Gå til innhold

Morsom Mac-reklame, men stemmer det?


Anbefalte innlegg

Drivere og slikt skal jeg ikke gå så grundig inn på, annet enn at Apple er mye vanskeligere å oppgradere enn en PC.

6085396[/snapback]

Jaha? Kan du utdype det? Tenker du software eller hardware?

 

På Windows heter det Windows Update på OS X heter det Systemoppdatering, same shit, different wrapping. Fungerer omtrent prikk likt bortsett fra at Mac'en nesten aldri trenger reboot.

 

Oppgradering av RAM og HD er likt som på hvilken som helst annen PC, bare at Apple sine maskiner er bedre skrudd sammen.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal du bytte ut hovedkort på en Mac?

 

Jeg kjøper uansett ikke argumentet. En bærbar Mac holder dobbelt så lenge som en bærbar pc uten noen oppdateringer av hardware. Kjenner to stykker med 5 år gamle powerbooker som suser og går, som det aldri har vært noe tull med.

Softwareoppdateringer vil jeg si er enklere på Mac, tar kortere tid og du slipper reboot i 90% av tilfellene.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal du bytte ut hovedkort på en Mac?

 

Jeg kjøper uansett ikke argumentet. En bærbar Mac holder dobbelt så lenge som en  bærbar pc uten noen oppdateringer av hardware. Kjenner to stykker med 5 år gamle powerbooker som suser og går, som det aldri har vært noe tull med.

Softwareoppdateringer vil jeg si er enklere på Mac, tar kortere tid og du slipper reboot i 90% av tilfellene.

6090205[/snapback]

Den biter jeg ikke på. Du oppgraderer altså ikke en Mac slik som du kan med PC? Hvorfor jeg vil ha nytt hovedkort. Kanskje jeg har lyst på SLi?

 

Det siste året har jeg hatt to restarter på ufrivillig basis med XP. Men kan du vise til en MacBook Pro som er bedre enn en PC? Du skjønner vel at du ikke kan bruke G4 prosessor som et argument nå lenger. ;)

Lenke til kommentar

Å argumentere for at du ikke må reboote mac'n er jeg ikke så veldig imponert over, har en pc på jobben som blir brukt til programutvikling, mao relativt tung bruk, og den restarter jeg vel gjennomsnittlig 1 gang i måneden eller sjeldnere...

 

Det er vesentlig lettere å få virus og alt mulig av spyware etc på en pc, men det er hovedsakelig pga internet explorer.

 

Har selv 2 pc'r som er under flittig bruk. Ingen av dem kjører antivirus og ingen av dem har fått virus. (Har innstallert et antivirus program, sjekket maskinene og avinnstallert og gjør det kanskje en gang i året)

 

Å argumentere med at 5 år gamle mac'r fungerer utmerket er jeg heller ikke så imponert over, har selv en 5 år gammel windows pc, som jeg ikke merker store forskjellen på til vanlig dillebruk, hvis jeg ikke var interessert i spilling hadde jeg nok knapt merket noe forskjell på den og de nyere pc'ene jeg bruker.

 

Nevnte jeg at det er utrolig lite spill til mac? :p

 

Hvorfor bytte hovedkort til en mac? av akkurat samme grunn som du vil bytte noe i en pc, du vil ha høyere ytelse.

 

Build kvaliteten på mac'r er etter det jeg forstår endel hakk bedre enn mange pc'r, de har også en tendens til å gjennomteste komponentene en god del bedre enn pc komponenter. Det finnes dog veldig mye flere komponenter med drivere til pc enn til mac, så det forklarer vel seg selv...

 

At mac skal være så utrolig enkelt etc tror jeg ikke noe på etter å ha sett søsteren min sin frustrasjon etter å ha kjøpt sin første mac. (hun har ikke hatt pc før). Med 256mb ram så gikk maskinen i tillegg som sirrup - ikke at windows, ikke gjør det samme med så lite ram, men for en tilsvarende sum hadde som hun betalte for mac'n hadde hun fått en pc med 1024mb ram.

 

En ting som nok er positivt er at hun hadde nok klart å fått evt pc spyware infisert relativt kjappt, ihvertfall hvis hun ikke hadde noen til installere firefox og thunderbird istedetfor internet explorer og outlook express... Jeg kan jo ikke akkurat si at windows pc'r ikke står i fare for å bli infisert. For en erfaren bruker har dette mindre å si dog, ettersom man gjerne må klikke feil minst en gang for å bli infisert...

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Når alt kommer til alt så blir alltid Wintel v.s. Mac OS X alltid et spørsmål om smak og behag.

 

Det som jeg synes blir litt håpløst er når folk som aldri har eid en Mac uttaler seg bastant om brukeropplevelse, kvalitet og verdi.

 

Har du testet en gammel sliten Mac for noen år siden på et bibliotek eller hørt om en sjel som har hatt et problem, teller ikke det som kvalifisert grunnlag...

 

Selv har jeg hatt PC med Windows på siden 3.11 var på markedet. Kjørt Linux i et par år, og Mac OS X det siste året, og har forelsket meg i OS X for å si det sånn...

 

Har alltid bygd mine egne maskiner frem til ifjor da jeg kjøpte en bærbar Mac.

 

Apple gjør ting veldig gjennomført og elegant og jeg liker det sånn, om det betyr at jeg må bytte hele maskinen om et par år istedet for å skru den fra hverandre og slite med drivere, varmeopphetning, støy, osv... så synes jeg det er verdt det :cool:

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Veldig enig TopDog. Smak og behag. Også enig i at det er irriterende med folk som uttaler seg om OSX som ikke har prøvd ut operativsystemet skikkelig.

 

Jeg tror ikke en person som aldri har vært borti datamaskiner ville forstått noe mer av windows en OSX. Slik jeg ser det er OSX langt mer logisk. Syntes absolutt det ligger noe i disse reklamene.

 

Mac er også eneste plattform som kjører alle operativsystem så argumentet om få spill er ikke lenger tilfellet. Du kan gjerne boote opp i windows på en Mac (intel) om behovet for spill er stort.

Lenke til kommentar
Hva skal du boote opp XP med da? Boot Camp som er full av bugs og som heller ikke gir en fullverdig erstatning for en vanlig PC?

6091995[/snapback]

 

http://www.youtube.com/watch?v=6v6knSCXMQM

 

Kan du nevne noen punkter med ting Windows kan som ikke Mac kan?

 

Og tørr jeg å spørre om du har hatt/eid/prøvd en nyere Mac før? Gjerne med Intel?

 

EDIT: Dessuten er Boot Camp enda i BETA og bugs vil bli fjernet (blir sjokket hvis ikke :ermm: ).

 

:)

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar
Hva skal du boote opp XP med da? Boot Camp som er full av bugs og som heller ikke gir en fullverdig erstatning for en vanlig PC?

6091995[/snapback]

 

http://www.youtube.com/watch?v=6v6knSCXMQM

 

Kan du nevne noen punkter med ting Windows kan som ikke Mac kan?

 

Og tørr jeg å spørre om du har hatt/eid/prøvd en nyere Mac før? Gjerne med Intel?

 

EDIT: Dessuten er Boot Camp enda i BETA og bugs vil bli fjernet (blir sjokket hvis ikke :ermm: ).

 

:)

6094252[/snapback]

Jeg eide iMac i et år rett etter at XP ble lansert. Jeg har ikke eid de nye Mac'ene med ny prosessor, men har prøvd dem. De er raske og responsive, akkurat slik som min PC.

 

Du kan ikke si noe som Windows kan som ikke Mac kan, da Mac er en plattform og Windows et operativsystem. Mac kan i teorien gjøre akkurat det samme som en PC.

 

Windows har dog fordelen av å ha mange spill skreddersydd til sin plattform og har dermed en mye større tilrettelagt måte å oppgradere maskinvare på. I tillegg kommer omtrent all viktig programvare til PC. Forskjellene mellom Mac OS/Mac og Windows/PC har blitt mindre de siste årene, og det blir derfor teit å komme med så teite, dårlige reklamer for å få folk til å kjøpe sin plattform og sitt operativsystem. Sammenligne iLife pakken med en kalkulator?

Lenke til kommentar
Sammenligne iLife pakken med en kalkulator?

6095223[/snapback]

Hørt om ironi?

Pointet er jo ikke å si at Windows plattformen ikke har noe å by på, men at med en Mac følger det med masse nyttig og veldig god programvare som de ikke gjør når du kjøper en Windows pc og at alt funker mye bedre sammen enn med en pc (noe det faktisk gjør siden Apple bare trenger å tilpasse programvaren til sin egen maskinvare.)

 

Dessuten regner jeg med at alle skjønner at Windows plattformen kan by på mer enn en kalkulator.

Lenke til kommentar
Forskjellene mellom Mac OS/Mac og Windows/PC har blitt mindre de siste årene, og det blir derfor teit å komme med så teite, dårlige reklamer for å få folk til å kjøpe sin plattform og sitt operativsystem.

6095223[/snapback]

 

Apple har hele tiden gått sin egen vei, Microsoft følger etter. Apple vil hele tiden være steget forran og forskjellen vil være der. Dermed meget klokt å gjøre folk oppmerksomme på disse forskjellene gjennom disse reklamene.

Men jeg syntes de legger for liten vekt på alle de andre fordelene med OSX, som Spotlight, Front Row, Expose, Automator, Widgets osv. Hadde vært lurt å informere verden om at de allerede har disse tingene, så kanskje vi slipper maset fra Vistafansen om den fantastiske Gadgetsfunksjonen, eller hvor rask man søker, eller den tøffe "se alle vinduene på skjermen" funksjonen.

 

Gleder meg til å forklare Windassene at vi faktisk har hatt dette i "årevis" :thumbdown:

Lenke til kommentar
Forskjellene mellom Mac OS/Mac og Windows/PC har blitt mindre de siste årene, og det blir derfor teit å komme med så teite, dårlige reklamer for å få folk til å kjøpe sin plattform og sitt operativsystem.

6095223[/snapback]

 

Apple har hele tiden gått sin egen vei, Microsoft følger etter. Apple vil hele tiden være steget forran og forskjellen vil være der. Dermed meget klokt å gjøre folk oppmerksomme på disse forskjellene gjennom disse reklamene.

Men jeg syntes de legger for liten vekt på alle de andre fordelene med OSX, som Spotlight, Front Row, Expose, Automator, Widgets osv. Hadde vært lurt å informere verden om at de allerede har disse tingene, så kanskje vi slipper maset fra Vistafansen om den fantastiske Gadgetsfunksjonen, eller hvor rask man søker, eller den tøffe "se alle vinduene på skjermen" funksjonen.

 

Gleder meg til å forklare Windassene at vi faktisk har hatt dette i "årevis" :thumbdown:

6098482[/snapback]

Så dere har hatt Front Row i årevis? Noe som praktisk talt egentlig bare er en dårlig erstatning til MC. Dere har også hatt Half-Life 2 i årevis? Dere har også hatt Intel-prossesorer i årevis? Dere har ikke kopiert fra Yahoo sine widgets? Dere har heller ikke "stjelt" idèen om indeksering fra BeOS? Utviklingen går en vei, nemlig fremover. Det er akkurat som om det er revolusjonerende å oppgradere rambrikken sin.

 

Hybrid-disker derimot, er revolusjonerende. Harddisken har vært en utålelig flaskehals så lenge jeg har brukt PC. Og nei, de som kommer med det argumentet om at "dere trenger det vel bare fordi dere restarter maskinene deres så ofte" bør ta seg en bolle. Dette har mange flere nyttefunksjoner enn en øyeblikkelig oppstart.

 

Hva så om dere har hatt disse funksjonene i årevis. MS drar det lenger. Urge er et eksempel, Vektor glass er et annet.

 

Edit: På hvilken måte har OSX gått sin egen vei? Indekseringsprosjektet var allerede begynt i 1997 hos MS, mens "Sidebar" var allerede påtenkt i år 2000.

 

Edit 2: Hva er så spesielt med Exposé?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Så dere har hatt Front Row i årevis? Noe som praktisk talt egentlig bare er en dårlig erstatning til MC. Dere har også hatt Half-Life 2 i årevis? Dere har også hatt Intel-prossesorer i årevis? Dere har ikke kopiert fra Yahoo sine widgets? Dere har heller ikke "stjelt" idèen om indeksering fra BeOS? Utviklingen går en vei, nemlig fremover. Det er akkurat som om det er revolusjonerende å  oppgradere rambrikken sin.

 

Hybrid-disker derimot, er revolusjonerende. Harddisken har vært en utålelig flaskehals så lenge jeg har brukt PC. Og nei, de som kommer med det argumentet om at "dere trenger det vel bare fordi dere restarter maskinene deres så ofte" bør ta seg en bolle. Dette har mange flere nyttefunksjoner enn en øyeblikkelig oppstart.

 

Hva så om dere har hatt disse funksjonene i årevis. MS drar det lenger. Urge er et eksempel, Vektor glass er et annet.

 

Edit: På hvilken måte har OSX gått sin egen vei? Indekseringsprosjektet var allerede begynt i 1997 hos MS, mens "Sidebar" var allerede påtenkt i år 2000.

6098618[/snapback]

 

Quoter meg selv.

Hadde vært lurt å informere verden om at de allerede har disse tingene, så kanskje vi slipper maset fra Vistafansen om den fantastiske Gadgetsfunksjonen, eller hvor rask man søker, eller den tøffe "se alle vinduene på skjermen" funksjonen.

 

Sier ikke vi har hatt Front Row i årevis. Snakker om Widgets, Spotlight og Expose.

Uansett, Dashboard er små hjelpeverktøy som kjører i bakgrunnen konstant. Forgjengeren for dette var de opprinnelige DA (Desktop Accessories) som ble levert med det opprinnelige MacOS tilbake i 1984. Så dette var definitivt en Apple-innovasjon. Så vidt jeg vet er ikke Yahoo inne i bildet før Mars 1995.

Lenke til kommentar
Sier ikke vi har hatt Front Row i årevis. Snakker om Widgets, Spotlight og Expose.

Uansett, Dashboard er små hjelpeverktøy som kjører i bakgrunnen konstant. Forgjengeren for dette var de opprinnelige DA (Desktop Accessories) som ble levert med det opprinnelige MacOS tilbake i 1984. Så dette var definitivt en Apple-innovasjon. Så vidt jeg vet er ikke Yahoo inne i bildet før Mars 1995.

6098702[/snapback]

Multitasking gjorde jo sitt til at dette programmet ble lagt på is. I 1984 så het det Macintosh, så dette var ikke Apple-innovasjon. *Pirke*

 

Spotlight funksjonen er treig, det er min brukererfaring av de maskinene som jeg har prøvd. Jeg har ennå ikke fått svar på hva som er så genialt, intuitivt med Exposé. Kan du forklare det for meg?

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar
Når du vet at "forgjengeren" eller "det tidligste stadium" av widgets kom i 1984, så vet du vel også at dette ble fort fjernet fra operativsystemet? Og i 1984 så het det Macintosh, så dette var ikke Apple-innovasjon. *Pirke*

 

Spotlight funksjonen er treig, det er min brukererfaring av de maskinene som jeg har prøvd. Jeg har ennå ikke fått svar på hva som er så genialt, intuitivt med Exposé. Kan du forklare det for meg?

6098895[/snapback]

 

Spotlight tregt? Det kan du ikke mene. Treffene kommer jo opp mens du skriver. Lurer på hva du er vandt til... tror Spotlight går under å være den kraftigste søkefunksjonen til dags dato.

 

Forstår ikke helt hva du refferer til med at Apple het Macintosh i 1984.

:hmm: Forklar gjerne litt nærmere.

 

Expose kombinert med "aktive skjermhjørner" gjør det enklere og mer effektivt å operere mellom de ulike vinduene du har oppe. For eksempel kopiering går er en drøm.

Dessuten gir expose en mer oversiktlig visning av vinduene enn XP når du har flere vinduer fra samme program oppe. F.eks er det umulig å vite hvilket Internett Explorer vindu i taskbaren som er det du vil fram til. Akkurat når det gjelder det fungerer taskbarsystemet svært dårlig.

En annen kjekk sak er å rydde skjermen for applikasjoner om du trenger noe på skrivebordet. I stedet for å minimere vært eneste vindu trykker man F11 (el. drar musen ned i hjørnet av skjermen)

Beklager uryddig forklaring, det trengs å oppleves. En drøm å bruke når du setter deg inn i det.

Lenke til kommentar

Søker du på vanlige ting som filnavn og slikt går det raskt, men hvis du derimot skal søke etter informasjon som finnes inni f.eks en word-fil så går det ikke så raskt lenger. Jeg er ikke vant til noe, XP sin søkefunksjon suger jo rumpe!

 

Exposé var faktisk litt stilig. Likte måten man byttet mellom vinduer i et program (F10).

 

Du har jo f.eks Flip3D som gjør den samme jobben i Vista. I XP har jo du og muligheten for å organisere vinduene, dog bare vertikalt og horisontalt hver for seg.

Skal du på skrivebordet med Windows er det jo bare å høyreklikke på oppgavelinjen og trykke på "Vis skrivebordet" eller tryke på Windowstast+D. I Vista har du også fått et default ikon for skrivebordet i "Quick Launch".

 

Mac + OSX er bra, men denne idéen om å fremstille PC-brukere (Windows spesielt) på den måten man har gjort i disse reklamene tror jeg ikke vil ha en innvirkning på om folk kjøper PC eller Mac. Kanskje det vil ha motsatt virkning? Jeg ville heller ha kjørt på med det Apple er en av de beste på markedet til å lage, nemlig design. :)

Endret av Dell_9200
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...