Gå til innhold

Her er grunnene til 9GB DVD er for lite


Anbefalte innlegg

Du har nok helt rett i det, men det jeg ville fram til var at hvorfor valgte de å ikke vente lenge til de kunne lansere til hddvd var klart hvis lagringskapasiteten ville være avgjørende ett eller to år fram i tid...

6231767[/snapback]

Lagringskapasiteten er neppe avgjørende for de fleste spill - som sagt så kan man jo bare spre dem over 2-3 DVD'er hvis man absolutt må ha enorm lagringskapasitet.

 

Og det er vel ganske strategisk smart å ha både en langt gunstigere pris (fordi de ikke har inkludert HD-DVD og dermed heller ikke trenger å ta ekstra betalt for den) og allerede 10 millioner solgte konsoller på markedet når PS3 lanseres vil jeg tro. Ihvertfall når alternativet kanskje var å vente så lenge at de lanserte samtidig med PS3 og til en merkbart høyere pris enn det 360'en har idag.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har nok helt rett i det, men det jeg ville fram til var at hvorfor valgte de å ikke vente lenge til de kunne lansere til hddvd var klart hvis lagringskapasiteten ville være avgjørende ett eller to år fram i tid...

6231767[/snapback]

Lagringskapasiteten er neppe avgjørende for de fleste spill - som sagt så kan man jo bare spre dem over 2-3 DVD'er hvis man absolutt må ha enorm lagringskapasitet.

 

Og det er vel ganske strategisk smart å ha både en langt gunstigere pris (fordi de ikke har inkludert HD-DVD og dermed heller ikke trenger å ta ekstra betalt for den) og allerede 10 millioner solgte konsoller på markedet når PS3 lanseres vil jeg tro. Ihvertfall når alternativet kanskje var å vente så lenge at de lanserte samtidig med PS3 og til en merkbart høyere pris enn det 360'en har idag.

6231792[/snapback]

 

Helt enig.

 

Ut fra utviklernes synspunkter i første post kan en få inntrykk av at flere disker ikke sees på som et alternativ. Hvis utviklerene av en eller annen grunn jeg ikke ser, velger å favorisere PS3 framfor 360 grunnet lagringsplass på èn enkelt plate er det dårlige nyheter for MS og 360, da ender de opp med forrige generasjons problem, for ldårlig spillutvalg. For spillutgivere er det likegyldig hvilket format de gir spillene på så lenge det formatet sitter i en konsoll som selger slik at spillene blir kjøpt. Blir nesten som dagens situasjon med GC... Sett at utviklere og utgivere velger å favorisere leveranse på en plattform som kun trenger èn disk, som en kan få inntrykk av i første post, vet MS noe ingen andre vet siden de valgte å satse på DVD9?

 

Poengterer igjen, jeg ser ikke problemet for egen del at et spill ikke kan gis ut på to eller kanskje tre DVD9...

 

EDIT: Det kan virke som om jeg lager et problem av noe som ikke burde være et problem, men det gjøres med utgangspunkt i første post der jeg får inntrykk av at utviklerne gjør akkurat det samme....

Endret av jag
Lenke til kommentar
Jeg skjønner fortsatt ikke problemet med dette... det er tydelig at DVD9 er stor nok til VELDIG store spill... jeg nevner blant annet Oblivion.

Og i værste fall må vi lette på rompa etter 10-15t++, og jeg syntest ikke dette er så farlig at jeg heller vil gi er par tusen ekstra for maskinen.

 

Og somTci sier, så er dette en nokså liten økning i forhold til andre format som er planlagt å slippes om et par år, som regelrett knuser både BlueRay og HD DVD i lagringskapasitet osv... Så hvorfor støtte disse formatene dersom det faktisk kommer noe adskillig bedre?

6231689[/snapback]

 

Hvis du leser første posten som er qutoes fra produsenter så trenger det større lagring enn DVD plate kan lagre.

Lenke til kommentar
Poengterer igjen, jeg ser ikke problemet for egen del at et spill ikke kan gis ut på to eller kanskje tre DVD9...

6231913[/snapback]

 

Så trådløs kontroller er bra og dette skal liksom være Next Gen.

Er ikke akkurat så mye Next Gen å reise seg opp fra sofaen og bytte dvd plater som man gjorde med disketter på 80 tallet.

 

Oppdatert første post med link.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Over the course of its life, the size of the average Xbox title increased by 77%. If the Xbox 360 size increases at the same rate, and the four 360 titles are representative of the whole, we can expect the average Xbox 360 title in 4 or 5 years to be around 7.40 gigs, and to occupy about 87% of the disc's capacity. If the largest game deviation is the same as the Xbox, with the largest game being 3 gigabytes larger than the 2005 average, then games will be exceeding the upper limit of what the medium is capable of.

Kilde: http://www.gamesfirst.com/index.php?id=1132

 

Kort fortalt: Spillene som er sluppet hittil bruker i snitt under havlparten av plassen på én dvd. Hvis historien til xbox spill er noen indikasjon vil man i verste fall på slutten av 360s levetid få noen enkelte spill på to dvd'er.

 

Jeg ser fortsatt ikke helt problemet, ihvertfall ikke når man tenker på hvor mye ekstra det hadde kostet om de slapp 360 med hd-dvd i stedet for vanlig dvd.

 

Edit: Er forresten på tide å slutte med dette "next-gen" tullet. Det var aldri noen hensikt at 360 skulle være noen revolusjon, og det tror jeg de fleste som kjøpte den visste. Det samme vil gjelde ps3. Selv ikke wii kan kalles noen revolusjon, men den er nærmest av de tre.

Endret av arnegn
Lenke til kommentar
Over the course of its life, the size of the average Xbox title increased by 77%. If the Xbox 360 size increases at the same rate, and the four 360 titles are representative of the whole, we can expect the average Xbox 360 title in 4 or 5 years to be around 7.40 gigs, and to occupy about 87% of the disc's capacity. If the largest game deviation is the same as the Xbox, with the largest game being 3 gigabytes larger than the 2005 average, then games will be exceeding the upper limit of what the medium is capable of.

 

Kilde: http://www.gamesfirst.com/index.php?id=1132

 

Kort fortalt: Spillene som er sluppet hittil bruker i snitt under havlparten av plassen på én dvd. Hvis historien til xbox spill er noen indikasjon vil man i verste fall på slutten av 360s levetid få noen enkelte spill på to dvd'er.

 

Jeg ser fortsatt ikke helt problemet, ihvertfall ikke når man tenker på hvor mye ekstra det hadde kostet om de slapp 360 med hd-dvd i stedet for vanlig dvd.

6232762[/snapback]

 

 

"Unreal Tournament was 6GB compressed. Next Generation games are going to be 20GB plus, and how we're going to fit them on DVD9's I don't know, they'll probably be a few of them"

 

Så UT2007 blir nok 20GB+ og det er bare 1 av de store tittelene som kommer.

 

 

The next-generation DVD format Blu-ray is winning more supporters than its rival, according to its backers.

 

Blu-ray, backed by 100 firms including Sony, is competing against Toshiba and NEC-backed HD-DVD to be the format of choice for future films and games.

 

100 firmaer som støtter Blu-Ray er ikke lite akkurat.

Dell blandt annet som er en av de største leverandørene.

Link

Endret av avanore
Lenke til kommentar
"Unreal Tournament was 6GB compressed. Next Generation games are going to be 20GB plus, and how we're going to fit them on DVD9's I don't know, they'll probably be a few of them"

Dette høres jo egentlig bare rart ut, klarer ikke se for meg hva de skal bruke plassen til - men regner med de vet hva de snakker om :) .

 

Hvis dette virkelig hadde vært et så enormt problem som sitatene dine vil ha det til så ville jeg tro at de spillene som allerede er sluppet ihvertfall ville ha brukt hele dvd'en allerede, og ikke under halvparten som de faktisk gjør.

 

Uansett, slippes det spill på 20GB så vil jeg heller ha dem på tre dvd'er enn å måtte betale 2000,- ekstra.

Lenke til kommentar
"Unreal Tournament was 6GB compressed. Next Generation games are going to be 20GB plus, and how we're going to fit them on DVD9's I don't know, they'll probably be a few of them"

Dette høres jo egentlig bare rart ut, klarer ikke se for meg hva de skal bruke plassen til - men regner med de vet hva de snakker om :) .

 

Hvis dette virkelig hadde vært et så enormt problem som sitatene dine vil ha det til så ville jeg tro at de spillene som allerede er sluppet ihvertfall ville ha brukt hele dvd'en allerede, og ikke under halvparten som de faktisk gjør.

 

Uansett, slippes det spill på 20GB så vil jeg heller ha dem på tre dvd'er enn å måtte betale 2000,- ekstra.

6232800[/snapback]

 

Det er billigere å produsere DVD plater i stedet for DVD9 plater.

Viste du at 360 leser kun 8x speed på DVD9 plater?

En DVD9 plate kan brukes opp til 7.4GB av de 9GB av sikkerhetsmessige årsaker.

 

Tviler på at MS vil at brukerene må bytte dvd plater som vi måtte gjøre på 80 tallet. Hvordan de skal løse dette problemet vet jeg ikke. Jeg ser for meg at de må tilkalle alle 360 tilbake som har dvd spiller. De kan jo ikke fortsette å lage spill som tar maks 7.4GB i årene fremover.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Tviler på at MS vil at brukerene må bytte dvd plater som vi måtte gjøre på 80 tallet. Hvordan de skal løse dette problemet vet jeg ikke. Jeg ser for meg at de må tilkalle alle 360 tilbake som har dvd spiller.

Hallo, dette er jo bare tull. Fakta er at spillene som er sluppet, inkludert noen veldig gode titler, er ikke nærheten av å bruke opp plassen. Jeg vil si at vi er *veldig* langt unna noen tilbakekalling pga mangel av lagringsplass ihvertfall.

 

Du har tydeligvis en agenda, men jeg tror det er lurt å blande inn litt fornuft iblant

også.

Lenke til kommentar
Hallo, dette er jo bare tull. Fakta er at spillene som er sluppet, inkludert noen veldig gode titler, er ikke nærheten av å bruke opp plassen. Jeg vil si at vi er *veldig* langt unna noen tilbakekalling pga mangel av lagringsplass ihvertfall.

 

Du har tydeligvis en agenda, men jeg tror det er lurt å blande inn litt fornuft iblant

også.

6232854[/snapback]

 

Du har tydeligvis ikke lest første post i denne tråden.

Jeg regner med at produsenter som Vivendi, EA, Ubisoft, Team Ninja vet mere om dette her enn du og jeg gjør. Ikke skyld på meg.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Tviler på at MS vil at brukerene må bytte dvd plater som vi måtte gjøre på 80 tallet.

Dette er forresten også bare tull. Det er fantastisk uproblematisk om spill skulle komme på flere dvd'er. Final Fantasy VII kom på 2 cd'er til psone - og gjorde det helt greit. Final Fantasy VIII kom på *fire* cd'er. Det var ingen tilbakekalling av playstation av den grunn.

Lenke til kommentar
Det eneste virkelig tar mye plass er som sagt i første post HD FMV, men jeg synes det er mye bedre både for immersion og gameplay at cut scenes er lagd in-game, og da tar det ikke en dritt av plass.

6232872[/snapback]

 

Så UT2007 blir liksom 15GB med HD FMV og resten er data?

neppe.

 

Nå har jeg samlet masse informasjon her fra spillutviklerer og produsenter og alikevel så mener dere 7.4GB holder i mange år fremover.

Sånn er det vel å være fanboy. Man kan ikke se ting fra den andre siden.

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Tviler på at MS vil at brukerene må bytte dvd plater som vi måtte gjøre på 80 tallet.

Dette er forresten også bare tull. Det er fantastisk uproblematisk om spill skulle komme på flere dvd'er. Final Fantasy VII kom på 2 cd'er til psone - og gjorde det helt greit. Final Fantasy VIII kom på *fire* cd'er. Det var ingen tilbakekalling av playstation av den grunn.

6232887[/snapback]

 

Den gangen var det normalt å bytte plater. Sjekk datoen du lever i.

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ikke lest første post i denne tråden.

Jeg regner med at produsenter som Vivendi, EA, Ubisoft, Team Ninja vet mere om dette her enn du og jeg gjør. Ikke skyld på meg.

6232882[/snapback]

Utviklerne vil selvfølgelig ha så mye plass som mulig, men hvis ingen kjøpte konsollen de laget spill til fordi den kostet for mye tror jeg de hadde forholdt seg til dette på en annen måte. Fakta er:

 

- HD-DVD/Blu-Ray koster mer (se på prisen på ps3, xbox 360 hadde aldri sluppet unna med å koste så mye)

- Spill sluppet til 360 har så langt ikke vært i nærheten av å bruke opp all plass.

- Skulle plassen bli for liten, kan man slippe de på flere dvd'er. Som f.eks. final fantasy VII og VIII i sin tid.

Lenke til kommentar

GOW bruker jo nyeste Unreal-engine. Altså det Reign refererte til som nextgen. Vi får se om det kommer på 3 plater... (Dersom det stemmer at det tar 20GB) Hittil er det vel ingen ting som tyder på det...

Men jeg er helt enig i de som sier at det å reise seg fra sofaen for å skifte disc er noe piss. Håper jeg slipper dette på 360en. Vet jeg slipper det på PS3.

Men om jeg kunne velge, ville jeg spart de 2000,- og heller tatt bryet med å gå de få meterene bort til boksen for å skifte...

Lenke til kommentar

Skjønner fortsatt ikke hva som skal være så vanskelig med å bare bytte disk når man har spilt i 10-20 timer.

 

Og som det ble sagt tidligere her så var det mange spill på PS1 som kom på opptil 4 disker uten at det gjorde det til noe stort problem å spille de. Et av de som kom ut helt mot slutten som jeg kommer på er Final Fantasy IX (sluppet i 2000 i USA/Japan og 2001 i Europa) og det var på 4 disker. Og forresten FF VII kom på 3 disker - ikke 2.

 

Hvis du virkelig ikke takler å bytte disker så vil jeg tro at du ikke har spilt mye PS1 og er hovedsakelig en PC-spiller. Og hvis det er så stort problem så er det jo ikke verre enn at du bare holder deg til PC når du spiller.

 

Personlig må jeg si at jeg gir blanke f i om et spill kommer på flere enn 1 disk. Spilte alle FF spillene på PS1 og MGS (som var på 2 disker) og med tanke på at disk-skiftene kommer så sent som de gjør i spillene ser jeg ikke på det som noe stort problem... I hvert fall ikke noe som ødelegger spillbarheten til spillene..

Endret av Kadaju
Lenke til kommentar
Den gangen var det normalt å bytte plater. Sjekk datoen du lever i.

6232902[/snapback]

Trodde du mente "den gangen" var 80-tallet, men jeg tror ikke noen spilte ff7 da. Virker som "den gangen" nærmer seg mer og mer nåtiden for hver post. Uansett, folk hadde ikke noe problem med å bytte cd'er for seks år siden, tror ikke de vil ha det nå heller hvis alternativet er å punge ut 2000,- Det ville ihvertfall ikke jeg hatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...