Gå til innhold

Dataspill i skolen


Anbefalte innlegg

Organisasjonen "Barnevakten" vil ha inn dataspill i skolen, og vår kjære kunnskapsminister er selvsagt positiv til forslaget. Han ble intervjuet av VG mens han spilte Buzz. Han er også positiv til dansematter i gymtimene.

Hva tror dere om forslaget?

 

Personlig synes jeg standard dataspill som jeg spiller på fritiden ikke har noe i skolen å gjøre.. Men for barnetrinnene mener jeg det kunne vært positivt med litt i det minste IT-opplæring. Det er viktig å raskt vende seg til å bruke en PC og annet IT-utstyr og jeg tror dataspill kan være en god løsning om de velger seg ut spill med omhu.

Jeg har ikke spesielt tro på Buzz og dansematter..

 

- Jeg var hektet på Super Mario. Det er vel litt 1814-teknologi nå, men da var jeg med, sier han lattermildt.
:ermm:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er for PC-"spill" jeg, så lenge det faktisk er noe lærerikt og ikke bare pur underholdning. GTA i Norsk-timene passer f. eks ikke inn. Men om skolen hadde kjøpt et lite lass dansematter tror jeg hadde vært en utrolig fin variasjon i gymtimer.

 

Ellers er jo "Josefine"-spill fine for 1. klassinger og den slags. :)

Lenke til kommentar

Som en som lærte mesteparten av engelsk-kunnskapene sine gjennom adventure-spill fra Sierra, er jeg ikke udelt negativ til dette tiltaket. Og det er vel forsåvidt ikke helt nytt heller. Jobber med IT på en ungdomsskule, og der har jo det i lengre tid blitt benyttet ymse online-spill for mattelæring.

 

Men det må jo være snakk om spill som har noe å lære barna. Jeg blir litt skeptisk når jeg ser det er snakk om SV og Djupedahl her. Ser det blir snakket om spill som "Singstar" og "Buzz" i artikkelen, og da snakker vi vel mer om underholdning, ikke læring. Da kan de like godt gi en utetime istedenfor, så får ungene ihvertfall litt mosjon..

 

Link til artikkelen forresten:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303021

Lenke til kommentar
Med tanke på hvor mange idioter det finnes i skolene nekter jeg å tro at dette ville ha gått bra.

6035479[/snapback]

 

Det er vel nettopp derfor noe slikt kunne gå bra, nettopp fordi de norske skolene er fulle va idioter, nettopp fordi vi allerede i barnehagen lærte at det lønte seg å snakke til folk på dems nivå, idioter + dataspill = gir forhåpentligvis en god skole.

 

Jeg personlig synes det er negativt med all den teknologiseringen av samfunnet som til de grader skjer i dag, og jeg er derfor negativ til et slikt forslag. Men på en annen side så kan det, som jeg nevnte over meg, virke positivt på læreevnen til dagens ungdom, og da veier det kanskje opp mot min negative innstilling.

 

Nei, jeg er nok på mange måter for konservativ innenfor dette her.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man på død og liv måle hvor god en skole er etter hvor mange datamaskiner de har? Det finnes ikke noe så kjedelig som norsklærere som krampeaktig tar med seg hele klassen inn på "datarommet" og "nei nå skal vi surfe denne fine norsksiden jeg fant du!". Eller ØKI. Noen vennligst drep det faget. Vi trenger ikke "lære å lage mapper i windows" eller "nei nå skal vi leke med excell dere!". DØØ! DØØØ! DØØØ!!

 

På en annen side er få ting så spennende som en lærer som forklarer på tavla eller uten hjelpemilder i det hele tatt noe vedkommende kan, og er engasjert i forhold til. Da går det bare ikke å ikke følge med...

 

Forøvrig - det finnes en ting som er kjedligere enn norsklærere og datarom - power-point og liknende systemer. Umulig å følge med på, og enten så er det totalt inkompetente gjøker som bare fikler med prosjektor og datamaskin, eller så er det overkompetente gjøker (Mac-brukere er ILLE her) som bare er opptatt av "SEEEEE så fin presentasjon jeg har!". Gjøker er dem begge to, og det er drit kjedelig å se på.

 

Fra universitetet har jeg opplevd det at de forelesningene jeg lærer mest av, de bruker en slags "overhead på rull". Så sitter de der oppe, forteller og forklarer, og skriver på denne rullen. Kjempelett å ta notater og å følge med på. Tilsvarende har jeg opplevd med data - her bruker vi det til noe fornuftig. Forelesninger om det vi skal bruke først, kansje noen har med seg en datamaskin for å demonstrere (IKKE ferdiglagde slides), og så går vi og bruker det. Med mulighet til å spørre hverandre eller termvakter/orakler. I tillegg bruker vi dem til noe fornuftig - informasjonshenting, beregninger, og rapportskrivning. På skikkelige, stødige Linux-maskiner som faktisk virker hver eneste gang.

 

Jeg gjenntar en gang til for å være på den sikkre siden: DØD OVER POWERPOINT! (og relaterte programmer)

Lenke til kommentar

barnslige uttalelser kyrsjo. du har ikke hatt annet enn dårlige erfaringer med folk som bruker powerpoint etter det du skriver. powerpoint funker bra om man er smart og strukturert nok.

om maskinen fungerer hver gang kommer mest an på hvem som bruker den og hva slags veldlikehold den får.

 

og når det gjelder det du skriver om norsklærere og å lage mapper og sånn;

du må huske at ikke alle er (på langt nær) like flinke med IKT-utstyr som majoriteten på dette forumet.

norsklæreren er kanskje teit, men om siden relatert til pensum, synes jeg det høres ut som en ok variasjon fra den ellers så kjedelige undervisningen.

 

har selv gode erfaringer med både powerpoint og flash presentasjoner. sistnevnte er jeg dårlig på selv, men under gruppearbeid med en nerd ble det blodig kult. og innholdsmessig bra.

Lenke til kommentar
norsklæreren er kanskje teit, men om siden  relatert til pensum, synes jeg det høres ut som en ok variasjon fra den ellers så kjedelige undervisningen.

6036287[/snapback]

Han sier selv at det ikke nødvendigvis må være kjedelig å ha tavleundervisning i norsk hvis læreren er engasjert, kreativ og virkelig kan det han/hun snakker om.

Dårligere lærere har kanskje lett for å falle for slike enkle dataløsninger fordi det krever mindre av dem.

Lenke til kommentar

Skolene må først få seg datakyndige lærere OG IKKE MINST brukandes datamaskiner.

 

Dette skjer ikke på 20år enda med de politikerene som vi har. Skolene sliter jo med sopp, og har gjort det lenge før min tid.

 

Så dataspill er en hype, og utspillet er vel ment for å prøve å dekke over utdanningsministerens tidligere.... udugelighet?

Lenke til kommentar
Fra universitetet har jeg opplevd det at de forelesningene jeg lærer mest av, de bruker en slags "overhead på rull". Så sitter de der oppe, forteller og forklarer, og skriver på denne rullen. Kjempelett å ta notater og å følge med på.

6036216[/snapback]

Vi hadde en mattelærer på Gløs som holdt på på den måten. Var et helvete. Ikke minst fordi han brukte ganske tjukk turs, og alle disse eta'ene og zeta'ene og hva vet jeg hva dem heter, var umulig å skille fra hverandre...

Lenke til kommentar

Så lenge læreren ikke har en håndskrift som kvalifiserer til å bli lege, så går ting greit...

 

Men syns det blir ganske bortkastet å bruke tid i forelesning til å TA NOTAT, enn å bare følge med på faktisk det som foreleses.

 

30% av befolkningen er audible og lærer best ved å lytte.

30% av befolkningen er visuelle og lærer best ved å bli vist ting.

40% er kinetiske og må ta på, klø på, prøve ting sjøl for å lære.

 

Skolen er da tilpasset kun 30% av befolkningen ... ikke rart vi rangerer lavt.

Lenke til kommentar

Dette er jeg faktisk positiv til. Jeg trodde ikke jeg skulle si det, men jeg er faktisk enig med Djupedal. MEN dansematter? Nei takk. Det har eksistert gode læring spill for blant annet engelsk og matte i mange år, og dansematter faller ikke inn under den kategorien.

 

Djupedal overrasket litt her ja ettersom han tidligere har vist seg å være særdeles ubrukelig selv til rødgrønn å være.

Endret av invictus
Lenke til kommentar

arg ... finne kilder for påstander som kommer fra en lærer....

 

Altså. Påstanden er litt generaliserende, men jeg syns den beskriver det enkelt og greit nok. Folk lærer på ulik måte.

 

De vanligste å skille på er visuelle, audible, kinetiske. Men noen drar gjerne inn noen til som logiske, læring av å lese tekst ... etc.

Om ikke skillet går akkurat på 30, 30 40%, så er det en viss enighet at det er overvekt av kinetiske.

Men nå er ikke tallene så vesentlige egentlig. Men det er jo verdt å merke seg at folk er svært ulike.

 

Dere kan jo selv google etter "kinetic visual auditory learning"

Er desverre mye boss på nettet, så litt vanskeligt å hoste opp sider som gir grei nok info på området.

Men jeg vil nå si at når majoriteten av norske lærere kun hoster opp tekst på en tavle som folk må gjøre notater av, så henviser han seg egentlig til et smalt publikum. Men så er jo lærer notorisk late.

 

Gode folk blir ikke lærere, de blir heller head-huntet til de private. Så se lyst på det.

Lenke til kommentar
barnslige uttalelser kyrsjo. du har ikke hatt annet enn dårlige erfaringer med folk som bruker powerpoint etter det du skriver. powerpoint funker bra om man er smart og strukturert nok.

om maskinen fungerer hver gang kommer mest an på hvem som bruker den og hva slags veldlikehold den får.

 

og når det gjelder det du skriver om norsklærere og å lage mapper og sånn;

du må huske at ikke alle er (på langt nær) like flinke med IKT-utstyr som majoriteten på dette forumet.

norsklæreren er kanskje teit, men om siden  relatert til pensum, synes jeg det høres ut som en ok variasjon fra den ellers så kjedelige undervisningen.

 

har selv gode erfaringer med både powerpoint og flash presentasjoner. sistnevnte er jeg dårlig på selv, men under gruppearbeid med en nerd ble det blodig kult. og innholdsmessig bra.

6036287[/snapback]

 

Nei, det har ikke noe med vedlikeholdet til datamaskinen, eller generell kyndighet med datamaskin å gjøre. Det har noe med at datamaskiner bruker tid på å logge seg inn, fyre opp programmer etc., noe som distraherer foredragsholder slik at foredragsholder blir mer opptatt av å klikke "neste" i programmet sitt.

 

Deretter tar ikke foredragsholder hensyn til at folk både skal prøve å få med seg det som står på skjermen, samtidig som de skal få med seg det som blir sagt, etc. Det skjer rett og slett for mye på en gang. Og ettersom ikke foredragsholder faktisk må skrive ned, så kan han ikke ta bort så fort at man ikke rekker å skrive ned selv eller eventuellt lese.

 

Ang. mappelaging: Det hjelper ikke så lenge heller ikke læreren kan. Uansett så kan 99% dette, og den ene prosenten som ikke kan, er alt for opptatt med å bli forstyrret av de 99% som kan og derfor ikke gidder følge med at denne prosenten ikke lærer det.

 

Jeg har sett mye powerpoint/OpenOffice Impress/LaTeX/Flash-presentasjoner, og har holdt en hel del selv. Men etter å ha blitt "utsatt" for et par gode foredragsholdere på universitetsnivå (som ikke bruker det) og et par som bruker det (riktig) og enda et par som bruker det feil, så ser jeg det nå: Kan du holde et foredrag, så trenger du ikke powerpoint, eventuellt kansje til en graf eller et bilde eller noe slikt som er for komplisert til å tegne på direkten.

 

Ang. norsklæreren: Når sist så du noen som faktisk virkelig *gjorde* de oppgavene? Var som når vi hadde vikar i 2.klasse som gav oss barneskoleoppgaver i nynorsk... Ja det var en OK variasjon. Fikk posta jævlig mye på forum den timen! (ettersom siden ikke virka, det stod ca. ingenting der som var verd å lese etc etc etc.)

 

Det siste du nevnte: Ja det er kult. Ja, du lærte sikkert masse - og det var også det som var hovedpoenget. Men hvor mye tror du de andre lærte? Hvor mye lærer du av at noen står der frame og babler i vei, halvveis forbredt, med en halvveis-fungerende presentasjon (hvor alle bildene har bytta plass fordi skolen har en nyere versjon av ms office enn det personen har hjemme eller vice versa), gjerne med et par flashy videoer som ærlig talt bare ble satt inn "fordi vi må fylle 15 minutter, og denne tar 5 uten at vi har løftet en finger",

 

Datamaskin på prosjektor er godt for tre ting:

1) Vise bilder, tegninger, grafer etc.

2) Vise videoer

3) Demonstrere hvordan man gjør en eller annen operasjon på datamaskin

 

Skolene må først få seg datakyndige lærere OG IKKE MINST brukandes datamaskiner.

 

Dette skjer ikke på 20år enda med de politikerene som vi har. Skolene sliter jo med sopp, og har gjort det lenge før min tid.

 

Så dataspill er en hype, og utspillet er vel ment for å prøve å dekke over utdanningsministerens tidligere.... udugelighet?

6037267[/snapback]

 

Hype ja. Tvilsomt at det er for å dekke over noe da. Brukandes datamaskiner kan vi ha I DAG hvis politikerne får hue ut av ræva til ms/simens (bla. har Oslo komune en temmelig dogy avtale her) etc. og switcher over til Skolelinux eller annet egnet system. Men dette er en annen debatt.

 

Så lenge læreren ikke har en håndskrift som kvalifiserer til å bli lege, så går ting greit...

 

Men syns det blir ganske bortkastet å bruke tid i forelesning til å TA NOTAT, enn å bare følge med på faktisk det som foreleses.

 

30% av befolkningen er audible og lærer best ved å lytte.

30% av befolkningen er visuelle og lærer best ved å bli vist ting.

40% er kinetiske og må ta på, klø på, prøve ting sjøl for å lære.

 

Skolen er da tilpasset kun 30% av befolkningen ... ikke rart vi rangerer lavt.

6037458[/snapback]

 

Jeg lærer best ved en kombinasjon. Jeg vil gjerne ha vist og forklart ting først, samtidig som jeg skriver det ned (hovedsaklig for å få det kjørt en ekstra gang igjennom hjernen - men det er også ofte greit å kunne gå tilbake til tidligere notater, eksempeloppgaver etc. Ikke altid læreboka alene er god nok.). Når dette er gjort, så er det bra å få gjort en del oppgaver, samt kansje teste ting med datamaskin/forsøk. Slik er det iallefall for meg - jeg må igjennom stoffet mer enn en gang, på forskjellige måter.

Lenke til kommentar
Få inn obligatorisk World of Warcraft spilling i skolen! Det hadde vært ett kjempetiltak for å redusere frafallet og skulk prosenten. i tillegg ville trivselen gå i været.

6038563[/snapback]

 

 

PØH - Hadde gått lei av å grinde til epic mount, set items, og dustete geek noobs så sinnsvakt at skulking hadde vært eneste måte å få ut aggresjon på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...