Gå til innhold

Her er grunnene til 9GB DVD er for lite


Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis BR ikke blir det nye formatet? Sony kan rett og slett ikke tape siden man ikke kan spille HD-DVD på PS3.

 

Jeg regner med at MS vet hva de holder på med. MS lager selv komprimeringsteknologi og dette er nok tatt med i beregningen. Med tanke på  hvordan komp.teknologien har utviklet seg de siste 10 år vil jeg tro MS vet hva de gjør. Alle disse sitatene fra diverse spillselskaper syntes jeg er merkelig siden  disse er totalt av avhengig av MS, så jeg tror ikke disse sier: MS har driti seg ut og vi vil ikke lage spill til 360 fordi lagringen er for dårlig. MS kan seile sin egen sjø". Jeg tror ikke det. 

 

MS støtter et format, de pusher det ikke. Sony gjør det siden det selv har skapt BR.

6251628[/snapback]

 

Du sier noe der. Men det som blir komprimert må jo pakkes opp også. Enktelte ting kan vel ikke komprimeres som streaming fra dvd platen.

 

Tviler på at MS har driti seg ut med DVD9 platene. Men hadde nok kjøpt en HD-DVD spiller til den hvis de begynte å lage spill på HD-DVD plater

6255238[/snapback]

 

Jeg tror det muligens vil skje etterhvert - at Microsoft åpner for at utviklerne kan bruke HD-DVD for spill. Når prisene har falt både på selve Xbox360'n og add-on HD-DVD spilleren. Hvor mye koster et vanlig DVD-drev i dag?? Ikke rare greiene. Så det vil skje med HD-DVD etterhvert også. Og da vil folk som kjøper dagens 360 få seg HD-DVD drev billig nok til at det kan forsvares. Samtidig så kommer da nye 360'er ut fra samlebåndet med HD-DVD innebygget. Spekulasjoner, ja, men se på prisen for en ren DVD rom til å ha i PC'n idag... 295 kroner! Langt mindre enn hva et spill koster. Tror ikke jeg vil hyle hvis jeg må ut med kanskje 300-500 kroner om en par år for å kjøpe add on HD-DVD drev for å spille de nyeste spillene. HD-DVD teknologien viser seg billigere enn blueray i produksjon - og jeg tror prisen vil falle raskere og lengre ned der i løpet av en to års periode enn for BlueRay. Maybe.

 

Dr Peedee

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikkje akkurat noko kjempestor sak, men det er klart at PS3 har eit par fordelar i det at den har Bluray som standard. For det første vil det seie at spelutviklarar har meir lagringsplass og betre overføringsfart tilgjengeleg. Ein ekstern HD-DVD eller Bluray-spelar vil ikkje utlikne denne skilnaden. Spelutviklarar må fortsatt utvikle med tanke på ein XBox 360 utan ekstra maskinvare. For det andre vil det seie at PS3-eigarar får ein Bluray-spelar med på kjøpet.

 

Når det er sagt, er ikkje dette akkurat ein dødsdom for XBox 360 heller. Det vil neppe bli mange spel på stort meir enn to eller tre diskar uansett. Det er ikkje like bra som å ha alt på ein disk, men det er heller ikkje eit stort problem. Eg hadde spel på 4 plater på Playstation 1, og det gjekk heilt greitt.

 

Alt i alt vil eg seie at dette verken er ei fjør eller fem høns. Det er kanskje meir noko slikt som ei høne. Dersom du er interessert i å kjøpe filmar på Bluray, er det to høner, ein pakke med Gjende sjokoladekjeks, og ei gratis penn.

 

Kay

Lenke til kommentar
dessuten så har MS sagt at de har 2:1 komprimering, så de kan jo da få plass til ca 18GB på en 9GB DL DVD. det bør være nok for store spill.

6239538[/snapback]

 

Kunne veldig godt tenke meg å se kilden til en slik uttalelse..

Har mest tro på at MS egentlig har snakket om 2 lags's DVD-9, istedenfor 1 lag's DVD-5 som tar bare 4 GB, og resten er feiltolking fra enten av deg, andre eller journalister som har gjengitt det MS-utsagnet.

6241385[/snapback]

 

finner selvfølgelig ikke igjen den artikkelen nå, men leste om det før 360 kom husker jeg. skal prøve å lete mer senere. men uansett så er det jo ikke akkurat usannsynlig da. winrar osv klarer vel det greit og da skulle det ikke forundre meg om de klarer det med spill og. utpakking on the fly burde gå greit med en 3 core cpu.

6250155[/snapback]

 

Det er isåfall en utrolig lite effektiv måte å hente inn data.

 

Og noen formater blir faktisk større i rar.

 

Kompresjon er å skrive informasjonen på nytt med å bruke færre data-bærende bits. Alt kommer ann på råmaterialet du skal pakke ned..

 

I noen tilfeller lønner det seg å bruke run-length encoding, og andre må du vælge noe helt annet for å være effektiv, og når du skal pakke det ut igjen, må maskinen skjønne hva den skal gjøre.

 

Winrar f.eks, er ikke like effektiv alltid, hvis du skal pakke ned en mp3-fil, på 6.6MB så tviler jeg på at du ikke kommer under 6.4MB med winrar..

En wave-fil derimot vil bli pakket mye bedre..

Men dersom du noensinne har spillt av eller åpnet en wave-fil på litt størrelse, så vet du at dette vil stjele enorme mengder minne og prosessor-kraft ved avspilling.

Spessielt med tanke på at programmet skal i tillegg pakke ut wave-filen slik at filen blir forståelig, inn i 360'en sin minnebrikke (siden ikke HD er standard) før du kan spille den av.

 

Har veldig vanskelig for å tro at MS har foreslått en slik løsning. :-/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...