Gå til innhold

Dataspill i skolen


Anbefalte innlegg

norsklæreren er kanskje teit, men om siden  relatert til pensum, synes jeg det høres ut som en ok variasjon fra den ellers så kjedelige undervisningen.

6036287[/snapback]

Han sier selv at det ikke nødvendigvis må være kjedelig å ha tavleundervisning i norsk hvis læreren er engasjert, kreativ og virkelig kan det han/hun snakker om.

Dårligere lærere har kanskje lett for å falle for slike enkle dataløsninger fordi det krever mindre av dem.

6037233[/snapback]

 

Så sant så sant. Dårlige lærere/foredragsholdere bruker data/flashy presentasjoner til å dekke over sin egen udugelighet.

 

Fra universitetet har jeg opplevd det at de forelesningene jeg lærer mest av, de bruker en slags "overhead på rull". Så sitter de der oppe, forteller og forklarer, og skriver på denne rullen. Kjempelett å ta notater og å følge med på.

6036216[/snapback]

Vi hadde en mattelærer på Gløs som holdt på på den måten. Var et helvete. Ikke minst fordi han brukte ganske tjukk turs, og alle disse eta'ene og zeta'ene og hva vet jeg hva dem heter, var umulig å skille fra hverandre...

6037372[/snapback]

 

Det er selvsagt et problem uansett hvaslags tavle etc. som brukes, så lenge lærer/professor må skrive. Men så veldig stort problem er det ikke. Vår mattelærer (Tom Lindström, om noen skulle ha hørt om han) skriver heller ikke direkte pent, og det hender at jeg er veldig usikker på hva et eller annet ord er. Men noe problem er det ikke. Heldigvis har fyren vett til å bruke tynnere tursj (og dersom han ikke hadde gjort det, hadde han fått høre det ganske fort.). Uansett så blir det mye lettere å lese fra en slik overhead enn en tavle.

 

Få inn obligatorisk World of Warcraft spilling i skolen! Det hadde vært ett kjempetiltak for å redusere frafallet og skulk prosenten. i tillegg ville trivselen gå i været.

6038563[/snapback]

 

Og læringsutbyttet er? Hvorfor i alledager skal skolen bruke penger på datamaskiner og windowslisenser og WoWlisenser og lærere til å passe på og strøm og internett for at elevene skal drive det som i praksis er en avansert lek?

 

Ja til bedre lærere, ja til mer matte, NEI til mer fokus på "nei nå skal vi surfe på internett dere!".

 

Dersom man faktisk hadde lært litt skikkelig data, kansje litt enkel programmering, lært litt om hvordan internett funker, etc. - kunnskap som folk faktisk kunne hatt glede og nytte av, ikke bare "hvordan gjøre dette i årets versjon av program X". Da hadde jeg blitt mer positiv.

 

Ellers: Få innført delte grupper i en del fag. Vi hadde dette i 1. klasse på vgs i matematikkundervisningen, og det fungerte kjempebra - alle lærte mer. Vi var delt i 3, en A, B og en C -gruppe. Selv var jeg i "nerdegruppa", og vi lærte masse. Gikk langt utenfor pensum, og forstod virkelig det som ble pratet om, ikke bare "pugget pensum". Midtre gruppa lærte også en god del, ettersom du ikke hadde at halvparten av klassen satt og kjedet vettet av seg fordi de enten ikke skjønte bæret, eller fordi det var allt for lett. Tilsvarende med den gruppa for de som kunne minst - undervisningen ble lagt på riktig nivå, og de overlevde prøvene etc.

 

Kansje er bedre lønn til spesiellt flinke lærere også en idé? Men i såfall er det viktig å ha en robust mekanisme for dette. På tilsvarende måte, er det riktig å kvitte seg med de dårligste lærerene. Klarer de ikke lære bort, så har de ikke noe som lærer å gjøre, og bør derfor finne seg en annen jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Der er lettere (spesielt når man er barn) å lære mens man har det gøy. Å konsentrere seg om noe man ikke er interessert i er sykt vanskellig, spesielt når man går på barnetrinnet. Har man AD(H)D, eller en form for høytfungerende autisme, vil man også ha store problemer med å konsentrere seg om ting man ikke er interessert i.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at det er et spill man kan lære noe av (med andre ord: IKKE CS). :)

Lenke til kommentar
Der er lettere (spesielt når man er barn) å lære mens man har det gøy. Å konsentrere seg om noe man ikke er interessert i er sykt vanskellig, spesielt når man går på barnetrinnet. Har man AD(H)D, eller en form for høytfungerende autisme, vil man også ha store problemer med å konsentrere seg om ting man ikke er interessert i.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at det er et spill man kan lære noe av (med andre ord: IKKE CS). :)

6039593[/snapback]

 

Vi hadde et spill på barkeskolen der man måtte stave ordene, vi fikk instalert det åp hjemme pcer fordi vi syntes det var så gøy :)

Lenke til kommentar

Dette hørtes jo faktisk ganske interessant ut, om det bare gjennomføres på en god måte. :)

 

Jeg lærte meg engelsk ved å spille gamle adventurespill med tekstbasserte kommandoer:

 

ahh, jeg har lyst å plukke opp den ballongen der.

...

Hva faen er ballong på engelsk?

...

*ordbok*

Ahh, BALLOON!

...

"pikkup balloon"

*I don't understand you*

...

FAEN!

*ordbok*

AHH, PICK UP!

....

"Pick up balloon".

 

OH YES!!! :D

 

:)

Lenke til kommentar
Der er lettere (spesielt når man er barn) å lære mens man har det gøy. Å konsentrere seg om noe man ikke er interessert i er sykt vanskellig, spesielt når man går på barnetrinnet. Har man AD(H)D, eller en form for høytfungerende autisme, vil man også ha store problemer med å konsentrere seg om ting man ikke er interessert i.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at det er et spill man kan lære noe av (med andre ord: IKKE CS). :)

6039593[/snapback]

 

 

Der er lettere (spesielt når man er barn) å lære mens man har det gøy. Å konsentrere seg om noe man ikke er interessert i er sykt vanskellig, spesielt når man går på barnetrinnet. Har man AD(H)D, eller en form for høytfungerende autisme, vil man også ha store problemer med å konsentrere seg om ting man ikke er interessert i.

 

Dette forutsetter selvfølgelig at det er et spill man kan lære noe av (med andre ord: IKKE CS). :)

6039593[/snapback]

 

Vi hadde et spill på barkeskolen der man måtte stave ordene, vi fikk instalert det åp hjemme pcer fordi vi syntes det var så gøy :)

6039697[/snapback]

 

Det er sant. Husker det var noe som het "matteeventyret!" og tilsvarende for engelsk og geografi jeg hadde det mye gøy med (hjemme).

Lenke til kommentar

Jeg har også lære MYE engelsk fra data, kom forsovidt greit med i dag. Når hun som skulle hjelpe meg med kassen på jobb i dag kommer fra Canada og helst ville snakke engelsk =)

 

Alt jeg kan kommer fra dataspill og film.

Tror at det kunne blitt veldig interresant så lenge de styrer unna spill som -"Manhunt" etc.

Lenke til kommentar
Med tanke på hvor mange idioter det finnes i skolene nekter jeg å tro at dette ville ha gått bra.

6035479[/snapback]

godt påeng..

6043896[/snapback]

 

Nei, et dårlig poeng, for hadde det ikke vært idioter i den norske skole hadde man heller ikke trengt og gjort noe med lærningsmetodene. Det er klart at idiotene må ha blitt idioter de og, mange av dem har nok blitt det fordi de har spilt for mye pc-spill, og derfor ikke har greid å konsentrere seg om skolen og arbeidet rundt den.

Som jeg sa istad, det lønner seg alltid å snakke med folk utifra hvor de står i samfunnet, og hva meningene deres er, ønsker man å lære noe bort til idiotene må man altså snakke slik de forstår og synes er morsomt. Der kommer inn det med dataspill, vi snakker selvfølgelig ikke om nfs, wow eller andre vanlige underholdningsspill, men vi snakker om lærerike spill som kan få barn til å utvikle en viss kunnskap innenfor semantikk , matte, os.v...

 

Flere studier har også påvist at barns læreevne er størst når de har det gøy, og det må vel derfor være perfekt med spill som er utviklet for å være morsomme samtidig som de lærer bort.

Endret av warpig
Lenke til kommentar
30% av befolkningen er audible og lærer best ved å lytte.

30% av befolkningen er visuelle og lærer best ved å bli vist ting.

40% er kinetiske og må ta på, klø på, prøve ting sjøl for å lære.

6037458[/snapback]

 

Hohei. Kilde? :)

6037700[/snapback]

 

Å være kinestetisk betyr at man lærer best ved å være i bevegelse (dans, drama, leker o.l). Det å må ta og føle på ting for å lære best kalles for taktil :yes:

Lenke til kommentar
30% av befolkningen er audible og lærer best ved å lytte.

30% av befolkningen er visuelle og lærer best ved å bli vist ting.

40% er kinetiske og må ta på, klø på, prøve ting sjøl for å lære.

6037458[/snapback]

 

Hohei. Kilde? :)

6037700[/snapback]

 

Søk etter Lena Bostrõm eller Rita Dunn (ev: Dunn & Dunn). De har utredet disse tngene meget bra. Rita og Kenneth Dunn har forsket på dette i rundt 30 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...