Gå til innhold

Svømmer man fortest i vann eller sirup?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forresten, man finner vel ikke en væske med mindre motstand enn vann?

6087309[/snapback]

Det er ivertfall en rekke væsker med mindre tetthet enn vann.

Liste.

6087839[/snapback]

 

men eg ville ikke har prøvd å svømme i noen av de :tease:

 

esa

Endret av esa
Lenke til kommentar
Energibruken vil variere, og det er tross alt det som er vesentlig her, eller diskuterer jeg med sau og geit?

6091341[/snapback]

 

Er vi nå sikker på at energibruken vil variere? Det er det som virker mest logisk så klart..

 

Men i begynnelsen av tråden sa alle at det mest logisk var at det gikk fortest i vann, men der tok vi feil!

 

Og hva mente du egentlig med "eller diskuterer jeg med sau og geit?"

Lenke til kommentar

I teorien kansje,men et menneske svømmer raskest i vann.

har sett ekspirimenter,og jeg tror ikke på noe annet før jeg ser det med egne øyne. Og det var det oppgaven gikk ut på,et menneske svømmer fortest i vann.

Dessuten er motstanden enorm i sirup,må ikke bare tenke på fremdrift :)

Lenke til kommentar
I teorien kansje,men et menneske svømmer raskest i vann.

har sett ekspirimenter,og jeg tror ikke på noe annet før jeg ser det med egne øyne. Og det var det oppgaven gikk ut på,et menneske svømmer fortest i vann.

Dessuten er motstanden enorm i sirup,må ikke bare tenke på fremdrift :)

6104593[/snapback]

 

Nei du kan vel ikke akkurat "skli" mange meter etter et tak slik som du kan i vann...

 

Men dersom begge svømte så fort de kunne, så ville kansje effekten blitt annerledes?

Lenke til kommentar
Forresten, man finner vel ikke en væske med mindre motstand enn vann?

6087309[/snapback]

Det er ivertfall en rekke væsker med mindre tetthet enn vann.

Liste.

6087839[/snapback]

 

men eg ville ikke har prøvd å svømme i noen av de :tease:

 

esa

6091265[/snapback]

Med unntak av denne, vil jeg tro:

 

Beer (varies): 1010kg/m³ @ 10°C

 

I øl går det garantert saktere enn i vann - ihvertfall over lengre distanser.

Lenke til kommentar
Forresten, man finner vel ikke en væske med mindre motstand enn vann?

6087309[/snapback]

Det er ivertfall en rekke væsker med mindre tetthet enn vann.

Liste.

6087839[/snapback]

 

men eg ville ikke har prøvd å svømme i noen av de :tease:

 

esa

6091265[/snapback]

Med unntak av denne, vil jeg tro:

 

Beer (varies): 1010kg/m³ @ 10°C

 

I øl går det garantert saktere enn i vann - ihvertfall over lengre distanser.

6123944[/snapback]

 

Sikker på det? Vil man ikke få sånn deilig "sugeeffekt"? Tenker i rettning Homer style.

Lenke til kommentar

Svømmehastigheten avhenger vel av flere ting:

- tettheten

- viskositeten

- ulinæritet i viskositeten (ikke-newtonske fluider)

- overflatespenninga

 

Sirup er litt spesiell siden det har en sterk ikkelineæritet i visositeten. Sirup har lav viskositet når det utsettes for lave hastigehter/skjærkrefter, men langt høyere viskositet når man utsetter det for høye hastigheter/skjærkrefter. Prøv f.eks å dra en kniv rundt i en boks med sirup. Ved lave hastigheter går det veldig lett. Ved høye hastigheter er det veldig tregt.

 

Et ekstremt eksempel i retning sirup er et stoff som ble vist frem i en forelesning i fluidmekanikk. Foreleseren hadde et stoff i et glass som han tok ut, formet til en ball med hendene. Han lot klumpen sprette på kateteret som en sprettball og hev det så i veggen så det knuste. Han plukket opp bitene raskt og la de på kateteret der de fløt utover og ble til en væske. Så samlet han det rakst til en ball igjen og la klumpen i glasset. Det var litt surrealsitisk å se på siden jeg aldri har sett stoffer med lignende egenskaper før.

 

Vann har i motsetning til sirup en ganske lineær viskositet.

 

Et helt motsatt tilfelle av sirupen er majones. Det har svært høy viskositet ved lave hastigheter. Hvis du prøver å bevege ei sleiv sakte gjennom så møter du høy motstand. Hvis du beveger sleiva raskt så går det lettere enn i vann.

 

Jeg vil anta at en ulinearitet som ligner den sirup har er mer gunstig å svømme i enn majones siden hendene og føttene er relativt små med høye hastigheter, og resten av kroppen der vannmotstanden bremser er stor men lav hastighet. Dog, tror jeg sirup har for høy viskositet over hele linja til svømming, til tross for at ulineariteten teller til fordel for svømmeren.

 

Jeg tror en væske som har f.eks 90% av de viskøse egenskapene til vann og 10% av de viskøse egensapene til sirup kunne økt svømmehastigheten.

 

Majones tror jeg blir ennå mer håpløst å svømme i enn sirup. Da vil man kunne sprelle rundt med armer og ben i en væske med lav viskositet, mens resten av kroppen møter stor motstand i høy viskositet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...