Gå til innhold

Bremselengde, hvordan regne ut?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan regner man ut bremselengde? Skjønner ikke den malen som står i teoriboka. Ganske blåst når det gjelder matte..! Veit at alt egentlig kommer an på bil, vær osv.. men kjekt å kunne/vite :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bremselengden øker proposjonalt med kvaderatet av fartsøkningen

6048471[/snapback]

Så hvis jeg øker fra 80 km/h til 90 km/h, så øker bremselengden med 10 * 10 = 100 meter?

Skrevet (endret)

s = v² / 2 * μ * g

 

der s er bremselenden

v er startfarten

μ er friksjonstallet (mellom 0 og 1)

g er gravitasjonsakkselerasjonen (konstant, 9,81m/s²)

Endret av jalejale
Skrevet (endret)

Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist...

 

x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene.

 

Formel 1: TØRR ASFALT

x*3 = y

(x+x)/2 = z

y+z= stopplengde i meter

 

Formel 2: VÅT ASFALT

x*3 = y

x*x = z

y+z= stopplengde i meter

 

Formel 3: GLATT FØRE (vinter)

x*3 = y

x*x*2 = z

y+z= stopplengde i meter

 

Litt forklaring:

Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser)

Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h.

Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen.

 

Eksempler:

TØRR ASFALT med en fart på 80km/h

8*3 = 24m

(8*8)/2 = 32m

24m + 32m = 56meter er stoppelengden

 

VÅT ASFALT med en fart på 80km/h

8*3 = 24m

8*8 = 64m

24m + 64m = 88meter er stoppelengden

 

GLATT FØRE med en fart på 80km/h

8*3 = 24m

8*8*2 = 128m

24m + 128m = 152meter er stoppelengden

 

håper dette var til hjelp, hilsen Jarle

Endret av jalejale
  • Liker 1
Skrevet

Tenk deg dette da:

 

Når farten øker til det dobbelte (2 ganger), øker bevegelsesenergien 4 ganger.

 

Når farten blir 3 ganger så stor, blir bevegelsesenergien 9 ganger så stor.

 

Som du forhåpentligvis skjønner så øker bevegelsesenergien i takt med med fartsøkningen ganget med seg selv:

2*2=4

 

3*3=9

 

4*4=16

 

:thumbup:

Skrevet
Da har jeg funnet noen bedre formeler enn det jeg postet sist...

 

x er hastigheten, men man tar ikke med hele hastighets-tallet, bare det første sifferet. Altså; hvis man kjører i 80km/h, så blir x = 8. slik er det for alle 3 formelene. Det er bare ca.tall, men det gir en pekepinn på forksjellene.

 

Formel 1: TØRR ASFALT

x*3 = y

(x+x)/2 = z

y+z= stopplengde i meter

 

Formel 2: VÅT ASFALT

x*3 = y

x*x = z

y+z= stopplengde i meter

 

Formel 3: GLATT FØRE (vinter)

x*3 = y

x*x*2 = z

y+z= stopplengde i meter

 

Litt forklaring:

Det første tallet man regner ut (y) er reaksjonslengde, altså det stykket man kjører mens man reagerer på å stoppe (tenking, bevegelser)

Det andre tallet man regner ut (z) er bremselengde, altså det stykket bilen bruker på å senke farten til 0km/h.

Da blir y+z stopplengde, det stykket man bruker på å stoppe bilen.

 

Eksempler:

TØRR ASFALT med en fart på 80km/h

8*3 = 24m

(8*8)/2 = 32m

24m + 32m = 56meter er stoppelengden

 

VÅT ASFALT med en fart på 80km/h

8*3 = 24m

8*8 = 64m

24m + 64m = 88meter er stoppelengden

 

GLATT FØRE med en fart på 80km/h

8*3 = 24m

8*8*2 = 128m

24m + 128m = 152meter er stoppelengden

 

håper dette var til hjelp, hilsen Jarle

6053379[/snapback]

 

Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell.

Skrevet (endret)
sniiiiiiiiiiiip

6053379[/snapback]

 

Men den faktiske bremselengden er selvsagt langt mer komplisert. Skal man kunne bevise eller sannsyliggjøre en minimumshastighet må man ha de faktiske forholdene som teperatur, underlag dekk, bremessystem og ferdigheter med i bildet. Det kan være stor forskjell på bremselengde på samme føre mellom to biler. Feks: Eldgammel japse med gamle, dårlige dekk, skjeve bremser og uerfaren sjåfør kontra moderne mercedes med gode, nye sportsdekk. Jo dårligere føre jo større forskjell.

6061444[/snapback]

 

klart det, jeg postet en formel tidligere som tar med seg mye mer av alt som kan virke inn på et bremsene objekt... problemet ditt da er jo å regne ut denne μ (my) som er friksjonstallet. (μ = R/U i et kraftskjema)

 

Men skal vi gå så i dybden, så må man nesten ha en test-lab, og jeg føler på meg at trådstarter ikke er en ingeniør som spør hvordan han skal få gjort jobben sin hos pirelli...

de tre små formelene var bare for å vise og kanskje belyse forskjellene ved forkjellige føre/fart.

 

edit: og som du ser så er ikke m (masse) inkludert i denne formelen. Det betyr (i teorien) at det ikke spiller noen rolle om man kjører bil på 10tonn eller 1tonn.

Endret av jalejale
  • 10 måneder senere...
Skrevet

Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen.

 

Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv..

 

Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde.

  • Liker 1
  • 2 uker senere...
  • 1 år senere...
Skrevet
Bremselengden øker med kvadrat av fartsøkningen.

 

Hvis du da f.eks pugger bremselengden på 20km/t vet du med en gang også 40/60/80/100 osv..

 

Bremselengden på 20 km/t er 2 meter. Det er lett å huske. Får du da spørsmål om bremselengde i 80 km/t. Da firedobles farten, kvadratet av fartsøkningen (4) er da 16, med andre ord er svaret 32m bremselengde.

Fartsøkningen har samme benevning som farten, altså km/t eller m/s. Det blir helt feil å si at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen. Hvis farten multipliseres med a, multipliseres bremselengden med a^2. Det er ikke det samme som at bremselengden øker med kvadratet av fartsøkningen.

  • 5 måneder senere...
Skrevet

Gammel fart: X

Gammel bremselengde: Y

Ny fart: Z

Hva er bremselengden blitt nå?

 

Dette er vel aktuelt for de som skal ta teoriprøven, dette regner du enkelt ut:

 

(Ny fart / gammel fart) * (ny fart / gammel fart) * gammel bremselengde = Ny bremselengde

((Z/X)^2)*Y = Ny bremselengde

 

Dette kan man lage enkle regneregler av når den nye farten er enkel å dele på den gamle, dvs feks når man får en dobling i fart, da blir: ny fart / gammel fart = 2, og bremselengden blir 2 * 2 * gammel bremselengde = 4 ganger den gamle bremselengden

 

Samme gjelder når man tredobler farten, da vil bremselengden bli 3*3*gammel bremselengde = 9 ganger den gamle bremselengden, siden ny fart / gammel fart blir 3.

 

Håper det skulle være greit å regne med for de fleste =)

  • 1 år senere...
  • 5 år senere...
Skrevet

Noen som vet hvordan man regner ut når bremselengden ved 30km/t er 10 meter, og hvor langt den da ved 90km/t blir? I boken står det kan bli eten blir,  30 meter, 60 meter, 90 menter eller 120 meter. Må velge en av dem.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...