere legge inn spillene på harddisken, som PS2 har gjort i Japan, ville "problemet" med DVD9 vært løst. Da ville det bare vært harddisken som satt begrensningene. Men da måtte en satt inn langt større harddisker. Å spille et spill fra harddisk fremfor dvd gir mange fordeler, feks mye kortere loadetider.

Lenke til kommentar
dessuten så har MS sagt at de har 2:1 komprimering, så de kan jo da få plass til ca 18GB på en 9GB DL DVD. det bør være nok for store spill.

6239538[/snapback]

 

Kunne veldig godt tenke meg å se kilden til en slik uttalelse..

Har mest tro på at MS egentlig har snakket om 2 lags's DVD-9, istedenfor 1 lag's DVD-5 som tar bare 4 GB, og resten er feiltolking fra enten av deg, andre eller journalister som har gjengitt det MS-utsagnet.

6241385[/snapback]

 

finner selvfølgelig ikke igjen den artikkelen nå, men leste om det før 360 kom husker jeg. skal prøve å lete mer senere. men uansett så er det jo ikke akkurat usannsynlig da. winrar osv klarer vel det greit og da skulle det ikke forundre meg om de klarer det med spill og. utpakking on the fly burde gå greit med en 3 core cpu.

Lenke til kommentar

Heller sats på noe som virkelig er next-gen innen lagring:

http://electronics.howstuffworks.com/hvd1.htm

Optware's HVD offers several advantages over traditional storage technology. HVDs can ultimately store up to 1 terabyte (TB) of information (although initial versions of the disc will feature a 200-gigabyte capacity) -- that's 200 times more than a single-sided DVD and 20 times more than a current double-sided Blu-ray. This is partly due to HVDs storing holograms in overlapping patterns, while a DVD basically stores bits of information side-by-side. HVDs also use a thicker recording layer than DVDs -- an HVD stores information in almost the entire volume of the disc, instead of just a single, thin layer.

 

 

The other major boost over conventional memory systems is HVD's transfer rate of up to 1 gigabyte (GB) per second -- that's 40 times faster than DVD. An HVD stores and retrieves an entire page of data, approximately 60,000 bits of information, in one pulse of light, while a DVD stores and retrieves one bit of data in one pulse of light.

Dette er noe for framtiden, ikke en liten oppgradering som HD-DVD er og Blu Ray. Eneste dumme er at det er dyrere og kommer ikke til oss før om en stund. Men teknologien kommer i høst.

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Dette er en liten fillesak. I *verste* fall så vil man få enkelte spill på flere dvd'er.

6241703[/snapback]

 

Tror du misser poenget her. Siden ps3 er noe skuffende, gjelder det å gjøre en fjær til fem høns. Som om det å gjøre et tema av et ikke-tema skulle gjøre ps3 mer fristende. For å si det sånn, hadde det vært rimelig å anta scenariet:(ref. "sliten etter jobb" inlegget) "Hey, gidder du hente kaffe eller?" "HVA? Er du GAL? Vet du ikke hvor SLITEN jeg er eller?"

For ikke å snakke om hvilket helvete på jord det måtte være om man måtte på toalettet. Eller enda værre: man får gjester! Katastofe. Det er såååå last-gen å røre seg... :whistle:

 

Klart, er man handikappet (lam helst da) så kan det være litt brydderi å ta den timen det tar å bytte plate, men er man rimelig oppegående skulle det være en smal sak. Hvis ikke: kom deg på S.A.T.S. eller noe. Ellers kan det bli kjedelig å spille det samme spillet resten av livet. Siden det er så uoverkommelig å bytte disk altså hehe

Lenke til kommentar

Hva skjer hvis BR ikke blir det nye formatet? Sony kan rett og slett ikke tape siden man ikke kan spille HD-DVD på PS3.

 

Jeg regner med at MS vet hva de holder på med. MS lager selv komprimeringsteknologi og dette er nok tatt med i beregningen. Med tanke på hvordan komp.teknologien har utviklet seg de siste 10 år vil jeg tro MS vet hva de gjør. Alle disse sitatene fra diverse spillselskaper syntes jeg er merkelig siden disse er totalt av avhengig av MS, så jeg tror ikke disse sier: MS har driti seg ut og vi vil ikke lage spill til 360 fordi lagringen er for dårlig. MS kan seile sin egen sjø". Jeg tror ikke det.

 

MS støtter et format, de pusher det ikke. Sony gjør det siden det selv har skapt BR.

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis BR ikke blir det nye formatet? Sony kan rett og slett ikke tape siden man ikke kan spille HD-DVD på PS3.

 

Jeg regner med at MS vet hva de holder på med. MS lager selv komprimeringsteknologi og dette er nok tatt med i beregningen. Med tanke på  hvordan komp.teknologien har utviklet seg de siste 10 år vil jeg tro MS vet hva de gjør. Alle disse sitatene fra diverse spillselskaper syntes jeg er merkelig siden  disse er totalt av avhengig av MS, så jeg tror ikke disse sier: MS har driti seg ut og vi vil ikke lage spill til 360 fordi lagringen er for dårlig. MS kan seile sin egen sjø". Jeg tror ikke det. 

 

MS støtter et format, de pusher det ikke. Sony gjør det siden det selv har skapt BR.

6251628[/snapback]

 

Du sier noe der. Men det som blir komprimert må jo pakkes opp også. Enktelte ting kan vel ikke komprimeres som streaming fra dvd platen.

 

Tviler på at MS har driti seg ut med DVD9 platene. Men hadde nok kjøpt en HD-DVD spiller til den hvis de begynte å lage spill på HD-DVD plater

Endret av avanore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...