Gå til innhold

Frankrike lanserer EuroGoogle


Anbefalte innlegg

Jeg er skeptisk til at google og USA generellt skal ha for stor dominans på nett-tjenester. Google virker veldig stor og kan uten at vi vet det sensurere ting vi europeere synes er viktig at de står usensurert. Hvis alle bare skal bruke google så vil naturlig nok alternativene forsvinne og vi mister mulighetene til å kontrollsjekke google. Kontrollmulighet er et veldig viktig prinsipp. Opp gjenom historien har vi skremmende eksempler på f.eks relgiøs sensur av vitenskapen. La oss ikke legge hodet på hoggestabben å vente på at historien gjentar seg i en digital variant.

 

Derfor ønsker jeg nye søkemotorer velkomne. Men jeg synes de kunne valgt et navn som er lettere å huske og lettere å stave. Med dagens navn tviler jeg på at de blir særlig store. I tillegg må de selvsagt tilby en meget bra tjeneste. Kanskje satse på å bli best på nasjonale søk i starten, inkludert historisk nasjonal litteratur og ha et meget åpent system som andre nasjoner lett kan ta i bruk for sine data. Se for dere hele NRK, TV2 og TVnorges arkiver av film, radio og at norske bibliotekter digitaliseres og blir tilgjengelige via systemet. Først da tror jeg de har en sterk konkurrent til en del av googles tjenester.

 

Codename_Paragon: Jeg tror det er Nordoelum i innlegg nr 4, aleh sikter til når han prater om sin paranoide venn.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser at det er antiamerikanisme her også. :nei:

5999321[/snapback]

Hvis det er meg du sikter til så er det ikke generell antiamerikanisme uten mål og mening, men pro logisk, vitenskapelig og rettferdig tankegang. (Noe amerikanerene får dårlig karakter på fra min side). Men la oss nå ikke spore tråden av til nok en isme-tråd. ;)

Lenke til kommentar
Jeg ser at det er antiamerikanisme her også. :nei:

5999321[/snapback]

Hvis det er meg du sikter til så er det ikke generell antiamerikanisme uten mål og mening, men pro logisk, vitenskapelig og rettferdig tankegang. (Noe amerikanerene får dårlig karakter på fra min side). Men la oss nå ikke spore tråden av til nok en isme-tråd. ;)

5999498[/snapback]

Jeg siktet ikke til ditt innlegg, men en del innlegg av andre. Les de så forstår du nok hva jeg mener. Jeg har lagt merke til slike tendenser i hver anledning til kritikk mot USA. Slikt hører vel hjemme i Politikk, religion og samfunn. Jeg synest det er feil at ei nyhet om en ny søkemotor skal kunne brukes som kritikk mot USA av noen.

 

Ditt innlegg var preget av logikk og skepsis, i motsetning til regelrett kritikk fra andre. Og konkurranse er bra det.

Lenke til kommentar

Men her er det jo faktisk grunn til å være kritisk til USA, eller hvertfall være kritisk til at USA skal styre Internet og søkemotorene, da det kan føre til uønsket sensur og tilbakeholding av viktig informasjon som Simen1 sikter til. Derfor synest jeg også at det er positivt med flere konkurenter.

Lenke til kommentar

Hvis denne nye motoren duger og er tilnærmet like bra som Google vil jeg bruke den. Fordi jeg vil støtte europeiske prosjekter. Det er IT bransjen som er mitt levebrød og en sterk IT-Europa er positivt for meg. Det er ikke sikkert denne motoren blir suksess med en gang men det er snakk om utvikling som kan føre til andre tjenester. Det er på tide europa "joiner" spillet.

 

Litt konkurranse er ikke å forakte.

Lenke til kommentar
Men her er det jo faktisk grunn til å være kritisk til USA, eller hvertfall være kritisk til at USA skal styre Internet og søkemotorene, da det kan føre til uønsket sensur og tilbakeholding av viktig informasjon som Simen1 sikter til. Derfor synest jeg også at det er positivt med flere konkurenter.

6001163[/snapback]

Kina er uønsket sensur.

Lenke til kommentar
Jeg ser at det er antiamerikanisme her også. :nei:

 

Google kan holde til der den vil for meg, jeg bruker den så lenge den er best.

5999321[/snapback]

Selfølgelig skal vi bruke det som er best.

Men for at noe skal være bra/best for meg må det også ta hensyn til personvern,

ytringsfrihet og moral.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Blant annet vil Quaero la deg søke ved å sende inn et bilde. Søkemotoren vil da finne bilder og video som ligner på bildet du sendte inn. Quaero vil og ta tekstbeskrivelsen fra bilder som ligner dersom bildet du ser på ikke har noen beskrivelse.

 

Det ser jo bra ut :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...