Gå til innhold

EU vurderer skatt på e-post


Anbefalte innlegg

hahaha, det der var en jævli morsom idè, nesten like smart som han som satt på sentralt møte i en bedrift jeg har hatt sommer jobb i. Jeg jobbet da med skogrydding for bedriften, som ellers driver med elektrisitet. Fyren sa, hvorfor får vi ikke alle til å ta med seg en motorsag, så tar vi all skogen under linene og er ferdig med det?, da slipper vi å betale skogrydderne noe mer, og da er saken med at trær vokser opp i linene ute av verden for godt.

Forsovidt en godt løsning dette, bare at TRÆR VOKSER! og dermed er ikke saken den at de slipper å bry seg mer om trær likevel...fyren har nok aldri vært ute i en skog noen gang.

Det samme tror jeg om det GENIET som har foreslått denne skatten, tror nok han aldri har rørt en PC, men har sikkert hørt en del snakk om epost ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
regningen fra ISP blir 50 kroner høyere,
Hvem sender over 8 millioner mail i måneden? Siden 31.03.2000 har jeg sendt i overkant av 12.000 mail.

 

0,0006 øre=0,000006 kroner. 50 kroner delt på 0,000006 kroner=8.333.333 mail pr. 50 kroner? Eller har jeg regnet helt feil nå?

 

Tror ikke prisen går opp. Hvis noen setter opp prisen, så er det kun for å tjene penger på et lovforslag som egentlig ikke betyr noe som helst for de.

6194073[/snapback]

Til gjengjeld vil han ha 10 øre pr. SMS. Det blir det penger av for folk. Men jeg tok ikke beløpene så alvorlig her. Dette er bare et forslag. Men skal forslaget gerenerere de voldsomme inntektene han drømmer om, må pengene kommer et sted fra. Siden de ikke kan plukkes ned av trærne, blir det til slutt du og jeg som må betale.

 

Edit: Jeg betaler heller ikke internettregningen månedsvis, så jeg tenkte vel snarere på et kvartalsbeløp. Og abonnementet mitt koster tross alt rundt 500 kroner i måneden, eller 6000 i året, så en 50-lapp nå og da hadde jeg neppe reagert så voldsomt på. Jeg så nok mer på smertegrensen enn faktiske beløp.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se for meg at dette vil ramme spammere effektivt. Ikke bare ser jeg en rekke måter å omgås skatten på, men beløpet er også så lavt at spammere trolig tjener mer per epost de sender enn "straffen" og dermed tjener på å fortsette.

6193574[/snapback]

Fin begrunnelse av han franskmannen.
Han mener beløpet er såpass lite at det vil knapt merkes av den enkelte bruker, men det sendes så mange meldinger hver eneste dag at det vil samle inn ganske mye penger

6193613[/snapback]

Hva hjelper det om det koster 0,0006 øre å sende hver epost hvis spammeren har annonseinntekter på f.eks 5 øre per epost? Spammere gjør det jo ikke bare på gøy, de gjør det fordi det er en levevei de tjener penger på.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke se for meg at dette vil ramme spammere effektivt. Ikke bare ser jeg en rekke måter å omgås skatten på, men beløpet er også så lavt at spammere trolig tjener mer per epost de sender enn "straffen" og dermed tjener på å fortsette.

6193574[/snapback]

Fin begrunnelse av han franskmannen.
Han mener beløpet er såpass lite at det vil knapt merkes av den enkelte bruker, men det sendes så mange meldinger hver eneste dag at det vil samle inn ganske mye penger

6193613[/snapback]

Hva hjelper det om det koster 0,0006 øre å sende hver epost hvis spammeren har annonseinntekter på f.eks 5 øre per epost? Spammere gjør det jo ikke bare på gøy, de gjør det fordi det er en levevei de tjener penger på.

6194181[/snapback]

 

Nå blir jeg litt nysgjerrig på disse tallene, for at det skal være noe vits i det hele tatt med denne avgiften, så man tjene minst 100k per dag(?), og selv det er jo rimlig lite for hele EU. Og med en sånn pris må være EU-borger i snitt få 55 mail om dagen om amn regner med at det er 300 millioner av de(?). Eller 20 000 i året, og det tror jeg er endel over det reelle snittet. Ikke nok med at dette er en ting som er meningsløst omstendelig å kontrollere og få til, men det vil jo ikke ta inn så mye penger heller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skjønner ikke at EU ikke klarer å se fordelen av gratis E-post. Om e-posting skulle få en kraftig demper på grunn av et sånt tiltak, da vil folk ta i bruk alternative meldingssystemer. Det finnes jo flust av slike programmer og så har du alle de andre kommunikasjonsformene som har tale og video. Instant messaging, IRC, VoIP, med flere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

ISP'ene som får ta den byrden med å holde et lite "regnestykke" over mailer som sendes.

Så lenge de blir sendt innenfor landet vårt så tror jeg EØS avtalen vil måtte følge

de samme vedtakene som blir besluttet i EU. Så om vi er med i EU eller ei har lite å si.

 

10øre per sms er uhørt. Ingen mobiloperatører går med på dette. Noe lavere beløp kanskje men aldri i verden om de godtar 10øre per sendte sms.

Snart blir vel ponniekspressen og brevduer tatt i bruk hvis dette fortsetter.

Lenke til kommentar
"Exchanges between countries have ballooned, so everyone would understand that the money to finance the EU should come from the benefits engendered by the EU," he said.

 

Fordi det er takket være EU at vi har epost, hva? Hadde det ikke vært for EU hadde knapt kunnet sende epost, langt mindre mellom land.

 

Hva gjelder folk som håper at siden vi ikke er med i EU, så skal vi kanskje slippe: Neppe. Norge er, har det blitt sagt, flinkere enn noe EU-land til å gjennomføre direktiver. Selv om det ikke skulle gjelde Norge hadde vi sikkert endt opp med en sånn skatt uansett, bare for å henge med. (Eller for å ta de slemme rikingene som gjør forskjellene større og får barn til å sulte ved å sende epost og sms.)

Lenke til kommentar
Så bra vi ikke er medlem av EU da :) Men kommer dette under EØS? eller er det 2 forskjellige ting?

6193322[/snapback]

 

Hvis dette kommer i EU så kommer det garantert hit til Norge også. For politikerene våre innfører alt EU innfører hvis de tjener på det. Men hvis EU innfører noe som vi kan tjene/spare på så innfører de det ikke. Begge gangene gjemmer de seg bra EØS avtalen.

Lenke til kommentar
EU vil aldri telle kor mange e-post kvar enkelt sender, for så å krevje skatt. Det er nok ISP-ene som får ei ekstra avgift. Noko som igjen vil føre til dyrare abonnement for oss.

6195194[/snapback]

 

Tenkte akkurat på det samme. Tror ikke det er gjennomførbart å telle alle E-postene som hver enkelt sender, men hvis ISP-ene får en avgift for hver E-post som blir sent, betyr jo det i praksis at vi må betale for spam-mailen vår. :(

Lenke til kommentar
Ikke skjønner jeg hvordan EU kan ta avgift på en tjeneste de ikke eier.

 

Idèen er forsåvidt god dersom hensikten er å stoppe spam, men jeg tror ikke det lar seg gjennomføre.

6193549[/snapback]

 

Det virker ikke som de er ute etter å ta spammere, men (som alltid) å tjene mer penger. Skal mye til å kunne betale ut de fete lønningene til "gutta i EU".

Lenke til kommentar
Ikke skjønner jeg hvordan EU kan ta avgift på en tjeneste de ikke eier.

 

Idèen er forsåvidt god dersom hensikten er å stoppe spam, men jeg tror ikke det lar seg gjennomføre.

6193549[/snapback]

Det kommer sikkert bare til å ramme de svake... enda større forsjell mellom de rike og de fattige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...