Gå til innhold

Hvor kraftige skjermkort drar cpu`en min?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Den kan dra alle kort som er kommet ut til nå (for oss "vanlige mennesker"). Det eneste kan være at et ikke fullt så nytt kort vil gå mer "smooth" enn et helt nytt et.

Lenke til kommentar

En amd fx60 overklokket til 3.7ghz ville ha vært bra, hehe. Over til alvor, det er vanskelig å fastslå hvordan en cpu vil virke inn på total ytelsen til 7900gtx sli. Jo høyere cpu'en er klokket, jo bedre, jeg vil si godt over 3ghz "dual core" for at cpu'en skal holde følge med sli.

Lenke til kommentar

Ingen prosessor drar fullt nytte av et skjermkort, eller omvendt. Begge er en flaskehals på en måte. Jeg ville heller valgt ett/flere forholdsvis kraftig(e) skjermkort og en litt svakere cpu, enn en veldig kraftig cpu og et svakere skjermkort.

 

Det finnes ingen fasitsvar, men diverse tester kan gi deg en pekepinn på hvor mye ekstra ytelse du får av en kraftigere prosessor på et visst skjermkortoppsett.

Lenke til kommentar

En Amd Athlon X2 4200+ er en cpu sammensatt av to 3500+-kjerner.

 

Jeg tror en slik vil holde til to 7900 GTX i SLI.

 

Men som sagt ovenfor ville også jeg ha balansert litt, i stedet for en X2 4200+ og to 7900 GTX, en X2 4800+ og et 7900 GTX og spart resten av pengene.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen planer om å kjøpe to 7900 GTX nå, jeg bare lurte på om det var noen vits og en gang i fremtiden kjøpe nok et 7900 GTX og kjøre kortene i SLI om jeg skulle trenge litt mer ompf. Sannsynligvis kommer jeg ikke til å trenge det.

Lenke til kommentar

Hvis du har en gammel CPU og sådan relativt gammelt skjermkort, og du ikke greier å dra spillet ditt i 640x480, så vil ikke et skjermkort hjelpe mye.

 

Derimot hvis du klarer 640x480 (medium settings) med fin flyt, men derimot 1024x768 med 4xAA og highsettings blir slideshow...så vil et skjermkort hjelpe mye!

 

Raskere skjermkort vil la deg kjøre på høyere oppløsninger, og det blir ikke tregere hvis skjermkortet er for "raskt" for CPU som noen påsto, det er jo ikke snakk om en kompressor på en bil dette.. :-)

 

min erfaring:

Forlenge siden prøvde jeg på min gamle amd k6-2 450 med 64mb minne å bytte ut en voodoo banshee AGP16mb med en geforce1... hav av forskjell på de kortene, men CPU var så svak at spillene gikk i samme hastighet som før (mer eller mindre), bare at ved geforce kortet så kunne jeg skru oppløsningen mye høyere uten at det gikk (enda) tregere.

Prøvde så voodoo kortet på en athlon 700mhz, og da gikk spill smooth i 640x480, men dårlig i oppløsning! Men det skjermkortet var så gammelt at det selv på den lave oppløsninga hindret FPS :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...