Gå til innhold

Min Mening Om Creative ZEN Vision:M


Anbefalte innlegg

AV-kabelen lar seg fint bruke, men ulempen der er at skjermbildet på spilleren forsvinner ut i den gule pluggen når den kobles til. Greit hvis du kobler til et fjernsyn, teit ellers. Jeg og flere andre har sendt mail til Creative med en forespørsel om å kunne styre dette i firmware i fremtiden, med det svar at nok mennesker må etterspørre det for at de skal gidde å gjøre noen forandringer. :hrm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan fjerne den europeiske volumsperren

 

1| Download the latest American firmware update (currently v1.30.02 download here)

Last ned den siste amerikanske firmwareoppdateringen

2| Detach the Zen Vision:M player from your computer, and ensure that the unit is off.

Koble spilleren fra maskinen, og forsikre deg om at den er slått av

3| Slide the Power switch towards the Power icon and hold the switch in the Power On position.

Dytt påknappen mot "power-ikonet" og hold knappen i denne stillingen.

4| Push the end of a pin-like object (for example, a straightened paper clip) into the reset hole, press gently and remove.

Stikk en spiss gjenstand, som f.eks. en binders som er rettet ut, ned i reset-hullet, og trykk forsiktig. Fjern så den spisse gjenstanden. (:p)

5| Release the Power switch when the Creative logo appears. The Recovery Mode appears and has these options:

Slipp på-knappen når Creative-logoen dukker opp. Gjenopprettelsesmodusen kommer frem, og gir deg følgende valg:

* Clean Up (Performs a disk scan on the player's hard disk, it will not affect music files)

Rens opp (skanner harddisken på spilleren, gjør ingenting med musikkfilene)

* Format All (Formats the players hard disk - Note: all contents will be lost)

Formater alt

* Reload Firmware (Reloads the Operating System on the Zen. Select this option ONLY if there is a firmware available to reload.)

Last inn firmware på nytt (laster inn et nytt operativsystem på Zen-en. Velg dette KUN hvis har en firmware som kan lastes inn)

* Reboot (Reboots the device).

Omstart

6| Select reload firmware

Velg "reload firmware"

7| Once done connect the player to your pc and run the American firmware upgrade

Når dette er gjort kobler du spilleren til PC-en og kjører den amerikanske firmwareoppgraderingen

8| Leave it to do this and reboot, then rebuild, and voila all done

La spilleren gjøre dette og starte på nytt, og hokus pokus, den er ferdig.   :tease:

 

EDIT: Takk for påminnelsen, jeg hadde ikke gjort dette før i dag. Nå spiller den faktisk vel så høyt som PC-en min på full guffe, noe som er mer enn nok. Man får også velge norsk språk selv om man har amerikansk FW, så det er heller ingenting å bekymre seg for.

6790093[/snapback]

 

 

Ble menyen på norsk da? eller engelsk? Noen andre endringer i som skjedde??

6794438[/snapback]

 

Menyen ble på engelsk, men det er bare å gå inn å stille tilbake til norsk på menyen på MP3en.

Det ble mye høyere lyd ved max-volum

Ingen ting å bekymre seg over ved å gjøre dette :thumbup:

Lenke til kommentar
AV-kabelen lar seg fint bruke, men ulempen der er at skjermbildet på spilleren forsvinner ut i den gule pluggen når den kobles til. Greit hvis du kobler til et fjernsyn, teit ellers. Jeg og flere andre har sendt mail til Creative med en forespørsel om å kunne styre dette i firmware i fremtiden, med det svar at nok mennesker må etterspørre det for at de skal gidde å gjøre noen forandringer.  :hrm:

6794486[/snapback]

Man kan allerede styre det:

System -> Foto-/videoinnstillinger -> Videoutgang: Av

 

 

Det er også forskjell om du bruker hodetelefonutgangen eller AV-utgangen på adapteren.

 

Det beste når du skal koble den til stereoanlegg er å bruke AV-utgangen og gjøre det jeg skrev over her. Da kan du bruke begge kablene vist tidligere i tråden.

 

Hvis du ikke gidder å ha med adapteren kan du bruke hodetelefonutgangen, og da slipper du og gjøre det jeg skrev over. Da må du sette volumet ganske høyt på spilleren eller anlegget. Den kabelen med to phono-plugger virker hvertfall. Vil tro at den videokabelen med tre phono-plugger virker også men det har jeg ikke testet.

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Jeg har hatt min Vision:M i moen mnd. nå, og er stort sett veldig fornøyd. MEN..... Kan man ikke flytte rundt på filer inne på spilleren når man er inne på "Zen Vision:M Media Explorer" på PC'en?

Jeg må kopiere filene fra spilleren til PC'en, og så tilbake til spilleren i den mappa jeg vil ha den, for så å slette den orginale filen.

Hvorfor fungerer den ikke som et vanlig "Explorer" vindu, og hvorfor fungerer ikke spilleren som en vanlig harddisk når den er koblet til PC'en?Dette er jo forferdelig tungvindt. :mad:

Er det bare meg som har problemer med dette?

 

Og en annen ting som jeg har stusset litt på: Når man slår av spilleren går den i "Stand By" modus i noen timer, slik at når jeg slår den på så begynner den å spille igjen umiddelbart.

Dette må da tappe batteri. Går det ann å slå av spilleren uten at den går i "Stand by", når man vet at man ikke skal bruke den igjen på lenge?

Lenke til kommentar
Jeg har hatt min Vision:M i moen mnd. nå, og er stort sett veldig fornøyd. MEN..... Kan man ikke flytte rundt på filer inne på spilleren når man er inne på "Zen Vision:M Media Explorer" på PC'en?

Jeg må kopiere filene fra spilleren til PC'en, og så tilbake til spilleren i den mappa jeg vil ha den, for så å slette den orginale filen.

Hvorfor fungerer den ikke som et vanlig "Explorer" vindu, og hvorfor fungerer ikke spilleren som en vanlig harddisk når den er koblet til PC'en?Dette er jo forferdelig tungvindt.  :mad:

Er det bare meg som har problemer med dette?

6805622[/snapback]

Det går ikke. Upraktisk at den ikke kommer som ekstern harddisk, men det er ikke noe vi kan gjøre med det.

 

Hvis du installerer WMP 11 Beta, skal du faktisk kunne du flytte på filene, men jeg råder deg til å IKKE gjøre det. Jeg prøvde det og da fant ikke Media Explorer spilleren og XP ga feilmelding når jeg prøvde å overføre filer. Jeg tok rollback til WMP 10 og først fant ikke PCen spilleren, men er ikke sikker på om det var p.g.a. at jeg hadde hatt WMP 11. Restarta PCen og resatte Vision:M og nå virker det og det er som før.

Lenke til kommentar

Denne spilleren har vist seg bedre og bedre jo lengre jeg har eid den. Det er bare noen få ting å klage på:

 

1) Skjermen blir lett ripete selv om medfølgende oppbevaringspose brukes hele tiden. Dette er dog noe som gjelder alle slike produkter. Jeg nekter å tro at det ikke finnes materialer som ikke lar seg ripe opp like lett som det denne er laget av, men det er klart at man må tenke pris. Jeg synes uansett det er for dårlig at man skal være nødt til å kjøpe et ekstra produkt (screen protector) for å kunne opprettholde funksjonaliteten ved vanlig bruk. Dette burde fulgt med.

 

2) Den ekstra pluggen man må bruke for å bl.a. lade spilleren er lett å rote bort. Jeg har måttet klare meg uten Zen-en et par uker nå fordi jeg ikke fant igjen denne. Går ut ifra at det ikke var plass til dette inne i spilleren. Dessuten ser den jo penere ut uten alle hullene.

 

3) Manglende mulighet til å koble til ekstern mikrofon. Med en maksimal opptakstid på 10 timer kan man nesten ikke be om bedre diktafon. Da jeg prøvde å spille inn en forelesning fant jeg dog ut at den innebygde mikken ikke var bra nok. Opptaket besto stort sett av bakgrunnsstøy. Dett hadde ikke vært noe problem hvis det hadde vært en lydinngang på spilleren.

 

4) Programvaren som følger med kan sette griller i hodet på selv den mest tålmodige. Hvorfor kan ikke spilleren bare sortere musikken etter mapper? Den avhenger rett og slett for mye av ID3-tags. Dette fører til at f.eks. når man legger inn en samleplate, blir det laget en ny mappe per artist. Verre er det at for nøyaktige tags lager rot. Eksempel: Her om dagen kjøpte jeg Pendulums Hold Your Color. Denne ble selvsagt rippet og lagt inn så fort som mulig. Greia er at et par av låtene er kreditert andre artister, med det resultat at disse låtene ikke dukker opp under den vanlige albummappen på spilleren, men må letes fram under andre artistnavn. Jeg synes browsingen på spilleren burde ligne så mye som mulig på en vanlig CD-hylle, altså at de låtene jeg forventer å finne på en CD er der uavhengig av hvem som har laget dem. Dette kan til en viss grad unngås ved å browse etter albumnavn, men er likevel irriterende.

Det verste ved dette er likevel at låter som ikke har ID3-tags overhodet ikke lar seg avspille. De blir lagt inn, men dukker ikke opp. Jeg har derfor vært nødt til å rippe en hel del plater om igjen siden jeg for 6-7 år siden, da jeg rippet dem første gang, ikke skjønte vitsen med tags.

 

Alle disse punktene er imidlertid som bagateller å regne. Her er en spiller som (etter installasjon av amerikansk firmware) spiller høyt nok i massevis. Jeg kan legge inn filmer på den, høre på radio og gjøre opptak (praktisk hvis man kommer på et kult riff man ikke vil glemme). Til alt overmål lar den seg også på en enkel og grei måte koble seg til TV med mer enn brukbar bildekvalitet, og på samme måte plugges rett inn i en vanlig forsterker. Man har enormt mange muligheter med denne spilleren, og det er ikke feil å si at det er det mest komplette underholdningsproduktet jeg har hatt (bærbarheten tatt i betraktning). :love:

Lenke til kommentar

Argh, installerte xp igår for å kunne koble til spilleren. Har installert SP2, WMP10, alt som var på cden som fulgte med, alt som står i databasen til Creative om problemer med å finne spilleren + kjørt windows update, installert alt derfra også. Men, finner fortsatt ikke spilleren :(

Den får strøm fra USB, den lader som bare det. men media exploreren finner den ikke... :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...