Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kort og greit så kjøper du enten en AMD64 nå, eller venter til Intel's Conroe prosessor er på markedet, og så vurderer situasjonen derfra.

 

Intel ligger langt under på ytelse/pris forholdet i forhodl til AMD64 på 95% av bruksområdene. Dette kan dog forandre seg fort med Conroe som kommer snart, men intill da vil jeg (personlig) si det er dumt å kjøpe intel. Intel og AMD er noenlunde likestillt på video encoding og software 3D-rendering, men det varierer en del opp og ned i forhold til hvilket spesifikt program du bruker. For spill er AMD64 uten tvil kongen blandt det som er tilgjengelig nå.

 

Tips: Skal du bruke denne maskinen ti len del seriøst arbeid slik som rendering og redigering som du sier, så annbefaler jeg VELDIG sterk en dual-core. Tunge arbeids-apps med dualcore er en helt annen opplevelse :)

 

-Stigma

6073944[/snapback]

 

Jeg er litt uenig med deg når det gjelder ytelse/pris forholdet. I dag får du en cpu fra 8xx-serien til ca. 1000kr. Amd har jo ikke sjans til å matche det foreløpig...

 

EDIT: Den cpuen her altså: https://prisguiden.no/product.php?product_id=41991

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Takk for utrolig mange svar, skjønner at dette er en debatt som kunne ha gått langt om lenger.

 

Så slik jeg forstår det egner Opteron seg best til overklokking.

 

Hva slags kjøling burde jeg se på da?

 

Jeg kan vel fortelle at jeg har et max budsjett på 6000

(+1000 i nødstilfelle - da blir det vel brød og vann denne måneden tenker jeg :D )

 

Saken er at jeg sitter på Corsair TwinMOS 2x1024 PC3500LLPRO RAM-brikker,

samt et AGP-skjermkort (Gainward 660GT), som jeg kunne tenke meg å bruke.

 

(Så slipper jeg å bruke penger på et PCI-x skjermkort foreløpig samt ny RAM)

 

Derfor ser jeg også etter Hovedkort som vil støtte min eksisterende Hardware, samt tilfredsstille eventuell overklokking. (Har alltid brukt ASUS og har forelsket meg i disse hovedkortene for deres overklokkings-vennlighet)

 

<men jeg har problemer med å finne et 939-kort som støtter Dual-core og har AGP8x, vet dere om noen?

 

(Har kjennskap til ASRock 939-Dual, men har hørt tidligere at dette ikke er så godt til overklokking)

 

Noen som kan være behjelpelig med å finne en løsning til rundt 6-7000

(Kan jo da tenkes at jeg kan kjøpe et litt billigere PCI-x skjermkort, men da med minst 256RAM)

 

(Jeg har allerede Raptor 74GB HD + 400GB WD RE2, så harddisker trenger jeg ikke)

 

Kabinettet jeg har til rådighet er Nexus med 500W strømforsyning

(ikke god plass til vannkjøling eller liknende, og Asetek Micro er akkurat litt for stor til å passe i kabinettet)

 

Venter spent på svar... :D

Lenke til kommentar
Asrock 939dual sata2 er et helt greit hovedkort til prisen. Du får fort fsben opp til 300mhz, og det holder til de fleste cpuer(jeg har sett folk øke opp til 400mhz da! :ohmy: ). Jeg kjørte i hvert fall min x2 [email protected] meste av tiden, ikke noe problemer med det. Det store problemet er egentlig mye trøbbel med å bruke command rate 1T...

6076332[/snapback]

 

Så hva slags kjøling brukte du?

 

Jeg ser jo at jeg fort kan få råd til Ekstern Vannkjøling (Zalman) ved å kjøpe dette billigere systemet.

Lenke til kommentar
Asrock 939dual sata2 er et helt greit hovedkort til prisen. Du får fort fsben opp til 300mhz, og det holder til de fleste cpuer(jeg har sett folk øke opp til 400mhz da! :ohmy: ). Jeg kjørte i hvert fall min x2 [email protected] meste av tiden, ikke noe problemer med det. Det store problemet er egentlig mye trøbbel med å bruke command rate 1T...

6076332[/snapback]

 

Så hva slags kjøling brukte du?

 

Jeg ser jo at jeg fort kan få råd til Ekstern Vannkjøling (Zalman) ved å kjøpe dette billigere systemet.

6077078[/snapback]

 

Det var med en scythe ninja og stille 120mm vifte ;) . Personlig er jeg ikke noe glad i ekstern vannkjøling, jeg liker å ha alt inni. Jeg har vannkjøling nå, men nå bruker jeg dfi sli-dr expert. Til 2000kr får du jo et greit oppsett om du setter sammen noe selv også :)

Lenke til kommentar

Hmm, kan nok tenke meg at man får ganske bra vannkjøling om man setter sammen selv til 2000 ja...

Eneste problemet for meg er kabinettet som jeg skal bruke,

 

Nexus Breeze 500

link: http://www.nexustek.nl/breeze500.htm

 

Der er det lufteinntak i bunnen av kassen, og det skal ikke lages noe mer hull i sidedør eller liknende, for da "ødelegger" man for "air-flowen" fra bunn til topp. Det er den eneste årsaken til at jeg har tittet på de eksterne løsningene.

 

Så hva blir forskjellen for meg om jeg velger:

 

x2 3800+ eller Opteron 170 (Begge kjører på 2ghz)

 

Ser jo at det er litt prisforskjell, men er det noe annet, ytelsesmessig?

Lenke til kommentar

Jeg har min dual-radiator plassert i bunn av kabinettet, fungerer fint det :) . Lufta suges gjennom radiatoren og blåses oppover i kabinettet.

 

Det eneste som er bedre med 170en er dobbel menge cache, og i mange tilfeller klokker den også bedre da... Men når det er sagt så kan du fort komme like langt med en x2 3800+, men så er det jo noe med opteron-hypen her på forumet da :p . Du får kjøpe etter hva lommeboka tillater

 

EDIT: Men 170 koster jo bare 3000kr nå, så den er kanskje verdt det :)

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

Jeg vil bare støtte valget om AMD-prosessor. Ikke fordi X2 4200+ er noe raskere enn Pentium D 950, de er ganske like på ytelse, men på grunn av pris når man tar med det faktum at trådstarter har en masse DDR-ram fra før. DDR2 og Pentium D er på ingen måte så mye bedre at det forsvarer prisen av ny ram.

 

Opteron 165, 170, 175 er selvfølgelig gåde alternativer til X2 dersom man skal overklokke.

Lenke til kommentar

Takk igjen for gode svar :D

 

Nå burde jeg vel heller starte en ny tråd på kjøling-seksjonen når det gjelder valg av kjølesystem, ellers blåser vel denne tråden helt ut av originalposten... :blush:

 

Derfor hopper jeg glad og fornøyd over dit...

 

Blir en Opteron 170, får se om hypen står til liv..hehe

 

Takk igjen for god hjelp, sablabra hjelp om jeg må si det selv....

 

EDIT: Eller hva tenker jeg på....det er jo hjelp til kjøp og salg, jeg starter likeså et nytt emne her jeg... :D

Endret av HermanHeydt
Lenke til kommentar

Fordelen med opteron er jo at de er produsert av høyere kvalitets silisium og kvalitetssjekket mye bedre. Således er du mer "garantert" at de klokker lettere enn vanlige Athlon64 CPUer, som varierer kraftig fra uke til uke de er produsert i o.s.v...

 

Sannsynligheten for å nå en høy OC er så mye høyere med Opteron rett og slett.. Det betyr ikke at du ikke kan være heldig med en Athlon64 også, men du kan også være særs uheldig ;)

Lenke til kommentar
Fordelen med opteron er jo at de er produsert av høyere kvalitets silisium og kvalitetssjekket mye bedre. Således er du mer "garantert" at de klokker lettere enn vanlige Athlon64 CPUer, som varierer kraftig fra uke til uke de er produsert i o.s.v...

 

Sannsynligheten for å nå en høy OC er så mye høyere med Opteron rett og slett.. Det betyr ikke at du ikke kan være heldig med en Athlon64 også, men du kan også være særs uheldig ;)

6078379[/snapback]

 

Det var godt å vite, takk takk :)

Lenke til kommentar
Er det mye jobb å lære seg å overklokke?

man bør vel helst lære det av noen?

6078675[/snapback]

 

Jeg lærte meg det iløpet av noen få uker (2mnd siden), søkte på dette forumet og på google, et kjempespennende emne.. GLED DEG :D

6078782[/snapback]

 

 

Overklokkingsguide for a64 (og da også Opteron selvsagt, siden det er samme tingen)

6078796[/snapback]

 

 

skal prøve å sette meg inn i temaet, men vil ta litt tid.

burde nesten hatt en testmaskine for det.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...