Gå til innhold

Pc vs Konsoll, hva er best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Problemet er at det ser ikke til at de som skriver i tråden tar seg med bryet med å lese hele først, og det fører bare til repetering/omskriving av argumenter som allerede er brukt.

7041935[/snapback]

 

Problemet er snarere at trådstarter like godt kunne laget en tråd om hva som er best av McDonalds og Burger King, og hatt like stor sjanse til å få en objektiv konklusjon av problemstillingen.

Lenke til kommentar
Ok, så du sier altså med andre ord at fordi DU har problemer med å få starta spill på PCen din så har hele verden det samme problemet? Du har et seriøst tweaking problem på dine maskiner, noe jeg resulterer seg fra at du nærmest ikke vet så mye om hvordan å tweake grafikken litt for å få det meste ut av det lille du har. Alt for mange setter seg ned, starter et spill med ALT på fult, for så å whine over hvor elendig PCen er fordi den ikke klarer å kjøre akkurat de instillingene. Med litt tweaking får du optimal ytelse og optimal grafikk for din maskin.

 

Denne PC-en fra 2003 klarte ikke Driv3r, og ikke Far Cry på noen innstillinger. Den klarte HL2 på laveste innstilling, men da var det sjelden brukbar frame-rate. HL2 på laveste innstilling, har så vidt bedre grafikk enn HL1.

 

Men da skrider det over til piratvirksomhet noe som ikke er tema i denne diskusjonen. En konsoll kan ikke kjøre lovlig andre systemer enn tidligere versjoner av sitt eget. Om du kan kjøre Mario på PSP ved hjelp av piratprogrammer, er ikke relevant i denne tråden.

 

Det var ikke jeg som begynte å trekke emulering inn i debatten. Når det er relevant at en PC kan emulere, er det også relevant at en konsoll kan emulere.

 

Joda, men nå bor du nå i Europa om du ikke har lagt merke til det og vis du da ikke er interesert i å importere fra Asia eller USA så kommer den ikke i Norge for til neste år, som er den relevante releasen for denne tråden.

 

Importerte PSP fra Asia i juli 2005. Det ble heller ikke dyrere enn å kjøpe PSP da den kom i butikkene i Norge.

 

CS kom i Juni 99, dvs 7 år gammelt spill er fremdeles det mest populære online spillet der ute. Skjønner ikke hvorfor du trekker inn innholde på serveren, for det er igjen ikke relevant for denne tråden. Om det så er fult av prepuberterte drittunger, så har ikke det noe relevanse da CS fremdeles er verdens mest populære online spill, noe en konsoll så langt fra har skryte av. Et MP spill til konsoll er poopulært i bølger og daler og det er aldri noe som er stabilt populært.

 

At det er verdens mest populære on-line-spill, har ingenting å si ang. spillbarhet.

 

PC spill markedet er så langt fra i fall på fortjeneste siden. PC er fremdeles det systemet som de fleste utviklere jobber med da det har mer frihet enn en konsoll. En konsoll er låst til en type hardware, og vil utviklerne prøve seg på noe spektakulært nytt, må de først se om dette passer med hardwaren til konsollen. Passer det ikke må de tenke på noe nytt. På en PC kan de pakke inn slike godsaker, med muligheter for å slå det av vis ønskelig. På en slik måte når PCen ut til et videre spekter på flere planer, fra grafikk elskere til story elskere som ikke trenger topart grafikk for å spille.

 

Nesten alle store titler portes til konsoll, men det finnes nok av store titler på konsoll som ikke portes til PC. At man slipper å oppgradere, er noe 99% av befolkningen ser på som en fordel. At konsollen ikke støtter visse features, betyr ikke at vi ikke får se det i spillene; PS2 har ikke HDR, antistropisk filtrering, self-shadowing, og bump mapping. Alt dette har allikevel blitt brukt i PS2-spill.

 

Du kan kjøpe FEAR og kjøre det fint på en 3 år gammel PC vis du bare er interesert i en god historie og litt grøss, eller du kan kjøre det på topart grafikk på en PC fra i dag og nyte begge deler.

 

Om man ikke er kresen når det gjelder grafikk, kan man kjøre F.E.A.R på en 3 år gammel PC som var dyr da den ble kjøpt. Da kan du bare glemme HDR og parallax mapping, noe 360-utgaven har.

 

Fordelen med PC er og at utviklerne kan lage verktøy som spill elskere kan bruke til å forlenge levingstiden på et spill med f.eks MODs. Valve har skjønt potensialet i dette (de tjener fett på CS nå), da de kan se på de mods som kommer ut til deres spill, for så å kanskje gå så langt som å rekrutere de som laget det til dem. De som laget CS endte opp med det, og nå har Garry og hans team og endt opp på det planet, hvor de blir "sponset" av valve.

 

Dette gjør at du får en mye lengere levetid på spil. Igjen sikter jeg på Half-Life fra 98, som fremdeles har mods som kommer ut. Ingen andre systemer kan vise til en slik re-birth av spill som PC kan. Spill fra 93 (Doom) blir t.o.m tweaket og brukt til nye brett og spilltyper. Kan du lage mods til en konsoll uten hjelp av PC?

7040208[/snapback]

 

Ikke alle spill trenger mods. Jeg skaffer meg ikke mods til noen PC-spill før jeg er lei av selve spillet.

Lenke til kommentar
En PC til 20.000 ligger forran konsollen i 2 år, og holder følge i 3. Ingen PC fra mars 2000 ville klart de flotteste PS2-spillene, og ingen PC fra oktober 2001 ville klart de flotteste XBOX-spillene.

 

Dette er det reineste sludder, egentleg. Ein kan likegodt argumentere for at ingen konsoll som blei gitt ut eit halvt år før ein PC til 20000 kr vil nokonsinne nå igjen denne pcen. Og eit konsollgenerasjonsskifte tar vanlegvis 5+ år.

Lenke til kommentar
En PC til 20.000 ligger forran konsollen i 2 år, og holder følge i 3. Ingen PC fra mars 2000 ville klart de flotteste PS2-spillene, og ingen PC fra oktober 2001 ville klart de flotteste XBOX-spillene.

 

Dette er det reineste sludder, egentleg. Ein kan likegodt argumentere for at ingen konsoll som blei gitt ut eit halvt år før ein PC til 20000 kr vil nokonsinne nå igjen denne pcen. Og eit konsollgenerasjonsskifte tar vanlegvis 5+ år.

7042309[/snapback]

 

Konsollen vil ta igjen PC-en etter 2–3 år.

Lenke til kommentar
Ingen HW fra 2002 ville klart Jade Empire, Riddick, eller Ninja Gaiden. Tror ikke et så gammelt kort støtter self-shading eller HDR heller ...

7042452[/snapback]

 

Jaha, ingen HW fra 2002... men det gjer Geforce 3 (gpu'en i Xbox) fra 2001? Ser du logikken i dette? Det gjer nemlig ikkje eg. Det du seier igjen er sludder. Ein PC til 20000 fra 2002 klarer alle dei spelene fint i DirectX 8.0 (geforce 3 standard). Sannsynlegvis med mykje høgare framerate i 640x480 enn ein Xbox.

Endret av fenris1911
Lenke til kommentar
Ingen HW fra 2002 ville klart Jade Empire, Riddick, eller Ninja Gaiden. Tror ikke et så gammelt kort støtter self-shading eller HDR heller ...

7042452[/snapback]

 

Jaha, ingen HW fra 2002... men det gjer Geforce 3 (gpu'en i Xbox) fra 2001? Ser du logikken i dette? Det gjer nemlig ikkje eg. Det du seier igjen er sludder. Ein PC til 20000 fra 2002 klarer alle dei spelene fint i DirectX 8.0 (geforce 3 standard). Sannsynlegvis med mykje høgare framerate i 640x480 enn ein Xbox.

7042552[/snapback]

 

Det handler om optimalisering. Mot slutten av levetiden gjør XBOX ting som ikke var mulige fra starten, som f.eks. self-shadowing. PS2 gjør også ting som ikke var mulige fra starten. Avanserte shader-operasjoner utføres i stedet av prosessoren. PS2-spillene med bump mapping kjører allikevel 30 FPS i stedet for 60, har jeg hørt.

 

En PC fra 2000 til 2002 ville ALDRI klart Ninja Gaiden, Jade Empire, Forza Motorsprt, etc. Trekker igjen fram PC-en som ble kjøpt i 2001. En stund lå den forran konsollene, men etterhvert ble den tatt igjen. Flere av XBOX- og PS2-spillene har god grafikk selv i dag, ingen PC fra 2000 til 2002 viser grafikk som imponerer i dag.

 

Tenebrae-emulatoren til Quake, krever en P3-prosessor på 600 MHz for å kjøre Quake på 320 x 240, da får man stencil shadows, i tillegg til bump mapping, men ikke stort mer. En XBOX har 733 MHz, men viser langt flottere grafikk enn det.

Endret av Dragon Hunter
Lenke til kommentar
En PC fra 2000 til 2002 ville ALDRI klart Ninja Gaiden, Jade Empire, Forza Motorsprt, etc. Trekker igjen fram PC-en som ble kjøpt i 2001. En stund lå den forran konsollene, men etterhvert ble den tatt igjen. Flere av XBOX- og PS2-spillene har god grafikk selv i dag, ingen PC fra 2000 til 2002 viser grafikk som imponerer i dag.

7042595[/snapback]

 

For det første er det ikkje snakk om ein PC som kom i 2000 eller 2001. For det andre ser eg at du har null peiling på kva slags hardware som kom i 2002. Her er eit tips før du slenger om deg med fleire påstandar: sjekk kva eit Radeon 9700pro kort er kapabelt til, når dette kom og samanlikn Doom 3 på PC og Xbox.

Lenke til kommentar
En PC fra 2000 til 2002 ville ALDRI klart Ninja Gaiden, Jade Empire, Forza Motorsprt, etc. Trekker igjen fram PC-en som ble kjøpt i 2001. En stund lå den forran konsollene, men etterhvert ble den tatt igjen. Flere av XBOX- og PS2-spillene har god grafikk selv i dag, ingen PC fra 2000 til 2002 viser grafikk som imponerer i dag.

7042595[/snapback]

 

For det første er det ikkje snakk om ein PC som kom i 2000 eller 2001. For det andre ser eg at du har null peiling på kva slags hardware som kom i 2002. Her er eit tips før du slenger om deg med fleire påstandar: sjekk kva eit Radeon 9700pro kort er kapabelt til, når dette kom og samanlikn Doom 3 på PC og Xbox.

7042642[/snapback]

 

Id Softwares motorer egner seg ikke på konsoll. Doom 3 på XBOX er et perfekt eksempel på dårlig optimalisering. Doom 3 har heller ikke HDR, ikke radiosity, og self-shadowing er ikke mulig på alle objekter. Svært få PC-er som ble laget i august 2004 kunne kjøre Doom 3 på maksimale innstillinger, så da kan ingen PC fra 2002 det heller. Mener å ha lest at ingen PC laget før 2002 er i stand til å kjøre Doom 3 på minimum (forutsatt at den ikke på noen måte er oppgradert). Med HW fra 2002 må man også finnes seg i at man ikke får se særlig god grafikk på Doom 3.

 

I tillegg består Doom 3 utelukkende av trange, firkantede ganger. Da er det lettere å lage god grafikk.

Lenke til kommentar
Id Softwares motorer egner seg ikke på konsoll. Doom 3 på XBOX er et perfekt eksempel på dårlig optimalisering. Doom 3 har heller ikke HDR, ikke radiosity, og self-shadowing er ikke mulig på alle objekter. Svært få PC-er som ble laget i august 2004 kunne kjøre Doom 3 på maksimale innstillinger, så da kan ingen PC fra 2002 det heller. Mener å ha lest at ingen PC laget før 2002 er i stand til å kjøre Doom 3 på minimum (forutsatt at den ikke på noen måte er oppgradert). Med HW fra 2002 må man også finnes seg i at man ikke får se særlig god grafikk på Doom 3.

7042729[/snapback]

 

Eg kunne like godt ha valgt Half-Life 2 som eksempel. Uansett går du glipp av poenget. Doom 3 og Half-Life 2 er begge fullblods directx 9 spel, som hardware til PC fra 2002, viss ein punga ut 20000 kr, kunne kjøre på medium innstillingar. Xbox kunne ikkje det.

Lenke til kommentar
Id Softwares motorer egner seg ikke på konsoll. Doom 3 på XBOX er et perfekt eksempel på dårlig optimalisering. Doom 3 har heller ikke HDR, ikke radiosity, og self-shadowing er ikke mulig på alle objekter. Svært få PC-er som ble laget i august 2004 kunne kjøre Doom 3 på maksimale innstillinger, så da kan ingen PC fra 2002 det heller. Mener å ha lest at ingen PC laget før 2002 er i stand til å kjøre Doom 3 på minimum (forutsatt at den ikke på noen måte er oppgradert). Med HW fra 2002 må man også finnes seg i at man ikke får se særlig god grafikk på Doom 3.

7042729[/snapback]

 

Eg kunne like godt ha valgt Half-Life 2 som eksempel. Uansett går du glipp av poenget. Doom 3 og Half-Life 2 er begge fullblods directx 9 spel, som hardware til PC fra 2002, viss ein punga ut 20000 kr, kunne kjøre på medium innstillingar. Xbox kunne ikkje det.

7042878[/snapback]

 

HL2 har ikke HDR, og ikke self-shadowing. Med litt bedre optimalisering, hadde XBOX fint klart Doom 3 og HL2 på middels innstillinger. Halo 2 ser mye bedre ut enn XBOX-utgaven av HL2, og hvis man ser bort i fra fraværet av bump mapping, er Black fra PS2 på nivå med HL2 på PC.

Lenke til kommentar
Denne PC-en fra 2003 klarte ikke Driv3r, og ikke Far Cry på noen innstillinger. Den klarte HL2 på laveste innstilling, men da var det sjelden brukbar frame-rate. HL2 på laveste innstilling, har så vidt bedre grafikk enn HL1.

 

Med fare for å gjenta meg sjøl her, men det er DITT problem, igjen spør jeg, at du har problemer med å tweake maskinen din til å kjøre spill, vil det da med andre ord si at hele verden har det? Du omgår svaret kostant og bæljer om den derre forhutra maskinen din fra 2000 som ikke klarer å kjøre spill perfekt ettersom hva du ser som perfekt. Igjen, tør jeg IGJEN nevne en IBM fra 98?

 

At det er verdens mest populære on-line-spill, har ingenting å si ang. spillbarhet.

 

Herremin mann, tror du folk sitter å spiller CS fordi det er crap men alle andre gjør det? Jeg synes det er et elendig spill, men det er da en grunn til at folk spiller CS. Men igjen unngår du å svare direkte og vasser rund grøten som en forvirra flue med brukne føtter og knekte vinger. Faktumet er at ingen andre spill, PC eller konsoll, har had en så lang levetid som CS har, dette TIL TROSS for at det er gammelt. Finnes det noen MP spill til konsoll som har like lang fartstid OG har holdt seg så konstant populær som CS har?

 

Nesten alle store titler portes til konsoll, men det finnes nok av store titler på konsoll som ikke portes til PC. At man slipper å oppgradere, er noe 99% av befolkningen ser på som en fordel. At konsollen ikke støtter visse features, betyr ikke at vi ikke får se det i spillene; PS2 har ikke HDR, antistropisk filtrering, self-shadowing, og bump mapping. Alt dette har allikevel blitt brukt i PS2-spill.

 

Igjen, porting er noe piss og i de fleste tilfeller blir spillet bare elendig på det ene systemet og perfekt på det andre. Igjen trekker jeg frem "Enter the matrix" som et skrekkesempel.

 

Men jeg skjønte ikke en ting her. Du sier først at PS2 ikke har HDR og den pakka di, men i neste setning sier du at det likevell blir brukt i PS2 spill. Om de tingene ikke finnes til PS2, hvordan kan du da vite at de er brukt i PS2 spill, for om PS2 en ikke støtter det så kan den jo ikke vise det.

 

Jeg har foresten en PS2 (og en del andre konsoller) og er av den oppfatningen at enkelte spill skal bare være på PS2, som f.eks God of War og GT4. Dette fordi kontrollen sitter så perfekt at det ikke vil fungere på PC, men grafisk sett holder PCen langt større mål, og det er lettere å implementere nye ting til PC spill som ikke trenger oppgradering av HW.

 

Om man ikke er kresen når det gjelder grafikk, kan man kjøre F.E.A.R på en 3 år gammel PC som var dyr da den ble kjøpt. Da kan du bare glemme HDR og parallax mapping, noe 360-utgaven har.

 

Ah endelig har du nesten skjønt det, men ikke helt da. Greit at 360 maskinen støtter diverse tinger, men etter litt tid kommer der nye tinger til spillene, som krever en oppgradering av 360 maskinen enten i form av hw eller sw. Da blir den egentlig akkurat som PCen, bare med mindre fartstid.

 

Ikke alle spill trenger mods. Jeg skaffer meg ikke mods til noen PC-spill før jeg er lei av selve spillet.

 

Og der kom grøten igjen, bzzzzzz (smekk). Jeg snakker ikke om deg eller at du trenger mods for å forlenge spilletiden, men at mods kan forlenge spilletiden til et spill betraktelig.

Lenke til kommentar

FPS er en stor sjanger, og vel... PC-en knuser jo konsollene der. Først og fremst pga. tilgjengeligheten av titalls forskjellige mus man kan koble til. Har konsollene mus, så er det lite utvalg... hadde de tillatt alle slags usb mus (og keyboard), tror jeg de hadde vært jevnbyrdige.

 

Men en annen grunn er de utallige modsene som lages til FPS-spill. Her kan jo også konsollene ta igjen etter hvert med harddisker og alt.

 

Men jeg liker konsoller også... de har en del kule partyspill f. eks. som er litt mangelvare på PC. Konsoller er også mer njubvennlige. De kjente multiplayer-spillene i PC-verdenen holder nok et vesentlig høyere gjennomsnittsnivå ift. konkurranse enn multiplayer-spillene i konsollverdenen.

 

Hvem er best? Det avhenger helt og holdent av hva du spiller. Spiller du spill ala unreal tournament 2004 eller CS source, så suger nok konsoll hestemøkk. Men... spiller du japanske rollespill, vil PC-en få bank... så hvert sitt bruk? ;)

 

Men personlig liker jeg åpenbart PC bedre... hadde jo konsoll før i tiden, men så fort 3d-revolusjonen kom til PC-verdenen (quake!), så kjøpte jeg aldri mer en konsoll.

Lenke til kommentar
Men jeg skjønte ikke en ting her. Du sier først at PS2 ikke har HDR og den pakka di, men i neste setning sier du at det likevell blir brukt i PS2 spill. Om de tingene ikke finnes til PS2, hvordan kan du da vite at de er brukt i PS2 spill, for om PS2 en ikke støtter det så kan den jo ikke vise det.

 

Det er i såfall ein begrensa simulert utgave av HDR, i forhold til ekte HDR. Verken PS2 eller Xbox har støtte for HDR i maskinvaren.

 

Ah endelig har du nesten skjønt det, men ikke helt da. Greit at 360 maskinen støtter diverse tinger, men etter litt tid kommer der nye tinger til spillene, som krever en oppgradering av 360 maskinen enten i form av hw eller sw. Da blir den egentlig akkurat som PCen, bare med mindre fartstid.

 

Eg kan forresten legge til at Xbox 360 ikkje vil få full DX10-støtte. Link.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...