Gå til innhold

Krigen mellom Israel/USA og Iran

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rhabagatz skrev (19 minutter siden):

Det er alltid "forsvar" når noen går til krig. Også Russland måtte "forsvare" seg ...

Ah, du kom meg i forkjøpet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
obygda skrev (33 minutter siden):

Nei. Ingen i Europa har bedt om å bli forsvart. Ingen i Europa eller Nato foruten Trump sitt USA har følt seg truet av Iran. Det er helt absurd. USA har IKKE forsvart Europa..faktisk har de indirekte ANGREPET Europa ved å påføre oss økte kostnader og trolig også en kommende flyktningestrøm. Det USA har gjort skader Europa. Det er et helt absurde tankesett å mene at USA forsvarte vesten..De ødelegger vestens økonomi og skaper en ny flyktningestrøm til Europa. Snakk om snu ting på hodet. Klarer du ikke se hva Trump har gjort?  Om noe burde USA BETALE erstatning til Europeiske land. Trump gjør verden mer utrygg og han bidrar til at ALLE land i vesten må bruke enorme NYE penger på forsvar fordi han ødelegger og bryter ned allianser og skaper en mer utrygg verden. USA har oppført seg som en proxy for Russland.

FN mener Iran truer verden med sine nuclear ambisjoner og state sponsored terrorisme, ikke bare vesten.  At USA gjør det verre når de prøver å forsvare verden er sannt men angrepskrig er det ikke.  Det er ganske naiv å tro at Iran ikke truet verden, vi ser akkurat nå hva en svak Iran kan gjøre med verdens olje,   tenk på hva en nuclear Iran ville gjøre...

• Liker 2
Skrevet (endret)
Noxhaven skrev (3 minutter siden):

Samme retorikk som Putin har om Ukraina.
Putin bare beskytter russere som bor øst i Ukraina, og forsvarer Russland mot at NATO grensen kommer nærmere sin egen landegrense og med det angripe hele Ukraina.
Han også kaller angripskrigen sin helt konsekvent for en spesial opperasjon og mener det er helt galt å kalle det en "angripskrig".

Hvilke land angrep Ukrain og truet dem med atombomber?  Hvor var FN og sanksjoner mot Ukrain før krigen?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Skrevet
Noxhaven skrev (7 minutter siden):

Samme retorikk som Putin har om Ukraina.
Putin bare beskytter russere som bor øst i Ukraina, og forsvarer Russland mot at NATO grensen kommer nærmere sin egen landegrense og med det angripe hele Ukraina.
Han også kaller angripskrigen sin helt konsekvent for en spesial opperasjon og mener det er helt galt å kalle det en "angripskrig".

Så FN tar feil,   en nuclear Iran er bra.

• Liker 2
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Joda..jeg ser at mange frykter Iran og spesielt ett Iran med atomvåpen. Men her er det ulike meninger og ulik grad av bekymringer. Og det er ulike meninger om hvordan man best kan sikre seg mot et Iran med atomvåpen ambisjoner. Jeg tror at omtrent hele Europa har andre måter og tanker om dette enn USA og Israel. I Europa er vi komfortable med avtaler som sikrer kontroll og overvåking av avtalene..ikke krig. Europa har hatt og HAR en krig gående...og vi vet hvor hinsides dumt det er å velge krig. USA har aldri opplevd en moderne krig i eget land. Trump har null forståelse hva krig innebærer.. har aldri vært soldat i militæret..aldri gjennomført militærtjeneste osv..

Svært mange i Europa HAR gjennomgått militær opplæring og har nok en dypere forståelse for hva krig innebærer. Har selv militær utdannelse også i likhet med svært,svært mange andre i Norge.

Vært gjennom helvetesuker og er trent opp til å håndtere en masse,masse ulike våpen og militære kjøretøy..Og om noe så forstår jeg at krig er et helvete..

Jeg antar at de fleste i USA knapt forstår en skitt av hva som foregår rundt i verden..de er opptatt av sitt og føler de er langt borte fra verdens problemer og kriger. Jeg forstår rett og slett ikke den kulturen man bygger opp i USA under Trump. Alle læres opp til å være drittsekker og utnytte enhver anledning til egen vinning med Trump som forbilde. Strategisk tenking er totalt fraværende og USA gjør seg svakere og mer irrelevant for fremtiden slik Trump turer i vei. Hvordan i alle dager skal USA operere sin militære styrke og sikre seg selv om de mister tilgang til baser i fremmed land? Trump ødelegger for USA big time. Europa ba IKKE om å bli beskyttet fra Iran gjennom en krig..det er totalt hjernedød agering. Et smart USA skaffer seg allierte,behandler dem med respekt og verdighet og tar dem med på råd for å sikre både felles og egne verdier. Det BARE slik man kan bygge seg sterkere og tryggere.. Trump er en komplett idiot som tror hans USA er så sterkt at de ikke trenger hverken venner eller allierte..Det er slik imperier faller..Bare les deg opp på hvordan store imperier har gått til grunne. 

Du glemmer kanskje at de fleste amerikanere er imot krigen og støtter NATO og ikke støtter Trump generellt.  Du gjentar bare hva flertallet amerikanere tror.  Problemet er at det trenges en overveldende flertall til å bli kvitt av idioten.  Det kan hende at denne krigen blir nok til å føre til en overveldende flertall.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
jjkoggan skrev (33 minutter siden):

Du glemmer kanskje at de fleste amerikanere er imot krigen og støtter NATO og ikke støtter Trump generellt.  Du gjentar bare hva flertallet amerikanere tror.  Problemet er at det trenges en overveldende flertall til å bli kvitt av idioten.  Det kan hende at denne krigen blir nok til å føre til en overveldende flertall.

Jeg tviler på at kongressen vil sparke han uansett hva som skjer. Det er alt for mange i USA som støtter Trump. Det er jo en virkelig gåte,i alle fall for mange her i Europa, hvordan Trump kunne bli valgt. Nå har vi en galning i USA som synes USA er best når de kriger,stjele og lyver...

Denne Iran krigen er definitivt ikke over...

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
7 minutes ago, obygda said:

Jeg tviler på at kongressen vil sparke han uansett hva som skjer. Det er alt for mange i USA som støtter Trump. Det er jo en virkelig gåte,i alle fall for mange her i Europa, hvordan Trump kunne bli valgt. Nå har vi en galning i USA som synes USA er best når de kriger,stjele og lyver...

Det virker ikke slik. Israel er ikke interessert og de saboterer. I tillegg er avstanden mellom USA og Iran veldig stor.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)

Jeg ville ha foretrukket at våre politikere var skarpere i kritikken av Israel og risikerte at diplomater ble kastet ut av landet. Det er ikke vi som blir isolert, det er de.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet
3 minutes ago, Imaginacíon said:

Jeg ville ha foretrukket at våre politikere var skarpere i kritikken av Israel og risikerte at diplomater ble kastet ut av landet. Det er ikke vi som blir isolert, det er de.

Det som er påfallende er at det er den folkemorderske apartheidstaten som sanksjonerer, og ikke omvendt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet
25 minutes ago, Rhabagatz said:

Det som er påfallende er at det er den folkemorderske apartheidstaten som sanksjonerer, og ikke omvendt.

Det er en tragedie for Midtøsten og verden at ikke Israel for lengst er plassert i samme kategori som apartheid Sør Afrika og behandlet deretter. Realiteten er at Israel er mye verre enn Sør Afrika noensinne var.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
4 hours ago, jjkoggan said:

FN mener Iran truer verden med sine nuclear ambisjoner og state sponsored terrorisme, ikke bare vesten.  At USA gjør det verre når de prøver å forsvare verden er sannt men angrepskrig er det ikke.  Det er ganske naiv å tro at Iran ikke truet verden, vi ser akkurat nå hva en svak Iran kan gjøre med verdens olje,   tenk på hva en nuclear Iran ville gjøre...

Er det noe som helst som tyder på at denne krigen har hindret Iran å produsere atomvåpen? Eller har det bare økt motivasjonen for det? Og hvor mange andre banditt-regimer rundt omkring i verden vurderer nå atomvåpen for å forsvare seg?

• Innsiktsfullt 3
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Europeere er en gåte for mange amerikanere også.   Det er slik det går.   Når folk mangler tillit i samfunnets institusjoner så øker sjansen at de gjør det som er ulogiske for de som har stor tillit i samfunnets institusjoner

Skrevet
Smule8o skrev (5 minutter siden):

Er det noe som helst som tyder på at denne krigen har hindret Iran å produsere atomvåpen? Eller har det bare økt motivasjonen for det? Og hvor mange andre banditt-regimer rundt omkring i verden vurderer nå atomvåpen for å forsvare seg?

Det er for tidlig å vite.  Jeg, og de fleste amerikanere tror Trump forverrer situasjonen men håper vi tar feil.  Det burde du også.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
jjkoggan skrev (19 minutter siden):

Europeere er en gåte for mange amerikanere også.   Det er slik det går.   Når folk mangler tillit i samfunnets institusjoner så øker sjansen at de gjør det som er ulogiske for de som har stor tillit i samfunnets institusjoner

Om man mangler tillit så hvorfor stemmer man da frem en kjent løgner og tyv hvis eneste verktøy for å sanke stemmer ser ut til å være å prate dritt om andre?

Iranere og andre som skal "forhandle" med Trump vet jo at de ikke kan stole på Trump. Selv de mest dedikerte tidligere vennene blir jo løpende dolket i ryggen. Forstår godt at Iran ønsker Vance istedenfor Trump i forhandlingene. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
jjkoggan skrev (25 minutter siden):

Det er for tidlig å vite.  Jeg, og de fleste amerikanere tror Trump forverrer situasjonen men håper vi tar feil.  Det burde du også.

Tror...vi VET at Trump forverrer situasjonen. Ikke bare for USA,men hele verden. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
Smule8o skrev (41 minutter siden):

I Trumps Amerika ser det ut som fremgangsmåten er slik; 1:Sanksjoner/Blokade over lengre tid, deretter «forhandlinger».
2:Forhandlinger. Under disse «Forhandlingene» vil amerikanerne angripe militært. 
De gjorde dette både mot Venezuela og Iran(2 ganger mot Iran nå). Cuba er nå på steg 1.  Nord-Korea er også på steg 1. Hvilke land er det mest sannsynlig at Amerikanerne vil kødde med?

Overleverer det iranske regimet denne konflikten så tror jeg det er en veldig stor sjanse for at de vil utvikle atomvåpen og det er ene og alene takket være Trump. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...