Gå til innhold

Pc vs Konsoll, hva er best

Anbefalte innlegg

Jeg finner ikke spill som ligner på GT4 og Forza på PC; ingen spill der man kan velge og vrake i biler som man kan gjøre hva man vil med. Ikke er det særlig mange beat 'em up-spill heller, og det blir generelt færre og færre spill til PC, og flere og flere til konsoll.

Vi er inne i konsollenes gullalder, PC-spillenes gullalder var før PS1 kom, da PC-spillene var på sitt beste.

Nå må det nevnes at ps1 og ps2 kan emuleres så å si feilfritt på pc, og med dette vokser biblioteket av tilgjengelige spill på pc BETRAKTELIG.

Videoannonse
Annonse

Jeg finner ikke spill som ligner på GT4 og Forza på PC; ingen spill der man kan velge og vrake i biler som man kan gjøre hva man vil med. Ikke er det særlig mange beat 'em up-spill heller, og det blir generelt færre og færre spill til PC, og flere og flere til konsoll.

Vi er inne i konsollenes gullalder, PC-spillenes gullalder var før PS1 kom, da PC-spillene var på sitt beste.

Nå må det nevnes at ps1 og ps2 kan emuleres så å si feilfritt på pc, og med dette vokser biblioteket av tilgjengelige spill på pc BETRAKTELIG.

7019518[/snapback]

Har selv prøvd emulering på PC, og det er ikke feilfritt. Prøvde PS1-emulator for noen år siden på en PC med P3-prosessor, det var fullt av teksturfeil, og FPS-drops.

Ingen av dagens PC-er er heller sterke nok til å emulere 360 og PS3.

Vil tro at det også kommer x86-emulatorer til PS3, siden det også finnes til PSP, dermed vokser spillbiblioteket til konsoll betraktelig.

Har selv prøvd emulering på PC, og det er ikke feilfritt. Prøvde PS1-emulator for noen år siden på en PC med P3-prosessor, det var fullt av teksturfeil, og FPS-drops.

Vil tro at det også kommer x86-emulatorer til PS3, siden det også finnes til PSP, dermed vokser spillbiblioteket til konsoll betraktelig.

7019536[/snapback]

For noen år siden? haha, da er det jo ikke rart. Emulatorer er under konstant utvikling, og gjør fremskritt hele tiden. Det er f. eks ikke lenge siden ps2 emulering ble "relativt feilfritt". Selvfølgelig er ingen av dagens pcer sterke nok til å emulere x360 eller ps3, men hva er poenget ditt?

Å åpne for x86 emulerte spill på psp og ps3 vil ikke på langt nær gi tilgang til like gode og nye spill som psx og ps2 emulering på pc gjør. ("gode" er jo selvfølgelig en smakssak, mange gamle klassikere som danker ut nyere spill når det gjelder morro)

7019536[/snapback]

For noen år siden? haha, da er det jo ikke rart. Emulatorer er under konstant utvikling, og gjør fremskritt hele tiden. Det er f. eks ikke lenge siden ps2 emulering ble "relativt feilfritt". Selvfølgelig er ingen av dagens pcer sterke nok til å emulere x360 eller ps3, men hva er poenget ditt?

Å åpne for x86 emulerte spill på psp og ps3 vil ikke på langt nær gi tilgang til like gode og nye spill som psx og ps2 emulering på pc gjør. ("gode" er jo selvfølgelig en smakssak, mange gamle klassikere som danker ut nyere spill når det gjelder morro)

7019584[/snapback]

Selvfølgelig kan man ikke emulere helt nye PC-spill, men en PSP er faktisk i stand til å kjøre Windows 95 med emulering, og da kan den også spille klassikkere som Monkey Island, King's Quest, Lesiure Suit Larry, Wolfenstein 3D, og mye mer.

I og med at en PS3 er mye sterkere enn en PSP, bør den klare å emulere halvgamle spill.

Jeg føler slash stoppet diskusjonen på forrige side =)

Edit :

Hva dere surrer med dere som bruker så sinnsvakt mye penger på pc oppgraderinger vet jeg ikke. For det første er det helt bortkastet å kjøpe seg ny pc hvert 3. år hvis man oppgraderer i mellomtiden. Hva skal man bytte ut da? Kabinettet du snakker om?

Jeg bruker rundt omkring 3000 kroner hvert andre år på pc oppgraderinger sånn ca. Da blir det skjermkort og muligens cpu/hovedkort bytte. Dette ligger på den samlede sum av rundt omkring 2500-5000 kroner varierende. Men i snitt blir det rundt 2000-3000 hvert 2. år. Og da holder jeg min pc i den stand at den kjører alle de nye spillene rimelig bra.

Endret av snoemann
Ingen i min omgangskrets er plaget av lagging på konsoller.

OK, nå irriterer du meg, må du ha de inn med barneskje? Jeg bryr meg ikke så om kongen spiller feilfritt med konsoll, jeg snakker ikke om deg og din maskin i stua ei heller din omgangskrets i hjembygda, jeg snakker om VERDEN! Om du er venner med hele verden så skal jeg tro deg, men nå har jeg poengtert gang på gang at dette er snakk om verdensomspenende forum og anmeldersider (som f.eks IGN og Gamespot) jeg snakker om. For å få et statistisk korrekt grunnlag trenger man en STOR krets, ikke bare noen lokale kompiser borti lia.

Du har prøvd for hvor lang tid siden? Det har vært et lite problem med å lage ordentlige PS1 emulatorer, noe som er endret over meget kort tid. Skal innrømme at jeg har prøvd en del emulatorer (for et par uker siden) og fikk til å kjøre spillene uten problem.

Nei, ingen av dagens maskiner er i stand til å kjøre X360 og PS3 spill, ennå. Men med maskiner med flere kjerner og mere kraft for mindre penger så regner jeg med at man kan kjøre envær emulator på PCen innen kort tid.

Nei, ingen av dagens maskiner er i stand til å kjøre X360 og PS3 spill, ennå. Men med maskiner med flere kjerner og mere kraft for mindre penger så regner jeg med at man kan kjøre envær emulator på PCen innen kort tid.

Du lever i drømmeland om du tror du vil se bra emulering av PS3/X360 på PC innen kort tid, det finnes ikke engang bra emulering av Xbox 1, og hvor mange år siden er det den ble gitt ut? Og du tror de skal klare det noe raskere med X360 eller PS3? Ja, jøss...

Endret av BTK
Selvfølgelig kan man ikke emulere helt nye PC-spill, men en PSP er faktisk i stand til å kjøre Windows 95 med emulering, og da kan den også spille klassikkere som Monkey Island, King's Quest, Lesiure Suit Larry, Wolfenstein 3D, og mye mer.

I og med at en PS3 er mye sterkere enn en PSP, bør den klare å emulere halvgamle spill.

Uansett hvordan du vrir og vrenger på det så ligger pc LANGT foran konsoller når det gjelder emulering.

Det har vel kommet ganske klart frem i denne tråden at konsoller har vanskelig med å henge med i hardwareracet i forhold til pc. Slik sett vil en oppdatert pc, som nevnt tidligere, som regel være overlegen i ytelse kontra en konsoll. Men den store forskjellen mellom pc og konsoll, slik jeg ser det, er at pc'en hører hjemme på rommet, mens konsollen hører hjemme på stuen. Dette har endret seg noe etter mediacenter-pc'er ble lansert, men fremdeles er dette normalen.

Fordelene til pc blir da det hardwaremessige, mulighetene for oppgradering og mer presise kontroller til f.eks fps-spill og liknende.

Fordelene med konsoll blir derimot muligheten for å kunne slenge føttene på bordet og slenge seg i sofaen med et godt spill på tv'en. Det er mulig jeg er rar, men synes det er noe eget med å få bildet ut på en stor lcd-tv. Som sagt, jeg vet at dette kan gjøres med pc også, men det er bare ikke så vanlig. Et bedre argument for konsoll er at alle spill skal kunne kjøres fint, det vil si at jeg kan ta med spillet til en venn og spille det hos ham, uten å tenke på om han har det hardwaremessige i orden. (forutsatt at han har konsollen selvsagt).

Ellers er jeg enige med dem som sier at visse spill passer bedre til pc enn konsoll og motsatt. Fps-spill gjør seg i mine øyne best på pc, mens bilspill er i huset er forbeholdt konsoll. Kom vel ikke fram så mye nytt i denne posten, men ville bare få fram at konsollens fordeler ikke ligger på det hardwaremesssige planet, men heller i måten man bruker konsollen på og hvor man bruker den. :)

Du lever i drømmeland om du tror du vil se bra emulering av PS3/X360 på PC innen kort tid, det finnes ikke engang bra emulering av Xbox 1, og hvor mange år siden er det den ble gitt ut? Og du tror de skal klare det noe raskere med X360 eller PS3? Ja, jøss...

7019997[/snapback]

Ja gjør jeg nå det? Ettersom hardwaren blir kraftigere, fortere, og flerekjernete prosessorer like rundt hjørnet, så skal man ikke se bort fra at om 3 til 4 års tid så har man muligheter til å emulere en nyere konsoll.

Xbox er foresten bare 5 år gammel, noe som ikke er mye, og vi har lenge vært klart over problemene med emulering av nyere konsoller på dagens maskiner.

Men det tok nå bare vel 8 år fra SNES kom til vi fikk stabile og brukbare emulatorer til den og, og da sa vel kisene i 94-95 at det ville ta LANG tid før det ble noe muligheter for å emulere datidens konsoller på datidens maskiner. Vel det tok ikke lang tid før de fikk feil.

3-4 år? Tidligere så sa du "kort tid". Når 3-4 år har gått så er en ny konsoll på vei, og det er altså da du mener PC'en kanskje kan klare å emulere den konsollen som er på vei ut? Det er ikke kort tid.

Hvis du hadde sagt at kanskje PC'en klarer å emulere X360 eller PS3 etter 3-4 år, når neste versjon er på vei inn, da hadde det vært en helt annen sak.

Men det tok nå bare vel 8 år fra SNES kom til vi fikk stabile og brukbare emulatorer til den og, og da sa vel kisene i 94-95 at det ville ta LANG tid før det ble noe muligheter for å emulere datidens konsoller på datidens maskiner. Vel det tok ikke lang tid før de fikk feil.

"Bare 8 år"? Når de sa at det ville ta lang tid, så fikk de rett, 8 år er ikke "bare", det er lang tid, kanskje ikke spesielt lang tid når vi snakker om universets alder, eller menneskehetens eksistens, men det er veldig lang tid når vi snakker om teknologi, og 8 år er også en betydelig del av normal levealder for et menneske.

Jeg og du har tydeligvis vidt forskjellig oppfattelse av tid.

Endret av BTK

Ja gjør jeg nå det? Ettersom hardwaren blir kraftigere, fortere, og flerekjernete prosessorer like rundt hjørnet, så skal man ikke se bort fra at om 3 til 4 års tid så har man muligheter til å emulere en nyere konsoll.

Xbox er foresten bare 5 år gammel, noe som ikke er mye, og vi har lenge vært klart over problemene med emulering av nyere konsoller på dagens maskiner.

7020927[/snapback]

At en PC vil emulere PS3 og 360 om 3 til 4 år, er det dummeste jeg har hørt på lenge. PS3 og 360 vil kunne holde følge med PC-er da også, og en PC kan ikke emulere noe som holder følge med seg selv. Emulering krever voldsomme mengder med kraft, og de emulatorene som ikke gjør det, er elendige. Både PS3 og 360 er like banebrytende som PS1 og PS2 da de kom, og kommer til å holde følge med en middelmådig PC ut generasjonen.

Og hvorfor skulle det være vanskeligere å emulere PS1 enn å emulere andre konsoller? PS1 er 32 bit, PS2 er 128.

SNES er fra 1990, og holdt aldri følge med PC-er, dermed var den langt mindre banebrytende for sin tid enn PS1, N64, DC, PS2, XBOX, 360, og PS3. Derfor er det kanskje ikke så rart at den kunne emuleres etter "bare" 8 år.

Med 4x AA og HD-oppløsning?

Oblivion, 360:

Oblivion-Xbox-360-2.jpg

Oblivion, PC:

es4opc043.jpg

7016604[/snapback]

Du skriver så utrolig mye rart.

For det første så kan du ikke sammenligne bilder som tilfeldigvis kom over på internett, fra helt forskjellige steder in-game. Det andre er at bildene er jo for pokker i 640x360! En ting til.. jeg legger merke til er hvor stappa full skjermen på 360-en er med lys. Slipp meg løs i Photoshop med noen lyseffekter og blur tool så skal jammen meg jeg få til slikt også! (Jeg sier ikke at lyset er direkte stygt i Oblivion, men på 360 er det litt i overkant, se på bildet du selv har linket til)

Har opplevd FPS-drops i ALLE 3D-PC-spill nyere enn Quake.

Det sier vel litt om din vilje til å konfigurere/oppdatere PC-en. Vi må desverre bare leve med at PC-en har flere bruksområder enn spill, så det må litt mer tweaking til der. Dessuten er ikke skjermkortprodusentene så ille dom du skal ha det til. Det er bare bra at de sender ut mange nye skjermkort på markedet (men dette skal jeg ikke gå mer inn på nå).

Du skriver så utrolig mye rart.

For det første så kan du ikke sammenligne bilder som tilfeldigvis kom over på internett, fra helt forskjellige steder in-game. Det andre er at bildene er jo for pokker i 640x360! En ting til.. jeg legger merke til er hvor stappa full skjermen på 360-en er med lys. Slipp meg løs i Photoshop med noen lyseffekter og blur tool så skal jammen meg jeg få til slikt også! (Jeg sier ikke at lyset er direkte stygt i Oblivion, men på 360 er det litt i overkant, se på bildet du selv har linket til)

Det nederste bildet er uten HDR, vil jeg tro. Med en vanlig PC får man ikke i både pose og sekk.

Det sier vel litt om din vilje til å konfigurere/oppdatere PC-en. Vi må desverre bare leve med at PC-en har flere bruksområder enn spill, så det må litt mer tweaking til der. Dessuten er ikke skjermkortprodusentene så ille dom du skal ha det til. Det er bare bra at de sender ut mange nye skjermkort på markedet (men dette skal jeg ikke gå mer inn på nå).

7021213[/snapback]

Opplevde voldsomme FPS-drops i gode, gamle American McGee's Alice, basert på Q3-motoren i dag, på en PC som ble kjøpt i februar 2006. Har opplevd FPS-drops på alle PC-ene jeg har hatt. Selv om FPS-drops ikke ødelegger spill-opplevelsen i stor grad, er det utrolig irriterende å dette fra akseptabel frame rate til 5 bilder i sekundet i et minutt.

Endret av Dragon Hunter
Opplevde voldsomme FPS-drops i gode, gamle American McGee's Alice, basert på Q3-motoren i dag, på en PC som ble kjøpt i februar 2006. Har opplevd FPS-drops på alle PC-ene jeg har hatt. Selv om FPS-drops ikke ødelegger spill-opplevelsen i stor grad, er det utrolig irriterende å dette fra akseptabel frame rate til 5 bilder i sekundet i et minutt.

Da har du et seriøst hardware problem, eller så er du av typen som SKAL kjøre alt på fult uanfansett, koste hva det koste vil, for deretter å skrike over alle forumet hvor elendig optimalisert spillene er og hvor sugen PCen er som spille platform. Er du av den typen som bare aksepterer 100+ i frame og regner 95 som elendig? For da lille venn, har du totalt feil oppfatning.

Tror du forteller litt spanske fortellinger her og bare er innstilt på å mislike PCen fordi den ikke gjør som du vil hele tiden. Om du kjøpte en maskin i 2006 som ikke klarer å kjøre et Q3 engien kjørt spill, da tviler jeg på en del ting. Må vel dra fram min lille IBM igjen. Spilte rundt SOF2 første gang på den maskinen, uten nevneverdig framedrop. Men, igjen, jeg kunne ikke stille ALT på fult og forvente at den stakkars lille sliteren skulle prestere top marks.

Det er det som er så fint med PCen. Du kan tweake litt her og litt der for å optimalisere ytelsen og få et perfekt resultat i skjønn harmoni. Og konsoll eiere har jo heller ikke den lengden på spillene sine side du ikke kan lage mods til spillene uten bruk av en PC.

Det nederste bildet er uten HDR, vil jeg tro. Med en vanlig PC får man ikke i både pose og sekk.

Om jeg ikke husker feil så kunne ATI kort brukere laste ned en driver til sitt skjermkort som tilot at du brukte HDR med AA uten problemer. Nvidia kort eiere måtte derimot laste ned en patch for å få samme resultat.

Endret av Bear^
Da har du et seriøst hardware problem, eller så er du av typen som SKAL kjøre alt på fult uanfansett, koste hva det koste vil, for deretter å skrike over alle forumet hvor elendig optimalisert spillene er og hvor sugen PCen er som spille platform. Er du av den typen som bare aksepterer 100+ i frame og regner 95 som elendig? For da lille venn, har du totalt feil oppfatning.

Om frame raten er på 30 eller 60 bryr meg fint lite, men at den er stabil er å foretrekke. PC-en klarer å kjøre American McGee's Alice smertefritt på høyeste innstillinger, men jeg opplever FPS-drops en gang i blant, slik jeg gjør på alle PC-spill, og svært få konsollspill. Opplever også FPS-drops i dette spillet på 640 x 480, på laveste detaljenivå.

Det er det som er så fint med PCen. Du kan tweake litt her og litt der for å optimalisere ytelsen og få et perfekt resultat i skjønn harmoni. Og konsoll eiere har jo heller ikke den lengden på spillene sine side du ikke kan lage mods til spillene uten bruk av en PC.

I spill som Max Payne og Mafia – som er sterkt historiepreget, ødelegger det bare spillopplevelsen om man kan løpe rundt som Mr. T, eller en russisk hore.

I spill som Midtown Madness er derimot mods greie å ha.

Om jeg ikke husker feil så kunne ATI kort brukere laste ned en driver til sitt skjermkort som tilot at du brukte HDR med AA uten problemer. Nvidia kort eiere måtte derimot laste ned en patch for å få samme resultat.

7021742[/snapback]

Dette er jeg klar over, men de fleste PC-er klarer ikke Oblivion med HDR, 4x AA, og HD-oppløsning. Bildet jeg linket til som var fra PC-utgaven av Oblivion, ser ut som det er kjørt på en middelmådig PC, og fraværet av HDR er merkbart.

Endret av Dragon Hunter

TC mods til spill som f.eks Max payne og Half-Life er med på å øke levetiden på spillet. Det blir fremdeles designet mods til Half-Life fr 98, og verdens mest kjente MP spill, og mest spilte, startet som et MOD i 98. Det er her snakk om et spill som har levd i 8 år og fremdeles lever i beste velgående.

Vis du merker frame drops i spill fra tid til annen, er dette et tegn på at du ikke har stilt inn grafikken rett og tweake korret. Det kan og hende at du kjører en anelse for mange programmer i bakgrunnen når du skal spille. Programmer som IE, Winamp og Divx er programmer som tar ufattelig mye minne. Kanskje prøve å slå av et par programmer?

Om du da ikke har noen programmer som kjører i bakgrunnen, råder jeg deg til å lese noen spill tweak guider på nette for da er du ikke så proff som du utgir deg for. Om du vet litt om PC så skulle det være null problemer for deg å tweake et spill til å kjøre uten nevneverdig frame drops.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...