Gå til innhold

Svømmer man fortest i vann eller sirup?


Anbefalte innlegg

Om man kan svømme like fort i sirup, så må det være snakk om veldig tyntflytende sirup. Se for deg at du sparker fra under vann, og går med høy hastighet forover. Så flyter du inn i en stor klump med sirup... Vil ikke farten da bli sakket mer enn normalt?

6080284[/snapback]

 

Jeg er overrasket selv, men hva ditt argument angår, så har du i utgangspunktet sparket mye hardere fra, fordi du får bedre feste i sirup enn i vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok! Man får et mer effektivt fraspark og høyere motstand. Det går opp i opp i følge "forskningsrapporten". Men frasparket vil kreve høyere energiforbruk. Om man øker energiforbruket tilsvarende i fraspark i vann, vil man få høyere fart (til en viss grense).

Jeg vil påstå det er enklere å holde høy fart i vann enn i sirup.

 

Man kan jo se for seg to konkurrerende svømmere. Den ene i sirup og den andre i vann. Hvem er mest sliten etter 50 svømte meter om de holder samme fart?

 

Og jo tykkere stoff man svømmer i, jo vanskeligere blir det. La oss si at den ene svømmeren blir støpt inn et basseng av betong. Frasparket er greit... Stoffet er så hardt at han burde kunne skyte seg veldig effektivt fremover. Men motstanden i stoffet er så stor at han ikke kan rikke seg en millimeter.

Ergo er det vanskeligere å svømme jo tykkere stoffet er, og sirup er som kjent tykkere enn vann.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar

for å kunne gjennomføre et slik forsøk må man ha to motorer som går nøyaktig like raskt......et menneske er ikke skerkt nokk til å padle like raskt i sirup og dermed svømmer man tregere. men om det var to radiostyrte undervannsbåter med no helvettes NM på propellen kunne man testet resultatet......

Lenke til kommentar
Greit nok! Man får et mer effektivt fraspark og høyere motstand. Det går opp i opp i følge "forskningsrapporten". Men frasparket vil kreve høyere energiforbruk. Om man øker energiforbruket tilsvarende i fraspark i vann, vil man få høyere fart (til en viss grense).

Jeg vil påstå det er enklere å holde høy fart i vann enn i sirup.

 

Man kan jo se for seg to konkurrerende svømmere. Den ene i sirup og den andre i vann. Hvem er mest sliten etter 50 svømte meter om de holder samme fart?

 

Og jo tykkere stoff man svømmer i, jo vanskeligere blir det. La oss si at den ene svømmeren blir støpt inn et basseng av betong. Frasparket er greit... Stoffet er så hardt at han burde kunne skyte seg veldig effektivt fremover. Men motstanden i stoffet er så stor at han ikke kan rikke seg en millimeter.

Ergo er det vanskeligere å svømme jo tykkere stoffet er, og sirup er som kjent tykkere enn vann.

6082727[/snapback]

 

Betong lar seg ikke sammenligne fordi du ikke kommer gjennom den uansett hva du gjør. (du blir evt. most), så "ergo"'en din får du ikke godkjent.

 

Det er åpenbart en grense for når motstanden blir for stor, det ble nevnt at bakterier med deres spede fremkomstmidler ikke kunne aktivt komme seg framover i sirup like bra som vann. Så ved en hvis grense kommer vi antagelig til kort med vår aqua-dynamikk og.

Lenke til kommentar
Betong lar seg ikke sammenligne fordi du ikke kommer gjennom den uansett hva du gjør. (du blir evt. most), så "ergo"'en din får du ikke godkjent.

6085291[/snapback]

Men du forstod poenget mitt? Betongeksemplet er en ekstrem sammenligning, men viser at jo tykkere/hardere/tettere/fastere stoffet er, jo vanskeligere er det å trenge gjennom det.

Lenke til kommentar

Hva om du svømmer i noe har velding lav massetetthet i forhåld til vann? da vil du jo ikke få tak i det hele tatt og det resulterer jo at du faller til bunds og drukner...

 

 

Poenget mitt er altså at det er en gyllen middelvei for hva kan svømme i og ikke svømme i :p

Endret av Lord-Myrrah
Lenke til kommentar

Vel, kanskje vi snakker om normale trykkforhold ute på bakkenivå. Alt kan manipuleres, og jeg regner med at vann kan manipuleres tilsvarende. Nå dreier dette mot en annen diskusjon da, men jeg vil da vitterlig hevde at vann er et unikt stoff som har helt spesielle egenskaper. Egenskaper som for eksempel liv (i den form vi kjenner det) er avhengig av.

Lenke til kommentar
Vel, kanskje vi snakker om normale trykkforhold ute på bakkenivå. Alt kan manipuleres, og jeg regner med at vann kan manipuleres tilsvarende. Nå dreier dette mot en annen diskusjon da, men jeg vil da vitterlig hevde at vann er et unikt stoff som har helt spesielle egenskaper. Egenskaper som for eksempel liv (i den form vi kjenner det) er avhengig av.

6088392[/snapback]

 

Dersom det hadde oppført seg annerledes, og er et såpas perfekt løsningsmiddel, så hadde vel forholdene som er nødvendig for liv vært annerledes?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...