Gå til innhold

Tråden om DELL 2007FP/2007FPW


Anbefalte innlegg

Har bestillt 2007 wide jeg også. Jeg er overbevist om at det er en meget god skjerm til prisen. INGEN - i alle testene jeg har lest - har klaget på den generelle bildekvaliteten - tvert imot. Klagene går/gikk nesten utelukkende på banding-problemet. Det er fremdeles banding, men ikke i desktop mode. Og til film og spill, der det kanskje er ønskelig å bruke game/film-modus, er banding vanskelig å få øye på uansett. Men det kan jeg leve med.

Det er jo en S-IPS skjerm, som i utgangspunktet innebærer bedre farver og LANGT bedre innsynsvinkel enn TN-skjermer. I tillegg er den ganske pen å se på, og den er en av de beste på ergonomien. Pluss plenty innganger, USB-hub osv.

Prisen er 3750 inkludert frakt til døra. (til 26.september) Ikke så veldig viktig da, å spare 5-600 kr. på å kjøpe en Samsung 205 eller LG 204, TN-skjermer.

Døde pixler kan alle skjermer ha - har ikke inntrykk av at det skjer oftere med Dell i forhold til andre.

Derimot vurderte jeg en stund å vente på de nyw 22-tommerne fra Samsung, Viewsonic, Packard Bell - men trenger ny skjerm NÅ! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig banding?

 

Vurderer sterkt å kjøpe denne skjermen siden den er på tilbud, men det er jo så mye rart som blir sagt her. Kan vi regne med at Dell nå snart kommer med en ny versjon siden de har denne på salg??

6912638[/snapback]

 

 

Banding synes på gradienter - altså f.eks svart som gradvis men jevnt går over til grå og så hvitt. Banding kan da lage streker, eller "hakk", slik at graderingen ikke blir helt jevn lengre, men lager synlige skiller oppover i gradienten. Kanslkje noen kan være behjelpelig med et bilde?

Lenke til kommentar

Har nå testet litt med denne skjermen og er ikke helt fornøyd nei.

Det virker som om det er et "matt filter" på skjermen,altså ved lyse farger virker det som om overflaten er svakt ruglet,vet ikke om dette er god forklaring men.

Ellers er skjermen uhyre klar og fin med flotte farger og alr,men som sagt det virker nesten som on det skulle være en glassplate foran skjernem som var matt/ruglet og det vises kun ved helt lyse partier på skjermen :hmm:

 

Noen andre som har formening om dette?

Jeg synest iallefall det er irriterende da det gir en følelse av at skjermen blir uskarp ved lyse bilder. :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Har denne stående her og synest faktisk den er bedre en Dell skjermen.

 

L121793.jpg

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=121793&mlevel=260300

 

Skjermen er rett og slett kornet ved lyse farger,dette er jevnt på hele skjermen ved feks en hvit side, ja det ser ut som om skjermen er ruflet i overflaten og Dell sier de skal være slik.

Når en acer skjerm til 2000 er bedre kan en faktisk lure.

Tror nok denne går i retur ja og det er vel siste gang jeg stoler på skjermtester :nei:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Har nå testet litt med denne skjermen og er ikke helt fornøyd nei.

Det virker som om det er et "matt filter" på skjermen,altså ved lyse farger virker det som om overflaten er svakt ruglet,vet ikke om dette er god forklaring men.

Ellers er skjermen uhyre klar og fin med flotte farger og alr,men som sagt det virker nesten som on det skulle være en glassplate foran skjernem som var matt/ruglet og det vises kun ved helt lyse partier på skjermen  :hmm:

 

Fikk min skjerm idag jeg også, og kan bekrefte at det ser ut som den har en "ruglete" overflate. Kan være litt irriterende når det vises rutemønstre på skjermen.

Ellers har ikke lagt merke til noe banding i "desktop"-modus, men ser det i gaming/multimedia, også i spill. Ellers synes jeg kanskje denne skjermen har en noe kald fargebalanse (i forhold til min 17" eizo lcd), samtidig blir farger noe klarere...

 

Enn så lenge kan jeg si meg fornøyd med skjermen, den har jevnt baklys, greie farger og jeg legger ikke merke til noe etterslep.

Lenke til kommentar
Ellers synes jeg kanskje denne skjermen har en noe kald fargebalanse (i forhold til min 17" eizo lcd), samtidig blir farger noe klarere...

 

Enn så lenge kan jeg si meg fornøyd med skjermen, den har jevnt baklys, greie farger og jeg legger ikke merke til noe etterslep.

6915486[/snapback]

 

Kald fargebalanse ja, det er vel det jeg har prøvd å få frem uten helt å greie det.

Lenke til kommentar
Har nå testet litt med denne skjermen og er ikke helt fornøyd nei.

Det virker som om det er et "matt filter" på skjermen,altså ved lyse farger virker det som om overflaten er svakt ruglet,vet ikke om dette er god forklaring men.

Ellers er skjermen uhyre klar og fin med flotte farger og alr,men som sagt det virker nesten som on det skulle være en glassplate foran skjernem som var matt/ruglet og det vises kun ved helt lyse partier på skjermen  :hmm:

 

Fikk min skjerm idag jeg også, og kan bekrefte at det ser ut som den har en "ruglete" overflate. Kan være litt irriterende når det vises rutemønstre på skjermen.

Ellers har ikke lagt merke til noe banding i "desktop"-modus, men ser det i gaming/multimedia, også i spill. Ellers synes jeg kanskje denne skjermen har en noe kald fargebalanse (i forhold til min 17" eizo lcd), samtidig blir farger noe klarere...

 

Enn så lenge kan jeg si meg fornøyd med skjermen, den har jevnt baklys, greie farger og jeg legger ikke merke til noe etterslep.

6915486[/snapback]

 

Nemmelig,her har vi funnet ut det samme begge to :)

Skjermen er langtfra dårlig,men sett i lys av tester av disse skjermene på div norske sider så var dog forventningene en del høyere enn resultatet var.

Så jeg sitter og teller på knappene om det blir retur eller ei :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg satt opp min nå. Jeg er faktisk fornøyd uten å ha testet noe særlig. Venter heller til utpå kvelden, sitter med sol i rommet nå. Jeg kjører desktop-modus hele tiden, i spill også. WideScreen-formatet i spill funker helt perfekt, og jeg kjører da på 16:10-skalering.

 

Det Snekker'n forteller vet jeg ikke helt hva jeg skal si noe om. Fargene er da greie, men litt kalde, enig i deg.

 

Dog har jeg funnet en død pixel, og takk gud for at den faktisk er svart. Liten svart prikk oppe til høyre i midten som ikke kan legges merke til.

 

Skal teste med en DVD-plate nå! :)

 

Alt i alt: Stor fornøyd med denne skjermen inntill videre. På kvelden blir det baklystesting og om skjermen gjengir mørke scener i film godt. En ting til; det er minimalt med etterslep i spill og jeg klarte ikke å provosere frem etterslep i CS:S.

 

Edit: Den døde pixelen var visst mørkeblå. Men grunnen til at det kan være litt kalde farger er kontrastnivået på 800:1.

 

Jeg kan ikke si at skjermen er kornete. I forumet på høyre side så det er masse små ruter som dere sikkert ser. Kan ikke si at disse rutene kommer dårlig frem som Snekker'n sier. Jeg vil si at dere har hatt altfor store forventninger og håpet på ekstreme farger. Denne skjermen kan ikke måle seg med kontrasten til LG 204, men til gjengjeld så har skjermen IPS-panel.

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Hmm... jeg skal sjekke ut det som Snekkern'n og dere andre sier når jeg får den.

Vil bare opplyse om at flere av de mer seriøse testene jeg har sett på skjermen nevner at lysstyrken "ut av eska" kan være satt alt for høy - mange nevner en brightness på 50% eller mindre som det beste kompromisset for skjermen.

Apropos kalde farger - har noen eksperimentert med forskjellige farveprofiler? Det skal følge en profil med på CD'n, dessuten ligger det flere i Windows allerede, bl.a. sRGB-profil - disse må settes manuellt ved å gå inn i windows skjermoppsett - farveprofiler. Det er slett ikke sikkert at den som følger med er den beste.

Lenke til kommentar
Fikk skjermen i dag, etter å ha bestilt på tirsdag. Ikke verst...

Det som er verst er at den blir svart etter ett min. Må da slå den av/på for at den skal virke igjen. Bruker DVI kabelen som fulgte med.

 

Hva kan være galt?

Ta bort eventuelt skjermsparer fra skrivebord -> egenskaper. Så trykker du på ''Strøm'' i feltet for hvor du bytter skjermsparer. Så ser du egenskaper for skjermen din. Velg da at den aldri skal slå seg av. Problem løst! :)

 

Howard B:

Jeg kan trygt anbefale denne skjermen.

Lenke til kommentar

Nå fant jeg en pixel til som er død. Lyser rødt hele tiden. Så ikke den de 2 første dagene.. Hmm...blir det fler tro? For denne kom i dag, det er jeg sikker på. Har kjørt sikkert 10 skjermtester nå og brukt laaang tid til å se etter feil over 3 dager.

 

Hittil 3 pixler som ikke er bra.. 2 til og det er garanti..

 

Må si jeg blir mindre og mindre begeistret for denne dell skjermen nå. Vurderer Nec 20wgx2 selvom den er 1000,- dyrere og ikke har noe særlig justeringsmuligheter.

Endret av nitrometh
Lenke til kommentar

Fant en pixel som er halvveis død på en måte. Den synes nesten ikke. Jeg er fortsatt fornøyd!

 

Jeg prøvde CS:S første gangen, og da funket WideScreen fint. Så restartet jeg PC'n og prøvde CS:S igjen, men da ble bilde plutselig bildet skalert, altså at den valgte oppløsningen ikke strakk seg helt ut til skjermens ender. Hvis jeg ville at det skulle skje, så måtte jeg ta den fulle oppløsningen mulig, men jeg liker best å spille på 1024*xxxx. Så nå sletter jeg Steam, instalerer på nytt og prøver på nytt. Håper jeg får det som første gangen. :)

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...