Gå til innhold

BSD/UnixBSD/UnixDen åpne puben


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er nok enig med olear her, men for all del. Driver man mye med Linux/Unix så kan det absolutt være en fordel å kjøpe nVIDIA(utenom 8800 GT, der sliter Ubuntu med å sette opp framebufferen). Men AMD/ATi har jo begynnt å komme ett riktig sted på vei, så jeg har tro på at dette blir bra. Hvis man absolutt skal ha den 3D ytelsen.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Usj... Hvorfor bruker OpenBSD fremdeles fdisk og disklabel som diskverktøy under installasjonen? cfdisk er en million milliard ganger enklere, minst.

Nå må jeg sette meg ned og lese installasjonsveiledningen, og kanskje skrive den ut også.

 

Edit: Og burde ikke FreeBSD 7.0 release vært ute nå?

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da er min mye omtalte filserver omsider operativ. Solaris 10 8/07 er installert, og siden prosessoren er en Intel Xeon X3210 ble x64 utgaven av Solaris 10 installert. ZFS RAID poolet tok 90 sekunder å sette opp og initialisere inkludert skriving og tenking på hva slags filsystemer som poolet skulle ha. Lyden virker ut av boksen, det samme gjør MP3-avspilling. nVIDIA-driverne fulgte med, noe som er praktisk i og med at det står et GF7300 i maskinen. Og siden jeg for tiden har store problemer med å få multimediaboksen til å virke, trolig grunnet et DOA hovedkort, fungerer filserveren nå som musikkmaskin.

 

Sette opp en NFS-share går som en lek. Samba ble aktivert med en "svcadm enable samba" kommando, samme med SWAT.

 

Så nå driver jeg og overfører filer fra de gamle linux-formaterte diskene over nettverk til Solaris-boksen. Poolet består av 4x750 GB disker satt opp i RAID-Z, og det er litt deilig å se

 

storage				2.0T	41K   1.8T	 1%	/storage

 

storage er navnet på poolet, og det er digg å ha 2 TB effektiv lagringskapasitet på filserveren.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Velkommen i klubben :)

Jo, takk for det. Det er deilig å ha en egen maskin som fungerer som filserver. Og Solaris 10 har fungert ganske bra, synes jeg. Det er lite som minner om "Slowaris", systemet er responsivt så det holder. På meg virker det som at SSH-serveren i Solaris er mer responsiv enn tilsvarende for GNU/Linux og *BSD, men det er kanskje noe jeg bare innbiller meg...

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvor vansklig vil det være for en sånn passe nybegyner å sette opp Solaris? Ser at ZFS blir skrytt av gang på gang. Har planer om å sette opp en filserver, hovedsaklig til torrentbruk/streaming av filmer/serier til div. maskiner, og lurer på om at kanskje Solaris kan passe for meg.

 

Har ingenting i mot å måtte knote litt, samt lese en del for å få ting til å funke.

 

Det eneste jeg har av tidligere unix-erfaring er Os X, som kanskje ikke helt teller. Blir Solaris da for komplisert trur dere?

 

Maskinen kommer som sagt til å brukes som filserver for 2-3 macer samt et par windows maskiner rundt om i huset, samt til torrents (tenkte da på TorrentFlux).

 

Burde kanskje ha posta det i en egen tråd, men så at Stigfjel allerede posta erfaringer med solaris som filserver, så tenkte jeg like gjærne kunne poste her.

Lenke til kommentar
Hvor vansklig vil det være for en sånn passe nybegyner å sette opp Solaris? Ser at ZFS blir skrytt av gang på gang. Har planer om å sette opp en filserver, hovedsaklig til torrentbruk/streaming av filmer/serier til div. maskiner, og lurer på om at kanskje Solaris kan passe for meg.

 

Har ingenting i mot å måtte knote litt, samt lese en del for å få ting til å funke.

Du må nok belage deg på å lese dokumentasjon, det er faktisk ganske viktig. Og i Solaris 10 kommer du ikke utenom å måtte bruke kommandolinje for å sette opp forskjellige ting. Men Sun er grundige med å dokumentere skikkelig, og alt ligger tilgjengelig på nettet. Som nevnt tidligere har Solaris 10 kommet ut i ny versjon, 5/08. ZFS er som sagt før latterlig enkelt, og er mer enn bare et filsystem.

 

Det du er nødt til å passe på er hva slags maskinvare du vil benytte, Solaris er litt kresen. På nettverk bør du gå for kvalitet, nemlig nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom, da disse er best støttet. Solaris har nå AHCI-støtte for SATA-kontrollere, hvilket burde gjøre det greit. Selv sverger jeg til Intel-plattformen, det ser ut til å fungere bra.

 

Er du flink til å finne den informasjonen du er ute etter i dokumentasjonen, burde det gå greit. Du sier selv at du ikke er redd for å sette deg ned og lære, så da burde alle foutsetninger være der for at du skal kunne klare å sette opp en filserver, det er faktisk ikke så vanskelig. Når filserveren først er satt opp så kan maskinen stå på døgnet rundt. Solaris 10 er faktisk blant de operativsystemene som har lavest nedetid. Ifølge en oppetidstest nylig hadde Solaris 10 lavere nedetid enn Windows samt alle linux-distroene (Selv RHEL og SLES).

 

Streaming til Windows og Mac vil ikke være noe problem. Solaris har både NFS og Samba installert per default. Les mine tidligere poster om hvordan samba konfigureres (her kan du lett bruke SWAT). Følte at oppsettet av samba-shares gikk lettere i Solaris enn i GNU/Linux. NFS er enda enklere, NFS-shares kan du aktivere både via ZFS og standardkommandoen 'share'. Solaris har en utrolig bra NFS-implementasjon. Vet ikke helt hva som er enklest, men enkelt er det i alle fall. Min erfaring er at med 4 stk 750 GB 7200rpm SATA-disker satt opp i et ZFS-pool av typen raidz fikk jeg en overføringshastighet på ca 700 Mbps mellom multimediaboksen og filserveren, da over NFS. Men måleverktøyet jeg brukte var unøyaktig. Poenget er at det går fort nok. Da jeg gjorde en filforflytning internt i poolet mistenker jeg at skriveytelsen lå på over 100 MB/s, så ytelse er det ingen ting å si på. Mistenker egentlig at nettverksytelsen kan være høyere enn som så, med den skriveytelsen på poolet... Så jeg kan trygt si at Solaris 10 egner seg meget godt som filserver. Merket også at Solaris 10 bootet ganske raskt også på filserveren min (sjekk profil for specs).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Ahh, takk for utfyllende og godt svar!

 

Det du er nødt til å passe på er hva slags maskinvare du vil benytte, Solaris er litt kresen. På nettverk bør du gå for kvalitet, nemlig nettverkskontrollere fra Intel eller Broadcom, da disse er best støttet. Solaris har nå AHCI-støtte for SATA-kontrollere, hvilket burde gjøre det greit. Selv sverger jeg til Intel-plattformen, det ser ut til å fungere bra.

 

Ser at du anbefaler et MSI hovedkort i hardware-stickien her, hadde egentlig tenkt på et rimligere hovedkort. Er dog like greit å kjøpe noe man vet funker først som sist. Tror jeg skal lage en tråd i serverforumet (i hjelp til kjøp av ny pc-delen that is) når jeg har lest litt mer rundt omkring.

 

Er du flink til å finne den informasjonen du er ute etter i dokumentasjonen, burde det gå greit. Du sier selv at du ikke er redd for å sette deg ned og lære, så da burde alle foutsetninger være der for at du skal kunne klare å sette opp en filserver, det er faktisk ikke så vanskelig. Når filserveren først er satt opp så kan maskinen stå på døgnet rundt. Solaris 10 er faktisk blant de operativsystemene som har lavest nedetid. Ifølge en oppetidstest nylig hadde Solaris 10 lavere nedetid enn Windows samt alle linux-distroene (Selv RHEL og SLES).

 

Høres bra ut. Planen er at maskina blir satt i et rom som ikke er i bruk (vel, arkivrom, men tviler på at bøker og gamle kart/båttegninger bryr seg om litt støy :p), ute av syne. Tenkte jeg skulle fjernstyre via SSH/remote desktop av noe slag, samt TorrentFlux. Hovedgrunnen til at jeg har lyst på en skikkelig filserver er at jeg skal slippe å ha på Mac Proen samtidig som jeg ser film, da den bråker litt for mye til det imo, og heller streame til ps3 eventuellt en mac mini/hacka TV hvis pengeboka tillater det. God oppetid betyr at jeg slipper å tenke på om maskina går eller ikke når jeg skal se film/tvserie/hører musikk.

 

Regner med at det er relativt greit å få satt opp Apache + MySQL eller PostgreSQL? (sistnevnte er vel til og med med når man installerer solaris?) Trenger det for å få TorrentFlux til å virke.

 

Ser at du har gått for RAID-Z. Hvordan regner man ut faktisk lagringskapasitet med et sånt oppsett? Finner ikke noe logisk sammenheng i det. :hmm: RAID-Z betyr vel også at en harddisk kan ryke, uten at man mister data, right? Prøvde å lese wikipedia, men det lille avsnittet som var der sa meg ikke så mye.

[edit:] fjerna noe du svara på allerede.

 

Uansett, takk for utfyllende svar! Er bra at det finnes folk som gidder sitte å svare noobies som meg. :D

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Et hvilketsomhelst Intel-hovedkort med G31/G33 eller P35-chipset vil fungere utmerket. Det som imidlertid er litt verre, er nettverkskontrolleren. Mange kort kommer med Realtek, som har mildt sagt elendige drivere i Solaris, ihvertfall etter min erfaring.

 

Jeg endte opp med å kjøpe et kort med G33-chipset, og et Intel PCI-E 1Gbit nettverkskort ved siden av.

 

Lagringskapasitet med raidz :

(minste_disk * antall_disker) - minste_disk

 

La oss si du har 4x 500GB disker og 2x 400GB disker, altså 6 disker :

 

(400 * 6) - 400 = 2000GB

 

(Bruk like store disker, så slipper du å miste plass pga. at noen disker er mindre enn andre)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...