Gå til innhold

Pc vs Konsoll, hva er best

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
da har du treg PC. get over it.

6331258[/snapback]

Og med dette innlegget beviser du dine HW-kunnskaper. Har opplevd FPS-drops på ALLE PC-ene jeg har hatt, selv om spillet flyter perfekt.

Jeg har aldri opplevd nevneverdige bugs på konsoll, har derimot ikke tid til å ramse opp alle bugsa jeg finner i PC-spill.

TCi har også listet opp et par fordeler med konsoll. I og med at det finnes Linux til PS2 er det ikke så veldig vanskelig å laste ned mods, og fleksibiliteten på konsoll er upåklagelig.

6332286[/snapback]

i posten ovenfor neskriver du selv hvor mye peil du har på HW. det her gidder jeg ikke diskutere. PC er overlengen på alt bortsett fra slosspill.

Lenke til kommentar
da har du treg PC. get over it.

6331258[/snapback]

Og med dette innlegget beviser du dine HW-kunnskaper. Har opplevd FPS-drops på ALLE PC-ene jeg har hatt, selv om spillet flyter perfekt.

Jeg har aldri opplevd nevneverdige bugs på konsoll, har derimot ikke tid til å ramse opp alle bugsa jeg finner i PC-spill.

TCi har også listet opp et par fordeler med konsoll. I og med at det finnes Linux til PS2 er det ikke så veldig vanskelig å laste ned mods, og fleksibiliteten på konsoll er upåklagelig.

6332286[/snapback]

i posten ovenfor neskriver du selv hvor mye peil du har på HW. det her gidder jeg ikke diskutere. PC er overlengen på alt bortsett fra slosspill.

6332452[/snapback]

Like velbegrunnet som tidligere ser jeg ... Pga. et bredere, og bedre spillbibliotek innenfor bilspill-sjangeren, er konsoll den suverene vinneren her også. PC er kun best til FPS, og RTS, og når Wii kommer er den bare best til RTS.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Like velbegrunnet som tidligere ser jeg ... Pga. et bredere, og bedre spillbibliotek innenfor bilspill-sjangeren, er konsoll den suverene vinneren her også. PC er kun best til FPS, og RTS, og når Wii kommer er den bare best til RTS.

6332527[/snapback]

Du bør være litt forsiktig med å si sånn. Wii har ennå igjen å bevise dette. FPS er en eneste sjangeren som Wii har vist sitt potensial så langt. Men den vil ut i fra potensialet bli lettere å bruke til RTS-spill enn standard kontrollere.

Lenke til kommentar
Bare prosessoren holder i 3 år. Man må regne med å bytte skjermkort, og sette inn mer RAM årlig. Ingen PC, uansett hvor god den er, kan spille de nyeste spillene om 5 år.

6332259[/snapback]

Selvfølgelig holder ikke en PC i 5 år, det har jeg i alle fall ikke påstått :) Men jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at man med PC må ut med 3-5k i året. Det er naturligvis ganske mye subjektivitet inne i bildet her, og jeg forstår forsåvidt at enkelte der ute får åndenød om de ikke klarer å kjøre absolut alt i maks oppløsning og med 120 fps, men det er *langt* fra det samme som at en PC er utdatert etter et år.

Som nevnt tidligere, jeg har nå en PC som jeg kjøpte for 3 år siden, og den eneste endringen jeg har gjort på den er å bytte ut skjermkortet. Jeg kan ikke forstå hvorfor i all verden det skal være nødvendig å sette i mer ram hvert år. Jeg satte i 1,5 gig da jeg kjøpte maskinen, og det holder fremdeles i massevis. Det er ingen spill eller programmer jeg har problemer med å kjøre pr i dag, og selv om jeg vel ikke kan regnes blant de 10% überkresne l33t'ene, har jeg tross alt visse krav til hvordan et spill skal flyte.

Og igjen, selv om du om kan kjøre et konsollspill på maks detaljer om 5 år, kan det på *ingen* måte måle seg med det du vil kunne klare å presse ut av en nyinnkjøpt monsterPC om 5 år. Det lar seg rett og slett ikke sammenligne.

Lenke til kommentar
Hva er så mye stress med at man må oppgradere PC'en?

Man må jo kjøpe ny konsoll annenhvert år uansett, ettersom det kommer nye konsoller som du må ha for å spille de nyeste spillene.

6332682[/snapback]

PS2 kom i 2000, XBOX kom i 2001. PS1 kom i 1994. Hver gang jeg går inn på HW.no står det om et nytt GeForce/Radeon XTFGT 2626997845 et-eller-annet.

Endret av superseven
Lenke til kommentar
Selvfølgelig holder ikke en PC i 5 år, det har jeg i alle fall ikke påstått :) Men jeg kjøper rett og slett ikke argumentet om at man med PC må ut med 3-5k i året. Det er naturligvis ganske mye subjektivitet inne i bildet her, og jeg forstår forsåvidt at enkelte der ute får åndenød om de ikke klarer å kjøre absolut alt i maks oppløsning og med 120 fps, men det er *langt* fra det samme som at en PC er utdatert etter et år.

6332627[/snapback]

Nå har det seg da at konsoll-spill stort sett er låst på 60fps, noen på 30fps. Men stort sett glir de fleste helt uten problemer. Noe du ville trengt en veldig kraftig PC til å gjøre.

Nå ser jeg bort fra hastetitler og dårlige porter

Som nevnt tidligere, jeg har nå en PC som jeg kjøpte for 3 år siden, og den eneste endringen jeg har gjort på den er å bytte ut skjermkortet. Jeg kan ikke forstå hvorfor i all verden det skal være nødvendig å sette i mer ram hvert år. Jeg satte i 1,5 gig da jeg kjøpte maskinen, og det holder fremdeles i massevis. Det er ingen spill eller programmer jeg har problemer med å kjøre pr i dag, og selv om jeg vel ikke kan regnes blant de 10% überkresne l33t'ene, har jeg tross alt visse krav til hvordan et spill skal flyte.

Vel, du betalte vel en god del for den tenker jeg. Minst 10 000kr. Så har du kjøp av RAM: ca. 1200kr, skjermkort: ca. 2500. Så vi kan si 15 000kr for å kunne kjøre de feteste spillene i maks instillinger i maks 3år? Sier seg vel selv at du får mer for en konsoll når du legger ut maks 3000kr (mer for PS3) for en konsoll og har den i 5år.

Og igjen, selv om du om kan kjøre et konsollspill på maks detaljer om 5 år, kan det på *ingen* måte måle seg med det du vil kunne klare å presse ut av en nyinnkjøpt monsterPC om 5 år. Det lar seg rett og slett ikke sammenligne.

Nei, og det har jeg aldri sagt heller. Uansett vil du kunne kjøre alle de spillene som blir portet fra PC på en konsoll i 5 år, selv om PC-en vil ta igjen konsollen etter noen år. Absolutt sammenlignbart

Man må jo kjøpe ny konsoll annenhvert år uansett, ettersom det kommer nye konsoller som du må ha for å spille de nyeste spillene.

Ingen stress, bare at det koster. Du vet ikke hva du snakker om ser jeg. En konsoll kommer ca. hvert femte år.

Lenke til kommentar
Vel, du betalte vel en god del for den tenker jeg. Minst 10 000kr. Så har du kjøp av RAM: ca. 1200kr, skjermkort: ca. 2500. Så vi kan si 15 000kr for å kunne kjøre de feteste spillene i maks instillinger i maks 3år?

6332841[/snapback]

Husker ikke helt hva jeg betalte for den, men det var *langt* fra 15000. Antar at det var ca

2.500,- for prosessor

1.000,- for hovedkort

1.500,- for RAM

2.500,- for skjermkort

1.000,- for harddisk

600,- for dvdspiller

Totalt i overkant av 9.000. Og det eneste jeg har byttet ut der er skjermkortet, noe som strengt tatt ikke var nødvendig.

Kjøpte også en del annet utstyr til den samtidig, men det er irrelevant i denne sammenhengen. Det hører riktignok med til historien at jeg hadde kabinett, mus, tastatur og tilsvarende, men strengt tatt kan du klare å få tak i dette for i underkant av en tusenlapp.

Og da har i tillegg en maskin jeg kan bruke til uendelig mye mer enn spill :) Men jeg tror jeg legger denne ballen død da jeg fremdeles mener det er tåpelig å sammenligne PC og konsoll, det er som å sammenligne steikepanner med steikeovner. Hele poenget mitt her var å komme til livs den seiglivede myten om at man med pc MÅ ut med hauger med penger hvert eneste år for å følge med. Selvfølgelig kan du bruke 5.000,- i året på komponenter for å tweake PC'en til maksimal ytelse, men det er LANGT fra nødvendig.

Lenke til kommentar
Husker ikke helt hva jeg betalte for den, men det var *langt* fra 15000. Antar at det var ca

2.500,- for prosessor

1.000,- for hovedkort

1.500,- for RAM

2.500,- for skjermkort

1.000,- for harddisk

600,- for dvdspiller

Totalt i overkant av 9.000. Og det eneste jeg har byttet ut der er skjermkortet, noe som strengt tatt ikke var nødvendig.

6332984[/snapback]

Jaja, var vel ikke så altfor langt unna :)

Og da har i tillegg en maskin jeg kan bruke til uendelig mye mer enn spill :) Men jeg tror jeg legger denne ballen død da jeg fremdeles mener det er tåpelig å sammenligne PC og konsoll, det er som å sammenligne steikepanner med steikeovner. Hele poenget mitt her var å komme til livs den seiglivede myten om at man med pc MÅ ut med hauger med penger hvert eneste år for å følge med. Selvfølgelig kan du bruke 5.000,- i året på komponenter for å tweake PC'en til maksimal ytelse, men det er LANGT fra nødvendig.

Ja, nå var det vel hva som var best til spilling jeg argumenterte for, ikke hva du kan bruke den til. Skal du holde deg oppdatert med de feteste spillene så er PC-spilling ganske dyrt i forhold til å bruke penger på en konsoll. Da kan du heller bruke de rundt 6 000 kronene til overst til spill på en konsoll istedet. Du trenger absolutt ikke en kraftig PC om du bare skriver og surfer på nettet uansett. Så du kan vel skaffe en billig PC til en 3 000 kr og bruke den i tillegg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

6332682[/snapback]

PS2 kom i 2000, XBOX kom i 2001. PS1 kom i 1994. Hver gang jeg går inn på HW.no står det om et nytt GeForce/Radeon XTFGT 2626997845 et-eller-annet.

6332736[/snapback]

Men så er det heller ikke obligatorisk å kjøpe nytt skjermkort med en gang heller.

Lenke til kommentar

6332682[/snapback]

6332736[/snapback]

Men så er det heller ikke obligatorisk å kjøpe nytt skjermkort med en gang heller.

6346223[/snapback]

Nei, men etter kort tid begynner PC-spillene å kreve disse nye skjermkortene. Mistenker at denne dårlige optimalisering er laget for å selge.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

6332682[/snapback]

6332736[/snapback]

6346223[/snapback]

Nei, men etter kort tid begynner PC-spillene å kreve disse nye skjermkortene. Mistenker at denne dårlige optimalisering er laget for å selge.

6346336[/snapback]

Enten det, eller fordi at PC er et vanskelig system å optimere spill til grunnet mulighetene for hardware. Det er jo derfor PC-spill ofte har mere bugs også. Men Valve osv har vel bevist at det lar seg gjøre, så det kan godt handle om penger+tid+skills også :)

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

6332682[/snapback]

6332736[/snapback]

6346223[/snapback]

6346336[/snapback]

Enten det, eller fordi at PC er et vanskelig system å optimere spill til grunnet mulighetene for hardware. Det er jo derfor PC-spill ofte har mere bugs også. Men Valve osv har vel bevist at det lar seg gjøre, så det kan godt handle om penger+tid+skills også :)

6346385[/snapback]

Det er stor forskjell i optimalisering. BF2 overgikk ikke HL2 visuelt sett (har ikke spillt det selv, så jeg vet ikke hvilke andre kvaliteter det har). Allikevel krevde BF2 et skjermkort på 128 MB, 512 MB RAM, og P4 (eller tilsvarende AMD) på 1,7 GHz. HL2 krevde 16 MB skjermkort, 256 MB RAM, og P3 (eller tilsvarende AMD) på 1,2 GHz.

Et gjennomsnittlig spill i dag optimaliseres dårligere enn et spill for 10 år siden.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...