Gå til innhold

Svømmer man fortest i vann eller sirup?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Jeg er temmelig sikker på at jeg kan skyve meg mer enn min egen kroppslengde på et enkelt kraftig svømmetak. I sirrup vil jeg tro du ikke kommer noen vei når du ikke dytter.

 

Har du noengang vært oppi en skikkelig gjørmepytt? Det går *treigt* å bevege seg i slike...

Lenke til kommentar
btw, kan du 'break the sound barrier' i vann som en kan gjør i luft?  :hmm:

eg har hørt om du har et vann basseng i verdensrommet så kan du 'break the sound barrier' i vann, fordi du kan gå mye fortere enn på jorda...  :hmm:

 

esa

6077086[/snapback]

 

Håper du ikke mener å svømme, for strømningsmotstanden vil ikke bli påvirket... :p

 

Ellers så forsket man en stund på å ha hyperraske undervannsbåter, som fungerte ved at de gikk så raskt at trykket foran nesa fordampet vannet rundt den, slik at den fór avgårde inni en dampboble. Faktisk utrolig effektivt. Var meningen å bruke dette til passaskjertransport, men det er litt kjedelig å treffe inn i siden på en hval eller en trål eller en undervannsbåt i ørtentusen kilometer i timen...

Lenke til kommentar

haha! gennialt å tro man kan svømme raskere i verdensrommet! :p

Poenget med å kunne bevege seg raskere i verdensrommet er jo at det ikke er luft, og derfor ingen motstand. Skal man svømme er jo motstanden tilbake. Den delen som er over vann vil jo jo ha mindre motstand, men tror ikke det er betydningsfullt.

 

Uansett vil vel vannets lydmur ligge mye høyere enn luftens da lyd går raskere i vann enn i luft, pga høyere tetthet(?)

Lenke til kommentar
haha! gennialt å tro man kan svømme raskere i verdensrommet! :p

Poenget med å kunne bevege seg raskere i verdensrommet er jo at det ikke er luft, og derfor ingen motstand. Skal man svømme er jo motstanden tilbake. Den delen som er over vann vil jo jo ha mindre motstand, men tror ikke det er betydningsfullt.

 

Uansett vil vel vannets lydmur ligge mye høyere enn luftens da lyd går raskere i vann enn i luft, pga høyere tetthet(?)

6077814[/snapback]

 

Ja. Lyd går fortere i vann enn i luft.

Lenke til kommentar
Takk, endelig kom svarene. Jeg ble nesten irritert på å lese starten av denne tråden hvor person på person slenger ut feilaktige svar. Det går nesten like fort, ja.

6078816[/snapback]

Livet er fult av gale svar.

Ingen grunn til å bli irritert, men heller komme med korreskjoner. Som det ble skrevet i artiklene det linkes til over, er det en vanlig antagelse at man svømmer saktere i sirup. Det er jo en grunn til at det har blitt gjort forsøk på det, rett og slett fordi det har vært uenighet om svaret! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...