Gå til innhold

Morsom Mac-reklame, men stemmer det?


Anbefalte innlegg

Ontopic: Filmene på siden var bare latterlig vissvas fra Macintosh, som alt annet de produserer..

Selskapet heter Apple.

 

Kan du ikke, i det minste, late som om du er seriøs? Så du slipper å dumme deg fullstendig ut.

6098249[/snapback]

 

Spar meg..

Den skrivefeilen kom av klokkeslettet.

 

 

Etter å ha startet å bruke mac med åpent sinn, var jeg drittlei etter 6mnd.. Etter 12mnd var jeg glad jeg slapp det mer.

 

Men nokk OT, la oss ikke forsøple denne tråden mer med vår disk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mac + OSX er bra, men denne idéen om å fremstille PC-brukere (Windows spesielt) på den måten man har gjort i disse reklamene tror jeg ikke vil ha en innvirkning på om folk kjøper PC eller Mac. Kanskje det vil ha motsatt virkning? Jeg ville heller ha kjørt på med det Apple er en av de beste på markedet til å lage, nemlig design. :)

6099534[/snapback]

 

Enig, syntes de ikke bør rakke ned på pcbrukere slik. Syntes forrige switchkampanje var bedre. Ellen Feiss er morsom :)

Lenke til kommentar
Når du vet at "forgjengeren" eller "det tidligste stadium" av widgets kom i 1984, så vet du vel også at dette ble fort fjernet fra operativsystemet? Og i 1984 så het det Macintosh, så dette var ikke Apple-innovasjon. *Pirke*

 

Spotlight funksjonen er treig, det er min brukererfaring av de maskinene som jeg har prøvd. Jeg har ennå ikke fått svar på hva som er så genialt, intuitivt med Exposé. Kan du forklare det for meg?

6098895[/snapback]

 

Spotlight tregt? Det kan du ikke mene. Treffene kommer jo opp mens du skriver. Lurer på hva du er vandt til... tror Spotlight går under å være den kraftigste søkefunksjonen til dags dato.

 

Forstår ikke helt hva du refferer til med at Apple het Macintosh i 1984.

:hmm: Forklar gjerne litt nærmere.

 

Expose kombinert med "aktive skjermhjørner" gjør det enklere og mer effektivt å operere mellom de ulike vinduene du har oppe. For eksempel kopiering går er en drøm.

Dessuten gir expose en mer oversiktlig visning av vinduene enn XP når du har flere vinduer fra samme program oppe. F.eks er det umulig å vite hvilket Internett Explorer vindu i taskbaren som er det du vil fram til. Akkurat når det gjelder det fungerer taskbarsystemet svært dårlig.

En annen kjekk sak er å rydde skjermen for applikasjoner om du trenger noe på skrivebordet. I stedet for å minimere vært eneste vindu trykker man F11 (el. drar musen ned i hjørnet av skjermen)

Beklager uryddig forklaring, det trengs å oppleves. En drøm å bruke når du setter deg inn i det.

6099122[/snapback]

 

Jeg blir ikke så veldig imponert over at de har en funksjon for å minimere alle vinduene... I windows kan du trykke windowstast+m for å minimere alle vinduene eller trykke win+d for å vise desktopen.

 

At du ikke er klar over disse to elementære funksjonene tilsier jo at du har like lite erfaring med windows som enkelte her har med mac og egentlig burde droppe å sammenligne dem.

 

En drøm å bruke når du setter deg inn i det.

Windows fungerer også utmerket når du har satt deg inn i det :p

Lenke til kommentar

Flott dere retter på meg :blush:

Har faktisk vært Windowsbruker siden Win 95, kanskje ikke veldig overbevisende men jeg er 16 år. Så Windows er det jeg har vokst opp med, og jeg ser på meg selv som over gjennomsnittlig velkjent med oset.(kanskje ikke over gjennomsnittlig på forumet, men dere forstår hva jeg mener) Må ha blinkset pga klokkeslettet med hele skrivebord greia, selvsagt er det en del av XP også. Poenget var å vise at det også var en del av Expose.

Endret av dassen
Lenke til kommentar

Expose og win+m/win+d kan ikke sammenlignes i det hele tatt... det blir som å sammenligne en enhjulssykkel med en fullblods terrengsykkel.

 

Spotlight kan nok oppleves som litt tregt ja, men med tanke på hvor sinnsykt mye som er indeksert og hvor oppdatert den er til en hver tid, så er det absolutt til å leve med. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg f.eks. har søkt etter noe med Google Desktop på Windows maskinen min, og det viser seg at jeg har flyttet filen så når jeg klikker på linken skjer det ikke en dritt... sånt skjer ikke med Spotlight, den er spot on hver gang :-p

Lenke til kommentar

Er så typisk Apple. De er så jævla selvgode.. Jeg har en ibook selv, og selvfølgelig er jeg veldig fornøyd med den, men greia med mac er at når en mac først blir ødelagt, må du betale tusenvis av kroner for å fikse det igjen. Det kostet meg 1500 kr for å sjekke om det var noe galt med ibooken min, siden den ikke startet. Med en pc er det jo mye enklere, siden jeg har bygd den selv og vet sannsynligvis hva feilen er. Pc bruker jeg til spill, overklokking o.l, men macen bruker jeg til jobb og grafiske programmer. Hvert sitt bruk vil jeg si:)

Lenke til kommentar
Er så typisk Apple. De er så jævla selvgode.. Jeg har en ibook selv, og selvfølgelig er jeg veldig fornøyd med den, men greia med mac er at når en mac først blir ødelagt, må du betale tusenvis av kroner for å fikse det igjen. Det kostet meg 1500 kr for å sjekke om det var noe galt med ibooken min, siden den ikke startet. Med en pc er det jo mye enklere, siden jeg har bygd den selv og vet sannsynligvis hva feilen er. Pc bruker jeg til spill, overklokking o.l, men macen bruker jeg til jobb og grafiske programmer. Hvert sitt bruk vil jeg si:)

6110371[/snapback]

Her vil jeg påstå at du er blitt lurt. Lese norsk forbrukerlov først?

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg har blitt lurt. Men det koster 1500 kr å sende macen til reperasjon for å se hva som er galt. Så koster det mer å reparere den. Hvis man velger å ikke reparere macen (som er veeldig dyrt), får man den tilbake, og Apple beholder de 1500 kronene.

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har blitt lurt. Men det koster 1500 kr å sende macen til reperasjon for å se hva som er galt. Så koster det mer å reparere den. Hvis man velger å ikke reparere macen (som er veeldig dyrt), får man den tilbake, og Apple beholder de 1500 kronene.

6114889[/snapback]

Klag til forbrukerrådet, dette har de ikke lov til (med mindre maskina er for gammel til å være beskytta av forbrukerkjøpsloven lengre)!

Lenke til kommentar
Vet ikke om jeg har blitt lurt. Men det koster 1500 kr å sende macen til reperasjon for å se hva som er galt. Så koster det mer å reparere den. Hvis man velger å ikke reparere macen (som er veeldig dyrt), får man den tilbake, og Apple beholder de 1500 kronene.

6114889[/snapback]

Hvor gammel er/var maskinen din?

Lenke til kommentar

Henvis til forbrukerloven og få deg en frisk maskin tilbake. De snakker plutselig ett helt annet språk når du viser du vet dine rettigheter.

 

Anbefaler også andre som har problemer med Macen som ikke vet hva det er å ta med macen til butikken og høre om de kan forklare hva som er galt. Fordelen med Mac er at de i butikken som oftest vet hva de snakker om. Jeg husker ikke om det er noen Geniuos Bar i Oslo, men de burde kunne svare på det meste alikvel.

Lenke til kommentar
Den var ca et år gammel. Ligger fortsatt hos Officeline siden jeg ikke gidder å betale så mye penger for å få tilbake en ubrukelig maskin.. men er ikke dette litt OT?:p

6116341[/snapback]

Da tar du telefonen i morgen tidlig og ringer Apple. Du er, dessverre, blitt lurt.

 

Be om å få reparert masinen din ASAP -- og dette gratis. I tillegg ber du pent om å få dekket hele summen du hittil har betalt ifm. reparasjoner. Iflg. norsk lov skal du ikke betale noe dersom maskinen din ikke fungerer - så enkelt er det. Du kan også vurdere å rette et evt. erstatningskrav mot Apple (noe jeg oppfordrer deg til å informere Apples kundekonsulent i morgen).

 

Jeg er så møkk lei av multinasjonale selskaper som gir blaffen i norsk forbrukerrett. Gjør som jeg har gjort et par ganger nå: ta dem hardt!

Lenke til kommentar

Apple har alltid vært tidlig ute med ny teknologi. Her følger en liste med teknologi som først ble introdusert på selskapets maskiner, og som senere er blitt plukket opp av andre produsenter:

 

* Grafisk Brukergrensesnitt, ikoner, skrivebord, papirkurv etc.

* Bruk av musen som pekeredskap

* Optisk mus som standard

* Lange filnavn (oppr. 31 bokstaver, nå 255)

* Postscript-laserskrivere

* Desktop publishing

* Brukerprogrammering gjennom HyperCard og AppleScript

* SCSI tilkobling

* Lyd (både høyttalere og mikrofon) som standard

* CD-ROM som standard

* Ethernet nettverkskort som standard

* FireWire, (også kjent som IEEE 1394) som standard

* AirPort trådløse nettverk, en implementering av IEEE 802.11b og IEEE 802.11g

* Introduksjonen av 3,5" diskettstasjoner som standard (Macintosh, 1984)

* Fjerning av 3,5" diskettstasjoner som standard (iMac August 1998)

* Den første kommersielt tilgjengelige maskin med USB

* Estetisk og ergonomisk design

 

 

(*kopiert fra Wikipedia*)

 

Forsto ikke helt hva du mente med at de het Macintosh før? Apple har alltid hetet Apple og laget sin første maskin i garasjen til foreldrene til Steve Jobs. Da laget de Apple I som det ble laget 200 eksemplarer av. Navnet Macintosh (forkortet til Mac) kommer av den Amerikanske knall røde eplesorten Macintosh.

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Jeg forsto heller ikke det med at Apple het Macintosh før. Mulig han refferer til Pirates of Silicon valley der det ble "krig" i Apple leiren om hvem som lagde den beste maskinen. Applegruppen eller Mac.

 

Flott liste, men jeg savner papirkurven. Tror den var først på Mac også.

Rett meg om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...