Gå til innhold

EU vurderer skatt på e-post


Anbefalte innlegg

Jeg gruer meg til neste EU-valg, hvis mønsteret følges, så vil alle idiotene som vil gjøre det alle andre gjør (være medlem av EU) uten å tenke videre over det, stemme ja til EU, og vi blir medlem. det blir i så fall Norges undergang.

 

og som noen her nevnte, så lurer jeg på når de begynner å beskatte det å puste, Jeg husker Onkel Skrue gjorde det i en tegneserie.

 

jeg tror at verden tilslutt bare vil bestå av bedrifter med abonements tjenester, og stater med skatter på alt dette. og de som styrer alt er rike politikere, eller rike eiere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Epost, Jeg betaler min domeneleverandør for en mailtjeneste... En mail er jo "fysisk" bare en litn bunke med data som sendes over internett, å legge avgift på denne datamengden er ikke det verste jeg har hørt komme fra EU- men det er veldig nærme...

 

Ser heller for meg at det kommer avgift pr Gb man laster ned til egen PC, krav fra film& musikkindustrien for å få slutt på piratkopieringen... Det trodde jeg skulle komme først...

 

Nei EU må dø og begraves sammen med diverse andre forsøk på å ta over verden/verdensdeler opp igjennom historien....

Lenke til kommentar

Dumme forslag blir lagt frem hele tiden, så liten vits å bekymre seg for noe..

Kunne like gjerne vært forslag om at kaffetraktere skal være pålagt grønne.

 

Forøvrig er det totalt umulig å ha kontroll over sendt epost. Dette fordi eposttjeneren som folk bruker for å sende epost fra klienter i de fleste tilfeller ikke krever identifikasjon fra senderen. I tillegg til at man umulig kan spore fra hvor i verden en epost er sendt, da man kan bruke hvilken som helst offentlig tilgjenglig tjener for å sende en epost, helt uavhengig av epost-adressen. Dermed kan skatting av epost umulig gjennomføres.

 

Post script må jeg nevne at jeg må le av all denne firkantede kritikken av EU.

Lenke til kommentar

Å helsike heller ... Betale skatt for SMS & e-post !! WTF skal ingentig være gratis lenger ... Å korleis har dei tenkt å kontrolere dette ? informeringsplikt fra alle ISPèr samt levrandører av e-mail ?? Det er ikkje ein liten oppgave ... NEI pokker heller dei kan berre kaste dette forslaget ! vits EU får dette så får vel vi det også pga. EØS avtalen så om vi er med i EU er vel eit fett.

Lenke til kommentar

Hvis denne skatten blir innført, vil den i hovedsak ramme bedriftene i EU, ikke privatpersoner (kanskje det er det som er meningen). Bedrifter har som oftest sine egne e-post-servere, og det blir vel en form for egenrapportering til myndighetene på lik linje vi har her hjemme på en del ting (selvangivelse f.eks), med stikkontroller fra myndighetenes side.

 

Dette medfører selvfølgelig at noen bedrifter flytter e-post ut av EU, men allikevel er avgiften så lav at det allikevel kan svare seg å drifte dem i selv.

 

ISP'er som serverer e-post til privatpersoner må sikkert betale avgiften (ikke de enkelte kundene). Denne avgiften tar ISP'ene tilbake fra kundene med litt dyrere bredbåndslinje til forbrukerene, og det hjelper ikke å flytte e-posten til utlandet fordi du betaler den ekstra avgiften på bredbåndslinja :w00t:

 

Dermed får EU mye ekstra cash i den oljetomme kassen sin :tease:

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Denne skatten er selvfølgelig et led i "The war against terrorism". Er noe lei av å høre den linja der. Uansett, poenget er at man lettere kan finne frem til hvem som har sendt e-mailen som inneholder for eksempel en terrorists siste "bevegelse".

 

Problemet her er at alle mennesker dermed kan overvåkes til en hver tid.

 

Hørte du hvor skremmende den setningen var? Hitler hadde syntes dette ville vært en super ide.

Lenke til kommentar
Jeg gruer meg til neste EU-valg, hvis mønsteret følges, så vil alle idiotene som vil gjøre det alle andre gjør (være medlem av EU) uten å tenke videre over det, stemme ja til EU, og vi blir medlem. det blir i så fall Norges undergang.

 

og som noen her nevnte, så lurer jeg på når de begynner å beskatte det å puste, Jeg husker Onkel Skrue gjorde det i en tegneserie.

 

jeg tror at verden tilslutt bare vil bestå av bedrifter med abonements tjenester, og stater med skatter på alt dette. og de som styrer alt er rike politikere, eller rike eiere.

6199197[/snapback]

Ja eller Nei i EU valget, det hjelper ingenting, det er derfor de skapte EØS avtalen. For meg er det samme dritten

Lenke til kommentar

Så er det vel sånn at Norge kun følger etter EU på nye avgifter, de avskaffer ingen etter pålegg fra EU.

Tror alt i alt ville det blitt mindre skatt/avgifter totalt i et EU medlemskap istedet for EØS.

EU har for eks. pålagt Norge å senke bilavgiften til et normalt nivå innen 10år (er vel 8 igjen nå), men dette kommer ikke til å skje.

Lenke til kommentar

Det ser heldigvis ut som at Norge som ikke fullverdig medlemsland av EU slipper unna disse avgiftene, foreløpig i alle fall.

 

(Dagbladet.no): EU skal i nærmeste fremtid vurdere et forslag om innføring av skatt på SMS og e-post, skriver nyhetsbyrået Reuters.

 

Flere norske nettaviser har i dag meldt at denne skatten, hvis den blir vedtatt, også vil gjelde her i Norge.

 

Dette avises av Runar Malkenes, informasjonssjef i Finansdepartementet. Norge er ikke et fullverdig EU-medlem og knyttes til unionen av EØS-avtalen.

 

- Skatter og avgifter er ikke en del av EØS-avtalen. Derfor er ikke denne problemstillingen heller relevant i Norge, sier han til Dagbladet.no.

 

Store beløp

Den franske politikeren Alain Lamassoure er initiativtakeren til de nye beskatningsreglene.

 

Han foreslår å skattelegge hver SMS-melding med 1,5 amerikanske cent, rundt 9,2 øre med dagens kronekurs. E-post skal få et tilsvarende påslag på 0,00001 cent.

 

- Dette er bare peanøtter, men med tanke på flere milliarder transaksjoner hver dag, vil det likevel bety en enorm inntekt, kommenterer Lamassoure ifølge Reuters.

 

- Utvekslinger mellom landene har blitt mer utbredt, så alle burde forstå at pengene til å finansiere EU burde komme fra fordeler som EU generer.

 

Betale per e-post?

Foreløpig er det lite konkrete opplysninger om hvordan dette forslaget eventuelt skal gjennomføres i praksis.

 

Det virker som Lamassoure ønsker at SMS-skatten skal legges på toppen av den gjeldende SMS-prisen i de ulike landene, slik at det er forbrukerne som skal dekke dette.

 

E-postskatt kan derimot bli vanskeligere. Det er i dag vanlig å betale for bruk av en internettlinje, eller i noen tilfeller teleskritt og ikke forholde seg til en enhetspris per sendte e-post.

 

En EU-arbeidsgruppe skal utrede denne saken, før den kommer opp til en mer allmenn vurdering.

 

Kilde: Dagbladet.no

Lenke til kommentar

EU er latterleg, og dersom vi nokon gong vert medlem av EU, skal eg gjere mitt for å seie kva eg meiner om det.

 

Det er faktisk ingen i heile Noreg som tenar på at ein gjeng med idiotar skal bestemme over kva vi skal gjere. Både kommunistar, sosialistar, naturvernarar, bønder, oljeglade, konservative og høgrevridde forstår dette, berre ein gjeng med suppehovude i AP har fått for seg at det blir full fest for industrien i Noreg dersom vi hoppar inn i den hjernedaude og ovbyrokratiske unionen. Noko som sjølvsagt er tidenes vrangforestilling.

 

Grunnen til at Noreg kan gjere som Noreg gjer (bry sge så mykje om EU som dei sjølv ønskjer) er at vi har ein heil haug med olje, som i denne forhandlingssituasjonen er det samme som ein pistol mot hovudet til dei svartkledde kapitalistane i Brussel.

 

Folk klagar i aust og vest om EØS, men eg seier heller at vår fridom og sjølvstende er verdt mykje meir enn den avtalen, som uansett ikkje får stor innverknad på det faktum at Noreg er proppa fullt av pengar.

Lenke til kommentar
Jeg gruer meg til neste EU-valg, hvis mønsteret følges, så vil alle idiotene som vil gjøre det alle andre gjør (være medlem av EU) uten å tenke videre over det, stemme ja til EU, og vi blir medlem. det blir i så fall Norges undergang.

 

og som noen her nevnte, så lurer jeg på når de begynner å beskatte det å puste, Jeg husker Onkel Skrue gjorde det i en tegneserie.

 

jeg tror at verden tilslutt bare vil bestå av bedrifter med abonements tjenester, og stater med skatter på alt dette. og de som styrer alt er rike politikere, eller rike eiere.

6199197[/snapback]

 

 

Lest Gullhjelmen av Carl Barks?

Lenke til kommentar
er det en bok, eller navnet på selve tengeserie "stripa"?

6206324[/snapback]

 

 

Det er en Donald Duck historie om Gullhjelmen, den som har hjelmen har krav på hele amerika... :dribble:

6207335[/snapback]

 

Det er vel også Donald, og ikke Skrue, som får den til slutt, og vurderer sammen med den sleipe advokaten, å innføre skatt på lufta :)

Lenke til kommentar
da har vi lest forskjellige historer...

6210650[/snapback]

 

Hvis du tenker på Carl Barks' historie fra 1951, så er det Donald som får tak i den, og vil ha skatt på luften.

 

Om du tenker på Don Rosas oppfølger til Gullhjelmen, "Columbuskartene" (fra 1995 tror jeg), så er det Anton som fisker den opp og får tak i den først, og etter mye om og men, og fram og tilbake, så viser det seg at de såkalte Columbuskartene er mye eldre enn Gullhjelmen, og eieren av disse derfor har rett til hele Nord-Amerika, og ikke eier av Gullhjelmen. På slutten viser det seg at disse kartene slett ikke er av Nord-Amerika, men av Europa, laget av indianere....

 

Husker ikke hele storyen der, lenge siden jeg har lest den. :)

 

 

 

edit: la ved noen klipp

post-4131-1149027337_thumb.jpg

post-4131-1149027351_thumb.jpg

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...