Gå til innhold

Morsom Mac-reklame, men stemmer det?


Anbefalte innlegg

Vel, jeg er på mitt tolvte år uten virus på hverken PC eller Mac, så jeg kjenner meg ikke helt igjen, nei...

6033390[/snapback]

 

Mener ikke å være uhøflig nå. Men 12 år uten virus på en PC sliter jeg litt med å tro på egentlig :-)

6117024[/snapback]

 

Hvorfor det?

Har hatt PC siden 1984, og har bare hatt virus 1 gang (tror det var i 1986-1987, og viruset var fullstendig harmløst). Kjørte til og med lenge uten anti-virus (og bare med firewall). Har kjørt med anti-virus de siste årene for sikkerhetsskyld, men har ikke hatt noen virus alikevel.

 

Tror faktisk den beste anti-virusen er den du har mellom ørene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den var ca et år gammel. Ligger fortsatt hos Officeline siden jeg ikke gidder å betale så mye penger for å få tilbake en ubrukelig maskin.. men er ikke dette litt OT?:p

6116341[/snapback]

Da tar du telefonen i morgen tidlig og ringer Apple. Du er, dessverre, blitt lurt.

 

Be om å få reparert masinen din ASAP -- og dette gratis. I tillegg ber du pent om å få dekket hele summen du hittil har betalt ifm. reparasjoner. Iflg. norsk lov skal du ikke betale noe dersom maskinen din ikke fungerer - så enkelt er det. Du kan også vurdere å rette et evt. erstatningskrav mot Apple (noe jeg oppfordrer deg til å informere Apples kundekonsulent i morgen).

 

Jeg er så møkk lei av multinasjonale selskaper som gir blaffen i norsk forbrukerrett. Gjør som jeg har gjort et par ganger nå: ta dem hardt!

6117017[/snapback]

 

Kanskje han har kjøpt maskinen som bedriftskjøp?

Da gjelder ikke forbrukerkjøpsloven i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Vel, jeg er på mitt tolvte år uten virus på hverken PC eller Mac, så jeg kjenner meg ikke helt igjen, nei...

6033390[/snapback]

 

Mener ikke å være uhøflig nå. Men 12 år uten virus på en PC sliter jeg litt med å tro på egentlig :-)

6117024[/snapback]

 

Hvorfor det?

Har hatt PC siden 1984, og har bare hatt virus 1 gang (tror det var i 1986-1987, og viruset var fullstendig harmløst). Kjørte til og med lenge uten anti-virus (og bare med firewall). Har kjørt med anti-virus de siste årene for sikkerhetsskyld, men har ikke hatt noen virus alikevel.

 

Tror faktisk den beste anti-virusen er den du har mellom ørene.

6150804[/snapback]

Har du noengang hatt internett? Eller noen gang brukt pceen? Det er jo helt vilt å ikke ha fårr virus på 12 år! Og du har kjørt MS!!!

Lenke til kommentar

Jeg visste heller ikke at PC var samstemt med Windows... Linuxbrukere har på lik linje med OSX svært få virus.

 

Windows er svakheten i forhold til virus, ikke PC-platformen. Derfor er denne kampanjen utrolig misvisende for intedanede brukere. Det er operativsystemet som gjør Mac virusfritt, ikke hardware som det kan høres ut som de vil at brukere skal tro.

 

Stabilitet har ofte med brukere å gjøre, ikke nødvendigvis platformen de kjører på. Brukere opplever også at Mac krasjer, så å si at reboots osv ikke er en del av Mac er bare løgn, ville likt å se dem sette uttalelsen sin i kjøpskontrakten. "Om denne maskinen henger seg eller rebootes, tar vi fullt ansvar."

Lenke til kommentar
Den var ca et år gammel. Ligger fortsatt hos Officeline siden jeg ikke gidder å betale så mye penger for å få tilbake en ubrukelig maskin.. men er ikke dette litt OT?:p

6116341[/snapback]

Da tar du telefonen i morgen tidlig og ringer Apple. Du er, dessverre, blitt lurt.

 

Be om å få reparert masinen din ASAP -- og dette gratis. I tillegg ber du pent om å få dekket hele summen du hittil har betalt ifm. reparasjoner. Iflg. norsk lov skal du ikke betale noe dersom maskinen din ikke fungerer - så enkelt er det. Du kan også vurdere å rette et evt. erstatningskrav mot Apple (noe jeg oppfordrer deg til å informere Apples kundekonsulent i morgen).

 

Jeg er så møkk lei av multinasjonale selskaper som gir blaffen i norsk forbrukerrett. Gjør som jeg har gjort et par ganger nå: ta dem hardt!

6117017[/snapback]

 

Kanskje han har kjøpt maskinen som bedriftskjøp?

Da gjelder ikke forbrukerkjøpsloven i det hele tatt.

6150820[/snapback]

Korrekt. Da har han i så fall kun 2 års reklamasjonsrett etter kjl. § 32.

Lenke til kommentar
Vel, jeg er på mitt tolvte år uten virus på hverken PC eller Mac, så jeg kjenner meg ikke helt igjen, nei...

6033390[/snapback]

 

Mener ikke å være uhøflig nå. Men 12 år uten virus på en PC sliter jeg litt med å tro på egentlig :-)

6117024[/snapback]

 

Hvorfor det?

Har hatt PC siden 1984, og har bare hatt virus 1 gang (tror det var i 1986-1987, og viruset var fullstendig harmløst). Kjørte til og med lenge uten anti-virus (og bare med firewall). Har kjørt med anti-virus de siste årene for sikkerhetsskyld, men har ikke hatt noen virus alikevel.

 

Tror faktisk den beste anti-virusen er den du har mellom ørene.

6150804[/snapback]

Har du noengang hatt internett? Eller noen gang brukt pceen? Det er jo helt vilt å ikke ha fårr virus på 12 år! Og du har kjørt MS!

6161569[/snapback]

 

Selvsagt.

Har vært på nettet siden -94. Var aktiv på diverse BBS'er før det (fikk vel mitt første modem i -86?). Har kjørt MS siden MS-DOS 3.10 (tror jeg det var). Eneste unntaket idag er at jeg bruker Firefox.

 

De fleste i min vennegjeng har det på samme måte. Ingen av oss er plaget av virus, og de fleste av oss kjører OS fra Microsoft. Som sagt, den viktigste anti-virusen er mellom ørene.

Lenke til kommentar
Selvsagt.

Har vært på nettet siden -94.  Var aktiv på diverse BBS'er før det (fikk vel mitt første modem i -86?).  Har kjørt MS siden MS-DOS 3.10 (tror jeg det var).  Eneste unntaket idag er at jeg bruker Firefox.

 

De fleste i min vennegjeng har det på samme måte.  Ingen av oss er plaget av virus, og de fleste av oss kjører OS fra Microsoft. Som sagt, den viktigste anti-virusen er mellom ørene.

6173099[/snapback]

 

De fleste i min vennegjeng har det dessverre ikke slik. De formaterer gjerne flere ganger i året og sliter med virus.

 

Noen gang rammet av spyware eller annen drit da? Noe må det vel bli etter så mange år på internett. Noe annnet ville vært veldig rart.

Lenke til kommentar
Som sagt, den viktigste anti-virusen er mellom ørene.

6173099[/snapback]

Det er jeg helt enig i... har kjørt Windows i alle år (siden 3.1 kom ut) og fått virus kun to ganger. Siden jeg er "IT-mann" av yrke var det en smal sak å fjerne dem og reparere skaden.

 

MEN, så er spørsmålet, hvorfor må brukerne tenke på virusfaren? Burde ikke et operativsystem være sikkert nok til at brukerne slipper å bekymre seg om slike ting?

 

En gjennomsnittlig PC-bruker har problemer nok med å få laget en innholdsfortegnelse i Word, eller installere en Flash-plugin. Hvorfor skal man ta påtvinge disse brukerne nettvett, sikkerhets-rutiner, antivirusoppdateringer, sikkerhetsbeskjeder fra Antispyware-software, osv... burde ikke en PC bare virke?

 

En urealistisk drømmeverden vil kanskje mange si, men etter et år med Mac i heimen vil jeg si at den verden finnes. Mac verden er ikke bare fryd og gammen, men jommen ikke langt unna, ihvertfall et godt hestehode foran Microsoft sin verden.

Endret av TopDog
Lenke til kommentar

Enten må man la brukeren få frihet, eller så man innskrenke rettighetene til brukeren. De fleste som har fått virus på XP som jeg har hjulpet har trykket "installer ActiveX" når de har vært inne på slike malware sider. Å tro at Mac er immun mot virus blir helt feil. Virus lages i størst grad til Windows med over 600 millioner brukere, da er ikke brukermassen til Mac (20 millioner) noe verdt å konstruere virus til. Å tro at Mac er immun mot virus er naivt.

 

Håper virkelig Mac-boblen sprekker snart. OSX er et sikrere operativsystem enn XP, det er det ingen som krangler på. Problemet i XP er at man har altfor mange rettigheter samtidig som det florerer av virus som kan ødelegge maskinen.

 

Selvinstallasjonen av virus kan man få bukt med å lage et sikkert operativsystem, men installeringer gjort av brukeren kan man aldri få bukt med.

 

ActiveX er en god idé, og forhåpentligvis vil Vista kunne luke ut faremomentene ved å bruke dette.

Lenke til kommentar
Enten må man la brukeren få frihet, eller så man innskrenke rettighetene til brukeren. De fleste som har fått virus på XP som jeg har hjulpet har trykket "installer ActiveX" når de har vært inne på slike malware sider. Å tro at Mac er immun mot virus blir helt feil. Virus lages i størst grad til Windows med over 600 millioner brukere, da er ikke brukermassen til Mac (20 millioner) noe verdt å konstruere virus til. Å tro at Mac er immun mot virus er naivt.

 

Håper virkelig Mac-boblen sprekker snart. OSX er et sikrere operativsystem enn XP, det er det ingen som krangler på. Problemet i XP er at man har altfor mange rettigheter samtidig som det florerer av virus som kan ødelegge maskinen. 

 

Selvinstallasjonen av virus kan man få bukt med å lage et sikkert operativsystem, men installeringer gjort av brukeren kan man aldri få bukt med.

 

ActiveX er en god idé, og forhåpentligvis vil Vista kunne luke ut faremomentene ved å bruke dette.

6174874[/snapback]

Halleluja, skulle akkurat til å skrive noe lignende. Selv har jeg bare én admin-bruker på systemene mine (hjemme og på drift), og bruker dem kun når jeg skal gjøre oppdateringer eller installasjoner. Har ikke hatt virusproblem siden jeg begynte med denne oppdelingen. Jeg skal ikke skuffe alle problemene jeg har fått ved å laste inn oppdateringer under en stol, men når dét har virket bra, har alt virket bra. System Restore er også fint.

Lenke til kommentar
For å sitere Wall Street Journal:

 

"It [Mac OS X Tiger] leaves Windows XP in the dust."

6174502[/snapback]

 

"It already leaves Windows Vista in the dust"

 

:roll: Vi får se. Jeg har hvertfall ikke sett noe Vista kan skilte med som Tiger ikke mer eller mindre allerede har. Og vi skal ikke glemme at når vista endelig blir lansert, kommer Leoparden ut av hiet.

Lenke til kommentar
Når hele Schibsted konsernet blir rammet av ett enkelt virus, og teknikere fra F-Secure må hentes fra Finland for å jobbe hele natten setter jeg spørsmålstegn ved superdupergurubrukerne her inne som aldri har opplevd virus.

6173417[/snapback]

No er det lettare å sikre ei maskin der du har full kontroll, enn å sikre eit heilt nettverk med brukarar som kanskje aldri skulle hatt tilgang til ei datamaskin.

 

Sjølv har eg aldri vore plaga av virus/malware så lenge eg har brukt PC. Så eg ser ikkje på dette som er stort problem for min eigen del.

Lenke til kommentar
Når hele Schibsted konsernet blir rammet av ett enkelt virus, og teknikere fra F-Secure må hentes fra Finland for å jobbe hele natten setter jeg spørsmålstegn ved superdupergurubrukerne her inne som aldri har opplevd virus.

6173417[/snapback]

No er det lettare å sikre ei maskin der du har full kontroll, enn å sikre eit heilt nettverk med brukarar som kanskje aldri skulle hatt tilgang til ei datamaskin.

6175493[/snapback]

Vi har full tilgang til maskinene våre, dessuten har veldig mange høyere utdanning innenfor IT. Men jeg ser likevel poenget ditt. :)

 

Men når selv Microsoft uttaler på TechNet at de sliter voldsomt med virus pga. konstruksjonen til operativsystemet, så man innse at det er en generell svakhet Microsofts produkter har, som andre (*NIX) operativsystemer ikke har, deriblant Mac OS X.

 

Faktisk er svakheten så stor, at en av Microsofts såkalte teknologer sa under TechNet at man er rett og slett gal om man går på internett med en Windows XP maskin uten å ha SP2 installert. Så får dere prøve å "forsvare" Windows så mye dere vil, men når slike uttalelser kommer fra Microsofts egne ingeniører så burde det absolutt være et tankekors.

 

Så var plutselig kritikken berettiget, likevel. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...